Intel on keskittynyt uusissa Arc-erillisnäytönohjaimissaan nimenomaan modernien matalan tason rajapintojen tukemiseen. Tähän mennessä kaikki optimointityö on tehty DirectX 12- ja Vulkan -rajapinnoille ja niitä vanhemmille rajapinnoille on luvassa huomiota vasta sen jälkeen.
Nyt yhtiö on heittänyt lisää kylmää vettä vanhempien pelien fanien niskaan: Arc-näytönohjaimet eivät tue lainkaan DirectX 9 -rajapintaa, mikä puolestaan sisällytti kaikki siihen mennessä julkaistut DirectX-versiot. Sen sijasta Intel toteuttaa tuen vanhemmille rajapinnoille Microsoftin avoimen lähdekoodin D3D9On12-muuntokerroksella.
Muuntokerros luo D3D9On12-nimisen Direct3D 9 -laitteen, joka vastaanottaa ajureiden sijasta pelin Direct3D-käskyt ja lähettää ne sitten käännettyinä Direct3D 12 -käskyinä eteenpäin. Microsoftin mukaan muuntokerroksen suorituskyky on ainakin lähellä jollei vielä aivan yhtä hyvä, kuin natiivi DirectX 9 -tuki, joten merkittävää suorituskykytappiota ei pitäisi olla luvassa. Intelin näkökulmasta se taas tekee DirectX 9 -tuesta niin raudan kuin ajureiden osalta turhaa. Ongelmaksi tuleekin tapaukset, joissa bugeja on, sillä se jää nyt Microsoftin ja pelinkehittäjän korjattavaksi, jos jonkun.
Lähde: Tom’s Hardware
Tosin >144 FPS avg ja >60 FPS minimi, onko sillä ihan oikeasti edes väliä? Esports-ammattilaiset nyt ei käyttäisi kuitenkaan joten niillä ei väliä.
Tuossa pelissä tuo fps on kuulema sidottu suoraan pelimoottoriin ja sen nopeuteen. Tästä syystä tuossa pelissä fps merkitsee enemmän.
On tuolla budjettipelaajille jos joku tuon erehdyksissä ostaa. CSGO nyt vaan on jostain syystä ainoita pelejä jotka tuntuu suoraan sanottuna persiiltä jopa tuollaisilla fps lukemilla. Enemmän siis itse pelin/pelimoottorin ongelma mutta kuitenkin.
Sulta menee tämän pelin kohdalla pointti ohi. Jos tuo pelimoottori ei olisi noin huono, niin ihan varmasti riittäisi. Juuri tässä CS:GO:ssa en ole ihan varma johtuen tuosta pelimoottorista.
Ei se mene, olen pelannut tuota jostain CS-beetoista lähtien joka "isoa" versiota sen verran paljon. Tiedän kuinka paljon se vaikuttaa, mutta se ei tarkoita että se olisi perseestä tuolla FPS-alueella. Toki jos on tottunut johonkin 300+ FPS:ään tai mihin lie niin järkytys voi olla kova, mutta luuletko että se budjettipelaaja on?
Kuten tuossa jo sanottiin niin ehkä ihan totta muiden pelien kohdalla, ceeässän ei. Kannattaa ottaa huomioon että siellä voi olla alla joku hyvinkin vanha kortti joka pieksee tuon ARC:in DX9 suorituskyvyssä. Se Jonne 16v voi katsoa karkkimarkkeja että tällähän pyörii cyberpunk hienosti, mutta kortin koneeseen tökättyään huomaakin että CSGO pyörii huonommin kuin sillä 8v vanhalla gtx 970. Tuskin on kovin tervetullut suorituskyky jos uutukaisella kortilla suorituskyky heikompaa.
Toisaalta taas gtx 970 on saanut käytettynä pidempään jo satkulla ja vaikka sulla olisi 770, 960, 1050 ti tai punaisesta leiristä 280x niin nuo tulisi pieksemään tuon cs:gossa
Ja jopa ikivanhat 660ti ja hd7970 pieksee tuon cs:go:ssa jos suorituskyky on puolet dx9 peleissä.
