Apple julkisti tänään pitämässään Unleashed-verkkotilaisuudessa odotetusti uudet alkuperäistä M1:stä tehokkaammilla ARM-pohjaisilla M1 Pro- ja M1 Max -järjestelmäpiireillä varustetut MacBook Pro -tietokoneet. Kannettavat tulevat saataville 14- ja 16-tuumaisina, mutta näyttökokojen ulkopuolelta ominaisuudet ovat monin osin yhteneväiset.
Uutuuspiireistä voit lukea tarkemmin niiden omasta uutisesta, mutta niiden myötä uutuuskannettavien suorituskyvyn luvataan kasvavan merkittävästi aiempiin sukupolviin nähden. Sekä pienemmällä GPU:lla varustettu M1 Pro kuin myös kookkaampi ja tehokkaampi M1 Max tulevat saataville niin 14”:n kuin myös 16”:n kannettaviin.
14-tuumaisen MacBook Pron luvataankin tarjoavan jopa 3,7-kertaisen prosessorisuorituskyvyn Core i7:n sisältävään 13-tuumaiseen MacBook Prohon verrattuna ja piirivalinnasta riippuen joko 9- tai 13-kertaisen grafiikkasuorituskyvyn samaisen Core i7:n integroituihin grafiikoihin verrattuna. 16-tuuman mallissa lukemat ovat pykälän hillitymmät, mutta grafiikkasuorituskykyä luvataan silti M1 Prolla 2,5 kertaa enemmän ja M1 Maxilla peräti 4 kertaa enemmän kuin ennen kyseisen kannettavan tehokkaimmaksi GPU:ksi sijoittuneella Radeon Pro 5600M:llä.
Piirin pariksi uusiin MacBook Proihin on mahdollista saada maksimissaan 64 Gt RAM-muistia ja tallennustilan puolelta puolestaan tarjolla on maksimissaan 8 teratavua. Sisäisten SSD-muistien nopeutta on myös päivitetty ja Apple lupaakin tallennustilan yltävän maksimissaan 7,4 Gt/s -lukunopeuksiin.
Uudistukset kannettavissa eivät jää myöskään vain sisuskaluihin, vaan koko ulkokuori on pistetty uusiksi ja edellinen jo vuodesta 2016 saakka voimassa ollut muotoilu on jäänyt unholaan. Samalla on poistunut myös mielipiteitä jakanut Touch Bar -kosketuspalkki, jonka tilalle on tullut takaisin funktionäppäimet yhdessä Esc-painikkeen kera. Muotoilu on muutenkin ottanut askelen kohti vanhempien MacBookien muotoilua ollen kulmikkaampi. 14 tuuman mallilla on paksuutta 15,5 mm ja 16 tuuman mallilla puolestaan 16,8 mm.
Muotoilu-uudistusten myötä kannettavien ilmankiertoakin on saatu parannettua ja uutuuksien luvataan liikuttavan jopa 50 prosenttia enemmän ilmaa entistä alhaisemmilla tuuletinnopeuksilla. Myös liitäntävalikoimaa on jälleen kasvatettu. Molemmissa kannettavissa on tarjolla kolme Thunderbolt 4 -liitäntää, yksi 3,5 mm:n kuulokeliitäntä, jonka suorituskyvyn luvataan parantuneen, sekä uutena tai ennemminkin takaisin tuotuna niin HDMI-liitäntä ja SDXC-kortinlukija kuin myös MagSafe-laturin paikka.
Latauksesta puheen ollen uudet MacBook Prot tukevat myös pikalatausta, jonka avulla kannettavan akku on ladattavissa puolilleen puolessa tunnissa. Akunkeston suhteen uutuudet jatkavat viime vuonna julkaistujen alkuperäistä M1-piiriä käyttäneiden Macien linjalla ollen varsin vakuuttavia – MacBook Pro 14”:n akun luvataan kestävän 17 tuntia videotoistoa ja MacBook Pro 16”:n peräti 21 tuntia.
Ulkonäköpäivityksen mukana myös näytöt saivat osakseen päivityksen ja kenties ensisilmäyksellä näkyvimpänä uudistuksena näyttöjen ylälaitaan on tullut iPhone-puhelimista tuttu näyttölovi, johon kannettavien Full HD -resoluutiota tukevaksi päivitetty kamera on sijoitettu. Näyttölovi on integroitu MacOS-käyttöjärjestelmään siten, että ylälaidan valikkopalkki on sijoitettu näyttöloven kohdalle, eli lovi ei mene itse sisällön päälle.
Näytöt itsessään ovat tarkalleen ottaen kooltaan 14,2” ja 16,2” ja niiden teknologia on uusimmasta iPad Prosta tuttu miniLED, minkä myötä käytössä on myös himmennysalueet ja sen myötä entistä paremmat mustan toistot. Myös näyttöjen tarkkuutta on parannettu: 14-tuumainen malli tarjoaa 3024 x 1964 -resoluution ja 16-tuumainen puolestaan 3456 x 2234 -resoluution. Virkistystaajuuttakin näytöistä on päivitetty ja ne yltävät iPad Proista ja iPhone Proista tuttuun 120 hertsiin. Näyttöjen luvataan yltävän 1000 nitin jatkuvaan maksimikirkkauteen ja 1600 nitin pistemäiseen maksimikirkkauteen.
Molemmat uutuuskannettavat tulevat ennakkomyyntiin välittömästi ja laitteiden toimitukset alkavat ensi viikolla. Viime vuonna julkaistu M1-piirillä varustettu MacBook Pro 13” säilyy valmistajan katalogissa uutuuksien alapuolella. 14-tuumaisen MacBook Pron hinnat alkavat 2349 eurosta ja 16-tuumaisen puolestaan 2849 eurosta.
Lähde: Apple
Semmoiset jotka ajaa softaa jota ei voi kiihdyttää Apple Siliconin sisältämillä kiihdytinpiireillä.
Kyllä EPYC on monessa hommassa se nopeampi valinta
Mikään monimutkaista sarjallista logiikkaa ja paljon kontrollia sisältävä homma ei ajaudu (ainakaan nopeasti) Applen näyttiksillä. Jos se kuitenkin rinnakkaistuu (kuten esim softien kääntäminen, jos buildisysteemi on tehty fiksusti), se ajautuu sillä 64-ytimisellä EPYCillä todella paljon nopeammin kuin 10-ytimisellä Applen CPU-puolella.
Käytännössä mikään mihin omissa töissäni tarvin paljon suorituskykyä (logiikkasynteesit, rtl-simulaatiot, käskykantasimulaatiot, käännökset) ei osaisi yhtään hyödyntää Applen näyttistä, mutta merkittävä osa näistä hommasta osaisi hyödyntää merkittävää määrää EPYCin ytimiä.
Se, kuinka hyviä nuo Applen uudet piirit on riippuu täysin workloadeista, joita niillä ajetaan. Jossain multimediahommissa ne on erinomaisia, mutta mailmassa on paljon muitakin workloadeja.
Ja tuo Jamesonin tweetti oli vertailu 2.3 tai 2.4 GHz Coffee Lakeen, siihen verrattuna M1 Pro/max tosiaan rokkaa myös näissä mainitsemissani hommissa, mutta kun verrokiksi otetaan oikeasti sitä pc-puolen huippurautaa (zen3 tai Alder Lake) eikä pari vuotta vanhoja muinaisella valmistustekniikalla valmistettuja muinaisen cpu-arkkitehtuurin sisältäviä läppäreitä, tilanne on ihan eri.
EPYC tai joku muu pöytäkoneratkaisu(threadripper) olisi heti edessä, jos pitäisi isompia c/c++ projektejä käännellä. Ne rinnakkaistuu ja jos on joku 32core tai 64core vehje niin elämä on leppoisampaa. Kaikkia hommia ei ole optimaalista hoitaa mobiiliraudalla.
