![](https://www.io-tech.fi/wp-content/uploads/2019/06/google-stadia-controller-20190607.jpg)
Google esitteli aiemmin tänä vuonna uuden Stadia-pelipalvelunsa. Nyt yhtiö esitellyt myös lopulliset tiedot itse asiakaslaitteistosta ja kertonut tarkemmin aikatauluistaan.
Google Stadia Founders Edition on Googlen oma aloituspaketti Stadia-pelaamiseen. Pakettiin kuuluu palvelulle räätälöity ohjain sekä Chromecast Ultra -mediajatke. Rinnalle tarvitaan luonnollisesti tilaus itse palveluun. Palvelulle vaihtoehtoina ovat ilmainen Stadia Base, jonka resoluutio on rajoitettu FullHD-tasolle ja johon ei kuulu ilmaispelejä, sekä 9,99 euroon kuukaudessa Suomessa hinnoiteltu Stadia Pro, joka yltää 4K-resoluutioon, sisältää jäsentarjouksia peleistä sekä pääsyn valikoituihin peleihin ilmaiseksi. Ensimmäinen ilmaispeli Stadia Pro -tilauksessa on Destiny 2 kaikkine tähän mennessä julkaistuine lisäosineen.
Stadia-ohjain noudattaa varsin perinteistä gamepad-mallia ja sisältää peukalotatit, dpadin, olkapäänapit ja -liipaisimet sekä standardin neljän toimintopainikkeen ryhmän. Lisäksi ohjaimessa on painikkeet Google Assistantin aktivoinnille sekä kuva- ja videokaappaukseen ja 3,5 mm:n kuulokemikrofoni-liitäntä. Ohjain tukee yhteysmuotoina Wi-Fi 5:ttä (802.11a/b/g/n/ac, 2,4 / 5 GHz) ja Bluetooth Low Energy 4.2:ta. Ohjaimen Li-ion-akku on sisäinen ja sitä ladataan USB-C-portin välityksellä. Ohjain tukee myös USB-C-liitäntäisiä kuulokkeita, mikrofoneja ja vastaavia lisälaitteita.
Stadia -ohjaimen mitat ovat 163 x 105 x 65 mm ja painoa sillä on 268 grammaa. Founders Edition -versio on väriltään tumman sininen, mutta ohjain on erikseen saatavilla myös mustana ja valkoisena. Founders Edition -pakettiin sisältyvä Chromecast Ultra on musta.
Google Stadia Founders Edition paketti on hinnoiteltu 129 euroon ja sisältää itse ohjaimen, Chromecast Ultran sekä kolmen kuukauden kokeilujakson Stadia Pro -palveluun itselle ja toisen lahjoitettavaksi kaverille. Lisäbonuksena Founders Editionin ostamalla saa oman Stadia-nimimerkin, jonka perään ei lisätä automaattisesti numeroita kuten muilla käyttäjillä.
Googlen mukaan pienin suositeltu nopeus nettiyhteydelle Stadian kanssa on 10 Mbps, joka riittäisi 720p-kuvalle stereoäänin. 35 Mbps:n luvataaan puolestaan riittävän jo 4K HDR -videolle surround-äänin, mutta ainakin alussa pelit tulevat tukemaan vain stereoääniä.
Google Stadia avataan Suomessa kuluvan vuoden marraskuussa. Stadiaa voidaan käyttää millä tahansa laitteella, joka pyörittää Chromea ja johon on kytkettävissä jokin ohjainmetodi tai joka sisältää esimerkiksi kosketusnäytön. Älypuhelimissa Stadia on rajoitettu ainakin aluksi vain Googlen omiin Pixel 3(A) -puhelimiin.
Päivitys: Stadia Pron rajoittuminen stereo-ääneen Googlen Suomen sivujen mukaan on todennäköisesti virhe, sillä nopealla tarkistuksella muissa maissa, kuten esimerkiksi Ruotsissa, sen paikalla lukee 5.1 Surround.
Lähde: Google
RIP pelikonsolit. 🙂
Tuosta Pro-version stereoäänestä sen verran, että ainakin ameriikoissa on julkaisusta lähtien 5.1-tuki, ei käryä miksi Suomessa on vain stereo
Taidanpa ennakkotilata kun ei ole hinnaltaan mikään mahdoton. Kuullostaa kyllä liian lupaavalta.
