
Niin sanotut ransomware- eli tietokoneen sisältöä kryptaavat ja panttivankina pitävät haittaohjelmat lienevät tuttuja jo kaikille. Niiden uhreiksi ovat joutuneet niin tavalliset kotikäyttäjät kuin myös useat yritykset aina sairaaloihin asti. Nyt näiden yritysten joukkoon liittyy myös CD Projekt ja sen pelistudio CD Projekt RED.
CD Projekt on ollut lähimenneisyydessä turhankin usein ikävässä valokeilassa ensin odotetun Cyberpunk 2077 -pelin myöhästelyjen ja sen julkaisun jälkeen pelin bugisuuden vuoksi. Pelin ongelmat ovat johtaneet esimerkiksi sen poistamiseen Sonyn PlayStation 4 -katalogista ja rahojen palautuksiin pelin PS4:lle tai Xbox One -sarjalle ostaneille kuluttajille. Lisäksi sijoittajat ovat haastaneet yhtiön oikeuteen ainakin kahdella eri joukkokanteella.
Nyt CD Projektin taivaalle on saapunut lisää synkkiä pilviä, sillä yhtiö on ilmoittanut joutuneensa kyberhyökkäyksen kohteeksi. Toistaiseksi tuntematon taho on onnistunut murtautumaan yhtiön sisäiseen verkkoon ja saastuttanut osan laitteista ransomware-haittaohjelmalla. Lisäksi palvelimelle tekstitiedostona jätetyn lunnasvaatimuksen mukaan hyökkääjä on kopioinut talteen ainakin Cyberpunk 2077:n, Gwentin, Witcher 3:n ja Witcher 3:n tulevan päivitysversion lähdekoodit sekä yhtiön kirjanpitoon, hallintoon, sijoitussuhteisiin ja muuhun vastaavaan liittyvät dokumentit.
Lunnasvaatimuksen mukaan hyökkääjät ymmärtävät, että CD Projekt voi palauttaa palvelimet kuntoon varmuuskopioista, mutta he uhkaavat joko myydä tai julkaista varastetut lähdekoodit ja muut dokumentit kaikkien nähtäville, mikäli heidän vaatimuksiinsa ei suostuta. CD Projektin julkaiseman tiedotteen mukaan se ei tule taipumaan hyökkääjien vaatimuksiin, vaikka yhtiö ymmärtääkin varastetun datan saattavan tulla sen myötä julki. Yhtiö tutkii asiaa sekä sisäisesti että yhteistyössä tietoturvatutkijoiden ja viranomaisten kanssa.
Päivitys:
Nettiin on ilmestynyt kuvankaappaus, jossa näkyy Gwent-pelin lähdekoodiin liittyviä tiedostoja. vx-undergroundin twiitin mukaan pelien lähdekoodit ovat huutokaupattavana Exploit-foorumeilla ja hyökkääjien varmistaneen, ettei dataa tulla myymään muita reittejä.
Lähde: CD Projekt @ Twitter
Juu, joku GTAV sentään oli hyvin optimoitu X360/PS3:lle mutta se toisaalta oli aluksi juurikin console-only peli..
Miten joku gtav liittyy tähän?
Reilu 7v noilla aiemman sukupolven konsoleilla oli ikää tuolloin.
Et sitten vissin ole pelannut W3:sta heti alussa kun se tuli ulos
Ei se ihan menny kun Strösöössä.
Lainasitko nyt varmasti oikeaa henkilöä? Minä kyllä muistan hyvinkin kaatuilut työpöydälle yms.
Hackers claim to have sold Cyberpunk 2077, Witcher 3 source code
http://www.gamesindustry.biz
Linusilla totesivat aika hyvin, että jos olet vaikka aloitteleva pelintekijä niin jo pelkästään koodia lukemalla oppii tuhottomasti. Tuolla kun oli mukana myös sen koko pelimoottorin koodi.