Toi FL Studion tulos näytti kyllä niin oudolta, että olisikohan siellä joku bitti vaan pahasti poikittain. Veikkaan, että tuo ei ole lopullinen tehoero. Muutoin tossa on ihan hyvä kattaus testituloksia ja onhan toi melkoinen peto – ja alhaisella tehonkulutuksella. Ja veikkaan että ero vain kasvaa kun softia saadaan optimoitua.
Itse arvostan (koodin) kääntämisen nopeutta, jossa M1 oli melkein 2x niin nopea kuin muut.
FL Studio ei ole muutenkaan ollut Macille kovinkaan kauan saatavilla. Toisaalta Macille on saatavilla esimerkiksi Logic, mikä on kyllä hintaluokassaan yksi parhaista DAW:eista. Pelaaminen on taas niin ja näin, tuskin kukaan ostaa Maciä pelikäyttöön, kun samalla rahalla saat sitä varten kunnon pelit ja pensselit.
Applea tuntunu ikinä kiinnostavan tietokonepelit, kun niissä ei voi lypsää micromaksuilla helvetin laajaa asiakaskuntaa. Apple tuskin on käyttänyt yhtään aikaa ajurioptimointiin peleille. Niitähän nuo Windowsin ajuripäivitykset taitaa lähinnä olla. Ehkä joskus tulevaisuudessa, mutta en pidättäisi hengitystä.
Olihan siellä useampaan kertaan tuloksia ajeltu ja ihmetelty, jos kyseessä on bugi niin se selvinnee sitten kun päivittävät ohjelmaansa.
Testissähän pyrittiin juuri siihen, että testataan mahdollisimman tasapuolisesti molemmille saatavilla olevia ohjelmistoja, kun aika surkea testi olisi jos ajat yhden testin ja vertailu ei onnistu kun ei ole millä vertailla.
Niin eihän tätä minään pelikoneena markkinoida, mutta laitteessa on tehoja joilla tuonkin luulisi onnistuvan, tämän testin tapauksessa huonosti. Jos ajattelen omasta näkökulmasta, niin mieluummin hoitaisin työt ja huvit yhdellä alustalla, varsinkin kun tämä uusi Apple on monessa asiassa kilpailijoita edellä. Joku toinen sitten tekee omalla tavallaan.
Näkee kyllä, että applella on vielä siirtymäaika menossa. Vuoden tai kahden päästä on todennäköisesti paremmin softat optimoitu applelle. Nyt näkee missä se fokus on ollut. Esim. handbreak cpu:lla on jotain mikä ei nyt vaan applella kannata, kun on kovat kiihdyttimet koneessa ja paremmat softat, jotka käyttävät kiihdyttimiä videoiden pakkaukseen ja purkamiseen
Brownlee korvasi edellisen pöytäkoneensa läppärillä videoeditointiin. Videoeditointi kai se on ykköskäyttökohde applelle tällä erää. Hyvänä kakkosena hiljaisuus+viileys+akunkesto kuorman alla kuten koodia kääntäessä.
Mistä kohtaa pelejä muka ei voisi mikromaksuilla lypsää? Kaikki pelithän on nykyään täynnä jollei muuta niin kosmeettisia päivityksiä mikromaksuilla
Rahaa se tekee noilla mobiilipeleillä vaikkei itse tee pelejä (App Store).
WSJ: Apple teki peleillä enemmän rahaa kuin Microsoft, Nintendo, Activision Blizzard ja Sony yhteensä – vaikkei Apple tee pelejä
mobiili.fi
Itse myös, mutta en ole ihan varma mitä selaimen kääntäminen eri käyttiksille mittaa. Olisin halunnut nähdä vaikka Android ja iPhone softan kääntämisen molemmilla puolilla, että käännetään koodia kolmannelle alustalle eikä käännetä softaa omalle. Voisin olettaa noiden olevan Applella nopeampia (johtuen Arm to Arm käännöksestä), mutta olisin silti halunnut ennemmin nähdä sellaisen.
