
Google käynnisti Game Developers Conference 2019 -tapahtuman omalta osaltaan esittelemällä Stadian. Stadia on uusi pelien streamauspalvelu, joka tunnettiin aiemmin Project Stream -nimellä.
Stadian tarkoitus on mahdollistaa laadukkaiden AAA-tason pelien pelaaminen missä ja millä laitteella tahansa. Virallisesti tuettuja alustoja julkaisussa ovat tietokoneet, televisiot, taulutietokoneet ja puhelimet, kunhan sille on saatavilla Googlen Chrome-selain. Pelejä voi ohjata ainakin kaikilla USB-liitäntäisillä ohjaimilla sekä hiirellä ja näppäimistöllä, mutta Google julkaisee myös oman Stadia-ohjaimen, joka ottaa yhteyden WiFin avulla suoraan pelipalvelimeen. Alusta tukee myös pelitilanteen tallentamista ja pelin jatkamista välittömästi toisella laitteella.
Googlen datakeskuksissa kutakin Stadia-pelisessiota varten on kustomoitua AMD:n rautaa. Google ei paljastanut raudan tarkkoja yksityiskohtia, mutta kukin tietokone sisältää kustomoidun 2,7 GHz:n x86-prosessorin yhteensä 9,5 Mt:n L2- ja L3-välimuisteilla sekä AVX2- ja SMT-tuella. Grafiikoista vastaa puolestaan kustomoitu 10,7 TFLOPSin suorituskykyyn yltävä grafiikkapiiri 56 Compute Unit -yksiköllä ja HBM2-muistilla. Muistia kussakin instanssissa on 16 Gt. UL Benchmarksin esittelemässä demossa esitettiin myös mahdollisuutta hyödyntää useampaa kuin yhtä grafiikkapiiriä, jonka lisäksi Google aikoo skaalata rautaa tarvittaessa ylöspäin tulevaisuudessa.
Stadian käyttöjärjestelmänä toimii Linux ja sen pelit tulevat pyörimään Vulkan-rajapinnalla. Alustalle on luvattu mm. täysi tuki Unreal Engineltä ja Unityltä. Ensimmäisten pelien joukkoon on saatu ainakin Doom Eternal, kunhan se julkaistaan. Pelit tullaan streamaamaan aluksi maksimissaan 4K-resoluutiolla 60 FPS:n nopeudella ja HDR-värimaailmalla. Tulevaisuudessa yhtiö aikoo kasvattaa maksimiresoluution 8K:hon ja ruudunpäivitysnopeudeen 120 FPS:ään tai yli. Äänipuolella on tuettuna Project Streamin stereoäänen lisäksi tarkemmin määrittelemättön surroundääni.
Yksi alustan mielenkiintoisista erikoisuuksista on moninpelit eri Stadia-käyttäjien välillä. Googlen palvelimilla pyörivät pelit mahdollistaisivat muun muassa nykyistä laajemmat fysiikkaan perustuvat efektit pelimaailmassa entistä korkeammin pelaajamäärin. Alusta on lisäksi täysin avoin alustojen välisille moninpeleille, mikäli kehittäjät haluavat tukea ominaisuutta.
Stadia hyödyntää myös Googlen muita palveluita. Stadia-ohjaimessa on esimerkiksi erillinen YouTube-painike, jota painamalla pelistä voi lähettää suoraan tallennettuja pätkiä YouTubeen parhaalla mahdollisella laadulla. Lisäksi esimerkiksi YouTubeen lisätään painike, jonka kautta voi käynnistää suoraan videolla näkyvän pelin. Myös esimerkiksi livestream-lähetyksiin hyppääminen onnistuu, mikäli pelissä on tilaa.
Google perustaa myös oman Stadia Games and Entertainment -jaoston, joka hoitaa paitsi yhtiön omien yksinoikeuspelien julkaisun, myös yhteistyön ulkopuolisten studioiden kanssa. Googlen mukaan se on lähettänyt kehitysrautaa jo yli sadalle eri kehittäjälle ympäri maailman.
