AMD:n Phoenix on tällä hetkellä yhtiön kenties modernein prosessori, kiitos XDNA-tekoälykiihdyttimen. Huhuissa Phoenixilla on kuitenkin olemassa myös pienempi sisarus, mille tuore kuvavuoto Bilibili-palvelusta antaa vahvan tukensa.
AMD:n Phoenix-prosessori rakentuu 8 Zen 4 -ytimestä ja 12 Compute Unit -yksikön RDNA3 -grafiikkaohjaimesta sekä XDNA-arkkitehtuurin Ryzen AI -tekoälykiihdyttimestä. Aiemminkin vuodoissa kunnostautunut kiinalainen Golden Pig Upgrade Pack on julkaissut kuvan, joka varmistaa piirejä olevan todellisuudessa kaksi: alkuperäinen Phoenix ja uusi Phoenix2.
Mikäli huhut pitävät paikkansa, Phoenix2 eroaa Phoenixistä paitsi sisältämällä vain kuusi prosessoriydintä ja neljän Compute Unit -yksikön RDNA3-grafiikkaohjain, olemalla myös AMD:n ensimmäinen hybridiprosessori. Huhujen mukaan yhtiö on hakenut lisää pinta-alasäästöjä käyttämällä kahta Zen 4- ja neljää Zen 4c -ydintä. Toisin kuin Intelillä, AMD:n energiatehokkaammat pikkuytimet tukevat täysin samoja ominaisuuksia, kuin isoveljensäkin.
VideoCardzin taulukon mukaan siinä missä Phoenix on kooltaan 178 mm2, olisi Phoenix 2 samalla TSMC:n 4 nanometrin luokan prosessilla vain 137 mm2. AMD:n huhutaan käyttävän pienempää sirua tulevissa Ryzen 3- ja Ryzen 5 -sarjojen 7040-prosessoreissa.
Lähteet: VideoCardz, Bilibili
Täytyy kyllä myöntää että nämä Phoenixit ja myös Epycit ovat kyllä kivet, joissa itseltäni on täysin tippunut ymmärrys, kuinka AMD:n 7xxx-sarjan nimeämiskäytäntö menee… Työpöytäprossut vielä jollain tavalla noudattaa vanhaa meininkiä.
Ei sitä tarvitakaan kotioloissa, mutta tämäkin on enemmän datacenter/enterprise/server/professional -segmentin tuote.
Samalla siis @TunTuri ’n ihmetykseen myös vastaus: itse asiassa EPYC-prosessoreiden nimeämiskäytäntö on erittäin selkeä. Tsekkaa tämä: EPYC – AMD – WikiChip
Jos koskaan joutuisi pestiin tilata EPYC-prosessoreita asiakkaille, joilla serverirautaa, niin siellä päässä on tärkeää tietää asioita, joita kuluttajapuolella ei tietenkään. Esim. vaikka kanta olisi sama, ei kaikki EPYC-sukupolvet toimi joka emolevyssä. Sukupolven lisäksi olennainen tieto on, käykö prosessori kahden tai useamman kannan emolevyyn, joka tukee monta prosessoria samalla emolevyllä. Kaikki EPYC-mallit eivät tätä tue. Muitakin yksityiskohtaisia eroja on.
Ah, "seison korjattuna", kiitos!
Varmaan aika samaa kun MMX käskyt jysärin lopulla. Ei niitä kukaan rupea käyttämään ennekuin rauta tukee. Sitten kun tukee niin joku keksinee niille jotain.
Ja tietysti se, että sulla on deskarissa / läppärissä niitä kiihdyttimiä, antaa mahdollisuuden devata sillä läppärillä suoraan, ilman että kirjoitat koodia, työnnät sen serverille / emulaattoriin ajat, debuggat, korjaat, kirjoitat ja uusiksi.
Kaippa noilla voisi jotain valokuvien kontentin tunnistusta, volumen autobalanssia yms ajaa tehokkaammin kuin geneerisellä cpulla. Näin niinkuin kuluttajan näkökulmasta.
PCWorldilla on ollut AMD:n David McAfee haastateltavana asiasta (tl;dr; tulevaisuuden juttu, ei mainittu yhtäkään nykyistä sovellusta AI-kiihdytykselle):
Why AMD thinks Ryzen AI will be just as vital as CPUs and GPUs
http://www.pcworld.com
Kielimallien ajaminen lokaalisti voi hyvinkin olla yksi ensimmäisiä sovelluksia, joissa Ryzen AI -kiihdytystä voidaan hyödyntää. Keskusmuistiin ladatun kielimallin pyörittäminen prosessorilla on jo ihan tätä päivää, vaikka toki ihan niche juttu.
Näkisin että ainakin pelikäytössä tuosta tullee olemaan aika paljonkin käytännön hyötyä.
Eiköhän nuo suoraan prossussa olevat AI kiihdyttimet tule yleistymään hyvinkin äkkiä, kunhan seuraavan sukupolven konsolit saadaan pihalle. (Oletan että ko. kiihdytin niihin tulee.)
Sitä tarvitaan siihen, että joku voi kehittää sulle kotikäyttöön sovelluksia jotka hyödyntävät tekoälyä.
Pelien NPC:t / tekoälyt eivät voi käyttää kunnollisia malleja jos niiden pyörittäminen syö 90% gpu:n kapasiteetista -> pakko olla erillinen kiihdytin, jotta niitä voidaan käyttää.
Jännästi ollaan tilanteessa että mobiilipeleissä olisi mahdollista käyttää tekoälyä npc:eissä / boteissa / vastustajissa, koska käytännössä kaikissa mobiilipiireissä on sille kiihdytin. PC-puolella nvidian gpu:issa alkaa olla aika hyvin kiihdyttimiä ja konsolit + amd pc:t ovat jälkijunassa ja jarruttavat softakehitystä.