Äänikorttirintamalla on nykyään verrattain hiljaista. Suurin osa käyttäjistä turvautuu nykypäivänä erillisten äänikorttien sijasta emolevyjen integroituihin ratkaisuihin ja ulkoiset DAC-ratkaisut kasvattavat jatkuvasti suosiotaan.
Parhaiten Sound Blaster -äänikorteistaan tunnettu Creative Labs täyttää tänä vuonna 30 vuotta ja se juhlistaa syntymäpäiviään täyttämällä hiljaiseloa viettävää äänikorttimaailmaa kahdella uudella mallilla. Sound Blaster AE-7 ja AE-9 ovat kumpikin sisäisiä PCI Express -liitäntäisiä äänikortteja, jotka tarjoavat monin osin entuudestaan tuttuja ominaisuuksia muutamin tervetullein päivityksin. Monille tervetulleena päivityksenä edellisen Sound BlasterX AE-5:n RGB-valaistus on jätetty pois uutuuksista. AE-9-malli saattaa kuulostaa entuudestaan tutulta io-techin lukijoille, sillä uutisoimme äänikortista alun perin jo viime vuonna, jolloin se oli silloisten tietojen mukaan myös tarkoitus julkaista.
Sisäisten Sound Blaster -äänikorttien uusi lippulaivamalli AE-9 on varustettu tutulla Sound Core3D -äänipiirillä ja laadukkaalla ESS 9038 SABRE -DAC-piirillä, jonka luvataan mahdollistavan 129 dB:n dynaamisen alueen, parhaimmillaan 384 kHz:n 32-bittisen PCM-samplauksen ja DSD64-toiston (Direct Stream Digital, DSD64 on käytössä SuperAudio CD -levyissä). Äänikortin THD:ksi eli Total Harmonic Distortion tai kokonaissärö on -120 dB tai 0,0001 %. Tuettuina ovat myös ASIO 2.3 -toisto ja tallennus, Dolby Digital Live- ja DTS Connect -enkoodaukset sekä pelikäyttöön suunnattu vanha tuttu Scout Mode -tila.
Äänikortissa käytetään Nichiconin Fine-Gold -kondensaattoreita ja WIMA:n audiokäyttöön suunnattuja kondensaattoreita. Lisäksi op-amp-vahvistimet ovat käyttäjän vaihdettavissa. Uuden CleanLine-teknologian puolestaan luvataan takaavan puhtaan äänen mikrofonista ilman mahdollisia häiriöitä esimerkiksi epätasaisen virransyötön vuoksi. Kuulokkeille on käytössä Sound BlasterX AE-5 -mallista tuttu Bi-Amp-kaksoisvahvistin. Äänikortin I/O-paneelista löytyy RCA-liittimet vasemmalle ja oikealle kanavalle, 3,5mm:n liittimet taka- sekä keski- ja subwoofer-kanaville sekä optiset TOSLINK sisään- ja ulostulot.
AE-9:n mukana tulee ulkoinen Audio Control Module -lisälaite, joka kytketään äänikorttiin mini-HDMI-liittimellä. Se sisältää äänenvoimakkuussäätimen, kytkimen SBX-prosessoinnille, tuen ja säätimen eri impendanssin kuulokkeille. Lisäksi ACM:stä löytyy XLR-liitin ja tuki phantom-virtalähdettä kaipaaville mikrofoneille. ACM-moduuli vaatii äänikorttiin kytkettävän 6-pinnisen PCI Express -lisävirtaliittimen toimiakseen, millä eliminoidaan tarve erilliselle virtalähteelle tai -johdolle.
AE-7-sisarmalli on aavistuksen karsitumpi ja peliäänikorteille tyypillisemmällä liitinvalikoimalla varustettu äänikortti. Se hyödyntää samaa Sound Core3D -äänipiiriä, mutta DAC-piiri on aavistuksen kevyempi ESS 9018 Sabre. AE-7:lle luvataan 127 dB:n dynaaminen alue, sama 384 kHz:n 32-bittinen samplaus ja DSD64-tuki. THD-arvoksi kerrotaan sama 0,0001 % kuin isoveljellään. Äänikortti tukee niin ikään ASIO 2.3:a, Dolby Digital Live- ja DTS Connect -enkoodausta sekä Scout Mode -tilaa.