Stadia julkaistaan myöhemmin tänä vuonna Pohjois-Amerikassa, Isossa-Britanniassa ja suurimmassa osassa Eurooppaa. Tarkemmat tiedot julkaisuun mahtuvista Euroopan maista sekä hinnoittelusta julkaistaan lähempänä julkaisuajankohtaa.
Lähde: Google
Ei pelejä, ei hintoja, ei paljon mitään jäänyt käteen. Pelkkää väsynyttä hehkutusta.
Toivon mukaan tulisi joku kuukausimaksullinen
Ei liikaa kerralla, varsinkaan, kun ei ole vielä mitään avajaispäivääkään annettu. Tuskin vielä on kovin monen pelitalon kanssa sopparit tehtynäkään.
Toivon mukaan tulisi joku mahdollisuus pelata kaikkia pelejä kuukausimaksulla. Turhan monta peliä tullut ostettua, joita ei muutaman tunnin jälkeen ole kiinnostanut enää pelata. Olisi mainio tapa ottaa peli testiin tuolla tapaa.
Xboxin Game Pass on vissiin laajenemassa PC:lle
Sen toiminta Linuxissa voi olla aika kehnoa.
Miten Game Pass liittyy Stadiaan?
Juu, ajattelin siis yleisemmin kuin vain Stadian kannalta asiaa
ei liity vaan kuukausimaksulla ilmaisiin peleihin mistä oli puhe
Tätä hain. Mp3:n abr/vbr (average/variable br) on tietysti eri asia koska siinä lähde määrää bittitason ja sopii paremmin ei-strimeihin, joissa globaalisti optimoidaan bittitaso. ABR tässä viittaa adaptiiviseen, jossa sen sijaan asiakaspää voi valita bittitasoista mieluisan. Tarkoitin vaan sitä, että täysin kiinteällä cbr:llä ei enää toimita vaan on näitä adaptiivisia järjestelmiä ollut jo jonkin aikaa. Tietty ihan koodekkitasollakin vaikka bittitaso olisi säädetty kiinteäksi, koodekit periaatteessa mahdollistavat bittitason vaihtelua, vaikkei se fiksua olisikaan paitsi jossain tilanteessa, jossa palvelin uhkaa kuormittua.
Huhhuh, ei tämä nyt ihan näin ole. Jos kuva välitetään videostriiminä, synkronointidata on ihan vakiojuttu. Ei nyt ole ihan loppuun asti viety Linuxilla tällä hetkellä, mutta PipeWire ja uusi wayland/vulkan/kms-pohjainen grafiikka mahdollistaa kyllä tear-free videon, monikanavaisen audion ja kaiken synkkaamisen välissä alusta loppuun latenssikompensoinnilla. Taatusti jotain verkkoviiveitä ei voida eliminoida, mutta on tässä yritystä siihen suuntaan.
Edelleen vaikea kuvitella tämän toimivan aikakriittisissä peleissä, varmasti tämä kasuaalia ja vähemmän kasuaalia pelaamista mahdollistaa lähes laitteella kuin laitteella.
Näkyy olevan Focalin logo, leikattu pystysuunnassa kahtia ja käännetty peilikuvasti vaakasuunnassa. 😀
Hyvää analyysiä siitä miksi tuo Stadia tulee olemaan iso juttu. Mukana on todella isoja tekijöitä ja tuo mahdollistaa aivan uudenlaiset moninpelit (ei viivettä pääserverille).
Saas nähdä että montako konsolisukupolvea on enää tulossa. Jatkossa "konsoliksi" kelpaa nettiyhteys ja telkan oma selain. Graffatkin voi olla paremmat kuin konsoleissa konsanaan. 🙂
Nintendo varmasti yksi suurimpia häviäjiä, niiden pelit ei perinteisesti ole mitään alan huippua muutenkaan ollut. Millisekuntien latensseista kiinni olevat pelit tullee edelleen olemaan PC:llä suosiossa. Eiköhän seuraava konsolisukupolvi tule jo sukeltamaan myyntimäärissä ja pelitalotkaan viitsi panostaa pelien konsolioptimointiin.
