AMD:n FSR 3:sta ja NVIDIAn DLSS 3:sta poiketen Intelillä kehitteillä oleva ExtraSS-teknologia perustuu ruutujen ekstrapolointiin.

Näytönohjainvalmistajat ovat keskittyneet viime vuosina muun muassa mielipiteitä jakaviin skaalaimiin, jotka pyrkivät parantamaan suorituskykyä renderöimällä peli pienemmällä resoluutiolla ja skaalaamalla se siitä eri tekniikoin näytön natiiviresoluutiolle. Viimeisin kehitys rintamalla ovat olleet ruudunpäivitystä uusilla väliruuduilla parantavat teknologiat, kuten NVIDIAn DLSS 3 ja AMD:n hiljattain avoimena lähdekoodinakin julkaistu FSR 3.

Intel ehti mukaan leikkiin kolmikosta viimeisenä XeSS-skaalaimensa kanssa ja sama kohtalo osui kohdalle myös ruudun generoinnissa. Yhtiön teknologia ruutujen generointiin tottelee ainakin tässä vaiheessa nimeä ExtraSS.

WCCFTech kertoo Intelin esittelleen ExtraSS -teknologiaa SIGGRAPH Asia 2023 -tapahtumassa Sydneyssä viime viikon lopulla. ExtraSS poikkeaa kuitenkin perustavanlaatuisesti kilpailijoiden ruudungenerointiteknologioista, sillä se perustuu ruutujen interpoloinnin sijasta niiden ekstrapolointiin ja yhdistää sen spatiaalisen super sampling -teknologiaan. Tuloksen optimointiin käytetään kuitenkin luonnollisesti temporaalista dataa useammasta ruudusta. Yhtiö mukaan teknologiat yhdessä tarjoavat parhaan kompromissin suorituskyvyn ja laadun suhteen. Ekstrapoloinnin eduksi kerrotaan pieninä pysyvät viiveet, mutta merkittävimpänä heikkoutena luonnollisesti kuvan ulkopuolelta kuvaan liikkuvat objektit.

Intel ei ole toistaiseksi ilmoittanut mitään aikataulua ExtraSS-teknologioille tai edes sitä, tullaanko niitä ikinä tuotteistamaan nykyisenlaisina.

Lähde: WCCFTech

This site uses XenWord.
;