AE-7:n I/O-paneeli on varustettu 3,5 mm:n liittimillä perinteisellä 5.1-äänentoistolle, erillisillä 3,5 mm:n liittimillä kuulokkeille ja mikrofonille sekä optisella TOSLINK-ulostulolla. Äänikortin mukana tulee aiemmasta Zx-mallista tuttu Audio Control Module -lisälaite, joka sisältää äänenvoimakkuussäätimen, sisäänrakennetun mikrofonin sekä 3,5 mm:n mikrofoni- ja kuulokeliittimet sekä 6,3 mm:n mikrofoni- ja kuulokeliittimet.
Creative Labs ei paljastanut milloin uudet äänikortit tulevat tarkalleen saataville, mutta ne tulevat nyt ennakkotilattavaksi yhtiön omasta verkkokaupasta 299 ja 439 Singaporen dollarin eli noin 195 ja 287 euron hintaan. Lisäksi yhtiö tarjoaa yhtiön aiempien äänikorttien ostajille 15 %:n alennuskuponkia, mutta se ei valitettavasti ole voimassa Suomessa.
Lähde: Creative Labs
Ääni on näissä ollut aina huippuluokkaa, mutta Creativen ajurituki on vähän huonoa.
Siksi esim. Topping DX3 Pro on varmempi valinta. 😉
Moneen käyttöön varmasti, mutta mites tuosta saadaan ulos 5.1-äänet kaiuttimille?
Luultavasti ei mitenkään. Tuo ehdotukseni on tarkoitettu super yleiseen setuppiin, eli kuulokekäyttöön.
5.1 settejä en toteuttaisi näillä rimpuloilla lainkaan, vaan ohjaisin äänen suoraan a/v-vahvistimelle. Olisi mielenkiintoista tietää kuinka monella on oikeasti hifi-tasoista 5.1 settiä käytössä nimenomaan (peli)tietokoneen kanssa. :think:
Itsellä on 7.1 kanavainen vahvistin ja kaiuttimet äänentoistolaitteena ja kuulokkeet on pöytälaatikossa ainoa moite on että nuo uudet kortit eivät ole suunniteltu siihen käyttöön sekä nykyiset peliäänet on täyttä kuraa verrattunna win xp aikaan.
Ja nykyiset halvat av- vahvistimet ei edes sisällä 7.1 liitäntä.
Hdmi liitäntä kelpaisi siiheen mutta näissä korteista sellaista ei löydy.
Sound Blaster Audigy 2 ja 5.1 äänentoisto (500W kumulatiivinen). Toimii loistavasti 96-24 moodissa kolmella 3,5 millisellä. Toki tuossa kortissa on laitteistokiihdytys äänille kunhan ajurit toimivat ja peli sallii. Daniel Kawakamin ajurit toimivat.
Kuka hifi-tason 5.1-seteistä puhui? Ihan vaikka noita Logitechin ja muiden hinnat-alkaen 5.1-settejä analogiliitännöin on monilla ja niissäkin on jo eroa onko käytössä perusintegroitu vai erillinen äänikortti (premium-tason integroiduista ei itsellä ole vertailupohjaa)
Hifitasolla tarkoitin lähinnä sen takia, jos on valmis sijoittamaan 300€ pelkkään äänikorttiin. Itse en tuossa yhdistelmässä näe järkeä (ajaa rimuplakaiuttimia noin kalliilla äänikortilla), mutta kukin tyylillään.
Noissa miten paljon laittaa rahaa äänikorttiin kannattaa ottaa huomioon se suurimmassa osassa peleistä ääniefektien ja musiikki tiedostot ovat liian huonolaatuisella bittitasolla tallennettuja, että ne edes saisivat kaikkea irti noista kaikkein kalleimpien äänikorttien DA-muuntimista. Äänen laatu on juuri niin hyvä kun on heikoin lenkki se 64kb ääni streemi ei muutu 384kb ääneksi vaikka sitä soittaa 384kb kykenevällä äänikortilla.
