Palvelukatkos johtui Facebookin mukaan vääristä asetuksesta yrityksen palvelinten välisestä yhteydestä huolehtivissa runkoverkkoreitittimissä.

Facebookin palvelut, mukaan lukien sosiaaliset mediat kuten Facebook itsessään sekä Instagram, viestintäpalvelu WhatsApp ja Oculus-virtuaalilasien palvelut olivat eilen, maanantai iltana, alhaalla lähes kuuden tunnin ajan. Käyttökatkos alkoi noin kello seitsemältä illalla Suomen aikaa ja takaisin toimintaan palvelut alkoivat käynnistymään vasta noin yhden aikaan maanantain ja tiistain välisenä yönä.

Facebook on kertonut omassa blogipostauksessaan palvelukatkoksen johtuneen yrityksen runkoverkkoreitittimistä, jotka hallitsevat dataa yrityksen palvelinkeskusten välillä. Tarkemmin sanottuna vika oli reitittimissä tehty asetusmuutos. Yrityksen mukaan käyttäjien datan vaarantumisesta palvelukatkoksen myötä ei ole merkkejä.

Palvelukatkoksen vaikutukset ylsivät myös Facebookin itsensä palveluiden ulkopuolelle, sillä useiden Facebookia kirjautumiseen käyttävien palveluiden kanssa havaittiin jonkin verran ongelmia, kun ihmiset eivät kyenneet kirjautumaan niihin sisään. Toisaalta kilpailevien yritysten kuten TikTokin palvelimillakin havaittiin hidastelua kasvaneen liikenteen myötä, kun Facebookin toimimattomuus ohjasi ihmiset hakemaan internetkokemuksensa muita reittejä.

Lähes kuuden tunnin käyttökatkoksen seurauksena Facebookin arvioidaan menettäneen miljoonien dollareiden mainostulot, minkä lisäksi yrityksen pörssikurssi oli katkoksen myötä selvässä laskussa. Katkos sattui Facebookin kannalta myös haastavaan tilanteeseen, sillä viime aikoina yrityksen tietoja julkisuuteen vuotanut tietovuotaja paljasti kasvonsa televisiohaastattelussa juuri edeltävänä iltana. Vuodettujen asiakirjojen myötä Facebook onkin ollut jo ennestään negatiivisessa huomiossa, sillä yritystä on muun muassa syytetty voittojen priorisoimisesta vihapuheen ja valheellisen tiedon estämisen sijaan.

Lähteet: Facebook, Helsingin-Sanomat, Independent, New York Times, Reuters

This site uses XenWord.