Ja tuon ostamisessa ei ylipäätään ole järkeä, ellei noista uusista media ominaisuuksista hyödy tai tuon saa selvästi alle 200 €:lla kun gtx 1650 saa paremmilla ajureilla uutena 215 – 220 €
data-unfurl="true" data-result-id="271497" data-url="https://datatronic.fi/komponentit/naytonohjaimet/asus-tuf-gaming-tuf-gtx1650-4gd6-gaming-nvidia-geforce-gtx-1650-4-gb-gddr6-asus-90yv0eh1-m0na00" data-host="datatronic.fi" data-pending="false">
class="link link--external fauxBlockLink-blockLink"
target="_blank"
rel="nofollow noopener"
data-proxy-href="">
215,90 € | ASUS TUF Gaming TUF-GTX1650-4GD6-GAMING NVIDIA GeForce G…
data-onerror="hide-parent"/>
datatronic.fi
data-unfurl="true" data-result-id="351585" data-url="https://datatronic.fi/komponentit/naytonohjaimet/asus-phoenix-ph-gtx1650-o4g-nvidia-geforce-gtx-1650-4-gb-gddr5-asus-90yv0cv0-m0na00" data-host="datatronic.fi" data-pending="false">
class="link link--external fauxBlockLink-blockLink"
target="_blank"
rel="nofollow noopener"
data-proxy-href="">
219,00 € | ASUS Phoenix PH-GTX1650-O4G NVIDIA GeForce GTX 1650 4 GB…
data-onerror="hide-parent"/>
datatronic.fi
data-unfurl="true" data-result-id="351586" data-url="https://datatronic.fi/komponentit/naytonohjaimet/gigabyte-gv-n1650oc-4gd-naytonohjain-nvidia-geforce-gtx-1650-4-gb-gddr5-gigabyte-gv-n1650oc-4gd" data-host="datatronic.fi" data-pending="false">
class="link link--external fauxBlockLink-blockLink"
target="_blank"
rel="nofollow noopener"
data-proxy-href="">
222,90 € | Gigabyte GV-N1650OC-4GD näytönohjain NVIDIA GeForce GTX …
data-onerror="hide-parent"/>
datatronic.fi
Otsikosta muuten saa helposti sellaisen kuvan, että DirectX 9 sovellukset ja pelit eivät toimisi ollenkaan Arc näytönohjaimilla. Näinhän ei suinkaan ole ja kyllä se DX9-tuki löytyy, mutta toteutetaan vain emulaation kautta.
Ei voida sanoa, että se DX9-tuki löytyy, kun sen toiminta on riippuvaista kolmannen osapuolen muunnoskerroksesta. Se on vähän kuin väittäisi vaikka että nykynäyttikset tukisi Glideä tai konsolirajapintoja koska niitäkin voidaan emuloida.
Tässä sentään se rajapintamuunnos tapahtuu itse rajapinnan kehittäjän toimesta.
Vaikuttaa pikemminkin siltä että ainoa validi syy näiden Intelin korttien ostamiseen on AV1 enkoodaus.
No yleisesti ottaen jos on joku rajanpinta Y jonka jälkeen tulee täysin uusi arkkitehtuuri X ja sille ensimmäiset ajurit, niin niiden antiikki pelien pelaamiseen kannattaa ostaa joku ohjain joka oli jo Y:n aikaan tuettu, eikä sitä X arkkitehtuurin ohjainta.
Ihan jo siitäkin syystä, että jos se näytönohjain on tehty paljon niiden antiikkipelien jälkeen, niin ei ole eikä varmasti tule pelikohtaisia korjauksia ajuriin. Saati sitten jos koko ajuri ja arkkitehtuuri on tehty kun rajapinta on jo deprekoitu.
Tätä itsekkin tuumailin, joillekkin vanhoille peleille DXVK tuottaa perffi improvementteja nyky raudalla, esim GTA 4
"Ongelmaksi tuleekin tapaukset, joissa bugeja on, sillä se jää nyt Microsoftin ja pelinkehittäjän korjattavaksi, jos jonkun."
Koskei MS tai pelinkehittäjät todellakaan tule koskaan korjaamaan mitään vanhoihin peleihin liittyvää, siis jos kyseistä peliä ei edelleen myydä jossain huomattavia määriä ! Saatika monesti sitä alkuperäisen pelin kehittänyttä firmaa ei ole enää olemassakaan.
DX9->DX12 -muunnos kiinnostaa sikälikin koska itsekin pelaan vielä paljon vanhempia DX9-moisia, eli Arc-kortit tippuvat välittömästi harkintalistalta jos suorituskyky kirjaimellisesti romahtaa.
Tiivistettynä;
– DX9-yhteensopivuuden täytyy olla 99% natiivituesta
– suorituskyvyn täytyy olla välillä hyvästä kiitettävään
Mielestäni ihan fiksu ratkaisu Inteliltä. Yksinkertaistaa rautaa ja softaa huomattavasti.
Kyllä, mutta SIMD-käskyjä ei oikein kannata toteuttaa niin, koska suorituskyky kärsii merkittävästi.