Kiinnostava. Odotellaan vielä MSn E3 esittely omasta tuotteestaan.
Founders editionin ostamalla saa nimimerkin, joka on erilainen kuin muilla käyttäjillä. Uutisesta ei kuitenkaan selviä, että mitä nämä muut käyttäjät ovat? Voiko pelata PC:llä?
Todennäköisesti google ei halua maksaa dolbylle lisenssimaksuja 5.1 enkoodereista, joten se julkaisee euroopassa halvemmalla tuotettavan version.
Tai ehkä lisenssineuvottelut dolbyn euroopan osaston kanssa ovat jotenkin vaikeammat ja jenkki-dolbyn kanssa larry page kävi sanomassa käsipäivää ja homma oli selvä?
Piti ihan tarkistella muilta Googlen sivuilta, Ruotsissakin on 5.1, voisikohan tuo Suomen sivujen stereo olla vain virhe sivuilla?
Founder's Editionin ostajat voivat valita Stadia-nimen, josta heidät tunnistetaan Stadiassa ilman automaattisesti lisättyä numeropäätettä. Founder's Stadia ‑nimet annetaan varaamisjärjestyksessä rekisteröitymisen yhteydessä, kun alusta julkaistaan marraskuussa.
Tämä vaikuttaa kyllä varsin mielenkiintoiselta tekeleeltä, ja melkein jopa houkuttaisi hankkia.
PC:llä toki tulee pelattua, mutta saisi sohvalle viihdettä. Ei sillä etteikö se onnistuisi myös Steam linkillä, kun telkkarin oma appi sille toimii ihan kivasti, mutta tämä Stadia nyt kiinnostaa ihan jo kuriositeettina. Plus saisihan tuossa Chromecast Ultrankin nykyisen aiemman version tilalle.
Lista peleistä tuolla tuotesivulla on jo ihan kiva.
Saattaa olla kyllä vain virhe, koska tuossahan mainostetaan oikein isolla tuota 4K ja 5.1 ihan siis suomenkielisellä tuotesivulla. Toi (1) siinä perässä kertoo myös vaan siitä, että riippuu nettiyhteydestä.
Tosiaan siis saa nimimerkin ilman numeroita perässä, kun muilla Stadia-käyttäjillä on numerot perässä. Myös PC:llä voi pelata, ihan millä tahansa voi mihin vaan saa jonkinlaisen ohjaimen kiinni (tai sisäänrakennettu ohjain esim kosketusnäyttö) ja Chrome pyörii. Luuripuolella on tosin rajoitettu ilmeisesti ainakin aluksi Googlen Pixel 3(A) -luureihin. Crossplaysta eri alustojen välillä ei muistaakseni ole ollut puhetta.
Tuo gamertag ilmeisesti vaan eroaa siltä osin että nimen perään ei tule random numerosarjaa kuten "normitallaajilla".
Uutisessa olisi voinut ehkä mainita että stadia ei tosiaan tarvitse mutta kuin chromen ja nettiyhteyden. Toki tuo ohjain oli pääpointti, mutta monelle koko stadia on tuntematon asia.
Lisätty maininta
Twitterissä olivat vielä tarkentaneet, että julkaisun yhteydessä pääsee pelaamaan Chromen, Chromecastin ja Pixel puhelimen kautta.
Myöhemmin laajentavat Android sovelluksen tukea kaikkiin vähintään Android Marshmallow versiolla varustettuihin laitteisiin.
Eihän osaa noista listalla olevista peleistä ole edes julkaistu? Muutenkin ihmetyttää, että sisältyvätkö kaikki pelit kuukausimaksuun, vai pitääkö pelit vielä ostaa erikseen.
Pelit pitää ostaa normaalisti erikseen. Maksullisessa versiossa noita ilmaispelejä (vanhoja jo julkaistuja pelejä) saa ilmaiseksi.
huono pelialusta pelaajan kannalta. täysin naruissa on. ja hinta nousee kuin melkein sähkölasku. sanon 2 vuotta 15€kk
myös pelaaminen kuten moninpelissä ei ole SINUSTA kiini vaan serverin holtajasta sekä palvelun antajasta.
….system error, cant contact game server, try later…
yksinpeli ja PC kunniaan ,lasten konsolit pois ja moninpelin tärkeys yksinpelin taakse.
