
Lenovo julkisti tänään ennakkoon runsaasti hypetetyn Z5 -älypuhelimensa, joka osoittautui ennakkotietoihin nähden melkoiseksi pettymykseksi. Yrityksen hallituksen puheenjohtaja Chang Cheng vihjaili aiemmin kuvien voimin, että uusia patentoituja tekniikoita hyödyntävän Z5:n näyttö olisi loveton ja reunaton, mutta kiusoittelukuvat osoittautuivat harhaanjohtaviksi, sillä Z5:n näytön yläreunassa on lovi ja alareunassa pieni ”leukakaistale”. Myös muut kiusoitellut tiedot osoittautuivat julkaisun myötä harhaanjohtaviksi.
Ylihypetyksestä huolimatta metallirunkoinen ja lasikuorinen Z5 tarjoaa kilpailukykyistä rautaa hintaluokassaan. Laitteessa on 19:9 kuvasuhteen 6,2-tuumainen Full HD+ IPS-näyttö ja sisällä Snapdragon 636 -järjestelmäpiiri, 6 Gt RAM-muistia ja 64 tai 128 Gt tallennustilaa. Ennakkoon mainostettu neljän teratavun tallennuskapasiteetti tarkoitti lisävarusteena myytävää ulkoista kiintolevyä. Takana sijaitseva kaksoiskamera käyttää 16 ja 8 megapikselin sensoreita ja hyödyntää nykytrendin mukaisesti tekoälyä mm. kohteiden tunnistamisessa.
Tekniset tiedot
- Ulkomitat: 153 x 75,7 x 7,85 mm
- Paino: 165 grammaa
- 6,2″ IPS-näyttö, 19:9-kuvasuhde, 1080 x 2246 pikseliä, DCI-P3
- Qualcomm Snapdragon 636 (8 x Kryo 260 CPU, Adreno 509 GPU
- 6 Gt LPDDR4X RAM-muistia
- 64 tai 128 Gt tallennustilaa
- LTE-yhteydet, dual-SIM
- Wi-Fi 802.11 b/g/n/a/ac 2.4GHz & 5GHz, Bluetooth 5.0, GPS
- 16 + 8 megapikselin takakamera, f2.0, 4K videotallennus
- 8 megapikselin etukamera, f2.0
- 3300 mAh akku, USB Type-C 2.0, 15 W pikalataus
- Android 8.1 Oreo + ZUI 3.9
Lenovo Z5:n lähtöhinta (6 & 64 Gt) on kiinassa 1299 yuania, eli noin 175 euroa. 128 gigatavun tallennustilalla varustetusta variantista joutuu maksamaan 1799 yuania, eli noin 240 euroa. Myynti alkaa Kiinassa kesäkuun 12. päivä, mutta Lenovo Z5 tuskin tulee saataville Suomen markkinoilla.
Lähde: Lenovo
Levonoon ei ole muutenkaan luottamista pätkääkään. Se firma on luottamuksen menettänyt jo ajat sitten.
Onko noilla oikeasti jollekin jotain merkitystä? Minulla itselläni on sellainen fiilis, että ikinä yksikään firma ei ole kehunut mitään sellaista ominaisuutta, jolla olisi mitään oikeaa merkitystä.
Näppiksissä kehutaan jotain valojen välkkymistä, telkuissa jotain hyper zyper3 tekniikkaa, jonka oikeat harrastajat kytkevät pois päältä, koska se pilaa kuvan.
Sama ihan kaikkialla. Oikeastaan ihmetyttää, että noidenko hypetysten vuoksi noita ostetaan vai siitä huolimatta?
Kyllä sillä on merkitystä, harrastaako firma täysin harhaanjohtavaa ennakkomarkkinointia vai ei. Ja silläkin olisi ollut tässä tapauksessa merkitystä, jos näyttö olisi ulottunut aidosti kaikilta reunoiltaan puhelimen reunoille asti, koska silloin Z5 olisi todennäköisesti käyttänyt kameran, kuulokkeen ja sensoreiden sijoittamisen osalta jotain sellaista tekniikkaa, joka olisi potentiaalisesti mahdollistanut näyttölovista luopumisen hiljalleen kaikissa älypuhelimissa.
Näppisten valot ja televisioiden tekniikat ovat harvoin mitään kovin mullistavia asioita.
Kyllähän Lenovo lupaili tämän mallin suhteen jotain aivan uskomatonta kuin mitä tämä nyt sitten oikeasti on. Mutta onhan tuo aika makeen näköinen laite ja hinta varmasti kohdillaan ominaisuuksiin nähden. Onkohan nuo gradient värit sitten uusi villitys näissä kiina-luureissa. Muistaakseni Umidigilla tais olla kans joku uusi malli mikä näytti ihan Huawein P20 puhelimelta.
Tavallaan onnistunut mainoskampanja Lenovolta, ilmaista mainosta ja juuri tällaiset blogit yms. nielaisi syötin 100%.
En tiedä onnistuneeksi kun katselee noita ulkomaalaisten blogien julkaisu-uutisia jossa firmaa syytetään valehtelusta ja lupausten pettämisestä. Siihen vielä päälle "luottamuksen menetys" jne
Sanoisin että tekivät tällä tempulla itselleen enemmän hallaa kuin aluksi oli hyötyä.
Paha sanoa vielä tekikö hallaa, mutta ainakin palstatilaa on tullut reippaasti.
Onhan tällainen vedättäminen ihan p*rseestä vaikka en näitä ennakkohypejä juuri seuraakaan. Sen verran järkeä pitäisi päässä olla, että puhtaita valheita ei levitellä firman toimesta.