Itse taas seuraan mielenkiinnolla. Toivottavasti Intel laittaa resursseja (=rahaa) tuon yhteensopivuusrajapinnan kehittämiseen myös muualle kuin MS:lle ja voimme parin vuoden päästä olla tilanteessa, jossa Gaming on Linux on todellisuutta vanhoilla peleillä. Se on oikeastaan ihan sama, vaikka tulisi 50% suorituskykyhitti tuosta välirajapinnasta, kun ne pelit on kuitenkin tehty jollekin GTX 660:lle.
—
Tietenkin tämä on vähän ikävää, jos ostelee niitä pelejä alennuksesta ja on pelikirjasto täysi 2-5€ pelejä, jotka käyttävät DX9:iä, niin joutuu huomaamaan, että ovat uudella näytönohjaimella vähän hitaita. Pienen budjetin pelaajille esim. Fanatical myy näitä koko ajan. Mikään peli ei enää oikeastaan vanhene, se vaan siirtyy euron avaimeksi jonnekin bundle-myyjille tai GoG:iin.
dxvk on ollut olemassa jo monta vuotta ja toimii hyvin. Kyseessä siis Vulkanin päällä pyörivä avoimen lähdekoodin D3D9-11 -toteutus.
Jonkin verran menettää suorituskykyä vrt. jos jaksaisi bootata Windowsin, mutta sen verran vähän etten ainakaan itse jaksa kovin usein vaivautua. Grafiikkabugeja ei ole tullut spotattua, tosin pelaan aika vähän nykyään enkä jaksa tehdä mitään kattavia vertailua Windowsin ja natiivin välillä, joten muut kuin aivan ilmiselvät ovat saattaneet mennä ohi. Isoin ongelma natiiviin verrattuna lienee shaderien lennossa kääntämisen aiheuttama pysähtely, mutta siihenkin on ratkaisuja.
dxvk muuten toimii myös Windowsissa vaikka kehitettiin alunperin lähinnä D3D-pelien pelaamiseen ilman Windowsia paremmalla suorituskyvyllä kuin mihin vanha OpenGL-pohjainen wined3d pystyi/pystyy, joten sitäkin voi aina kokeilla käyttää noiden Intelin korttien kanssa vaikka tykkäisi Windowsista.
Tosin dxvk ei tue lainkaan mitään D3D9:ää vanhempia rajapintoja.
D3D9 sisältää vielä aiemmat versiot. D3D10 lähti puhtaalta pöydältä.
Mutta dxvk ei sisällä.
Joitain erillisiä projekteja on olemassa joilla saa D3D8-tukea: d3d8to9, d8vk.
dgVoodoo on myös yksi vaihtoehto.
Voisiko syynä olla myös se lupaus että kortin hinta on huonoimman pelin mukaan laskettu. Eli jos joku 5-7+ vuotta vanha nyt jo alle 100€ kortti pystyy saamaan DX9 peleissä paremmat ruudunpäivitykset Intel haluaa vaan todeta suoraan että tätä teknologiaa ei tueta joten hinta on silti päälle 200€ ja katsokaa miten DX12 pelit pyörivät…
Hinta on $139,99 eli edullisempi kuin saman luokan kilpailijat
Ehkä odotetaan, että se hinta saadaan muuallekin kuin yhteen länsimaiseen kauppaan ja sitä aletaan oikeasti myymään ennen kuin linjataan, että toi on se hinta? Vai onko nyt Intel itse vahvistanut tuon hinnan ja ilmoittanut, että myynti alkaa?
Olikohan jossain Linusin striimeistä missä Petersen tai Shrout sanoi jo ajat sitten että 129-139 dollaria tulee olemaan
Onhan toi ollut sanottuna jo ajat sitten ja nyt siis Newegg tms. listannut sen 139,99$ olisi vain kiva kuulla se firmalta itseltään ja nähdä muuallakin. Kun ei tässä oikein voi tietää, että mitä kautta noi kortit tulee vai onko ne samoja kiinamarkkinoiden kortteja (mahdollisesti samalta tehtaalta mutta eri nimi lyöty pakettiin) tms.
Shroutin tai Petersenin suusta = Firmalta itseltään.
Sinä nyt varmaan itse ymmärrät mikä ero on virallisella lanseerauksella ja jonkun työntekijän jossain videossa heittämällä arviolla hinnasta?
Ei huonoimman, vaan huonoimpien. Ne pelit on jaettu kolmeen luokkaan ja hinta menee siis sen huonoimman luokan suorituskyvyn mukaan, eli jollain keskiarvolla sinnepäin.
Ei ole ihan mitään perus työntekijöitä. Petersenin ja Shroutin suusta kuultu on vähä sama kuin Nvidian Huangin suusta. Eli eiköhän se pidä.
