AMD:n odotetaan julkaisevan Ryzen Mobile -nimellä tunnetut Raven Ridge -APU-piirit vielä tämän kuun aikana. Raven Ridge -APU-piirit perustuvat Zen-arkkitehtuurin x86-ytimiin ja Vega-arkkitehtuurin GCN-grafiikkaohjaimeen.
Geekbenchin tulostietokantaan on ilmestynyt tuore Ryzen 5 2500U with Radeon Vega Graphics -nimellä tunnistuvan APU-piirin testitulos. APU-piiri saa yhden ytimen testeissä tuloksekseen 3561 pistettä ja usean ytimen testeissä 9421 pistettä, mitkä ovat merkittäviä parannuksia viime sukupolven A12-9800-APU-piirin (Bristol Ridge) 2607 ja 6329 pisteen tuloksiin nähden.
Ryzen 5 2500U -APU-piirissä on neljä prosessoriydintä, jotka kykenevät suorittamaan samanaikaisesti yhteensä kahdeksaa säiettä. Geekbench-tulokset eivät paljasta grafiikkaohjaimen NCU-yksiköiden lukumäärää, mutta aiempien vuotojen mukaan niitä pitäisi olla käytössä kahdeksan. Koko APU-piirissä NCU-yksiköitä voi olla käytössä maksimissaan 11. APU-piirin prosessoriydinten peruskellotaajuus on ainakin tässä vaiheessa 2 GHz.
Vaikka AMD:n roadmappien mukaan Raven Ridget julkaistaan kannettaviin vielä tämän vuosineljänneksen aikana, joudutaan työpöytäpuolella odottelemaan samoja APU-piirejä ensi vuoteen saakka.
Voisiko joku toimituksesta kaivaa tietoa miten tämä vertautuu Intelin mobiili piireihin? Henk.koht. ei tuo edellisen sukupolven APU kerro kovin paljoa.
i7 7700HG saa vakiokelloilla (2,8Ghz kaikilla ytimillä, 3,8Ghz boosti) alle 5000 pistettä yhdellä ytimellä ja max 15000 pistettä kaikilla ytimillä. Samoilla kelloilla (no boostia ei tuonne asti AMD mobiiliprossuun saa) ryzen on suunnilleen tasoissa tuossa testissä skylaken kanssa. Näyttää vaativan n. 200mhz korkeammat kellot ryzenille, että saa saman pistemäärän kuin kaby
Ja tuo on sitten sellainen vähän kissojen ja koirien kanssa etsittävä prossu, jota ei alle 2000€ koneesta löydy ja jolla melko epämobiili 45W TDP… Veikkaan, että 2Ghz Raven Ridge on vähemmän janoinen.
Kilpakumppanina upouusi Core i5-8250U: Acer Swift SF315-51G vs AMD Mandolin – Geekbench Browser
Tuo ilmeisesti täysin cpu testi eli näyttistä ei rasiteta kummastakaan?
i7 7600u saa single scoreksi 4386 ja multi 8278.
Intel ajoitti aika sopivasti tuon siirtymän kaksiytimisistä neliytimisiin U-prosessoreihin.
Verrattuna noihin 7000-sarjan (kaksiytimisiin) U-malleihin, aika tasoissa on (siis, yhden säikeen suorityskyvyssä, kaikilla ytimillä toki nopeampi): AMD Mandolin vs ASUSTeK COMPUTER INC. UX430UA – Geekbench Browser
Näköjään Intelillä saivat samalla huomattavasti lisää myös yhden säikeen suorituskykyä, koska tuo kaksiydin- i5-7200U on tasoissa mobiili-Ryzenin kanssa yhdellä säikeellä, mutta tuo uusi neliydin- i5-8250U pyyhkii tuttuun tapaan kilpailijoillaan lattioita sekä yhdellä että kaikilla säikeillä.
Kun ei tiedetä tehonkulutusta tai sitä, että ovatko tulokset lopullisilla kelloilla, on vaikea arvioida näiden kilpailukykyä. Jättäisin suuremmat spekulaatiot siihen kun päästään vertailemaan oikeita läppäreitä keskenään. Lopulta ne ovat kuitenkin kokonaisuuksia, joissa ajureiden toiminta, virransäästöjen optimoinnit ja jäähdytysjärestelmät ovat merkittävämmässä roolissa, kuin pelkkä yksittäinen maksimisuorituskyky lyhyessä testissä.
Kovin suuria johtopäätöksiä ei tuon ceekpenshin perusteella kannata vetää. Se ei tunnu oikein tykkäävän Ryzenista.
Alkavat läppärit jäämään kännyköille suorituskyvyssä: iPhone10,2 – Geekbench Browser
Läppäreissä on yleensä myös näytönohjain, vai onko luureissa menty silläkin puolella ohi?
Eivät tosiaankaan ala. Kokeile jotain kunnon peliä tms. niin kännykkä hyytyy samantien, koska pelkällä CPU teholla ei pitkälle pötkitä.
Tuskin joululs vielä kerkeis, mutta ens vuoden puolella vois odotella Ryzen läppäreitä ? AMD: rauta todennäköisesti tulee olemaan pihimpi ja viileämpi, mikäli tän vuoden kokemuksista saadut ennusteet pitäis paikkaansa.
Jos tässä kuussa tapahtuu virallinen julkaisu ehtinee läppärit vielä joulumarkkinoille, piirejä toimitetaan valmistajille kuitenkin ennen virallista julkaisua
Oorrait, täytyy seurailla. Puolisolle läppäriä miettiny jo jonkinaikaa, mutta edullisissa on tuo tekniikka jo melkoisen vanhanaikaista, etten ole niitä innostunut hankkimaan. AMD voi tuoda jotain uutta pöytään sinne edullisempaan luokkaan, ni sen takia kiinnostus on korkea.
Hyvinhän tuo sitten nostaa AMD:n tilannetta edelliseen sukupolveen nähden. Toivoa sopii, että myös jäähdytys saataisiin yhtä miellyttävän hiljaiseksi (etenkin idle- ja kevyt-käytössä), mutta samalla tarpeeksi tehokkaaksi, ettei koneet ylikuumenis pelikäytössä.
OffTopic
@Kaotik & @Sampsa onko teillä mahdollisesti suunnitelmia testata se Asuksen Ryzen 7 + RX580-raudalla varustettu läppäri (GL702ZC) kunhan se rantautuu Suomeen?
/OffTopic
Hyvältä näyttää, varsinkin jos Vegassa ei ole muuta muistia kuin koneen ram.
Ootko paljonkin iPhone X:llä tai 8:lla pelaillut ja todennut hyytyvän.
Tässä iPad Pron gpu testi: GFXBench – Unified cross-platform 3D graphics benchmark database
Ja tässä Intel 7500u läppäri-cpun testi: GFXBench – Unified cross-platform 3D graphics benchmark database
Uusin Applen prossu taitaa olla vielä nopeampi kuin tuo iPad Prossa oleva cpu.
Kohtahan tuo selviää, kun apple saa desktop versiot ibookkeihin ja probookkeihin, saatikka tehotyöasemiinsa :rofl:
Meinas vluilla keittää kun esitin ks. skeaarion :rofl:. meinaan 3d mallinnus toimii todella hienosti macbook prolla mutta tolla ipad prolla ei ihan niinkään :rofl:
Näyttää kovasti tulevalta olohuoneen media/kevyt-peli PCltä. 🙂
No hyvältähän tuo APU Ryzen näyttää. Ainakin perus toimistokoneisiin ja läppäreihin. Toivottavasti myös hyprideihin ja tabletteihin, joissa Vegan graffa olisi iso parannus Intelin kevytpiireihin.
Linkissäsi ole iPad Pro ei nähtävästi pysty edes ajamaan osaa noista testeistä ja sinä paukuttelet henkseleitä sen graafisesta suorituskyvystä?
Ihan ok tulos, Core i7-7660U on 15W TDP Prossu ja kun Ryzenin TDP:tä ei tiedetä, on vaikea sanoa mitään muuta kuin että ilman Iristä Intel ottaa pataan.
Näyttähän tuo Iriskin jäävän jälkeen. Tosin se nyt oli oletettavaa, että AMD pystyy paremman grafiikka ohjaimen heittämään lastulle. Johonkin kevyt pelailuun tai muuhun grafiikka tehoja vaativaan tuo Ryzen on liene parempi kompromissi vaikka CPU ei tule pystymään samoihin kuin Intelin lastussa.
Vielä kun hiertävät sellaisen APUn läjään, jossa on joku cache tai pieni dedikoitu rammi tuolle GFX puolelle, niin rupeaa kiinnostamaan ihan tosissaan.
Sellainen huomio vielä että tämä ei ilmeisesti ole läheskään se nopein Raven Ridge, tässä lienee vain 8 shader-ydintä aktivoituna mutta itse piirillä niitä on 11 joten nopeammissa SKUissa on varmaan täydet 11 aktivoituna.
Se, mikä kiinnostaisi tietää olisi Raven Ridgen ROPien määrä. Kahdeksalla ROPilla voisi olettaa että suorituskykyero 8 ja 11 shader-prossun välillä voi jäädä käytännön peleillä melko pieneksi, kun ROPit on usein pullonkaula, mutta kuudellatoista skaalautuu paremmin shader-prossujen lisääntyessä kun ROPit on paljon harvemmin pullonkaula.
Nimien perusteella odotettavissa olisi 8 ja 10 NCU:n mallit, ei 11.
edit: tai siis, julki tulleissa malleissa on nimien perusteella 8 ja 10 NCU:ta, ei toki tarkoita etteikö muissa voisi olla enemmän.
ok.
ROPien määrän suhteen pidän 8aa ja 16aa melko lailla yhtä todennäköisinä; aiemmissa APU-piireissä ROPeja on ollut vain 8, mutta toisaalta Polaris 12ssa (RX550) on vain 8 GCN-ydintä ja silti 16 ROPia.
TDP on myös mielenkiintoista tietää. 45W TDP sirun ylivoimainen voitto 15W TDP sirusta ei olisi kauhea yllätys, mutta jos tuo olisi esim. 20W tai alle TDP siru, niin tulos olisi erinomainen.
Nykyisellään noita iris pro vehkeitä on laitettu lähinnä surface bookkeihin ja macbook pro läppäreihin. Jos AMD haluaa noihin rahakkaimpiin koneisiin, pitäisi TDP puristaa todella alas.
Geekbenchin on suunniteltu niin, että korkean hetkellisen huipputehon omaavat prossut pärjäävät hyvin. Ts. testi ei ole mikään Cinebench, jossa testataan jopa minuuttien huikat ja sitten vertaillaan, vaan sekuntien ajanjaksoja ja annetaan sitten prossun odotella/jäähtyä hetki. Suomeksi Geekbenchissä suorituskykyisenkin oloinen prossu voi olla pitkässä rasituksessa hitaahko.
Ei toki sinällään laske A11:n arvoa, mutta Geekbench ei siis kerro kaikkea.
No surface pro3 toimi 2,4GHz huimat 5 sec kunnes throtlas 1,4GHz asti kuorman pysyessä. Ihan viraton oli se u sarjalainen.
Pro 4 pysyy max kelloissa vähän pitempään (30) sec ennenkuin alkaa tiputtamaan kelloja alle 2GHz.
Tuo on yksi ns. laskentatehon pullonkaula. Toinen on varmaan se keskusmuistin käyttö päämuistina, minkä vuoksi odottelen ja haluaisinkin nähdä jossain vaiheessa APU lastun, jossa olisi dedikoitua rammia GPU:lle tai edes joku Iris Pro:n tyyppinen kakkupiiri. AMD:n HBCC vai mikä hitto se muistiohjain nykyisin oli, voisi moisen virityksen kanssa jopa toimia kivasti.
Ihan mahdottomia tehoja en tuollaiselta kompromissi piiriltä kaipaa, pelikone on erikseen. Mutta jotkut vanhemmat tai graafisesti yksinkertaisetkin indie pelit saavat Intelin HD sarjan ohjaimen pätkimään ja jumittelemaan. Esim joku prison architect / rimworld tökkää todella pahasti kun scrollaa isolla kartalla. Kaverin 6. generaation nuc lootalla jossa Iris ei tapahdu tuota yhtä häiritsevästi. Olisi kuitenkin matkalla/mökillä tjsp ihan kuva jos läppäristä sen verran löytyisi mehuja että sillä mitään viitsii pelata. =)
Vegan yksi etu aikaisempaan on tehokkaampi cache mekaniikka, josta voisi olettaa olevan apua kun muisti kanittaa kulkua.
Mutta sehän nähdään kun testejä alkaa laajemmalti tippua.
"mekaniikka"? (ei ole mekaniikkaa mikropiirillä, paitsi DLP-projektoreiden mikropeileissä)
HBCC on Raven Ridgellä turha, koska CPU ja GPU-puolt käyttävät muutenkin samaa DRAM-muistia, eikä systeemiin oikein voi kytkeä mitään vain näyttiksen käytössä olevaa flashiä.
Voi olla, että koko ominaisuutta ei edes ole Raven Ridgen näyttiksessä, vaikka se normaaleissa Vega-erillispiireissä on.
Sen sijaan sen tiilatun rendaajan pitäisi säästää muistikaistaa jonkin verran.
Ja Vegassa taitaa olla myös hiukan isommat välimuistit kuin Polariksessa.
Keskusmuistin käyttö näyttiksen muistina ei olisi pullonkaula, jos sitä kaistaa siihen muistiin olisi tarpeeksi; Keskimäärin pelatessa CPUn kaistankäyttö on melko vähäistä.
Käytännössä tosin se "tarpeeksi kaistaa" tarkoittaa sitä, että systeemin päämuistina käytettäisiin "näyttiksiä varten suunniteltuja" eikä "CPUhun kytkettäväksi suunniteltuja" muisteja ja muisti olisi kolvattu emolevylle tai samassa pakettissa SoC-piirin kanssa.
Eli, siis, sen sijaan että "käytetään CPUn muistia myös GPUlle", käytettäisiinkin "GPUn muistia myös CPUlle".
PS4, PS4 Pro ja Xbox one S ovat hyviä esimerkkejä tästä.
HBM2-muisti + HBCC juu toimisi. Esim. yksi neljän gigan pino HBM2sta.
Kyllä nuo on joskus tulossa, kehitys etenee vääjäämättä siihen suuntaan.
Ehkä 2019-2020 Raven Ridgen seuraajassa.
Toki itse odottelen enemmän sitä että se kaikki DRAM mitä koneessa on olisi sitä HBM2sta(n. 8 gigaa), ja CPU käyttäisi sitä myös, ja sitten muistikammoilla olisi jotain nopeaa NVRAMia (esim. xpointtia) joka toimii samalla sekä säilömuistina käyttikselle ja usein käytetylle datalle mutta josta prosesessori voi suoraan ajaa koodia ja käyttää dataa, kopioimatta sitä sille HBM2-DRAMIlle. 8 gigan HBM2-DRAMkin riittäisi peruskäytössä pitkälle kun sen yli meneväkin muisti olisi suoraan käytettävissä ilman virtuaalimuistipoikkeusta ja datan kopiointia sen käyttämiseksi.
Jooh tuohon suuntaan ollaan kyllä menossa. Liene HBM2:n hinta tällä hetkellä esteenä, minkä vuoksi mietinkin ihan teorian kannatla tuollaista Iris -tyyppistä viritelmää, että piirin kaverina olisi jotain vähän halvempaa muistia pienehkö setti (64-512M?) ns. cachena. Tuon HBCC:n kait pitäisi moiselle ainakin loogisesti taipua. Tällä hetkellä toki siitä GPU:sta puuttuu muistiohjain/fyysinen kytkentä moiselle.
Selvää on että joskus vähän kaukaisemmassa tulevaisuudessa siihen APU lastuun läntätään HBM muistia.. onko generaatio sitten 2 vai >2 jäänee nähtäväksi miten noiden HBM:n hinta kehittyy.
Joskus sitten päästään tuohon nvram + rammia komboon. Perus deskarilla voi hetki kestää siinä. :
Joo ei ole mekaniikkaa prossuissa, mutta on niitä tietyissä antureissa. Nykyiset kiihtyvyysanturit ja gyroskoopit nyt yleensä käyttävät MEMS -rakenteita. Mutta menee kyllä jo sen verran off topikikisi ettei olisi pitänyt edes mainita… Mutta tjooh eiköhän tuo Hannibal puhunut kuvainnollisesti.
Intelin Iristen eDRAM ei ole halpaa vaan kallista muistia.
Eikä tuollaista määrää enää kannattaisi ulkoisena muistina laittaa, koska ei oikein ole sellaista muistia mitä nykyaikaisilla valmistustekniikoilla saadaan tuollaisia määriä valmistettua edullisesti siten että niillä saataisiin riittävä kaista;
Normaalilla DRAM-prosessilla valmistetulla DRAMilla (johon kuuluu siis myös HBM2) sitä muistia saadaan samalla käytännössä paljon suurempi määrä, jos väliin laitetaan tarpeeksi leveä väylä että siihen saadaan riittävä kaista. Eikä tämä suurempi määrä ole välttämättä huono asia.
Intelin käyttämä eDRAM(logiikkaprosessilla valmistettu DRAM) taas on myös hyvin kallis(paljon HBM2sta kalliimpi) tekniikka joka on lisäksi kuolemassa pois koska se ei skaalaudu uusille valmistustekniikoille. Intelin vanhat "22nm" tehtaat porskuttavat vielä pihalle noita Crystal Well-piirejä, ja näitä samoja piirejä joita on käytetty Haswellista lähtien käytetään edelleen.
Mutta viimeistään siinä vaiheessa kun nämä vanhat tehtaat päivitetään uudempaan valmistustekniikkan loppuu Crystal Wellien valmistus. "14nm" tai "10nm" versiota Crystal Wellistä ei tule.
Käytännössä kuitenkin ihan CPUn ja GPUn kanssa samalla piirillä olevan SRAMin hinta laskee koko ajan valmistustekniikan (hitaasti) kehittyessä, ja Intel todennäköisesti viimeistään cannon laken järeimmmän GPUn malleissa korvaa tuon Crystall Wellin ihan vaan sillä samalla piirillä olevalla isolla SRAM-pohjaisella L4-kakulla, tai moninkertaistamalla L3:nsa kapasiteetin.