Google poistaa loppuvuoden aikana Gmailin sisällön skannauksen mainostustarkoituksissa.

Google on ilmoittanut G Suite -ohjelmistoihinsa liittyvässä blogiviestissään lopettavansa Gmail-sähköpostien sisällön skannaamisen myöhemmin tämän vuoden aikana. Muutoksen jälkeen kuluttajien Gmail-sähköpostien sisältöä ei enää hyödynnetä Google-mainonnan personointiin. Muutoksen tarkoituksena on yhdenmukaistaa yrityksen mainostuspolitiikkaa sekä valmistella Gmailia tuleville maksu- ja laskutusominaisuuksille. Googlen tapa skannata sähköposteja on saanut runsaasti kritiikkiä valveutuneilta käyttäjiltä.

Googlen yrityskäyttöön myymiä Gmail-tilejä ei ole tähän mennessäkään käytetty mainosten personointiin ja yrityksen tarkoituksena on seurata samaa mallia myös yksityskäyttäjien osalta. Googlen mukaan päätös tuo Gmail-mainonnan samalle linjalle yrityksen muiden mainospalveluiden kanssa ja ne tullaan näyttämään samalta pohjalta käyttäjäasetusten mukaisesti. Käyttäjä voi vaikuttaa mainostusasetuksiin sekä kytkeä mainosten personoinnin halutessaan pois päältä.

Googlen mukaan ilmaisen kuluttaja-Gmailin käyttäjiä on yli 1,2 miljardia kappaletta. G Suitella on maksullisia yritysasiakkaita yli kolmen miljoonaa kappaletta. Yrityksille suunnattu maksullinen G Suite pysyy mainosvapaana.

Lähde: Google Gmail blog

This site uses XenWord.
;