Amerikkalainen elektroniikkajätti Apple on kehittänyt omaa sähköautomalliaan jo lähes kymmenen vuotta, mutta nyt kehitystyö on hyllytetty kokonaan. Projekti alkoi vuonna 2014 työnimellä Titan ja sen parissa työskenteli noin 2000 henkilöä. Tarkoituksena oli kehittää edistyksellinen ja täysin autonominen sähköauto, joka olisi avannut Applelle täysin uuden markkina-alueen. Kehitykseen käytettiinkin useita miljardeja dollareita, mutta tällä viikolla Applen operatiivinen johtaja Jeff Williams ja projektin vetäjä Kevin Lynch ilmoittivat tiimille kehitystyön jäädyttämisestä.
Jatkossa Apple aikoo panostaa merkittävästi generatiiviseen tekoälyyn ja siihen perustuviin tuotteisiin, joihin myös muut alan suuret toimijat ovat ohjanneet resurssejaan aggressiivisesti viime aikoina. Apple siirtääkin suurimman osan Titan-projektin henkilöstöstä tekoäly-yksikkönsä palvelukseen. Osa työntekijöistä voi hakeutua myös muihin tehtäviin yhtiön sisällä, mutta irtisanomisiakin on epäilemättä luvassa. Tekoälybuumin lisäksi projektin lopettamista vauhditti sähköautojen globaalin myynnin hidastuminen ja tuotanto-ongelmat. Applen sähköauton myyntihinnaksi oli kaavailtu noin 100 000 dollaria.
Lähde: Bloomberg, Helsingin Sanomat
katso liitettä 1270261
Onhan noi tehtaat aivan massiivisia etenkin kun ottaa huomioon että niissä oikeasti vain valmistetaan pelkästään Tesloja. esim. Tämänhetkisen tiedon mukaan Gigafactory Texasin pinta-ala on yli 10 miljoonaa neliöjalkaa (noin 930,000 m²).
Sitten Fremontin tehdas, Kalifornia: 5,500,000 neliöjalkaa (noin 510,000 m²) , Gigafactory Nevada, Storey County, Nevada: 5,400,000 neliöjalkaa (noin 500,000 m²) , Gigafactory New York, Buffalo, New York: 1,200,000 neliöjalkaa (noin 110,000 m²) , Gigafactory Shanghai, Shanghai, Kiina: 4,500,000 neliöjalkaa (noin 418,000 m²) ja Gigafactory Berlin, Saksa: Tiedot eivät ole suoraan saatavilla, mutta se on merkittävä tuotantolaitos..
En usko hetkeäkään, että olisivat edes itse noita autoja valmistaneet/valmistuttaneet, vaan kyseessä olisi ollut lähinnä syvempi yhteistyö jonkun jo autoja valmistavan tahon kanssa. Autojen massavalmistuksen aloittaminen nollasta vie sen noin 10 vuotta, että laatu ja kannattavuus on hyvällä tasolla.
Niin olivat ilmoittaneet kyllä yhteistyöstä Hyundai:n kanssa jo vuosikausia sitten
Kyllä, yhtälailla joskus kaavailtiin BMW:tä yhteistyökumppaniksi. Joka tapauksessa hyvä päätös heiltä ja tuskinpa rahaa lopulta paljon jää haaskuun, eiköhän näiden vuosien aikana syntynyt nippu patentteja takataskuun joista kerää rojalteja, etenkin tuolta autonomisen ajamisen puolelta.
Autovalmistajien kannattaisi vain tarjota se hiekkalaatikko paremmin Carplayn ja Android Auton käyttöön ja lopettaa se oma säätäminen. CarPlayn uusi sukupolvi on jo iso askel kohti mukavampaa autoilukokemusta käyttöliittymän osalta, vaikka se normaali CarPlaykin on todella mukava käyttää. Android Autokin on viime vuosina päässyt jo lähelle tätä samaa, vaikka kaikenlaisia bugeja ja miinuksia tuleekin vielä vastaan. Itse käyttänyt nyt neljättä vuotta jo langatonta Carplaytä ja Android Auton toimivuus alkaa vasta nyt olla langattomassa käytössä samalla tasolla kuin CP:ssä neljä vuotta sitten.
Itsekin lataan piuhalla kyllä, vaikka autossa on langaton laturikin. Puhelinta ei tule kuitenkaan latailtua kuin 1-2 päivän välein ja autolla tulee ajeltua lyhyitäkin pätkiä tiheään tahtiin, niin ei tarvitse useinkaan autossa ladata. Langaton Carplay/Android Auto on siitä mukava, että sen kännykän voi pitää taskussa. Oppinut arvostamaan kyllä sitä, ettei taskusta tarvitse kaivaa mitään autoon noustessa.