NVIDIA on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen. GeForce 418.91 -ajurit ovat saatavilla Windows 7-, 8.1- ja 10 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat kaikkia yhtiön näytönohjaimia Kepler-arkkitehtuurista lähtien. GeForce RTX 20 -sarja on tuettu vain Windows 7- ja 10 -käyttöjärjestelmillä.
GeForce 418.91 -ajureiden merkittävin uudistus on Game Ready -leima Battlefield V:n tuoreimmalle päivitykselle, joka lisäsi peliin DLSS-tuen, sekä Metro Exodukselle. Ajureissa ei ole uusia SLI- tai 3D Vision -profiileita.
Ajurit korjaavat tuttuun tapaan edellisten ajureiden ongelmia. Tällä kertaa korjattujen listalta löytyvät Battlefield 1:n bugi, jossa maassa näkyy ylimääräisiä viivoja, jos anisotrooppinen suodatus on pakotettu päälle ajureista ja RTX 20 -sarjan bugi, jossa Event Viewerin logeihin ilmestyy Digital Vibrance -asetuksia säätäessä Event ID 14 -virhemerkintä. Tiedossa olevien bugien listalta löytyy muun muassa Apex Legendsin kaatuilu DXGI_Error_Device_Hung-virheeseen, kursorin korruptoituminen Firefox-selaimella tietyissä tilanteissa sekä ARK Survivalin ongelmat erilaisten virheilmoitusten ja kaatumisten kanssa. Voit tutustua kaikkiin ajureiden muutoksiin niiden julkaisutiedotteessa (PDF).
Battlefield V sai tuoreen päivityksensä mukana DLSS-reunojenpehmennykselle. DLSS on käytettävissä pelissä vain yhdessä DXR-säteenseurannan kanssa ja vain tietyillä resoluutioilla. GeForce RTX 2080 Ti voi käyttää DLSS:ää vain 4K UHD -resoluutiolla, RTX 2080 4K:lla ja 1440p:llä ja RTX 2070 ja 2060 4K:lla, 1440p:llä sekä 1080p:llä.
Myös huomenna julkaistava Metro Exodus tukee DXR- ja DLSS-teknologioita. Myös Metron kohdalla DLSS:n käyttöä on rajoitettu resoluution ja asetusten perusteella. 4K UHD -resoluutiolla DLSS on käytettävissä RTX 2070-, 2080- ja 2080 Ti -näytönohjaimilla sekä säteenseuranta käytössä että ilman sitä. 1440p-resoluutiolla DLSS toimii kaikilla RTX-näytönohjaimilla, kunhan säteenseuranta on käytössä ja 1080p-resoluutiolla se toimii säteenseurannan kera RTX 2060- ja RTX 2070 -näytönohjaimilla.
Melkoinen sillisalaatti tuo uusien teknologioiden sitominen resoluutioihin näytönohjainkohtaisesti.
Kerta kaikkiaan kummallista että kalleimman mallin omistajille annetaan vähemmän valinnanvaraa kuin 2080/2070 mallien omistajille.
Rupes kaatuilemaan BFV DLSS tällä ajurilla ja redditistä saanut lukea muilta vastaavia kokemuksia :dead:
Aika oudot noi resoluutio rajaukset eri mallien kanssa toivottavasti poistuvat ajuripäivitysten myötä.
Hah, harvinaisen kökkö toteutus jos DLSS sidotaan tuolla tavalla näyttiskohtaisesti tietyille resoluutioille. Mitenkäs ultrawiden kanssa käy, ei ole mitään UW-resoluutioita listattu DLSS-tuetuiksi. Ja miksi DLSS on sidottu DXR:ään?
Ei nyt ainakaan lisää innostusta RTX-näyttiksiä kohtaan…
3440×1440 toimii Battlefieldissä. Metrosta ei tietoa.
Hyvin nousi RTX ON FPS DLSS:llä. Aiemmin pyöri 50-80fps, nyt 70-110fps. RTX2080 / 1440p / kaikki ultralla. Normaalisti pyörii n. 120fps, eli vähän kiikun kaakun, että haluaako heijastuksien takia uhrata keskimäärin 30-40fps. DX12 tosin temppuilee vieläkin, eli on jäätymisiä ja hidastelua välillä. Tähän kun tulisi vielä yksi päivitys, joka siloittelisi nuo jäätymiset ja temppuilut pois ja toisi vaikka edes 10fps lisää, voisin pitää nuo asetukset päällä. DX12:n kanssa on vähän jännä, kun GPU:n power tasot pyörii jossain 85-90. DX11 se pyörii 100-110, eli tuntuu, että DX12 ei pysty ottamaan näyttiksestä kaikkea irti ja FPS sen takia koko ajan pienempi.