Tosin jos harrastaa musiikkia ja katsoo 4K HD leffoja niin solloin voi saada äänitiedostotkin pakattuna siihen laatuun, että pääsee käyttämään 384kb hyväksi, mutta pelkässä pelikäytössä ei useinkaan pääse.
Nykyistä Sound Blaster Zx ei varmaankaan kannata päivitellä tähän AE-7 ihan vain äänenlaadun paranemisen toivossa?
Kuulokkeilla pelaaminen, musiikki käyttönä.
Itsellä löytyy tuo Zx ja hommasin sitten myöhemmin tuon Soundblaster G6 ulkoisen äänikortin. Eroja on jonkin verran, sen verran, että voi jo suositella päivittämään, hyvin paljon riippuu mitkä kuulokkeet yms. vehkeet sinulta löytyy..
Mitäs väliä sillä teholla on, aktiivithan noihin tökätään. Itsellä oli 2.1 setup ennen Zx:ssä kiinni ennen Yamaha WXC-50:n hommaamista.
Anyways, tuon AE-7:n mukana tuleva ACM moduuli oli ainakin Zx:ssä surkea, selkeästi huomasi että äänenlaatu heikkeni kun sitä käytti. Ulkoisesti näyttää ainakin 1:1 samalta vekottimelta, joten uskallan epäillä että kukaan joka vähänkään äänenlaadusta välittää tulee pettymään tuohon.
Aktiivithan ne. My bad!
Aivan, eli ihan perus äänenlaatu on kuitenkin näissä uudemmissa parempi?
Kuulokkeina beyerdynamic dt 990 pro, pitäis olla ihan soivat pelit. Toki jos haluaa parannusta niin kortti ja kuulokkee vaihtoon molemmat, mutta tulee jonkin verran hintaa kohtuu pienelle parannukselle. Oletan.
AE-9 nosti oman mielenkiinnon mutta nää Eurooppa hinnat pilaa aina kaiken…
https://en.creative.com/p/sound-cards/sound-blaster-ae-7 229.99€
https://en.creative.com/p/sound-cards/sound-blaster-ae-9 339.99€
Onko Creative parantanut yhtään ajuriensa laatua viime aikoina? Muutama vuosi sitten kun ne olivat tunnettuja bluescreeneistä yms. mukavista ongelmista eli olivat varsin heikkolaatuisia
Henk.koht. ei ole bluescreenejä äänikortista tullut, käytössä Sound Blaster Zx Win10:ssä niillä viimeisillä eli vuoden 2017 kevään tjsp ajureilla
Aika turhia nämä äänikortit nykyään. Kovasti Creative yrittää kilpailla äänenlaadulla, mutta tuolla 200 euron hinnalla saa jo tosi hyviä ulkoisia DACceja, jotka on varmasti parempi laatuisia tai ainakin parempi hinta/laatusuhde. Nuo 5/7.1 äänet voisi olla, mutta ei pelit enää käytä noita valmistajien omia enkoodauksia vaan jos tilaäänet peleistä löytyy niin ne on sitten valmiiksi jotain Dolby Digitalia ja ne voi ottaa ulos siihen vahvistimeen/kajareihin suoraan siitä integroidun äänipiirin digilähdöstä tai sitten HDMI:n kautta joten tähänkään ei tarvitse 200 euron äänikorttia. Leffojen äänet samoin.
Äänikorteilla oli paikka viimeksi 2000-luvun alkupuolella kun integroidut äänipiirit oli laadullisesti kuraa, pelit käytti EAX/A3D:ta ja USB-DACit ei ollut juttu. Mutta ei enää.
Tottahan sekin, mutta silloinkin on aika hassua maksaa yli 300€ äänikortista jolla halutaan kuunnella niitä 64kb/s (mp3) laatuisia ääniä. Kukin tyylillään indeed. 🙂
Itseltä löytyy Monitor Audion 5.1.2 Dolby Atmos -kotiteatteri. Peliäänet HDMI:n kautta näyttiksestä. Harmi kun niin harva peli tukee Atmosta; BF1 on niitä harvoja ja äänimaailma hivelee siinä kyllä korvia.