Tuo vähän yllätti että exporttaamisessa osalla softissa Apple oli yllättävän kesy. Livekatselussa se oli erinomainen, mutta sitten tuo export olikin aika tavanomainen ja tietty GPU hävisi aika pahasti nvidian tavaralle. Niin ja piuhan päässä Intel/AMD kuluttivat virtaa joo paljon, mutta toisaalta niiden tehokin nousi sitten Applen ohi paremmin kun ei rajoitettu wattimäärää (laitteet siis rajattiin siihen default wattimäärään eikä niiden annettu vapaasti buustata yli) mikä on ihan realistinen skenaario toimistotyössä että laite on piuhan päässä.
Tuossa muistin hyödyntämisessä osassa softissa oli sitten erinomaista. Joka korottaa aika paljon odotuksia DDR5 läppäreille muillakin alustoilla.
Itse myös, mutta en ole ihan varma mitä selaimen kääntäminen eri käyttiksille mittaa. Olisin halunnut nähdä vaikka Android ja iPhone softan kääntämisen molemmilla puolilla, että käännetään koodia kolmannelle alustalle eikä käännetä softaa omalle. Voisin olettaa noiden olevan Applella nopeampia (johtuen Arm to Arm käännöksestä), mutta olisin silti halunnut ennemmin nähdä sellaisen.
Tuo vähän yllätti että exporttaamisessa osalla softissa Apple oli yllättävän kesy. Livekatselussa se oli erinomainen, mutta sitten tuo export olikin aika tavanomainen ja tietty GPU hävisi aika pahasti nvidian tavaralle. Niin ja piuhan päässä Intel/AMD kuluttivat virtaa joo paljon, mutta toisaalta niiden tehokin nousi sitten Applen ohi paremmin kun ei rajoitettu wattimäärää (laitteet siis rajattiin siihen default wattimäärään eikä niiden annettu vapaasti buustata yli) mikä on ihan realistinen skenaario toimistotyössä että laite on piuhan päässä.
Tuossa muistin hyödyntämisessä osassa softissa oli sitten erinomaista. Joka korottaa aika paljon odotuksia DDR5 läppäreille muillakin alustoilla.
Itse myös, mutta en ole ihan varma mitä selaimen kääntäminen eri käyttiksille mittaa. Olisin halunnut nähdä vaikka Android ja iPhone softan kääntämisen molemmilla puolilla, että käännetään koodia kolmannelle alustalle eikä käännetä softaa omalle. Voisin olettaa noiden olevan Applella nopeampia (johtuen Arm to Arm käännöksestä), mutta olisin silti halunnut ennemmin nähdä sellaisen.
Tuo vähän yllätti että exporttaamisessa osalla softissa Apple oli yllättävän kesy. Livekatselussa se oli erinomainen, mutta sitten tuo export olikin aika tavanomainen ja tietty GPU hävisi aika pahasti nvidian tavaralle. Niin ja piuhan päässä Intel/AMD kuluttivat virtaa joo paljon, mutta toisaalta niiden tehokin nousi sitten Applen ohi paremmin kun ei rajoitettu wattimäärää (laitteet siis rajattiin siihen default wattimäärään eikä niiden annettu vapaasti buustata yli) mikä on ihan realistinen skenaario toimistotyössä että laite on piuhan päässä.
Tuossa muistin hyödyntämisessä osassa softissa oli sitten erinomaista. Joka korottaa aika paljon odotuksia DDR5 läppäreille muillakin alustoilla.
Itse myös, mutta en ole ihan varma mitä selaimen kääntäminen eri käyttiksille mittaa. Olisin halunnut nähdä vaikka Android ja iPhone softan kääntämisen molemmilla puolilla, että käännetään koodia kolmannelle alustalle eikä käännetä softaa omalle. Voisin olettaa noiden olevan Applella nopeampia (johtuen Arm to Arm käännöksestä), mutta olisin silti halunnut ennemmin nähdä sellaisen.