Fps uhrauksen lisäksi uhrataan vielä kuvanlaatua oikein tuntuvasti.
Se on kieltämättä ihan kiva, että jos nyt haluaa noita heijastuksia mukaan peliin, niin riittää fps ihan moninpeliinkin. On kai tuota vaihtelunvuoksi ihan kiva noinkin kokeilla. Toisaalta resolution scale tekisi ehkä melkolailla yhtä hyvää työtä kuin DLSS:kin.
Näyttää nätiltä
NVIDIA DLSS Test in Battlefield V
NVIDIA DLSS Test in Battlefield V
:facepalm:
Itse odottelen isommalla mielenkiinnolla kuinka metro jyrisee rtx korteilla vs. muut. Battlefield ei vielä vakuuttanut, mutta saas nähdä onko metrosta mielipiteen muokkaajaksi.
😳
En kyllä osannut odottaa, ettei edes resolution scalea voittaisi.
O_O
Tuohan on ihan syövän näköistä DLSS:llä. Luulin että toi DLSS toimis kivasti, mutta huhhuh. Todellakin olis ollut huomattavasti järkevämpää ahtaa vaan piiri täyteen normaalia rasterointirautaa.
Nyt ekoja previkoita metrosta.
https://www.tomshardware.com/reviews/metro-exodus-ray-tracing-dlss,5992.html
DLSS huonontaa jälleen kuvan laatua, mutta avittaa raytrasing kuvaa pelattavalla nopeudelle. Ei kauhean paha, mutta jos graffakortissa vain olisi potkua, niin itse jättäisin DLSS:n pois…
Mutta tällä kertaa raytrasing näyttää yllävänkin hyvältä. Mielenkiinnolla odottelen videoita aiheesta, mutta paremmalta tuo näyttää kuin battlefield!
Sanotaanko että lievästi tekemistä vielä dlss toteutuksessa. Vähän epäilen ettei tuo tuosta hirveänä tule paranemaan.
Nvidian kalenteri taitaakin olla puolitoista kuukautta muita edellä. 😀
jotkut erot sisäkuvissa antavat ymmärtää että eroa tilojen välille on tehty keinotekoisesti, koska peli käyttää RT:tä vain auringon ja taivaan luomaan valaistukseen mutta osassa sisäkuvia (ilman että ulkoa tulisi valoa) erot ovat silti huomattavia
Se kuulostaisi hieman härskiltä tempulta… no ans kattoo.
Ne DLSS syväoppimiset on tehty RTX päällä niin se ei voi muokata kuvaa jossa sitä ei ole.
Ärsyttävää, että 21:9 on rajattu tuosta DLSS -tuesta pois. Liekkö sitten ko. resoluutiot niin marginaalia isommassa kuvassa vai onkohan tähän sitten joskus tulossa kuitenkin vielä muutos. Aika näyttää, vaan nyt ketuttaa…
Tässä sitten videokuvaa
https://youtu.be/-mEP5k_-zso
Vähän hit and miss meininkiä.
Oisko taulukkoon laitettu vain 16:9 resot voi nuo rajat olla esim joko pystyreson mukaan tai pikselimäärän mukaan. jos pystyreson mukaan niin 3440×1440 ei pitäis toimia 2080Ti:llä. Jos taas pikselimäärän mukaan niin toi on jo yli 4M px joten se vois olla raja mikä erottais normista (3.6M). 4khan on jo sitten yli 8M.
Toisessa (väärässä) ketjussa (ja ummikkona taas) kommentoinkin, että RTX näyttää paikoitellen luonnottomalta, kun valo ei oikeasti heijastu vain yhden kerran. Puuttuvien heijastusten takia varmaan jää noita säkkipimeitä kulmia, vaikka pitäisi olla vaan hiukan hämärää. Pitäisi keksiä joku tapa fuskata, siihen asti kunnes rt-kiihdytyksen teho tarpeeksi kasvaa. Silti tosi vaikuttavan näköinen tehoste.
Toivottavasti Metron lisäksi tulisi muitakin RTX-pelejä lähiaikoina. Tietääkö joku onko niistä kuulunut mitään ennakkotietoa?