Itse en tässä tapauksessa ainakaan ymmärrä. Tuolla annettu lausunto on ihan yhtä velvoittava lupaus hinnasta kuin vaikkapa jossain markkinoilla tuotejulkistuksessa lausuttu hinta tai virallisessa mediapaketissa lähetetty powerpointkalvo, jossa lukee suositushinta.
Kyseessä kun ei ollut arvio hinnasta, vaan täsmällinen luku, muistaakseni 129,90 – 139,90 dollaria ilman mittään muttia, ehkiä tai noin-lisäyksiä
Rupesin pohtimaan että jokohan CPUt on niin nopeita että DX9-emulaatio menisi suoraan sillä puolella jouhevasti mutta kun yrittää googlettaa "dx9 emulation" niin voi arvata että mitä uutista on hakutuloksissa niin monta sivua kun jaksoin kelata läpi… ni että jos joku tietää niin kertokoot.
Mikä siinä sitten on että se kaupan tarjoama hinta nimenomaan AIB-valmistajan kortille ei nyt kelpaa kaikkien muun varmistusten päälle?
Niin tämä siis pointtina lähinnä sille miksi intel ei listaa esim. arkissa A380:lle hintaa kuten tekee prosessoreille. Sitä ymmärsin että tuossa yllä epäilevät tuomaat hakee. Onneksi ei sentään enää epäillä korttien olemassaoloa, onhan se parannus keskustelun tasoon jo sekin.
Ennen veroja? Eli koska euron arvo kyntää ja alv on 24 %, niin hinta tulee olemaan 160 – 180 € Suomessa, jos edes on tänne tulossa.
Mikä olisi silti selvästi halvempaa kuin kilpailijat, RX 6400 on halvimmillaan 184 ja suurin osa malleista 200+
Ehkä nuo kovemmat mallit sitten tästä suoriutuvat ja niissä on tarpeeksi myös muistia. Varmaan se muistin määrä ja hinta osaltaan nostaa tuo kortin hintaa ylöspäin. Tämä siis jo ennen euron heikentymistä dollariin. Eipä niitä 50-75$ korttejakaan kovin paljoa näe.
Tuo a380 voi olla hyvä ostos, jos pelaa uusia dx12 pelejä JA tuo 184 € rx 6400 on loppu. Muutoin tuo kannattaa jättää kauppaan.
Mitään järkeä ko. kortissa ei pelikäyttöön nykyajureilla ole. Enkoodaamiseen livenä esim. videostreamauksessa kakkoskortiksi se voisi olla jees (myös videoksi jos/kun softilla tuki paranee).
ReBARin vaatimisesta purnaaminen on sama kuin purnaisi vaikka Windows 10:n vaatimisesta tai muusta vastaavasta.
Olen kyllä vähän eri mieltä, kun vertaa että 2020 (alkaen tuli tuki AMD 400 sarjalaisille emoille) ei ole 2015 (jolloin Windows 10 tuli) eikä se ainakaan yhdessäkään itse asentamassani emossa ole oletuksena ollut päällä (ehkä hyllystä ostetusta uudessa emossa on jo, en tiedä).
Sinänsä oma ajatus oli vain huomauttaa, että kortti kärsii suorituskyvyssä lisäongelmista ilman ko. ominaisuuden päälle laittoa.
Ennemminkin kannattaisi todeta, että korttia ei kannata hankkia suorituskykyongelmien takia, jos kone ei ole uudempi, kuin pari vuotta..
Taitaa jopa win11 toimia vanhemman raudan kanssa..
Se lukee ihan kortin järjestelmävaatimuksissa.
data-unfurl="true" data-result-id="352412" data-url="https://www.intel.com/content/www/us/en/support/articles/000091128/graphics.html" data-host="www.intel.com" data-pending="false">
class="link link--external fauxBlockLink-blockLink"
target="_blank"
rel="nofollow noopener"
data-proxy-href="">
Intel® Arc™ A-Series Graphics – Desktop Quick Start…
data-onerror="hide-parent"/>
http://www.intel.com
data-unfurl="true" data-result-id="353826" data-url="https://videocardz.com/newz/intel-reported-43-arc-gpu-drivers-issues-from-one-gamers-nexus-review-alone" data-host="videocardz.com" data-pending="false">
class="link link--external fauxBlockLink-blockLink"
target="_blank"
rel="nofollow noopener"
data-proxy-href="">
Intel reported 43 Arc GPU drivers issues from one Gamers Nexus review alone – VideoCardz.com
data-onerror="hide-parent"/>
videocardz.com
Heikossa jamassa ovat ajurit jos pelkästään yhden arvostelun pohjalta saa 43 uutta bugia esille
Kommentoi uutista tai artikkelia foorumilla (Kommentointi sivuston puolella toistakseksi pois käytöstä)
Lähetä palautetta / raportoi kirjoitusvirheestä