Toivottavasti tulisi tuhnu ihan vain sen takia ettei Google omisi tätäkin markkinaa.
Meh? Kuukausimaksu vielä tuon päälle? Ennemmin pelaan yksinpeliä ja valikoin maksaen niistä peleistä, mitä haluan enkä maksa kuukausitolkulla jostain tyhjästä.
Pointti on ettei tartte ostaa jotain 700 euron näytönohjainta ja siihen lisukkeeksi jotain tonnin tai parin PC:tä voidaksesi pelata… jos sulla on jo jotain tollaista, niin sitten perinteiset tavat pelailla on parempia, mutta jos ei, niin tätä tulee paljon edullisemmaksi ja saa käyttöösi ”tehokkaampaa” rautaa kuin ostamalla itse, jollet sitten tosiaan upota sitä paria tonnia pelirautaan, tai vähintäänkin viittäsataa uuden sukupolven konsoliin.
Käytässössä siis vuokraat rautaa vs, että omistaisin sen. Tosin se rauta on verkkoyhteyden päässä ja voit hyödyntää samaa rautaa niin puhelimellasi, tv:lläsi tai vaikkapa 150 euron ”peliläppärilläsi (eli vaikkapa chromebookilla)
Vielä isommaksi ero menee, jos sulla on pc pelaamiseen, pelaamiseen soveltuva htpc kiinni tvmssä ja joku parin tonnin pelipuhelin. Tämä korvaa ne kaikki tiettyyn rajaan saakka.
Se mietityttää kun ja jos Google lakkauttaa tämän palvelun 3-4 vuoden kuluttua, kuten sillä on ollut tapana tehdä muillekkin palveluilleen. Se kuukaukausimaksu ei ole ongelma ja sen tarvittavan raudan voi ostaa sitten myöhemmin, kun samantasoinen rauta on edullisempaa, mutta tästä palvelusta ostetut pelit voivat jäädä sulkeutuvat palvelun taakse. Samahan voisi tapahtua tietysti vaikka steamille, mutta se on pyörinyt jo jonkin aikaa ja ei ainakaan muutamaan vuoteen ole poistumassa markkinoilta. Mutta Googlella on ollut tapana tappaa omia palvelujaan vähän väliä.
Odotan mielenkiinnolla miyen vertautuu NVidian Geforce Now-palveluun.
Ristiriitaiset on ainakin omat fiilikset tästä kun rupeaa tarkemmin ajattelemaan. Hyvä asia sen kannalta, että rauta on siellä mistä se aikanaan todennäköisesti kierrätetään. Toisaalta monen hengen talouksissa rupeaa yhtäkkiä 50-100 megainen kaista olemaan aika tukossa jos tämän palvelun käyttäjiä on monta. Voiko tuo base versio olla millään mittarilla googlelle kannattava ja tuleeko se sisältämään mainoksia ja kuinka paljon(pian loppuu youtubenkin käyttö puhelimella mainoksien takia)? Founders edition tästä on 130€ ja siihen päälle jos hommaa kuukausimaksullisen version ja varmasti riittävän netin niin kyllä kipurajoilla mennään enkä näe tätä järkevänä vaihtoehtona ainakaan itselleni.
Juurikin näin. Kirjoittelin tämän tuonne toiselle samaa aihetta sivuavalle ketjulle:
Iso osa nykypäivän "laajakaistoista" on mobiiliverkon päälle rakennettuja ja sinne suuntaan operaattorit ovat nettiliittymiään viemässä koska kustannukset. Sieltä saa useinkin juuri tuollaisia +50Mbs-lukuja, mutta ruuhka-aikoina voi tippua todella surkeaksi ja yhteysnopeus voi heitellä hyvinkin paljon. Samoin tuo on jaettua kaistaa eli sitten kun se naapurin Jaska, yläkerran Rane ja tusina muita hankkii tuon myös, niin mitä todennäköisimmin useampi langaton kaista alkaa olla tukossa lähialueella. Toisaalta tuohon riittää jo se, että samassa talossa yksi pelaa ja pari katsoo Netflixiä. Tämä on sinänsä hyvin vaativaa kuormaa että yhteysnopeuden pitäisi olla suhteellisen tasainen, viiveet pysyä kurissa (4G aika hyvä siinä kyllä jo) ja tärkeimpänä erona streameihin on etukäteispuskurointimahdollisuuden puuttuminen. Siis kyllä tämä varmaan ihan aluksi kun käyttäjiä vähän ja sitten kun 5G+ on joka kolkassa, mutta pelkään että verkkoliikenneinfralla menee vielä jokusen aikaa päästä sille tasolle että tästä voisi tulla valtavirtaa.