Tammikuinen lista:
Confirmed ray tracing games:
Assetto Corsa Competizione
Atomic Heart
Battlefield V
Control
Enlisted
Justice
JX3
Mechwarrior V: Mercenaries
Metro Exodus
Project DH
Quake II (albeit via a mod)
Shadow of the Tomb Raider
Confirmed DLSS games:
ARK: Survival Evolved
Anthem
Atomic Heart
Battlefield V
Darksiders III
Dauntless
Deliver Us
Fear the Wolves
Final Fantasy XV
Fractured Lands
Hellblade: Senua’s Sacrifice
Hitman 2
Islands of Nyne: Battle Royale
Justice
JX3
Kinetik
Mechwarrior V: Mercenaries
Outpost Zero
Overkill’s The Walking Dead
Plunkbat
Remnant from the Ashes
Scum
Serious Sam 4: Planet Badass
Shadow of the Tomb Raider
Stormdivers
The Forge Arena
We Happy Few
Huom osa noista peleistä on molemmissa listoissa (ainakin BFV)
Samaa mieltä! Voi vaan kuvitella miten hienolta vuoden päästä tilanne näyttää eri peleissä, jos jo nyt näin nopeesti edistytty! Nvidia on vienyt DLSS:llä näytönohjaimet valovuoden eteenpäin!
Ootko yhtään katsonut miten DLSS vertautuu vanhaan kunnon resolution scaleen?
Battlefield V DLSS vs. 80% resolution scale 3440×1440
Mikä tässä on sitä edistystä?
edit: juu väärä ketju, ehkä Kaotik voi siirtää nämä viestit uuteen ketjuun.
Puhut nyt eri asiasta, ei tuossa DLSS:stä puhuttu vaan DXR:stä.
DLSS:ää on saatu nyt kaksi esimerkkiä lisää, ja laatu on aikamoista kuraa sekä BFV:ssä että Metrossa. BFV:ssä on artifakteja ja suttua, Metrossa kunnon blurrit. Lisäksi tietenkin ne puuttuvat pienet detailit päälle.
Keskustelu näiden pelien DXR ja DLSS seteistä jatkuu yllä linkatussa uudemmassa ajuriuutisessa, koska ne toivat sen virallisen tuen noissa peleissä ko. ominaisuuksille
Edit: taidankin vain siirtää nämä viestit suoraan oikeaan ketjuun
Eipä liene kun se pitää resoluutio kohtaisesti opettaa toimimaan, joka pelille. Vielä kiinnostaisi onko tuo keinotekoinen vai todellinen rajoite, että tietyt resoluutiot toimivat vain tietyillä korteilla.
Eli siis jos kortissa X ja Y on erimäärä tensor coreja jne, niin pitääkö ne opettaa erikseen, koska laskentarauta AI dingelidongeleille eroaa. Jos näin on niin tuo DLSS + DXR ei ole pitkä ikäinen. Tarkoitan että poistuu kummittelemasta jahka korteissa on riittävästi DXR himmelöintiin tehoa normaali antialisointi virveleillä.
Ainakin osittain kyse on keinotekoisista rajoituksista, koska tehokkaammilla näytönohjaimilla ei voi käyttää kaikkia hitaammilla toimivia tiloja.
Voisi tulla erillinen kortti koneeseen jossa olisi pelkkiä tensor coreja riittävästi. Jos nyt pelailen Assettoa 5760*1200 resoilla GTX780 kanssa niin saisi vielä raytracingit sitä kautta messiin 😉 DLSS olisi tarpeellisempi mutta näköjään ei nvidia taivu tukemaan pelaamisessa käyttökelpoisia resoja.
Aika tuhnuista tuo DLSS – tässä vaiheessa. Nvidian mukaan sen pitäisi kuitenkin parantua ajan myötä. Pitää testailla iltasella. Suurin hidaste tuon RTX:n käytölle on kuitenkin DX12:n surkea suorituskyky.
DLSS ei ole sellainen ominaisuus, jota tulen koskaan käyttämään. Sen verran paljon näet välitän kuvanlaadusta.
Itsestään se ei mihinkään parane, vaatii vähintään lisää ajoja siellä NVIDIAn supertietokoneella että saadaan uutta training dataa
No tulipahan testattua metroa DLSS:n kanssa ja ei voi kuin ihmetellä, miten kuraksi voi kuvanlaatu mennä. Rtx 2070:ssä ei riitä teho säteenseuranta päällä edes 1080p resoluutiolla, DLSS päällä riittää mutta kuva sellaista blurria että ei hyvää päivää. Toki en ole testannut säteenseurantaa niin että olisi karsinut muista kuvanlaatuasetuksista. Mielummin pidän detaljit täysillä kuin karsisin niistä jotta saa tuota säteenseurantaa pitää päällä.