No jos valehtelu ja "väärän laitteen" mainostus ei haittaa myyntiä tai tee lovea maineeseen niin sitten on jo vähän kummallista.
Noh kiinalaisia tuskin kiinnostaa kun laitteen hinta on niin halpa jne, mutta jos mietitään jatkoa niin eurooppaan on varmaan turha odotella mitään hyvää vastaanottoa jatkossa(kaan)
Vanha sanonta: kaikki julkisuus on hyvää julkisuutta.
Juurikin näin, ainakin omissa silmissäni teki aika paljon hallaa Lenovon julkisuuskuvalle ainakin toimintatapojen osalta.
Mainoskuva aika lailla erilainen kuin todellisuus
Sekin vielä. Lenovohan julkaisi ennakkoon kiusoittelukuvan, jossa näkyi laitteen näytön yläreuna sivusuunnassa puoliväliin asti (kellon kaksoispisteeseen asti) ja siinä ei ollut lainkaan lovea näkyvissä.
Cheng julkaisi siis tämän kuvan Weibossa ja mainitsi samalla, että puhelimen näytön ja ulkomittojen välinen suhde on yli 95 %:
katso liitettä 107081
Tjoo mietinkin että kylläpä menee näyttö lähelle reunoja mainosrenderöinneissä, tuskinpa oikeassa laitteessa on noin reunoilla asti. Ja niinhän se olikin. Sama juttu kuin Xiaomin Mi Mixissä ja Mi Mix 2:ssa. Niidenkin promorenderöinneissä näyttö menee ihan laidoille asti, ja oikeassa laitteessa on selkeästi paksummat reunat näytön ympärillä.
Harvinaisen typerä temppu Lenovolta koko tämä hässäkkä. Lupaillaan laitetta jossa koko etupuoli on pelkkää näyttöä, ja sitten oikea laite onkin samaa huttua jota kaikki muutkin on julkaissut viimeisen 6kk aikana.
Lenovo’s all-screen smartphone was all talk
Oliko tuossa puhelimessa edes mitään mikä vastaisi heidän hypeensä ja twiittauksiin? Oliko ne vain hoax?
Ennakoitavissahan tuo oli
Lenovo julkaisi uuden kiusoittelukuvan tulevasta Z5-lippulaivapuhelimesta – io-tech.fi
Tuo hypetys taisi keskittyä pääosin noihin melko poikkeuksellisilta kuulostaviin juttuihin, kuten reunattomaan ja lovettomaan näyttöön, akun 45 päivän standby-aikaan (tämä ilmeisesti täyttyy jossain ultravirransäästötilassa?) sekä neljän teran tallennustilaan (tämä ulkoisella kiintolevyllä).
Joka ei kyllä pidä paikkaansa, jos yritys vähänkin välittää julkisuuskuvastaan :wtf:
On paljon vanhoja sanontoja, joiden sinnikästä elämää on vaikea ymmärtää ottaen huomioon niiden epärealistisuus. Moni tuntuu ajattelevan niin, että jos sanonta on vanha, sitä ei tarvitse ajatella kriittisesti, koska sanonnan vanhuus on todiste sanonnan hyvyydestä. Ja niin sanonta jatkaa elämäänsä.
Lenovon mainonta ylittää tässä tapauksessa normaalit harhaanjohtavuuden rajat, ja siirtyy alueelle, jota on parempi kutsua valehteluksi. Miksi puolustaisimme sitä, että meille valehdellaan? Suomessa sellainen tuntuu erityisen oudolta, sillä rehellisyys on tärkeimpiä arvoja, joilla me suomalaiset ovat perinteisesti määritelleet itsemme ja kulttuurimme. Se arvo on tuonut meille paljon hyvää, ja tuo edelleen.
En usko, että kampanjan vaikutus Lenovon tulokseen on millään aikavälillä positiivinen, ja sehän on mainostajan kannalta onnistuneisuuden kriteeri.
Jos joku haukkuu sinua foorumeilla, niin ensimmäinen mieleesi tuleva asia ei liene tuulettaa haukkujen ilmaisuutta. Viitannet yllä arvostelemaani sanontaan "kaikki julkisuus on hyvää julkisuutta".
En näe mitään syytä olettaa, ettei IO-tech olisi kirjoittanut juttua Lenovon uusista puhelimista joka tapauksessa, vaikkei Lenovo olisi ollut epärehellinen mainoksissaan. IO-tech ei siis nielaissut mitään syöttiä. Ainoa mikä muuttui on se, että juttuun tuli Lenovon kannalta kielteistä sisältöä.
Millä tavalla median olisi omasta mielestäsi ollut parasta toimia? Kirjoittaa Lenovon uudesta puhelimesta kiinnittämättä mitään huomiota mainonnan ja todellisuuden väliseen ristiriitaan? Olla kokonaan kirjoittamatta puhelimesta, niin kuin sitä ei olisikaan? Näen kummankin vaihtoehdon valittua huonompana sekä lukijoiden että terveen matkapuhelinmarkkinan kannalta.
Jos kuitenkin mietitään sitä kohderyhmää, jonka käsiin suurin osa puhelimista (etenkin tässä hintaluokassa) päätyy eli ihan tavallista kuluttajaa, en jaksa uskoa että tällainen imagotappio vaikuttaisi juuri mitenkään myyntilukuiin. Isossa kuvassa uskoisin että yrityksessä ollaan ihan tyytyväisiä palstatilaan – onhan se ollut jo etukäteen tiedossa että nämä valehtelusyytokset tulevat varmuudella lankeamaan, ja silti matsku on laitettu liikkeelle.
Niin tai näin, aika surullista jos tätä ajattelee kuluttajan näkökulmasta mitenkään positiivisena tai hyväksyttävänä toimintatapana :think: