Netissä on puhuttu jo pitkään Applen iPhone 11 -puhelinten näyttöjen kosketuksentunnistuksen ongelmista. Nyt Apple on tunnustanut ongelman myös virallisesti.
Applen tiedotteen mukaan pieni osa marraskuun 2019 ja toukokuun 2020 välillä valmistetuista iPhone 11 -puhelimista kärsii ongelmasta, jossa kosketuksentunnistus lakkaa toimimasta. Tämän myötä yhtiö tulee tarjoamaan ongelmasta kärsiviin puhelimiin ilmaisen näyttömoduulin vaihdon. Korjaus edellyttää, ettei puhelimessa ole siihen vaikuttavia muita vikoja, kuten haljennut näyttölasi tai muu vastaava, tai että ne korjataan ennen näyttömoduulin vaihtoa. Ohjelma on voimassa 2 vuotta puhelimen alkuperäisestä ostopäivästä eteenpäin.
Applen verkkosivuilla julkaistiin samalla työkalu, jolla voi tarkistaa sarjanumeron perusteella kuuluuko puhelin mahdollisesti viallisten puhelinten joukkoon. Apple myös tarkistaa, että korjattavaksi tulevassa puhelimessa todella on kyseinen ongelma, eli pelkästä vaihtamisen ilosta ohjelmaan ei pääse mukaan. Apple kehottaa puhelimensa tämän nimenomaisen ongelman vuoksi jo aiemmin korjauttaneita olemaan yhteydessä sen asiakaspalveluun, jotta se voi hyvittää kyseisen korjauksen hinnan.
Lähde: Apple
Jahas työkalu ilmoittaa ”may be affected” eli tä?
Pitänee käyttää paikallisessa ikaupassa ☹️
Tarkoittaa että jos puhelimesi kosketusnäyttö lopettaa toimintansa 2 vuoden sisällä ostopäivästä olet oikeutettu osan ilmaiseen vaihtoon (kunhan puhelin on muuten kunnossa)
Eli ne ei vaihda toimivia näyttöjä?
Mitähän kuluttaja-asiahenkilö sanoo, jos näyttö itsetuhoutuu 2v 6kk kohdalla.
Joo kyllä. Ainakin taannoin MacBookkien akkuja vaihtelivat kun oli joku viallinen erä. Vaihtoivat vaikka toistaiseksi toimi hyvin, kun kerran tiesivät että tulee kuitenkin räjähtämään ellei vaihdeta.
Aika outo uutinen. Miksi 2v raja ostopäivästä kun jo ihan normitakuu kattaa tuon. Tottakai takuuaikana hajonnut tuote pitää korjata ja jos kyseessä tuollainen tiedostettu susierä niin vielä takuuajan jälkeenkin.
Ei normaali takuu kata 2v ajanjaksoa kaikissa maissa. Apple tarjoaa käsittääkseni pääosassa maailmasta tuotteilleen yhden vuoden takuun.
EU-kuluttajansuoja ei ole takuu, eikä se ole voimassa EU:n ulkopuolella.
EU määrää että kaikille tuotteille pitää antaa vähintään 2v pituinen takuu, tämä takuu kulkee nimellä lakisääteinen takuu / vihevastuu. Tämä 2v voi olla kansallisessa lainsäädännössä vielä pidempi. Suomessa se on paritettu tuotteen odotettuun elinikään, eli jos odotetaan että puhelin kestää vaikka 3 vuotta niin silloin lakisääteinen takuu / virhevastuu on voimassa 3 vuotta.
data-unfurl="true" data-result-id="33088" data-url="https://europa.eu/youreurope/business/dealing-with-customers/consumer-contracts-guarantees/consumer-guarantees/index_fi.htm" data-host="europa.eu" data-pending="false">
class="link link--external fauxBlockLink-blockLink"
target="_blank"
rel="nofollow noopener"
data-proxy-href="">
Tuotetakuu, lisätakuut, hyvitykset ja palautukset
data-onerror="hide-parent"/>
europa.eu
Käytännössä tuolla applen ohjelmalla ei pitäisi olla juuri mitään vaikutusta suomessa, ja täällä näyttö pitäisi mennä virhevastuun piikkiin vielä 2v jälkeenkin helposti.
Olettaen, että luurin on ostanut kuluttaja.
Paljon noita myydään työluureiksikin ja Apple:n takuu on 12 kk (mikä on kyllä ala-arvoista, vaikka omppukäyttäjä olenkin).
Kommentoi uutista tai artikkelia foorumilla (Kommentointi sivuston puolella toistakseksi pois käytöstä)
Lähetä palautetta / raportoi kirjoitusvirheestä