Ja aloitteleva pelintekijä ostaa miljoonalla ton koodin vain sitä katsoakseen? Todennäköisempänä pidän sitä että vetivät pois myynnistä kun ostajia ei näkynyt ja keksivät tarinan huutokaupan ulkopuolisesta ostajasta säilyttääkseen kasvonsa.
Tuon blogin spekulaatioarvon jätän täysin huomiotta, kun cdpr ei mitenkään ole vahvistanut yhden ainuttakaan väitettä koko artikkelista. Esim. Pelit lehdessä cyberpunk 2077 valittiin lukijoiden ja arvostelijoiden toimesta vuoden peliksi, eikä tuo PC:n metacriticcikään kyllä kylmäksi jätä. Huvittavinta koko reddit-trollien pyörittämässä sirkuksessa on, että yrittivät etukäteen mustamaalata myös witcher 3:sta tulevaksi katastrofiksi. Tuohan ei sitten kumminkaan pitänyt paikkaansa.
Cyberpunkin suurimmat viat on jo korjattu ja peliä jatko-kehitetään täyttä häkää seuraavat 3 vuotta. Se siitä flopista.
Jos otetaan launchista tähän päivään jatkuneesta Cyberpunk skenaariosta esimerkkinä vaikka tulevan tuotteen harhaanjohtaminen tekaistuilla pelivideoilla, ja muutamat muut tähän tilanteeseen johtaneet pinnalle nousseet seikat (tässäkin langassa mainittu osa, totta tai ei mutta itseäni en ainakaan vielä sokeaksi ala luulemaan Cyberpunk taipaleen kävelleenäni alkuhuhuista yli sataan pelituntiin alkaen pelin launchitunnistaan..), joissa saattaa olla viitteitä totuuden manipuloinnista(valehtelusta), eikä keskitytä nyt ollenkaan moraali-, totuus-, lähde- tai meidän tämän keskustelun keskustelijoiden mielipideseikkoihin:
Sijoittajille valehtelu on tietääkseni asia mitä ei yhdenkään yrityksen kannata mennä tekemään.
En ole lakivisionääri (ja toivoisin kanssakeskustelijalta tähän minua huomattavasti fiksumpaa annettavaa/korjattavaa), mutta oletan sen olevan yritykselle haitallista harrastetoimintaa omaa tulevaisuutta ajatellen, eikä ennen meille loppukäyttäjillekin ilmoitettujen (ja varmasti tulevien, täysi mutu minulta, mutta vahva tunne palleassa) oikeussirkusten lopputulemia kauheasti kannata mennä myöntämään yhtään mitään, missään mediassa, millään tasolla. Miranda warning on ihan aiheellinen teko firmalta itseltään, oli tehnyt väärää tai ei, koska ilman sijoittajien jatkuvaa rahavirtaa on varmasti todella ikävää tuottaa lisää tuon skaalan videopelejä näin suurille massoille mihin ollaan tähän asti totuttu, ylläpitää näitä jo julkaistuja, sekä unohtamatta että skenaarion liekin palaessa edelleen kuumana, pitää yrityksen silti jatkaa toimintaansa eteenpäin leuka pystyssä kohti uusia pettymyksiä ja menestystarinoita, vaikka vähän onkin sijoittajien kannetta painamassa selkää kumaraan. Pelkän Cyberpunkin kehityksen aikana (2016 eteenpäin, Witcher3 launchin jälkeen, Cyberpunkin "reboot aika" uuden yrityksen keulahahmon toimesta, tästä tuskin tarvii vängätä onko totta vai ei, helppo uskoa ja tätä mutuani tukevaa asiallisempaa informaatiota etsivä löytää muualtakin kuin "flamettajien blogeista") yrityksen henkilöstömäärä on kuitenkin kasvanut sellaisiin mittasuhteisiin, mikä oli Witcher3 launchin aikana vain osa nykyisestä