Ostaakko 500€ konsoli tai tuhannen euron peli PC, johon pelit maksaa älyttömästi, vaiko uusi telkku, jolla voi pelata kaikkia pelejä edullisella kuukausimaksulla. Eiköhän tuossa vaaka kallistu vahvasti Stadian puoleen.
Juurikin tämä. Ei järkeä maksaa, ellei halua pelata sitä nopeinta fps peliä kilpailutasolla.
Niin ja verkkojen nopeus… ihmiset voi tuon Stadian takia ostaa hitusen nopeamman verkkoyhteyden, jolloin se lagi vähenee myös. Välittäisin että myös telkkujen yms valmistajat alkaa lisäillä "Stadia" optimoituja tiloja telkkoihin. Telkat voisi silloin vaihtaa "low input" moodiin tjsp ja saisi minimoitua telkan viiveet. Google ja paljon isoja pelitaloja mukana niin todellakin mahdollista. Lisäksi android on jo aika yleinen käyttis telkoissa. 🙂
Tavalliset konsolit ei tuu häviämään kuvioista varmaan vähään aikaan yksinoikeuspeliensä vuoksi ja kyllä varmasti offline pelaajiakin vielä maailmassa riittää.
Pitää ottaa huomioon sekin, että tuo Goolen uusi palvelu varmasti vaatii kohtuu hyvän/nopean/luotettavan nettiyhteyden + monissa maissa netistä laskutetaan edelleen käytön mukaan.
Googlella on selvästi rahkeet tulla pelipilvipalvelullaan samanlaiseksi alan jättiläiseksi kuin Netflix elokuvien/sarjojen osalla, mutta varmasti sieltä tulee myös kilpailijat perässä ja asiakkaista tullaan tulevaisuudessakin kilpailemaan juuri yksinoikeussisällöllä.
Nvidia yrittää Nowlla ja kumppanuusohjelmalla. Tuskin leviää niin laajalle, taino ehkä kiinassa.
Googlella on kuitenkin maailman kattavin konesaliverkosto ja halua tehdä tuollaista. Toki kilpailijat voi lähteä kisaan mukaan, mutta voi olla että hetki menee. Onhan MS:llä Azure ja Amazonilla AWS. Noiden parin lisäksi ei ole montaa toimijaa jotka kisaan voisi kunnolla lähteä. Googlelle parin kolmen vuoden etumatka ja aika tiukassa on kilpailijat.
Niin ja googlelle tuo on enemmänkin uusi mainosalusta. Kuukausimaksut ei todennäköisesti ole järin suuria, mutta peleissä onkin sitten adsense mainoksia. Kilpailijoilla vähän nihkeämmin tarvetta niin laajalle mainosalustalle, joten kk hinnat olisi selvästi kovemmat. En ihmettele vaikka google tarjoaisi perustason pelailua (ainakin aluksi) ihan ilmaiseksi. Maksamalla hieman tulisi parempi laatu ja enemmän sisältöä.
MS:hän on jo kertonut valmistelevansa pilvessä pyörivää pelipalvelua ja esitellyt sen rautaakin (Xbox-rautaa räkkeihin sovitettuna), eli ei nyt ihan parin kolmen vuoden etumatkoista puhuta, hyvä jos ehtivät markkinoille edes ensimmäisenä.
Jaa tuo mennytkin ohi. Xboxeja räkissä kuulostaa kyllä surkuhupaisalta "tein itse ja säästin" mallin ratkaisulta. 🙂
Mikrosoftin serveritilannekaan ei taida vetää alkuunkaan vertoja googlelle. Nokiakaappauksen aikoihin lupailivat miljardiinvestointeja Suomen serverikeskukseen, mutta taisi sekin jäädä tykkänään toteutumatta.
Tuossa on juttua siitä Xbox Project xCloud game streaming: Everything we know
Ei ne kirjaimellisesti ole Xboxeja räkissä, vain samaa rautaa
Eli hitaita prossuja ja näyttiksiä? Kyllä tuo googlen setti on paljon vakuuttavampi.
Niillä on tarkoitus pyörittää Xbox-pelejä, siihen ne ovat juuri oikeita vehkeitä.
