Microsoft on julkaissut DirectX-kehittäjäblogissaan uuden Direct3D Feature Level -tason. Ominaisuuksiltaan uusi taso vastaa täysin DirectX 12 Ultimatessa esiteltyjä uusia ominaisuuksia ja sen tarkoitus onkin tuoda ne vain helposti käytettäväksi yhden Feature Level -lipun alla yksittäisten ominaisuuksien tukemisen sijasta.

Nimellisesti samaa Direct3D-versiota tukevien näytönohjainten todelliset kyvyt vaihtelevat usein merkittävästikin. Microsoft aloitti huomioimaan tämän kunnolla Direct3D 10.1 -versiossa, jossa kehittäjille esiteltiin kaksi Feature Level -tasoa, mitkä vaativat tietyt ominaisuudet. Sittemmin Feature Level -tasot on Direct3D 11:n myötä laajennettu koskemaan myös Direct3D 9 -versioita ja luonnollisesti myös Direct3D 12 tukee eri Feature Level -tasoja.

Nyt Microsoft on julkistanut uuden Direct3D Feature Level 12_2 -tason. Löydät uuden tason minimivaatimukset uutiskuvan taulukosta. Lisäksi näytönohjaimen ajureiden on ilmoitettava rajapinnalle, että ne tukevat uutta Feature Level -tasoa. Uusi taso ei ole käytettävissä aiemmilla rajapintaversioilla ja tällä hetkellä sen hyödyntäminen vaatii Windows 10:n Insider-version koontiversiota 20170 tai uudempi.

Samassa yhteydessä Microsoft julkaisi myös tietoa näytönohjaimista, jotka tukevat uutta Feature Level -tasoa. Direct3D Feature Level 12 on tuettu NVIDIAn GeForce RTX- ja Quadro RTX -näytönohjaimilla ja AMD:n tulevilla RDNA2-näytönohjaimilla. Lisäksi Microsoft tekee yhteistyötä Qualcommin kanssa tuodakseen tuen myös sen Adreno-grafiikkaohjaimille tulevaisuudessa ja varmistaa, että Intelin roadmapista löytyy erillisnäytönohjaimia, jotka tulevat tukemaan FL12_2-tasoa.

Lähde: Microsoft