Muutenkaan ole nuo sarjavastussäätimet hyvä lähtökohta kuulokkeille.
No sittenhän voit varmasti linkittää tieteellisin perusteihin tehtyihin sokkokuuntelutesteihin niiden toiminnallisuudeltaan täysin minimiin karsittujen äänikorttien eli "DAC"ien paremmuudesta…
Muotoilen asian paremmin. Tarkoitus siis sanoa, että samaan hintaan saa parempaa laatua tai ainakin parempaa hinta-laatusuhdetta. Eiköhän esim. tuolla täysin samalla DAC-piirillä löydy ulkoinen vaihtoehto.
Ihmetyttää tuo ajureista valittaminen, Creativen ajurit olivat perseestä ehkä silloin kun nuo Asuksen halvat kortit (Xonar DG yms) olivat suosittuja. SBZ ja aiempi Recon3D toiminut aina moitteetta, jo Win10 julkaisupäivästä asti sekä tietty aiemmin Win8.1 kanssa.
Myöskään vanhempien (X-Fi XtremeGamer, Audigy-sarja ja Live!:t) kanssa ei ole mitään ongelmia ollut pl. yhteensopivuusongelmat joidenkin Asuksen lankkujen kanssa.
Creativella nimenomaan kesti ikuisuus saada toimivat ajurit Win10:lle. Netti on täynnä väkeä valittamassa SB Z:n ja ZxR:n äänen poksunnasta, rätinästä ja siitä että välillä kone ei edes tunnista koko korttia kun ajurit on solmussa. Jos nyt en väärin muista, niin luokkaa puolitoista vuotta meni Win10 julkaisusta saada edes kohtuullisesti toimivat ajurit, ja nekään ei tainneet kaikille korjata noita ongelmia.
Joo, oon kyllä noista lukenut. Mulla oli tosiaan itellä tuo vanhempi Recon3D kun Win10 julkaistiin ja toimi heti suoriltaan ongelmitta. Pari kertaa tainnut jotain pientä rätinää olla SBZ:n kanssa, mutta 99.99% ajasta toiminut ongelmitta.
Miksi se ajureista valittaminen nyt sitten ihmetyttää, kun olet itsekin lukenut että porukalla on laajassa määrin ollut ongelmia niiden kanssa?
Yksi syy ostaa näitä äänikortteja on ollut 5.1 tai 7.1 monikanavaäänen virtualisointi geneerisillä HRTF-algoilla äänitilan ja -suunnan säilyttäväksi signaaliksi stereokuullokkeissa.
Eli siis 3D tilan tuntu stereokuulokkeilla, niin että esim. peleissä kuulet mistä ääni oikeasti tulee (edestä, takaa, sivulta, jne).
Osasassa pelejä on jo niin hyviä sisäänrakennettuja kuulokevirtualisointeja (mm. Dolby Atmos Overwatch-pelissä), että tämä on joissain peleissä muuttunut tarpeettomaksi.
Lisäksi ainakin Windows 10:iin saa ostettua jokusella kympillä kuulokevirtualisointeja 7.1-kanavaisesta peli- tai elokuvaäänestä:
Dolby Atmos for Windows 10 (Dolby Access)
Get Dolby Access – Microsoft Store
DTS:X Ultra
Get DTS:X Ultra – Microsoft Store
Windows Sonic (Windows 10, sis.rakennettu)
Spatial Sound – Windows applications
Näiden ongelma on ollut, huono säädettävyys ja yleisesti ottaen aivan kohtuuttoman suuri kaikuefekti.
Tätä varten esim. moni on tykännyt mieluiten käyttää joko Sennheiserin GSX1000/1200 -sarjaa ja/tai SoundBlasterX -sarjaa (SBX Pro Studio -virtualisoinnilla).
Moni on myös hyötynyt epäherkemmillä kuulokkeilla sisäänrakennetuista kuulokevahvistimista (X7 pystyy jo ajamaan hieman epäherkempiäkin kuulokkeita, vaikka todella vaativien edessä sekin uuvahtaa).
