Google on ilmoittanut G Suite -ohjelmistoihinsa liittyvässä blogiviestissään lopettavansa Gmail-sähköpostien sisällön skannaamisen myöhemmin tämän vuoden aikana. Muutoksen jälkeen kuluttajien Gmail-sähköpostien sisältöä ei enää hyödynnetä Google-mainonnan personointiin. Muutoksen tarkoituksena on yhdenmukaistaa yrityksen mainostuspolitiikkaa sekä valmistella Gmailia tuleville maksu- ja laskutusominaisuuksille. Googlen tapa skannata sähköposteja on saanut runsaasti kritiikkiä valveutuneilta käyttäjiltä.
Googlen yrityskäyttöön myymiä Gmail-tilejä ei ole tähän mennessäkään käytetty mainosten personointiin ja yrityksen tarkoituksena on seurata samaa mallia myös yksityskäyttäjien osalta. Googlen mukaan päätös tuo Gmail-mainonnan samalle linjalle yrityksen muiden mainospalveluiden kanssa ja ne tullaan näyttämään samalta pohjalta käyttäjäasetusten mukaisesti. Käyttäjä voi vaikuttaa mainostusasetuksiin sekä kytkeä mainosten personoinnin halutessaan pois päältä.
Googlen mukaan ilmaisen kuluttaja-Gmailin käyttäjiä on yli 1,2 miljardia kappaletta. G Suitella on maksullisia yritysasiakkaita yli kolmen miljoonaa kappaletta. Yrityksille suunnattu maksullinen G Suite pysyy mainosvapaana.
Lähde: Google Gmail blog
Toivottavasti tämä havainnollistaa kuluttajille, että "ilmainen" palvelu ei todellakaan ole ilmainen.
Google on sitten todennut että arvodatanlouhinta sähköpostiroskan sisästä ei maksakkaan sähkökuluja joten on parempi lopettaa se ja kerätä PR pisteen kotiin mainostamalla tätä lopetusta niin kuin se olisi suurikin kädenojennus.
Liittyisiköhän GDBR tähän päätökseen.