henkilöstömäärästä: Saavutetun omaisuuden menettäminen tuntuu tietääkseni aina pahemmalta kuin uusien rikkauksien vastaanottaminen, oli kyseessä yksityishenkilö tai kokonainen suuri tämän tason julkisuutta nauttiva yritys, kuten keskustelun aiheen tapauksessa. Onnea ja menestystä uusien sijoittajien saunottamiseen jos olikin valehdellut, valehtelusta jäi kiinni tai ei ollut oikeudessa soviteltavissa onnistuneesti osapuolten kesken miellyttävällä salassapitosopimuksella allekirjoituksin varustettuna: Uskoisin asiakkaiden ja jopa maineen olevan helpompia korjattavia takaisin, vaikka pelinörtit ovatkin tunnetusti herkkiä ja pitkävihaisia otuksia. Totuus, tai lakituvassa päätetty totuus, jää tietysti meidän tulevaisuudessa nähtäväksi, mutta ainakin tätä ennen CDPR tulee varmasti olemaan täysin vaiti koko tämän asian tiimoilta, varsinkin kun riskit ovat mittavat, osakekursseja radikaalisti heiluttelevat ja ylipäätään varmasti vaikeahkot: Riittäänee yksi ainut firman paikallinen puolalainen ohjelmistojumala saatuaan kutsun todistamaan oikeuteen, koska oli eräs viikko valmistautunut seuraavan työpäivän aamupalaveriin korjaamalla videopelin launchinaikaista burnouttiaan itselääkityksellä kolmatta viikkoa putkeen, joka johti puhelimensa twitterin avaukseen pienessä tiistaihuppelissa kodin saniteettitiloissa työpäivän päätteeksi yksille lähdettyään, kun sattumoisin yllättävä luovuuskohtaus työasioiden henkilökohtaisista harmeista iskikin mieleen kolmelta aamuyöstä ennen sammumistaan arabian juurelle akkujaan lataamaan.
Haluan erikseen mainita että itse varastamiscaseen ja sen moraaliasioihin minulla ei ole sanottavaa, tässä langassa kun muutamaankin otteeseen on jo väännetty toisen mielipiteitä irti kontekstista ja tuntuu olevan kullekin keskustelijalle herkkä aihe kannasta riippumatta. Perse sattumiseni määrä on myöskin irrelevantti, saa kysyä toki jos se jostain syystä on kiehtovaa tai rivieni väleissä olikin parempi tarjoilu kuin itse riveissä.
Veikkaan että tuo on joko kaupattu Kiinaan missä lakiteknisille ongelmille voi näyttää keskisormea tai sitten koko juttu on hevonpaskaa.
"Spekulaatio"? Et vissiin kovin tarkkaan seuraa peliskeneä, kun et näytä tietävän, kuka Jason Schreier on. Hän on tutkiva journalisti, joka on erikoistunut pelinkehityksen nurjan puolen esiintuomiseen. Sinä taas vaikuttaisit olevan pelin fani, joka tykkäsi kovasti pelistä (tässä ei ole mitään väärää) ja tästä syystä haluaa ummistaa silmänsä pelin puutteille ja CDPR:n valehtelulle (tämä taas ei ole ok). Ja Pelit-lehti tai sen lukijat eivät päätä, onko peli universaalisti hyvä.
Toistan tässä vielä varmuuden vuoksi: Jos sinä tai kuka tahansa muu piti Cyberpunkista niin good for you
En halua pilata kenenkään nautintoa itse pelistä, haluan vaan, että ihmiset eivät olisi niin sinisilmäisiä ja ymmärtäisivät, että peliskene ei todellakaan ole niin siistiä eikä utopista kuin firmat haluavat antaa ymmärtää. Lisäksi firmoja ei pidä fanittaa, koska me olemme niille pelkkä rahanlähde.