Miksi sitten ostaa äänikorttia, jos EI tarvitse kuulokevirtualisointia ja/tai on tyytyväinen pelien/Windowsin sisäisiin vaihtoehtoin?
Jos tarvitsee Phantom-virtaa mikille, haluaa fyysisen säätöpaneelin kuulokevoimakkuudelle näppiksen viereen, enemmän sisään- ja ulostuloja, balansoituja lähtöjä, jne.
Tosin sitten tässä sarjassa alkaa olla jo ihan eri tasoisia tuotteita (laadun, ajurien, lähtö-/tulosignaalien, liitäntöjen suhteen), kuten mm. RME:n tuotteet.
Jos tällaisen laitteen tai edes sen omia kuulokkeita riittävän hyvin ajavan kuulokevahvistimen yhdistää Windows-pohjaiseen, ilmaiseen virtualisointisoftaan HeSuVi ( HeSuVi ), niin saa mielestäni parhaat ominaisuudet kaikista: haluamansa kuulokevirtualisoinnin, haluamansa vahvistustason kuulokkeilleen, tarvittavat liitännät, jne.
Ja mitä tulee AE-7 ja AE-9 -malleihin, niin mielestäni Creative gimppasi noi jo julkaisun yhteydessä tällä kommentilla:
Creative Sound Blaster X7 – Detailed Review & Impressions
Super X-Fi:n hyöty ja eroavuus kaikkiin yllä oleviin vaihtoehtoihin on se, että siinä otetaan kuva käyttäjän korvasta, jonka perusteella lasketaan enemmän persoonallinen HRT-funktio kuulokevirtualisointia varten. Lähdes kaikki, jotka ovat tätä kokeilleet ja jaksaneet hinkata HRTF:n kohdalleen, ovat todenneet, että äänitilavaikutelma ja äänten suunnan tunnistaminen on täysin eri tasolla, kuin muut (yo.) geneeriset HRTF-toteutukset.
Eli miksi ostaa geneerinen AE-9/AE-7 -kortti, kun Creativelta tulee myöhemmin tällä neljänneksellä ulkoinen äänikortti personoitavalla HRTF-toteutuksella, joka taatusti on kuulokevirtualisointia tarvitsevalla parempi toteutus…
TL;DR – en näe ihan hirveästi syytä ostaa näitä kortteja, kun parempiakin on nyt tai 3kk sisään tarjolla – melkein mihin tahansa käyttötarpeeseen.
Itse koen nämä 3D surround yms algoritmit vain huonompana kokemuksena. Stereona kuulen paljon helpommin mistä päin esim. vihollinen ampuu tai askeleet kuuluu. Kokeillut CS:GOn HRTF:ää, Sound Blaster Zx:n virtual surroundia, Dolbyn maksullista surroundia ja kaikki näistä tekee em. äänien havainnoinnista vain vaikeampaa.
Eiköhän nämä ole enemmänkin pelilaitevalmistajien hypetyksen seurauksena tullut ilmiö jolla saadaan myyntiä korkeammaksi:vihellys:
Ymmärrän kokemuksisesi ja omani mukailee tuota, riippuen pelistä ja riippuen verrokki-äänikortista.
Osassa peleistä on hyvä kuulokevirtualisointi sisäänrakenettuna (mm. mainittu Overwatch). Itse saan CS:GO:ssa SBX Studio Pro:lla itselleni paljon tarkemman (etenkin etu/taka-paikallistus) tarkemman äänikuvan, kuin pelin sisäänrakennetulla.
Creativen Super X-Fi:llä tarkkuus ja äänen suunnan luonnollisuus on aivan omalla tasollaan, sitä ei voi verrata pelien, Windowsin sisäisten tai geneeristen HRTF-äänikorttien virtualisointiin. Kun korvan oma HRTF menee suunilleen kohdalleen Super X-Fi:ssä, niin äänten paikallistaminen on täysin omaa luokkaansa. Ero ei ole pieni.
