Intelin tutut PR-kasvot Tom Petersen ja Ryan Shrout ovat tehneet jälleen paluun uuden videon merkeissä. Tuoreimmalla videolla kaksikko käsittelee Intelin uutta Arc Balanced Builds -aloitetta ja kuvioita sen takana.

Intelin Arc Balanced Builds -aloitteen idea on yksinkertainen: heikkoa näytönohjainta ei ole järkeä parittaa tehokkaan prosessorin kanssa ja päinvastoin. Sen sijasta käyttäjän kannattaa etsiä oikea balanssi kummankin väliltä ja Intel tekee parhaansa tarjotakseen omasta valikoimastaan sopivan kaksikon.

Artikkelin mukaan yhtiön testilaboratoriossa on pistetty testiin useita 12. ja 13. sukupolven Core-prosessoreita testiin yli 50 pelissä kahdella eri resoluutiolla ja yhteensä yhdeksällä eri näytönohjaimella. Yhteensä testiajoja tehtiin yli 15 000 ja dataa niistä kertyi jopa yli 22 Gt.

Pienemmänpuoleista pränttiä ihmetellessä prosessoreiksi paljastuvat Core i5-12400F, i5-13400F, i5-13600K, i7-12700K ja i9-13900K. Näytönohjaimia ei kuitenkaan löydy mainostettua yhdeksää, vaan neljä: ASRockin Arc A380 Challenger, Intelin oma A750 Limited Edition, EVGA:n GeForce RTX 3060 12 Gt ja Asuksen RTX 4090. Yhtäkaikki, testidataa on runsaasti. Yksinkertaisimmilleen tiivistettynä Intelin lukujen mukaan Arc A380:lle löytyy optimaalinen kumppani yhtiön i3- ja edullisimmista i5-malleista, A750 ja A770:lle i5- ja edullisimmista i7-malleista ja niitä nopeammille prosessoreille kannattaa näytönohjain etsiä AMD:n tai NVIDIAn tehokkaamman pään valikoimista, kuten uutisen pääkuvakin vihjaa.

Testeissä verrataan myös rajapintoja Arc A750:llä eri resoluutioilla. 1080p-resoluutiolla DirectX 12 -rajapinnalla ei ole juurikaan merkitystä mikä prosessori A750:n kaverina on, pois lukien Death Stranding ja Marvel’s Spider-Man, joissa i5-mallien ja tehokkaampien prosessoreiden välille tulee selkeä ero. Poikkeuksen sääntöön tekee Core i7-12700K, jonka suorituskyky FarCry 6:ssa jää jostain syystä yli 15 % päähän muista testatuista.

Tarkempaa dataa löytyy dian muodossa i5-12400F:n ja i9-13900K:n väliltä Arc A750:n kaverina. 1080p-resoluutiolla DirectX 11 -peleissä ero prosessoreiden välillä on parhaimmillaan selvästi yli 20 %, mutta DirectX 12 -puolella eroa ei edellä mainittujen poikkeusten ulkopuolella ole. Jos resoluutio nostetaan 1440p-tasolle erot DirectX 11 -peleissä tasottuvat hieman, mutta DirectX 12 -peleihin alkaa ilmestymään aavistuksen 1080p:ta suurempia eroja prosessoreiden välille.

Intel Arc Balanced Builds -aloite ei rajoitu pelkkään testidataan ja sen luomiin suosituksiin sopivista näytönohjain-prosessori-pareista. Aloitteen alla on käynnistetty ainakin Yhdysvalloissa lisäksi kampanja, jossa tarjotaan bundlehintaan Arc A7 -sarjan näytönohjain ja 12. tai 13. sukupolven Core i5- tai i7-prosessori yhdessä paketissa. Toistaiseksi ei ole tiedossa tuleeko kampanja rantautumaan myös tänne pohjolan perukoille.

Lähde: Intel