Sitten vielä vähän linkkejä. Ainakin yksi sijoittaja on haastamassa firmaa oikeuteen:
Investor sues CD Projekt over bungled Cyberpunk 2077 launch
http://www.theverge.com
Tässä alkuperäinen Schreierin artikkeli:
Inside Cyberpunk 2077's Disastrous Rollout
http://www.bloomberg.com
Tässä lisää miehen tekemiä tutkimuksia:
As Naughty Dog Crunches On The Last Of Us II, Developers Wonder How Much Longer This Approach Can Last
kotaku.com
How BioWare's Anthem Went Wrong
kotaku.com
Ubisoft Family Accused of Mishandling Sexual Misconduct Claims
http://www.bloomberg.com
Inside Rockstar Games' Culture Of Crunch
kotaku.com
Lisätään vielä sen verran että olisi aika rajua uskoa että joku ostaisi sokkona miljoonalla lähdekoodit ilman että muutamat kokeneet devaajat edes läpikäyvät viikon parin ajan ko. codebasea arvioiden sen kunnon. Jos kyseessä on hyvin dokumentoitu ja hyvin koodattu projekti mikä on helppo uusiokäyttää cyberpunkin ulkopuolisissa projekteissa niin voisin nähdä että jokin kiinalainen geneeristä kakkaa pihalle pukkaava pulju saattaisi tuosta napata itselleen enginen seuraavia julkaisujansa varten. Jos taas kyseessä on hädissä kustu ripuliroiskaisu josta ei tee selkoa millään ja josta näkyy selvästi hätäilyn ja kiireen jälki niin tuon muuntaminen käyttökuntoon saattaa olla jopa vittumaisempi projekti kuin kokonaan oman enginen rakentaminen nollista.
Voihan se toki olla että tuosta on jonkinlainen auditointi järjestetty ostajalle, mutta sellainen olisi aika vaikea toteuttaa niin että hakkeri pysyy anonyyminä ja niin ettei sorsia annettaisi ostajalle jo ennen maksua. Keinoja toki aina löytyy, mutta tapauksesta ei kyllä jää sellaista fiilistä että asialla olisi kovin kokenut hakkeri/kiristäjä.
Jos olet tekemässä omaa pelimoottoria, etkä vain jollain unityllä vääntämässä peliä, niin kyllä todellakin on merkitystä. Jossain Kiinassa jossa ei ole niin just eikä melkein, niin hyvinkin mahdollista.
Kiinassa se miljoona vaan sattuu olemaan jo aika iso raha ja tämä myytiin niin nopeasti että siinä ei ole mitään ostettavan tavaran auditointia ehditty tekemään. Todella iso riskisijoitus moinen, kuten Bladekill tossa ylempänä kirjoittikin jo paremmin.
Niinkuin GTA V?
edit: no – tätä olikin täällä jo jauhettu.
Journalistit ovat aina journalisteja eikä niiden blogeja kannata ottaa tosissaan. Etenkin jos koko blogi perustuu juoruihin ja omiin "tutkimuksiin" ilman yhtäkään varmistettua faktaa. Cyberpunk möi 13 miljoonaa kappaletta joka on viime vuoden yksi parhaiten myyneistä peleistä. Sen lisäksi tosin myös eniten refundatuin ainakin ps4 osalta.
Se mitä meinaavat oikeudenkäynnillä saada aikasiksi, onkin kovin epäselvää. Osakkeenomistajat saivat varmasti sijoituksilleen vastinetta myyntien valossa ja peliin pettyneet saivat rahansa takaisin. CPDR:n sisällä kaikki crunchaamiseen osallistuneet tekevät/tekivät sitä täysin vapaaehtoisesti ilman kenenkään painostusta. Sen ovat työntekijätkin myöntäneet.
Nuo linkkaamasi 4 viimeistä linkkiä (anthem), (Rockstar games culture of crunch) ja (ubisoft sexual misconduct pälä pälä) ei liity tähän uutiseen millään lailla, joten voisit pysyä itse asiassa.
Pelitrailereissa lukee aina melko selkeästi präntättynä että traileri/video ei ehkä vastaa lopullista tuotetta. Mitään laitonta tai poikkeavaa sen suhteen ei siis ole tapahtunut, vaikkakin senkin ajan toki olisi voinut käyttää itse pelin kehittämiseen.
