Vulkan 1.1:ssä on vain kaksi todellista uutta ominaisuutta, mutta lukuisat 1.0-versiossa laajennoksina olleet ominaisuudet on otettu nyt osaksi itse rajapintaa.

Useita avoimia standardeja hallinnoiva Khronos on julkaissut version 1.1 Vulkan-rajapinnasta sekä version 1.3 SPIR-V-rajapinnasta. Vulkan on Khronoksen matalan tason alustariippumaton grafiikkarajapinta ja SPIR-V on toimii välittäjänä eri rajapintojen yhteensovittamiseksi.

Vulkan 1.1:n uusia ominaisuuksia ovat Subgroup Operations -toiminnot sekä mahdollisuus käyttää rajapintaa renderöimään ja näyttämään resursseja, joihin itse ohjelmalla ei ole oikeuksia. Käytännössä jälkimmäinen ominaisuus tarkoittaa erilaisten suojattujen videoiden ja muun multimedian toistoa. Subgroup Operations puolestaan mahdollistaa erittäin tehokkaan datan jakamisen ja käytön eri tehtävien välillä.

Edellä mainittujen ominaisuuksien lisäksi Vulkan 1.1 sisällyttää useita Vulkan 1.0:n laajennoksia, kuten tuen DirectX:n HLSL-varjostimille, suoraan osaksi rajapintaa.

SPIR-V 1.3 puolestaan päivittää Vulkan-rajapinnan varjostimien kääntämättömät versiot tukemaan edellä mainittuja Subgroup Operations -tehtäviä ja lisää tuen varjostinkääntäjän uusille optimoinneille.

Khronos aikoo tulevaisuudessa lisäksi ajaa Vulkania ja tarkemmin Vulkan Portablea universaaliksi rajapinnaksi, jota voisi käyttää riippumatta siitä mitä rajapintaa lopullinen sovellus käyttää. Khronoksen mukaan esimerkiksi Direct3D 12- ja Metal-rajapintoja voidaan matalan tason rajapintojen samankaltaisuuden vuoksi ajatella Vulkanin osina; kehittäjä kehittäisi sovelluksen Vulkan-rajapinnalla ja lopuksi kääntäisi sen helposti ajettavaksi Metal- tai Direct3D 12 -rajapinnalla.

Vulkan 1.1 -yhteensopivat ajurit on julkaistu tähän mennessä AMD:n, ARM:n, Imaginationin, Intelin, NVIDIAn ja Qualcommin toimesta, eli käytännössä jok’ikisen Vulkan-rajapintaa ylipäätään näytönohjaimillaan tukevan valmistajan toimesta.

Lähde: Khronos

This site uses XenWord.