Super X-fi:n kohdalla ongelma on (itselleni ollut) liika kaiku ja se, että efektin voimakkuutta ei voi säätää riittävästi. Lisäksi tämä toiminto on saatavissa vain parissa Creativen kuulokkeissa (sis.rak.) ja yhdessä halvassa ja tehottomassa USB-äänikortissa – eli kunnollista äänikorttia tämä vielä odottaa. Myös muilta on tulossa kipailijoita tälle Creativen teknologialle. Personoitavat HRTF:t ovat tulevaisuutta, erityisesti VR:n/AR:n lisääntyessä.
Ilmeisesti vahvistin on kaikissa sama kuin AE-5:ssä joten ei taida olla järkeä päivittää, lisäominaisuudet noissa taitaa lähinnä maksaa. En itse allekirjoita tuota Creativen softien bugailua, SB Connect kaatuili joskus alussa AE-5:den kanssa esim. gainiä vaihtaessa yms. pientä mutta ei tuotakaan ole tapahtunut enää varmaan vuoteen.
On tuosta tulevasta Super X-Fistä maininta jo Creativenkin sivulla.
Jostain facepalm tason syystä vain missaavat pelit täysin, siinä missä kaiutinstereoksi survotussa musiikissa taas aitoa kunnon spatiaalidataa olekaan.
(harvassa on 5.1 musiikki…)
Our first external USB DAC and Amp with Super X-Fi technology and discrete 7.1 support. Experience the ultimate movie experience for your PC. You’ll never want to go back to standard PC audio for your music or movies again.
Coming Q3 2019
Upgrade Your Audio with Sound Blaster – Creative Labs (United States)
Eipä sillä että tämä AE-7:n hinta tuosta sarjavastuspohjaisesta donglesta olisi muutenkaan erityisen järkevä.
AE-9:ssä sentään tuo ammatilaismikeille tarkoitettu mikkiliitäntä Phantom-virralla.
Pitäisi vain päästä eroon näistä tasoon lätistetyistä valmiiksi pureskelluista kanavista ja saada HRTF:n lähdemateriaaliksi se pelin alkuperäinen oikea 3D äänidata äänilähteiden 3D-sijainteineen, kuten DirectSound aikaan.
Edes objektipohjaiset Dolby Atmos ja DTS:X nekään kun tuskin lisenssimaksujen takia koskaan yleistyvät ja korvaisivat 7.1:n pelien outputtina.
Ei se kamalasti voi kyllä huonontuakaan. 😆 Ei vaan, ainakin oma vanha X-fi Titanium Fatal1ty vasta sai kesäkuussa uudet ajurit (päivitysväli taisi olla kyllä 3 vuotta tjsp.). Mutta parempi myöhemmin kuin ei milloinkaan. Blue screenejä ei kyllä äänikortin takia ole tainnut olla ikinä.
X-fi malleissa kannattaa käyttä ulkopuolisten tekemiä ajuriversioita tai ainakin oli X-fi elite pro kortille sai kaikki toimimaa win 7 ja 10 käyttiksellä kun perus ajuri ei tukenut mitään ja toimi ihan ok.
Ihan hyvin on tän AE-5:n ajurien laita ollut. Eipä juurikaan moittimista. Parannus X-Fi kortteihin on huoma softan osalta. Eipä niitä ongelmia Zx:nkään kanssa ollut.
Siis kyllähän tietyt ajurit sai aikaan bluescreenejä mutta ne sai korjattua asian.Itse käytin pitkään daniel k:n ajureita Audigyllä:llä win10:llä.Käyttäisin audigyä kai vieläkin jos emossa olisi pci väylä(ostakaa se sbz suoraan eikä mitään rx:ää tai vastaavaa).
Daniel_k ajurit tuttuja, SB Audigy2 ZS:ää itekin noilla vetänyt W10:lla.
Ja minäkin käyttäisin tuota enemmän ku mielelläni jos olisi PCI, ehdottomasti suosikki äänikortti tuo A2ZS 🙂
Itselläni on tuo AE 5:n Creativelta ja olen ollut todella tyytyväinen. Ei yhtään ongelmaa ole esiintynyt