Missä mielestäsi siis on tapahtunut sijoittajille valehtelua ja miten sijoittajat esimerkiksi hyötyvät siitä, että joku hakkerin nilkki hidastaa pelin jatkokehitys työtä kiristämällä ja julkaisemalla lähdekoodit nettiin ? Ei oikein nyt selviä yhden ainuttakaan faktaa tuosta vuodatuksestasi.
Ja kuten tuossa yllä jo mainitsin niin crunchaamiseen kaikki ovat osallistuneet vapaaehtoisesti eikä siitä ole ollut mitään epäselvyyttä. Ainut syy miksi ihmiset syytää näitä salaliittoteorioita ja muuta soopaa on se, että etenkin konsolipelaajia ketutti miten keskeneräinen peli oli. Tältä kaikelta mielenpahoitukselta oltaisiin vältetty, jos peli oltaisiin päätetty julkaista vaikkapa vuonna 2021 joulukuussa, niin pelajilla ehkä saattaisi olla esim. RT:tä tukevia näytönohjaimia joilla tuota peliä voisi pyöritellä täysillä asetuksilla edes kohtalaisesti.
Tähän mennessä kaikki blogiuskovaiset ja reddit trollit eivät ole pystyneet todistamaan väitteitään oikein mistään syytöksistä. Hieman huvittuneena olen lueskellut noita kiukkuraivari kirjoituksia kun samalla kuitenkin myöntävät pelanneensa peliä 100+ tuntia. Eli joko pelissä ei ole peliä häiritseviä bugeja jos kerta noin monta tuntia on peliä kyennyt pelaamaan, tai kyseessä on joku huomionhaku tai joku vanhan levyn päälle laitto.
Peliä voi toki pelata myös vanhalla versiolla ja kiduttaa itseään niillä bugeilla, jos jostain syystä ei millään halua päästää irti pelin nykyisestä tilanteesta mikä on siis hyvä.
Omasta mielestä rupukonsoleille olisi saanut kehitellä peliä vaikka hamaan tappiin saakka. Tämäkin koko kohu varmaankin unohtuu viimeistään siinä vaiheessa kun next gen konsolit saavat oman version kyseisestä pelistä yhdellä ilmaisella DLC:llä ja loksauttaa viimeistenkin epäilijöiden leuat kiinni.
Olen pahoillani että en selventänyt viittaamiini jo ilmoitettuihin oikeushaasteisiin cdpr pelifirmaa vastaan, myös firman sijoittajien toimesta. Syytökset koskevat tietääkseni poikkeuksetta aihetta valehtelu ja sen seuraukset, mutta joku korjatkoon. Valehteluepäily sijoittajia kohtaan on aina tietääkseni automaattinen oikeuskäsittely, mutta tässä tapauksessa hieman voita leivän päälläkin.. Yleistä tietoa tietysti ja siitä on paljon tottakai uutisoitukin, että sokeana menin olettamaan teidänkin ne bonganneen kun asiantuntemusta tuntuu riittävän. En myöskään kokenut lähteiden tarpeellisuutta tässä tapauksessa merkittävänä.
Tuossa vastaan tullut uutinen, tässä tapauksessa uutissivustolla/ilmoitustaululla tuskin on väliä. Täälläkin uutisoitu ja googlella vaikka lisää, voi myös foliohattua onneksi lähdekriittisyyden osalta hieman löysätä nyt kun itse sisältöön ei internetin eri kirjoitustavat ja sivuston hakemat lukijamäärät vaikuta..
CD Projekt Red investors sue company over Cyberpunk 2077 debacle
http://www.google.fi
Pahoittelen vielä.
