Intelin grafiikkapuolen PR-johtaja Tom Petersen on istunut CES 2024 -messujen yhteydessä yhteen pöytään PC Worldin toimittajien kanssa. Keskustelun aiheena olivat pääasiassa yhtiön näytönohjaimet, kuten Petersenin kohdalla sopii olettaakin.

Haastattelussa päästiin kuulemaan tuoreimpia kuulumisia Intelin näytönohjainosaston toiminnasta ja tulevista tuotteista. Xe2-arkkitehtuurit tunnetaan vielä toistaiseksi paremmin Battlemage-koodinimestä ja Petersenin mukaan arkkitehtuuri on viime silauksia vaille valmis. Hän arvioi noin 30 % yhtiön näytönohjainpuolen insinööreistä työskentelee parhaillaan Battlemagen parissa ja suurin osa näistä on ohjelmistopuolen tekijöitä; rautapuolen insinöörit ovat jo pääosin siirtyneet seuraavan sukupolven Xe3- eli Celestial-arkkitehtuurin pariin.

Battlemage-arkkitehtuurista tiedetään tällä hetkellä vielä varsin vähän, mutta huhuja on liikkeellä. RedGamingTech on julkaissut aiemmin leikkauksen vuotaneesta aidon oloisesta diasta, jossa kerrotaan Xe2-HPG-arkkitehtuurin uudistuksista. Sen mukaan Battlemagessa tulisi olemaan käytössä seuraavan sukupolven muistijärjestelmä ja -pakkausteknologiat, paranneltu säteenseuranta, yleisiä mikroarkkitehtuurin parannuksia, seuraavan sukupolven koneoppimispohjaiset renderöintitekniikat, päivitetyt Deep Link -ominaisuudet. Sen kerrotaan myös tähtäävän aiempaa korkeampiin suorituskykyluokkiin, jopa ns. enthusiast tasolle asti.

Näytönohjaimiin sinänsä liittymättömänä anekdoottina Petersen nosti esiin myös prosessoreiden NPU-tekoälykiihdytinten potentiaalin. Hän visioi niiden olevan käyttökelpoisia myös pelikäytössä esimerkiksi hahmojen animoinnin ja muun manipulaation optimointiin. Petersenin mukaan tekoälyn avulla kankeistakin animaatioista saadaan tehtyä sulavia ja luonnollisia helposti ja verrattain ilmaiseksi.