No siks turhaa kuvitella että jollain mobiililaajakaistalla tämä toimisi jotenkin "hyvin".
On kuitenkin tarkoitettu kiinteille yhteyksille.
Ja sen takia totesin ettei tule olemaan hetken aikaa vielä valtavirtaa ennen kuin +5G:t. yleistyvät tarpeeksi.
katso liitettä 236598
Linkki: Kiinteiden ja mobiilien laajakaistaliittymien määriä
Palvelun käyttöhän ei vaadi mitään investointeja itse tilauksen lisäksi jos talosta löytyy laite missä pyörii Chrome (pl. puhelimet toistaiseksi Pixel 3(A):sia lukuunottamatta) ja siihen kytkettävä peliohjain (tai kosketusnäyttö), ei tarvitse edes olla tuo Stadia-ohjain vaikka sen kerrotaankin tarjoavan parhaan kokemuksen koska se ilmeisesti ottaa suoraan yhteyden palvelimeen omana WiFi-laitteenaan (ts signaali lähtee ohjaimesta reitittimen/modeemin kautta suoraan palvelimelle, kun muilla ohjaimilla signaali lähtee ohjaimesta laitteelle mihin se on kytketty ja vasta sieltä sitten reitittimen/modeemin kautta palvelimelle)
Meeeh?! Vielä enemmän syytä pitää kiinni siitä, että omaa kaikki laitteet ilman mitään kuukausimaksuja johonkin kiinni. Jos esimerkiksi joku olisi 100 kpl jotakin kuukausimaksuja vaikka 10 euroa kuussa, niin se tekee 1000 euroa kuukaudessa ja vuodessa se on tolkuton määrä.
PC:n kun kasaan 2000 eurolla, niin sillä pelaa ihan hyvin muutaman vuoden ongelmitta ja säästää rahaa. Kännykkään en pulita kuin enintään pari sataa euroa, kun en sillä tee mitään kuin viestittelen, katson nettiä tai soittelen. Mitään muuta virkaa ei puhelimella tee. Sitä paitsi käsin tehtynä erilaisia päivityksiä koneeseen on paljon mukavampaa kuin olla johonkin sidoksissa.
2000 euroa pc, sillä maksaa tätä lystiä 200 kuukautta, ja on taasen yli 16 vuotta. Kuinka moni käyttää tietokonettaan niin pitkään? Eli onhan täm. Rutosti edullisempaa.
Mutta onko se parempaa onkin sitten eri juttu.
Mutta voihan tätä laskeskella. (Oletetaan että pidät saman tietokoneen 6 vuotta ilman päivityksiä)
A) ostat 250 euron chromebookin ja pelaat sillä kuukausimaksulla 6 vuotta. Tarkoittaa 4K pelaamista noin 1000 eurolla.
B) käytät tonnin tietokoneeseen, etkä päivitä sitä kuuteen vuoteen.
C) pelaat sillä telkkarilla mikä huushollissa sattuu muutenkin olemaan ja ostat siihen ohjaimen (noin 200e, ja totaali noin 900 egee kuudesta vuodesta)
Kummassa tapauksessa pelikokemus on parempi 6 vuoden aikana? Sitä voi itsekukin mietiskellä.
Oma olettamus on, että pari ekaa vuotta se tonnin läppäri on parempi pelaamiseen (ei tosin pysty 4K resoluutioon, mutta pelikokemus on parempi. Viimeiset 4 vuotta Stadia tarjoaisi paremman pelikokemuksen kuin tuo esimerkin pahasti väsähtänyt tonnin läppäri. Tuo telkkariviritelmä olisi luultavasti jo alussa parempi kuin tuo tonnin läppäri, mutta vaatisi sen toki, että taloudessa on joka tapauksessa tv, siksi tuo a-vaihtoehto on todellisempi sille läppärille.
Kaikki olettaen, että Stadia on edes pystyssä kuuden vuoden kuluttua… mutta kyllä se halvemmaksi tulee kuin PC pelaaminen ihan 6-0. Mutta tuo edellinen palvelun pysymiskysymys on iso mutta!