Kuten viestissäni kerroin pienellä präntillä alareunassa: En ota kantaa varkauscaseen, mutta mukavaa että teillä oli näemmä mielipiteeni siitä kuitenkin jo valmiina. No ei se kyllä minun mielipiteeltä kuulosta, mutta varmasti jostain sen olet saanut kuitenkin ja voi se olla nyt vaikka puolestani tuollainen kun siihen ajatusta ja kirjoitusaikaakin olette menneet käyttämään. Mielipiteillämme internetin keskustelupalstoilla kun tuskin on merkitystä tässä tulevassa tapahtumien ketjussa, koskien myös vaikka aihetta messuvideo tulevassa oikeuskäsittelyssä. Taas menin yleistämään, ainakaan minun mielipiteilläni ei ole. Vaikka kuinka videon tuottamasta harmista yhteiskuntaamme vastaan huutaisin, niin luulen että saamme siitä huolimatta kuulla lopputuloksen yhdessä näillä aalloilla myöhemmin ja huutamiseni oli vain kulutettua ääntä.
Vielä epäselvyyttä miksi yrityksen kannattaa olla nyt mahdollisimman hiljaa ennen oikeuskäsittelyjen loppumista? Se oli kuitenkin pitkän viestini se pääpointti. Canvakseen käyttämäni pensseli saattoi olla hieman liian leveä…
Kiva kuulla että piditte kuitenkin pelistä noinkin paljon ja selkeästi aiheuttanut intohimoa. Pidetään peukkuja että teidän puoli voittaa!
Oikeushaaste ei edelleenkään tarkoita sitä että syytetty olisi jo syyllinen eli edelleen on todisteet esittämättä ja faktat tarkistamatta täysin. Et edelleenkään tunnu osaavan esittää mitä tuo valehtelyepäily tarkoittaa tai mitä se koskee omin sanoin, niin lähestulkoon puolet tuosta sinun tekstistäsikin voisi tiivistää vähän järkevämmäksi, kuin a4:n kokoiseksi poukkoiluksi asiasta toiseen.
Sen sijaan jos jonkun pitäisi tässä päivänselvästi olla oikeuden edessä, on ne hakkerit jotka ilman minkään järkipuolen oikeutusta hakkeroitui luvatta CDPR:n servereille ja julkaisi nyt hiljattain esim. Gwent -pelin lähdekoodin.
Olen aina kokenut hyvin luonnottomaksi keskustelupalstalla pastea vaan ison kasan lähteitä ja olla muuten hiljaa. Oikeustoimet kun ovat tässäkin tapauksessa hyvinkin julkista tietoa, niin tuntuu itsestä täysin merkityksettömältä alkaa niitä toisen puolesta kaivamaan hakukoneella, kun ei ne luetut ole minulla bookmarkeissakaan tallessa ja tietotekniikkaforumilla varmasti kaikki tietää mikä on google.. Jos haluat olla asiasta jostain syystä kielteinen ja olla käyttämättä aikaa kevyesti itse asiasta lukemiseen, niin siihen en voi saati halua vaikuttaa..
Kiva että haluan cdpr häviävän näemmä myöskin tulevat oikeudenkäynnit. Tämä aamu on ollut minulle itseoppimisen aikaa.
Veikkaatko nyt ihan tosissasi, että sijoittajat perustavat miljoonien tai kymmenien miljoonien eurojen rahoituspäätöksensä massoille tarkoitettuihin trailereihin ja hypetykseen? Eiköhän sijoittajille pidetä omia sisäisiä briiffejä firman johtoportaan kanssa, joissa kerrotaan pelin tilasta ja tulevaisuuden näkymistä. Näissä briiffeissähän se valehtelu on tod.näk. tapahtunut, josta taas seurannut sijoittajien oikeuskanne. Jos CDPR näissä briiffeissä tokaisee "Konsoliversiomme ovat julkaisuvalmiita eikä niissä ole tiedossa suuria teknisiä ongelmia, odotamme tämän johtavan kurssimme nousuun" niin on monella sijoittajalla myös validi syy viedä firma oikeuteen.
Edit:
Kumma kyllä, että firman työntekijät sekä johtoporras ovat kanssasi eri mieltä.
EE: Tässä vielä pari linkkiä tähän crunchaamisen "vapaaehtoisuuteen" liittyen, linkki #1, linkki #2. Sama tarina & kirjoitusaika molemmissa uutisissa, mutta parempihan se on useammasta lähteestä lukea.
Sulla on nyt aika helvetinmoinen denial päällä. Niputat myös kätevästi kaikki journalistit yhteen läjään ja muutaman pöljän yksilön vuoksi ignoraat kaikkien loppujen tekemän työn. Edelleen, jos pidit pelistä niin voit jatkaa siitä pitämisestä täysin rinnoin, mutta firmoja kohtaan voisit ottaa kriittisempää otetta. Pelistä pitäminen ei vaadi sen tehneestä firmasta pitämistä. Ja jos nyt kuvittelet, että haluan CDPR:n kaatuvan niin olet väärässä. Haluan niiden kehittävän Cyberpunkia ja tuovan siihen luvatut ominaisuudet. Lisäksi GOG.com on ykkösdigikauppani, enkä halua sen katoavan. BTW, noista 13 miljoonasta valtaosa oli ennakkotilauksia, eli ennen kuin kuluttajat tiesivät pelin todellisen tilan.
Crunchista lyhyesti. Se on saastaa eikä sitä pidä sallia missään tilanteessa. Se on seurausta joko pomojen painostuksesta, työkaverien ryhmäpaineesta tai työnarkomaniasta eikä mikään näistä ole ok. Suomessa sentään edes maksetaan ylitöistä tai saa saldot talteen myöhemmin käytettäväksi, mutta ulkomailla tilanne ei aina ole näin hyvä.
Lopun linkkini eivät joo liittyneet tähän ketjuun, mutta laitoin ne siksi, että näkisit, ettei Schreier ole mikään random huutelija netissä. Ja näihin on firmojen puolelta reagoitu. Esim. miksi toimari pyytelisi anteeksi, jos mitään väärää ei ole tapahtunut?
Ubisoft CEO apologizes to 'everyone who was hurt' by workplace abuses
http://www.pcgamer.com
Ja jotta edes etäisesti pysytään ketjun aiheessa, tuo koodiryöstö ei ole ok vaikka kuinka sapettaisi Cyberpunkin tila.
Denial ei ole päällä ainakaan minulla. Jotenkin häiritsee nykymeininki jossa uskotaan ennemmin juoruihin ja tällaiseen blogeja kirjoittelevaan juorukelloon, jonka elämäntyö on kirjoitella klikkiotsikkoja nettiin. Näemmä kovimmat fanaatikot nielee madon koukkuineen niin syvälle, että on pakko yrittää joukkolynkata heti kaikki, ketkä eivät esim. Kannata tällaista hakkerointi touhua tai usko joka sanaa mistä yhtäkään väitettä ei edes faktan tarkistuksessa pysty vahvistamaan.
Suosittelen edelleen tarkastamaan ne lähteet ja miettimään mitkä asiat on juoruja ja mitkä vahvistettuja tosiasioita.
Linkkaamasi crunchi höpöjutut on kumottu aikoja sitten huhupuheina (kuten olen jo monta kertaa sanonutkin) ja en missään vaiheessa ole väittänytkään etteikö rupukonsoleilla peli olisi ollut enemmän bugisempi kuin PC versio, liittyen alustan heikkoon suorituskykyyn. Ainut mihin otin kantaa oikeuskanteen suhteen, oli se että on turha tuomita ketään syylliseksi ennen kuin oikeudenkäynti on käyty.
Firman toimitusjohtajan sanat on huhupuheita?
When asked if employees would be "required to put in crunch hours," CEO Adam Kicinski said they would.
"We try to limit crunch as much as possible, but it is the final stage," said Kicinski, while adding, "We try to be reasonable in this regard, but yes. Unfortunately."