Tuo vähän yllätti että exporttaamisessa osalla softissa Apple oli yllättävän kesy. Livekatselussa se oli erinomainen, mutta sitten tuo export olikin aika tavanomainen ja tietty GPU hävisi aika pahasti nvidian tavaralle. Niin ja piuhan päässä Intel/AMD kuluttivat virtaa joo paljon, mutta toisaalta niiden tehokin nousi sitten Applen ohi paremmin kun ei rajoitettu wattimäärää (laitteet siis rajattiin siihen default wattimäärään eikä niiden annettu vapaasti buustata yli) mikä on ihan realistinen skenaario toimistotyössä että laite on piuhan päässä.
Tuossa muistin hyödyntämisessä osassa softissa oli sitten erinomaista. Joka korottaa aika paljon odotuksia DDR5 läppäreille muillakin alustoilla.
Itse myös, mutta en ole ihan varma mitä selaimen kääntäminen eri käyttiksille mittaa. Olisin halunnut nähdä vaikka Android ja iPhone softan kääntämisen molemmilla puolilla, että käännetään koodia kolmannelle alustalle eikä käännetä softaa omalle. Voisin olettaa noiden olevan Applella nopeampia (johtuen Arm to Arm käännöksestä), mutta olisin silti halunnut ennemmin nähdä sellaisen.
Tuo vähän yllätti että exporttaamisessa osalla softissa Apple oli yllättävän kesy. Livekatselussa se oli erinomainen, mutta sitten tuo export olikin aika tavanomainen ja tietty GPU hävisi aika pahasti nvidian tavaralle. Niin ja piuhan päässä Intel/AMD kuluttivat virtaa joo paljon, mutta toisaalta niiden tehokin nousi sitten Applen ohi paremmin kun ei rajoitettu wattimäärää (laitteet siis rajattiin siihen default wattimäärään eikä niiden annettu vapaasti buustata yli) mikä on ihan realistinen skenaario toimistotyössä että laite on piuhan päässä.
Tuossa muistin hyödyntämisessä osassa softissa oli sitten erinomaista. Joka korottaa aika paljon odotuksia DDR5 läppäreille muillakin alustoilla.
Nämä on näitä, että otetaan testiin joku pilipalisofta ja testataan sitten vielä jotain epäolennaista wav-tiedoston luomista, joka on DAW-käytössä aivan marginaalia. Olisin huolissani jos Ableton Live ei jaksa pyöriä, mutta sehän jaksaa ja on natiivi arm-softa. Pelisuorituskysyä ei tarvinne edes kommentoida, miksi edes testattu?
Tuon videon käännöstesti on melko apples-to-oranges-testi kun käännettiin ihan eri alustoille, kääntäjä ja linkkeri teki ihan eri työn.
Ja linkkaus on myös hyvin IO-rajoitteista hommaa, sen nopeuteen vaikuttaa hyvin paljon 1) IO-raudan nopeus 2) Käyttiksen IO-nopeus.
Ja tuossa vertailtiin kahden ihan eri käyttiksen välillä, melko erilaisilla SSDillä.
Kuten user9999 tuossa linkkasi niin mobiilipeleissä liikkuu paljon enemmän micromaksu rahaa kun tietokonepeleissä. Itse ainakin olen allerginen noille ellei peli ole muuten ilmainen ja ne on täysin kosmeettisia tyyliin CSGO tai Dota2.
Suomen Apple Storessa perusmallien toimitusaika 3 – 4 viikkoa. Ei tarvitse lisätä kuin M1 Max ja muisti 64GB niin toimitusaika 6 – 8 viikkoa.
Näyttää amerikassa myös pompsahtavan toimitusaika kun raksittelee max ja 64GB ram optiot. Sekä 14" että 16" täyteenladatuille toimitusaika "Jan 11 – Jan 24 — Free". Oletusasetuksilla saa vielä joulukuun puolivälissä koneen.
Selkeä viesti Applelle siitä, mitä kuluttajat haluavat ja mitä eivät. Se kaiken karsiminen ohuuden kustannuksella oli väärä strategia.