Mikä tämän pointti on? Miksi kenelläkään ihmisellä olisi 100 kpl tilauksia eri palveluihin? Nyt on aika huono argumentti yrittää dumata Stadia vs oma PC.
Ps. En siis ole itse kiinnostunut maksamaan palvelusta koska minulla ei ole mahdollisuutta nopeaan kiinteään nettiin ja tehokas peli-PC ja konsolit löytyvät. Uskon silti että tämä voi olla hyvä vaihtoehto joillekin.
Tuolla 2000 € pelaat stadia palvelua 10 € kuukausi maksulla yli 16 vuotta. Ja sinä aikana olet joutunut päivittämään moneen kertaan tietokoneen. Joten tämä palvelu tulee kyllä halvemmaksi ja tuo Base versiohan on ilmainen joten sinun ei tarvitsee maksaa mistään muusta kuin ostetuista peleistä jotka todennäköisesti pysyy sinun pelattavana koko eliniän.
Tätä palvelua varmaan pystyy pelaamaan millä tahansa ohjaimella. Kun kertaa kaverille voi heittää 3 kk Buddy Passin jotka on pelkät tunnukset tähän palveluun?
Kyllähän tämä mullistaa pelaamisen ihan kokonaan jos saa vaan laajan tuon pelitaloilta.
Kaikillehan tämä ei ole vaihto sillä joka paikassa ei tule olemaan tarjolla tarpeeksi nopeita yhteyksiä vielä pitkään aikaan.
Nimeä yksikin peli joka vaatii 700 euron näyttiksen/parin tonnin PC:n. Ihmiset jotka ostaa tuollaisia koneita ei kuulu millään tavalla kohdeyleisöön. Sellaiset ihmiset on tehokäyttäjiä jotka haluaa laatua. 1440p ja 144hz ylöspäin jne, eikä mitään youtuben bitratella tulevaa mössövideota kauhealla inputlagilla.
Sellainen, jota pelataan 4k resolla. Jos 1080p piisaa, niin silloinhan ei tartte kuukausimaksua tässä olenkaan… mutta jep ei kaikki ole kiinni resosta vaan paljon muustakin. Mutta kyllä tämä edullinen vaihtoehto on vs, mikä tahansa pc ratkaisu. Onko se parempi tai edes lähelle yhtähyvin jää nähtäväksi ja riippuu paljon siitä liittymän nopeudesta ja viiveistä!
Oli kuinka nopea yhteys tahansa, niin ainakin Suomessa viiveet tulevat muodostumaan sen verran isoksi ongelmaksi, että tuskin konsoleihin tai varsinkaan PC-pelaamiseen tottunut pitää pelaamista mitenkään nautinnollisena. Itseäni ketuttaa jo PC:llä pelatessa pelit, joissa on selvää input lagia (esim. Shadow of War on hyvä esimerkki), joten tuollainen Stadia tyyppinen ratkaisu on täysin pois suljettu, ellei viive serverille ole vain 10 ms tai alle luokkaa (input lagia tulee vähintään tuplasti, kun ensin pitää lähettää paketti servulle ja sitten odottaa vastausta). 144 Hz näytöllä pelaamaan tottuneille tuokin on jo lienee ihan liikaa.
Öö, Googlella on Suomessa datakeskus, miksi täällä muodostuisi viiveet ongelmaksi? (Okei, eihän Google ole vielä varmistanut mihin datakeskuksiin noita tulee, mutta olettaa nyt voisi että vähintään noihin isoihin)
Kuinka moni suomalainen asuu niin lähellä Googlen datakeskusta, että tuollaiset 10 ms viiveet ovat mahdollisia? Mulla on 10 ms viive jo mun omalle ISP:lle, joten en näe miten voisi olla yhtään sen lyhyempi Googlen datakeskukseen.
Pingi on aika joka paketilla kului molempiin suuntiin. Ei sitä tuplata. 😉
Nvidian palvelu jäänee todella pienen porukan testailuksi ja kuolee pois. Se että ips:n pitäisi tehdä sopparit ja myynnit ja ja ja on aivan liian vaivalloista. Googlella on keskuksia melkein joka maassa ja lähellä käytännössä kaikkia ihmismassoja. Server side mahdollistaa myös aivan uuden kokoluokan moninpelit. Ei enää lagaavia ja teleporttaavia pelaajia huonoilla pingeillä.