Kaikkien vertailujen mukaan DLSS on käytännössä 50% resolution scale + super sampling eli = mössöä. Se siitä hienosta "tekoäly" muotisanasta taas jälleen. Enemmän tuntuu että nvidia oli pakotettu tuomaa tuo dlss jottai rtx on jollain tasolla käytettävissä alemmissa korteissa…
Voiko tuo edes pitää paikkaansa? Ei tuo DLSS voi noin huono oikeasti olla, vai voiko?
DLSS In BF5 tested in 1080p and 1440p. Such blurry quality is not worth the perfomance boost tbh : nvidia
Nahkatakkimiehen sepustuksia kauniista kuvasta. 😀
Jeps. Kyllä harmittaisi jos olisi näiden ominaisuuksien takia kortin ostanut. No rehellisesti sanottuna pienoinen pettymyksen/kusetetuksi tulleen olo tästä kuitenkin jäi. Sen verran tuo ominaisuus kiinnosti kun metroa asensin ja uusia ajureita latailin.
Tuossa ei edes paljastu liikkeeseen liittyvät ongelmat. Yksi ruma esimerkki tästä on taivaalla lentävät lentokoneet, jotka vetävät perässään suttuvanaa ja menettävät muotoaan. Oiskohan tämä ongelma joku TAA ghostingin sukulainen.
Tuhnu mikä tuhnu.
Mielenkiinnolla odottelen Gamers Nexusin, HW Unboxed ja kumppaneiden tuomiota tästä tekeleestä. Osaakohan Digital Foundrykaan enää olla optimistinen.
Nvidialla damage control käynnissä:
NVIDIA DLSS: Your Questions, Answered
Neuroverkolla tehtävässä ylöspäinskaalauksessahan ei kukaan edes tiedä tarkalleen, mitä siellä neuroverkossa tapahtuu. Lopputulos voi olla hyvinkin vaihtelevan laatuista eri tilanteissa ja paranee vain ajamalla enemmän ja enemmän harjoitusdataa neuroverkolla.
Ns. raiteilla menevän materiaalin harjoittaminen on hyvin helppo nakki verrattuna taas täysin ennalta-arvaamattomia tilanteita sisältävään materiaaliin, esimerkkinä benchmark vs aito pelitilanne.
Perinteisissä ylöspäinskaalusalgoritmeissä on taas se etu, että niiden toiminta on bitin tarkkuudella ennakoitavissa ja lopputulos on myös aina tasalaatuinen.
Pointtina DLSS:ssä kuitenkin on se, että sillä tehty ylöspäinskaalaus rasittaisi vähemmän taas itse muuta GPU:ta verrattuna perinteisiin tapoihin, vaikkakin lopputulos voi taas vaihdella rajustikkin.
Raaka upscale on käytännössä ilmainen toimenpide joka tapauksessa, ei DLSS sitä sen kevyemmäksi muuta. DLSS:n "pointtina" on teoriassa parempi laatu kuin muilla saman suorituskyvyn tarjoavilla keinoilla, käytännössä sellaiseen laatuun ei näytetä kuitenkaan vielä päässeen.
Kyllähän ton pitäisi tolla kortilla ultralla pyörähtää dxr päällä. Ettet vain käytä extreme graffa asetusta, mikä taas on helvetin raskas kaikilla korteilla ja oikeastaan pelattava ainoastaan RTX 2080ti:llä 1080p:llä ilman DXR:ää :D.
Jeps!
Oman kirjoitteluni tarkoitus oli kuitenkin lähinnä yrittää havainnollistaa neuroverkolla tehtävän skaalauksen "luonnetta" vrt perinteiset metodit.
Tämänhetkinen taso DLSS:n tuottamassa lopputuloksessa on kuitenkin kaikesta huolimatta vielä aivan liian sattumanvarainen. Saa nähdä, kuinka paljon tuo tuosta paranee tulevaisuudessa, vai paraneeko, mutta en nyt lähtisi taaskaan heittämään kirvestä kaivoon tämänkään teknologian kanssa vielä tässä vaiheessa.
Kyllä se ilmeisesti on vain täyttä sitä itseään. 😀
E:
DLSS = doesn't look so sharp