Kyseessä ei ole ensimmäinen kerta, kun GeForce RTX 3070:n muistit on vaihdettu 8 Gb:n siruista 16 Gb:n siruihin, mutta tervehenkinen modaaminen ansaitsee paikkansa parrasvaloissa.

NVIDIAa on kritisoitu viime sukupolvissa kitsaista muistimääristä useissa eri näytönohjainmalleissa, vaikka parhaimmissa malleissa sitä riittääkin joka pelaajan tarpeeseen ja ylikin. Näytönohjaimia ei ole kuitenkaan välttämättä kahlittu tehtaalta lähtevään muistimäärään, kuten VIK-onin jo yli 2 vuotta sitten tekemä RTX 3070 16 Gt -modi osoitti.

Tällä kertaa GeForce RTX 3070:n 8 Gt:n muistit 16 gigatavuun on vaihtanut brasilialainen Paulo Gomes Jefferson Silvan ja Pedro Chagasin tuella. He korvasivat näytönohjaimen vakiomuistit Samsungin 16 Gb:n eli 2 Gt:n piireillä, jolloin kahdeksan muistipiiriä tuottaa yhteensä 16 Gt muistia. Näytönohjain vaati pelkkien muistisirujen vaihdon lisäksi joidenkin vastusten maadoittamista, jotta suurempi muistimäärä tunnistuu oikein.

Jo vuonna 2021 nähtiin suorituskykyeroja 8 ja modatun 16 Gt:n mallin välillä, vaikka se koskikin luonnollisesti vain osaa peleistä. Kahden vierähtäneen vuoden jälkeen pelien vaatimukset ovat jatkaneet kasvuaan ja modista on hyötyä huomattavasti useammassa pelissä.

Valitettavasti Gomes testasi näytönohjainta ainakin tässä vaiheessa vain yhdessä: Resident Evil 4:n remake-versiossa. Vaikka testipelejä oli vain yksi, oli ero sitäkin dramaattisempi. Keskimääräinen FPS parani maltillisesti 65:stä 76 FPS:ään, mutta minimien puolella tilanne oli toinen. Raportoitu ”Minimi FPS”, minkä tarkka merkitys jäi epäselväksi, nousi 20:stä 65 FPS:ään, huonoin prosentti 1:stä 60 FPS:ään ja huonoin 0,1 % 1:stä 54 FPS:ään.

Lähde: Tom’s Hardware

This site uses XenWord.
;