Puhuinko pingistä vai viiveestä?
Miksi listaat kaikki nettiliittymät? Tottakai tableteissa ja kännyköissä on 4G.
Kotien internetliittymät näyttävät tältä ja kehitys on nopeasti poistamassa kuparia:
katso liitettä 236799
katso liitettä 236798
Eikös tätä pelimallia ole helppo testata Playstation Now tilauksella. PS4 konsoliin voi ladata tai striimata pelin. PC koneelle käytössä pelkkä striimaus eli kuten Google Stadia pilvipelaaminen.
Tällä hetkellä psnow hinnat ovat 14,95e/kk tai 69,96e/12kk(5.8e/kk). Merkityksellinen ero tilaus on "game netflix" jossa hintaan sisältyy koko 600+ pelikatalogi. Verkkopelaus ei tarvitse PSPlus jäsenyyttä.
Tuolla voi testata halvalla yhden kuukauden kestääkö oma paukkulanka tulevaisuuden(?) pilvipelaamista jo tänään. Google Stadia luottaa ihmisten verkkoyhteydet ovat tai tulevat olemaan riittävän hyvät. Heillä ei ole ollenkaan pelin offline latausmahdollisuutta.
Ja tuolta sivulta:
"Pelit suoratoistetaan palvelimiltamme internetyhteytesi kautta enimmäisresoluutiolla 720p."
Stadia on kuitenkin max 4K 60fps. 😉
Taas yksi "et omista mitään" -palvelu ja maksat rahalla sekä sinusta kerättävällä tiedolla. Toki PC:llä iso osa on jo tätä pelkkää digiä, toki vielä löytyy niitä positiivisia vaihtoehtoja esim. GOG. Konsoli puolella sentään on mahdollista hankkia pelejä fyysisenä ja vaikka myydä ne tai heittää vesilintua kun ei nappaa enää. Google voi puolestani työntää palvelunsa sinne kuuluisaan paikkaan mihin ei edes aurinko paista. :geek:
Näitä stream2play palveluitahan on ollut jo pitkään ja useita ja mikään niistä ei ole mullistanut pelaamista mitenkään. Miksi tällä kertaa?
Muistan muron aikaan samanlaisia hehkutuksia ja vähän ajan päästä palveluista ei ole juuri kuulunut mitään.
Koska kotien nettiliittymät ovat viimein sillä tasolla, että tarpeeksi moni voisi harkita ja koska yhä useampia pelaa. Sekä aina vain useampi on tottunut maksamaan digitaalisesta sisällöstä.
Esim. Itse myin juuri ps4:sen pois kun tuli käytettyä niin vähän, mutta voisin hyvinkin harkita pelaavani aina joskus jotain telkkariin integroidulla clientillä.
Esim. Euron per tunti NHL2020 tai Fifa2020 multiplayerinä kiinnostaisivat muutaman kerran vuodessa kavereiden kanssa. Sen useammin ei tule pelattua noita, niin jokavuotinen 60€ peli + konsolin + nettipelipalvelun ylläpito jne. Ei huvita.
No itsekin pelailee harvemmin nykyään, mutta harvasta pelistä täytyy täyttä hintaa maksaa
Useimmin 20e/peli kun ei niitä ole pakko ostaa heti julkaisussa.
Nykyisellä pelailuajalla yhtäkin peliä pelaa lähes aina kuukauden. Yleensä ostan pelejä joita pelailee vuosia.
Olen ainakin todennut monen muun kk-maksu palvelun kanssa että ei oikein saa rahalle vastinetta, kun käyttää niin harvoin.
Voihan tää Stadia super kasuaaleille kelvata jos vain nettiyhteys on kunnossa.
En edelleenkään ymmärrä mitä tekemistä minun puhelimessa olevalla sim-kortilla on stadian kanssa. Sitä nuo useat miljoonat ”mobiililaajakaistat” tarkoittavat.
Suomessa on n. 1.7miljoonaa kiinteää kotinettiliittymää, joista joka vuosi yhä isompi osa on FTTB / FTTH liittymiä. Suurin osa noista on kelvollisia stadian käyttöön.
Sillä, että noiden lisäksi on 8 Miljoonaa(ja aina vain kasvava määrä!) kännykkäliittymää ei ole mitään vaikutusta stadian menestysmahiksiin.