Tutkiva journalismi on juoruilua? Katsotko vaikka kymppiuutisiakin tuolla asenteella että nämä ovat vain juoruja? Ja kuinka nämä väitteet voi joku jamppa Suomesta tarkastaa? Käy itse heiltä Jenkeistä kysymässä? Ja jos meinasit firmojen vastauksia kuunnella, niin tiedoksi, että firmat eivät myönnä virheitään elleivät jää rysän päältä kiinni.
En siis usko, että välttämättä kaikki on 100% näin, mitä Schreierille on kerrottu, mutta jos edes puolet noista jutuista pitää paikkansa niin aika paskasta teollisuudesta on kyse.
Tutkiva journalismi joka ei perustu faktoihin on yhtä lailla sama kuin lukisi vaikkapa aku ankkaa. FactCheck.org
Naureskelen näille foliohattu kommenteille täällä aika kuivasti.
Ajappa tuo väite factcheckistä läpi.
Voi tsiisus sentään, trolliko se siellä
Firman toimitusjohtaja sanoo, että työntekijöiden on pakko crunchata, mutta sinun mielestäsi tämä on joku salajuoni?
Miksi edes lähdin vastaamaan, sen verran tiukasti oma foliohattusi puristaa.
No mutta tarkistitko tämän yrityksen henkilöstölle intrassa/mailissa lähetetyn ilmoituksen tuolla yhdysvaltojen politiikan paskapuheiden perkaamiseen ja muuhun kansan rauhoitteluun tarkoitetulla sivustolla? Haulla ei ainakaan löytynyt että olisi kukaan sitä tutkinut ja voi olla että eivät olleet tätä henkilöstöilmoitusta saaneetkaan!
Tuon pohjalta ainoa informaatio mitä saisin olisi jenkkien politiikka ja koronaupdatet yhdysvaltojen kansalaisena, hieman suppeahkoa…
VmH kuivaan yskään löytyy paikallisesta apteekista helpotusta. Varsinkin näin kovilla viimeaikaisilla pakkasilla ihan kannattavakin investointi.
Toistaiseksi en ole spekuloinut mitään mitä jonkun firman TJ on sanonut, toisin kuin eräät täällä. En edes tiedä mitä tekemistä sillä on itse uutisen kanssa, mutta jatka vain toki offtopicoitumistasi.
Et tainnut fact checkata tätä väitettäsi.
Ihan firman omilta sivuilta löytyy litteroitu sijoittajien kanssa käyty puhelu jossa mainitaan pakollisesta crunchista.
https://www.cdprojekt.com/en/wp-content/uploads-en/2020/01/transcript.pdf
Ei aina kannata uskoa ihan kaikkia huhupuheita.
Ja itse uutiseen liittyen, olen hieman pettynyt että mitä ilmeisimmin hakkerit ei osannu hommiaan ja sen lisäksi jättivät kamat julkaisematta. Olisin ollut todella kiinnostunut koodin laadusta ja commit historystä.
Keskittykääpä sitten rakentavaan ja asialliseen keskusteluun tämän piikittelyn sijaan, kiitos.
Mandariinilla kirjoitettua ja erehdyttävästi Witcher3 / Cyberpunk muistuttavaa rippoffia siis odotellessa.
Itseasiassa kiinassa se "yks miljoona" on oikeastaan paskapaperiin verrattava menoerä oikeissa piireissä. Suomalainen tuulipuku sitä harvemmin ymmärtää miten suuri kuilu ihmisten/tahojen varallisuuksissa voi olla. Eikä tarvitse oikeastaan kun matkustaa tuohon itä-naapuriin niin alkaa jo näkymään selvemmin nämä erot. Kiinan kokoisessa jättiläisessä verrattuna venäjään vielä suuremmat.
En olisi oikeastaan edes yllättynyt jos "sorsat" löytäisivät näin ollen tiensä jopa Tencentin haltuun jotain hämäriä reittejä pitkin.
Toisaalta noissa piireissä ei moottorin lisensointikulut ole mikään ongelma. Ei tolla moottorilla tee kukaan mitään fiksua ilman tukipalveluita.