Radeon RX Vega -näytönohjaimet julkaistaan vuoden toisen neljänneksen aikana, eli huhti-kesäkuussa.

AMD:n juuri päättyneessä Capsaicin & Cream -esityksessä saatiin uusia maistiaisia tulevasta Vega-arkkitehtuurista, sekä virallistettiin sen brändäys. Vega-arkkitehtuuriin perustuvat näytönohjaimet tullaan julkaisemaan vuoden toisen neljänneksen aikana, eli huhti-kesäkuussa.

Vega-arkkitehtuuriin perustuvat näytönohjaimet tullaan tuntemaan Radeon RX Vega -nimellä. Radeon Technologies Groupin johtajan Raja Kodurin mukaan päätös pitää arkkitehtuurin koodinimi tuotteen nimessä johtuu yksinkertaisesti sen saamasta suosiosta niin AMD:n sisällä kuin mediassa ja netin keskustelupalstoillakin.

Vega-brändäyksen julkaisun lisäksi AMD esitteli tapahtumassa kahta arkkitehtuurin ominaisuutta käytännössä. High Bandwidth Cache Controllerin eli HBCC:n toimintaa esiteltiin Deus Ex: Mankind Divided -teknologiademolla. Demossa Vega-näytönohjaimesta oli disabloitu osa muistista siten, että käytössä oli vain kaksi gigatavua muistia. Määrään päädyttiin koska käytetty peli on optimoitu 4 Gt:n näytönohjainmuistille. HBCC:n avulla Vegan minimi FPS nousi demossa noin kaksinkertaiseksi ja keskimääräinen FPS noin 50 prosentilla verrattuna perinteiseen muistin käyttöön. Voit lukea HBCC:n toiminnasta lisää io-techin katsauksesta Vega-arkkitehtuuriin.

Toinen esittelyyn päässeistä ominaisuuksista oli Rapid Packed Math eli RPM, eli käytännössä kaksinkertaisella nopeudella FP32-suorituskykyyn nähden toimivat FP16-laskut. GCN-arkkitehtuuri kykenee ajamaan useita eri datatyyppejä samanaikaisesti, mikä helpottaa ominaisuuden käyttöä. Kodurin mukaan ominaisuus on jo käytössä joissain konsoleissa, mutta ei tarkentanut onko kyse Xbox Onesta vai PlayStation 4:sta, tai kenties PlayStation 4:n Pro-versiosta. Ominaisuutta esiteltiin AMD:n TressFX-teknologian avulla. Demossa hyödyntämällä kaksinkertaista FP16-suorituskykyä saatiin kirjaimellisesti kaksinkertainen määrä simuloitavia hiussuortuvia samaan suorituskykyyn, kuin ilman RPM-teknologiaa.

This site uses XenWord.
;