Ilmeisesti tuossa 1,7milj, on mukana kaikki kiinteät kaapelivedot. "Kun kriteerinä on kotiin asti viety valokuitu, osuus on 5,9 prosenttia kotitalouksien kiinteistä laajakaistaliittymistä (2017)."
Valokuitu yleistyy Suomessa hitaasti – Viranomainen myöntää, että väliinputojia on paljon
Enpä tiedä, aika paljon tuntuisi nuo mokkulat lisääntyneen koko tuttavapiirissä. Myös yritysten tarjoamissa liittymissä on ollut paljon siirtymää mobiilipuolen suuntaan. Toisin sanoen monella on valmius käyttää kiinteätä laajakaistaa mutta käytössä silti mobiililaajakaista. Eli kiinteä maksaa tällöin enemmän ja jos nopeaan sellaiseen on mahdollisuus niin se tarkoittaa ylimääräistä lisäkulua esim. Stadian käyttäjälle ja se tulee ottaa huomioon kustannusvertailuja tehdessä.
Ongelma on että erittäin monilla on "kännykkäliittymä" 4G-modeemin päässä tarjoamassa kodin laitteille netin.
Olisi kiva nähdä kuinka monta noista 8 miljoonasta mobiililiittymästä on käytössä kotinettiliittymänä, koska on huononakin päivänä nopeampi kuin hidas ja nopeuteen nähden kallis ADSL-liittymä ja kuitua joko ei saa tai maksaa +10 000 €. Täältä löytyy ainakin yksi.
Valokuitu yleistyy Suomessa hitaasti – Viranomainen myöntää, että väliinputojia on paljon
Suomen Seutuverkkojen puheenjohtaja Jarno Laitinen sanoo, että Suomi on pahasti jäljessä EU-tavoitteesta, jonka mukaan kaikille kotitalouksille pitäisi saada 100 megabitin yhteys molempiin suuntiin vuoteen 2025 mennessä.
”Meillä on EU-tavoitteeseen nähden miljoonan omakotitalon vaje valokuituyhteyksissä", Jarno Laitinen sanoo.
Tää menee nyt aika jossitteluksi, mutta nyt laskelmissa ei ole ollenkaan vielä pelejä. Voidaanko olettaa että pelit varmasti tulevat olemaan yhtä edullisia kuin Steamin aleissa? Ainakin hetkeen pelivalikoima ja käyttäjämäärä ei tule olemaan lähellekään Steamia, minkä takia mahdolliset alet Google joutuu vetämään persnetolla pärjätäkseen. Samoin oli puhe riittävästä liittymänopeudesta. Tällä hetkellä Suomen kiinteistä kotitalousyhteyksistäkin vain noin 6% on valokuituja. Paljon suuremmalla määrällä olisi valokuituun kuitenkin mahdollisuus, mutta hinta lienee sen verran kovempi että ovat päätyneet vaihtoehtoisiin ratkaisuihin. Jos nyt arvioidaan että valokuitu olisi vaikka 20€/kk enemmän, niin se on tuossa kuudessa vuodessa 1440€ lisää.
Onhan tämä hieno idea ja pahaa pelkään että näinpä se tähän suuntaan tulee jatkossa menemään. Kaikki mikä on helpompaa myy. Näin PC-näprääjän näkökulmasta koneenrakentelijoiden suhteellinen osuus pelaajamarkkinoista tulee siten vain kutistumaan, mikä on monessa mielessä huono juttu. Ja olisi nyt vaikka Sony joka tämän streamausjutun vetäisi kotiin. Microsoftin ja Googlen ei tarvitsisi reviiriään laajentaa yhtään pidemmälle. Näkeehän sen nyt tuon Huliwein tapauksessa mitä tapahtuu jos ei ole USA:lle mieliksi.
Ei kutise kyllä yhtään että tämä löisi läpi. Tässä on niin paljon pikkuvikaa että kymppikin kuussa on ihan liikaa.
PC-pelaajien on hankala kiinnostua tästä, koska tämä ei tarjoa samoja mahdollisuuksia mitä oman koneen omistaminen. Lisäksi PC-pelaajat ovat olleet aina kiinnostuneita konsoleita paremmasta kokemuksesta mukaan lukien alhainen viive yms; mitä Stadia tai mikään vastaava palvelu ei tule tällä hetkellä tarjoamaan.
Konsolipelaajat eivät tätä tule hankkimaan, koska hinta on liian suuri. Suuriko? Kyllä, laske itse paljonko, sanotaan nyt varmuudeksi yläkanttiin heittäen, maksaa 500 € konsolin elinkaari suhteessa Stadian kokonaissummaan.
Kaiken päälle Stadialle ei taiota tyhjästä mukavia ja täysin tarpeellisia kilkkeitä kuten asiallista näppäimistöä, hiirtä, kuulokkeita, mikkiä ja sen sellaista. Nettiyhteydet Suomessa kuten muuallakin on toki isoin este, kun Suomi on järkevästi panostanut ja panostaa edelleen langattomaan puoleen, mikä tosiaan kuormittuu ruuhka-aikoina, joka on toki mahdollista välttää mastoja parantamalla, mutta tuntuisi suorastaan tuhlaamiselta tehtäessä Stadian kaltaisten palvelujen takia.
Stadian grafiikoiden taso pärjää toki konsoleille ja useimmille kotikoneille, mutta itse kuvanlaatu ei varmasti pärjää halvimmallekaan konsolille. Ihmiset eivät varmaan ihan käsitä miten suuri määrä tietoa kulkee näytönohjaimen ja emolevyn liittimen välillä aina näytölle asti ja miten pieni on nettikaistojen tarjoama leveys verrattuna tähän. Yksinkertaisuudessaan kuka tahansa järkevä ihminen keskeyttää Stadian kaltaisen projektin jo tuota pohtiessa, kun tulee turkaisen kalliiksi pitää lähetyspuolella niin överi tehokkaita koneita, mitkä pystyvät pakkaamaan kuvan älyttömän nopeasti ja vielä lähettämään sen matkaan, silti esittäen viivettä pelaajan päädyssä.
Stadiaa kuten muitakin 2010-luvun pilvipelipalveluita voi huoletta pitää kunnon munauksina. Toki jonkin sortin nautintoa voi satunnainen pelaaja loistavan kuituyhteyden päässä näistä saada.
Vähän tulee Nvidian DLSS tästä mieleen. Muutenkin olisihan tämä tullut jo aikaa sitten jos verkkoinfra olisi antanut myötä. Yksi pelipakettien fundamentaalinen idea kun on pitää se kuorma käyttäjän koneella ja minimoida verkkoliikenteen määrä. Jotkut pienemmät ja yksinkertaisemmat puzzle-pelit varmaan toimisivat täysin samalla lailla tämän kautta, mutta siinä taas ei ole pointtia kun pelitehoa ei tarvita muutenkaan niin paljoa. Se että konsoleiden perusmallien hinnat tippuu aika nopsaan jonnekin 300€ kieppeille (onpa noita saanut keskellä elinkaarta parilla sadallakin) ei anna paljoa liikkumavaraa näille streamipalveluille.
Itse veikkaisin että näille löytyy oma paikkansa mutta ehkä enemmänkin täydentävänä ratkaisuna:
Mielenkiintoista kuitenkin nähdä miten tämä tulee muotoutumaan. 5G voi jo muuttaa kenttää paljonkin, mutta tosiaan kuten sanoit niin hieman alkaa tuntua tuhlaamiselta tämä verkkojen jatkuva erittäin kallis nopeutus ja suurin osa siitä menee johonkin videoiden tai pelien pyörittämiseen. Nintendolla oli kyllä mielestäni hieno konsepti tuon Switchin kanssa. Tehoa voisi tietty olla enemmän, mutta mallina tuo "nappaa peli mukaan" toimii edelleen hyvin kaikkien näiden uusien tuulien keskelläkin.
Sanoisin että aika moni on valmis laittamaan muutaman kympin rahaa kiinni pelejä varten. Huomattavasti pienempi osa on valmis laittamaan yli tonnia kiinni että saa minkäänlaista kunnon peli-pc:tä, jonka arvo katoaa parissa vuodessa. Saatika 4k pelaamiseen vaadittavaa kokoonpanoa.
Ei kännyköitäkään sattumalta ostella osamaksulla ja 24kk kytkyillä. Monelle se pieni jatkuva meno on paljon houkuttelevampi kuin iso kertainvestointi. Tuon Stadian saa myös katkolle heti kun siltä tuntuu. Tonnin pelikonetta ei noin vain myydä kun pikavippi vanhenee.