Google esitteli Stadian eilen:
Pelaamaan pääsee 720p – 4K tarkkuuksilla riippuen nettiyhteyden nopeudesta. Palvelu maksaa 10€/kk (Stadia Pro) ja vaatii ainakin aluksi TV:n kanssa Chromecastin. Pelit pitää lisäksi ostaa erikseen mutta Stadia Pro tilaukseen kuuluu joitain pelejä ilmaiseksi. Myöhemmin on tulossa kuukausimaksuton Stadia Base, jolla voi pelata korkeintaan 1080p tarkkuudella. Base tilaukseen ei kuuluu ilmaisia pelejä vaan kaikki pelit pitää ostaa erikseen. Palvelu avataan Suomessa marraskuussa.
Aika hitnavaa kyllä, yli satasen aloituspaketti+kuukausimaksu ja pelit pitää vielä ostaa erikseen. Olisi tuota kiva testata ihan kokeilumielessä, mutta jään kyllä odottelemaan sitä ilmaista versiota.
Vaikea nähdä tämän menestyvän niinkauan kun siihen ei saa omia pelejä esim steamista ja isoissa osissa maailmaa ihmisillä on kotineteissäkin aika tiukat data capit joita tämä varmaan syö aika huolella.
No toisaalta Chromecast Ultra maksaa noin 80€, niin hintaa jää periaatteessa 50€. Se sisältää ohjaimen ja 3kk Pro tilauksen, missä on nyt useampi peli ilmaiseksi.
Toisaalta.
130€ konsoli joka ei vanhene. Toki siis pelivalikoima on (ainakin alkuun) aika huono mutta se voi parantua huomattavastikin. PS3 julkaistiin aika surkealla pelivalikoimalla mutta siitä tuli hyvä konsoli.
Kymppi kuussa kuulostaa ikävältä mutta suoratoistopalvelu = kymppi kuussa, muutamia poikkeuksia lukuunottamatta. Tälläkin hetkellä sekä pleikalla että boxilla on pakollinen verkkopelimaksu 8 ja 7€ kuussa joten ei tuo ole ollenkaan huono.
Datan käyttö ja datarajoitukset ei tule monilla ihmisillä jotka harrastavat striimaamista muutenkin vastaan koska tämmöistä laitetta ei hankita tulevaa esport uraa vaan helppoa pelailua ilman konsolista huolehtimista varten.
Se tuossa vähän ihmetyttää, että jos pelejä ostetaan erikseen niin niitä ei silti pysty lataamaan itselleen. Jos hinta on sama niin mieluummin valitsen ladattavan version jostakin muualta. Enemmän odotin semmosta netflix-tyylistä tilausmallia, jolla saisi sitten pelata koko kirjastoa tiettyä kuukausimaksua vastaan.
Mutta kyllä tuo founders edition menee silti harkintaan ja viimeistään kun ilmainen tilausmalli tulee ensi vuonna, niin silloin hypätään kelkkaan mukaan testaamaan.
Jos sen pelin ostaa, niin sitä pystyy myös pelaamaan Stadian kautta ilman kk-maksua, tosin korkeintaan 1080p. Sillä Pro tilauksen 10€/kk maksulla pystyy pelaamaan 4K:lla (jos nettiyhteys sallii), minkä lisäksi pääsee pelaamaan joitain (vaihtuvia?) pelejä pelkällä kk-maksulla.
Eikös Stadia nimi ole ollut suomessa muussa käytössä jo pitkään? Onko Google liisannut sen vai tuleeko tuo suomeen jollain muulla nimellä?
Helsingin AMK oli aiemmin Stadia (tai vissiin virallinen muoto oli silloinkin Helsingin Ammattikorkeakoulu Stadia eikä vain Stadia), mutta sekin on osa Metropoliaa nykyään. En tosin usko että vaikka se olisi edelleen Stadia että sillä olisi Googlen Stadiaan vaikutusta edes Suomessa
Google päivitti pelivalikoiman:
Nvidia muuten ilmoitti blogisssan, että laajentaa GeForce Nown Android laitteille.