Kotimainen testisovelluksiin erikoistunut Basemark on julkaissut uuden näytönohjaimen suorituskykyä mittaavan testin. Basemark GPU pyrkii tarjoamaan vertailukelpoisen testituloksen alustasta riippumatta.
Basemark GPU on luotu testaamaan näytönohjaimia keveistä mobiililaitteista aina järeisiin PC-tietokoneisiin asti. Testiohjelma hyödyntää yhtiön omaa Rocksolid-renderöintimoottoria. Testissä on kaksi eri laatuvaihtoehtoa: Medium ja High.
Medium-asetuksilla testi ajetaan 1920×1080-resoluutiolla käyttäen maksimissaan 2048×2048-resoluution tekstuureja ja gigatavun edestä muistia. Kuhunkin ruutuun käytetään maksimissaan noin 2000 draw call -komentoa ja ruudut rakentuvat noin 700 000 kolmiosta. High-asetuksella resoluutio nousee 3840×2160:ksi, tekstuuriresoluutio 4096×4096:ksi ja muistia kuluu enimmillään 4 gigatavua. Kuhunkin ruutuun käytetään maksimissaan noin 10 000 draw call -komentoa ja ruudut rakentuvat noin 2 miljoonasta kolmiosta.
Testiohjelma tukee tällä hetkellä Vulkan 1.0-, OpenGL 4.5- ja OpenGL ES 3.1 -rajapintoja ja myöhemmin luvassa on vielä tuet ainakin Metal- ja DirectX 12 -rajapinnoille. Useamman rajapinnan tukemisen lisäksi Basemark GPU on käytännössä alustariippumaton: Se on saatavilla Windows-, Linux- ja Android-versioina välittömästi ja myöhemmin saataville tulee vielä ainakin macOS- ja iOS-versiot.
Basemarkin uudesta testiohjelmasta on saatavilla kaksi versiota: ilmainen Free ja maksullinen Corporate. Ilmaisversiossa käyttäjä ei pääse näkemään testituloksensa yksityiskohtia eikä ajamaan vain tiettyjä testin osia yksinään. Lisäksi ilmaisversiosta uupuu testien automatisointi, testidatan vientimahdollisuus muihin ohjelmiin sekä mahdollisuus renderöidä suoraan tietty haluttu ruutu testistä. Ilmaisversio lähettää tulokset myös automaattisesti Basemarkin omaan Powerboard-tulostietokantaan ja vaatii siten toimivan nettiyhteyden.
Lähde: Basemark
Kokeilin.
Tylsä.
Poistin.
Eipä toiminut Galaxy S7:lla, vain musta ruutu kun testin olisi tarkoitus alkaa.
Sony Xperia XZ:lla toimi ja Linux (Kubuntu 18.04) koneella toimi (1800x, 980TI), mutta Windows 10 koneella (2700x, Vega64) vain OpenGL toimi ja sekin antoi aika kamalan tuloksen. Vulkan ei suostunut toimimaan.
Ei ole ihan pikkupaketti tämä softa kun lataustiedosto 2,9 giganen, mutta ajattelin kokeilla :tup:
katso liitettä 112775
LG G3:
Natiivi: 59,58
720p: 400,97
Ajoin testin molemmilla rajapinnoilla Xperia XZ1 Compact puhelimella (SD835/Adreno 540) :
Vertailuksi vielä 3DMark Sling Shot Extreme:
Itellä samoin Xperia XZ1 Compact, mutta käytin performance governoria.
Vulkan: 2268 https://powerboard.basemark.com/submit/547555/result
OpenGL ES 3.1: 2261 https://powerboard.basemark.com/submit/547556/result
Vertailuksi vielä 3DMark Sling Shot Extreme:
Vulkan: 2701
OpenGL ES 3.1: 3716
Jostain syystä 3DMarkin Vulkan-tulos huomattavasti heikompi, vaikka ajoin sen useaan kertaan. Syynä lienee ehkä jokin EX Kernel Managerin asetus väärin klikattuna tai sitten vanhentunut ohjelmisto, sillä en ole puhelinta juurikaan päivitellyt.
iPhone X
IOS II 4763
Metal 1689
nämä taas tietysti ole vertailukelpoisia minkään muun kuin omenoiden kesken…
Ei, mikäpä uusi testi olisi vertailukelpoinen jonkun vanhemman testin kanssa?
Tarkoitettiinkohan tässä vertailukelpoisuutta saman testin sisällä eri alustoilla?
Laittakaa niitä tuloksia mieluummin tänne: Basemark GPU
Nyt kun sanoit, niin jännät pisteet vrt. Mun 2400G:llä tehtyyn fullhd testiin nähden :think:
Basemark GPU on saanut 1.1-päivityksen ja sen myötä DirectX 12 -tuen
Basemark GPU 1.1 Update Released – Basemark
Jopas! Pitäneen kokeilla jossain välissä