
NVIDIAn toimitusjohtajan Jensen Huangin keynote-esitys CES 2019 -messujen alla on saatu nyt päätökseen. Keynoten yhteydessä julkaistiin odotetusti muun muassa uusi Turing-arkkitehtuuriin perustuva GeForce RTX 2060 -näytönohjain.
GeForce RTX 2060 -näytönohjain perustuu tämän hetkisten tietojen mukaan samaan TU106-grafiikkapiiriin kuin RTX 2070, mutta karsitumpana versiona. NVIDIA ei julkaissut näytönohjaimen tarkkoja teknisiä ominaisuuksia, mutta kertoi sen kykenevän 52 TFLOPSiin tensorilaskuissa säteenseurantasuorituskyvyn ollessa 5 gigarays/s. Näytönohjaimessa on 6 gigatavua GDDR6-muistia.
NVIDIAn omien testien mukaan GeForce RTX 2060 peittoaa suorituskyvyssä GeForce GTX 1070 Ti -näytönohjaimen. Sen luvataan saavuttavan Battlefield V:ssä säteenseurantaefektit Medium-asetuksella yli 60 FPS:n suorituskyvyn DLSS-reunojenpehmennyksellä, kun käytössä on nimellinen 1440p-resoluutio. DLSS-teknologian myötä todellinen renderöitävä resoluutio on 1440p:tä matalampi ja se skaalataan täyteen resoluutioon hyödyntäen tekoälyyn perustuvaa reunojenpehmennystä, joka pyrkii luomaan natiiviresoluutiota vastaavan kuvan.
GeForce RTX 2060 saapuu myyntiin 15. tammikuuta 349 dollarin verottomaan suositushintaan. Suomessa näytönohjainten hintojen pitäisi asettua 379 euron tuntumaan, tai hieman korkeammalle. NVIDIA on listannut Founders Edition -mallinsa 385 euron hintaan omassa verkkokaupassaan.
Samalla NVIDIA ilmoitti päivittäneensä näytönohjaintensa pelibundlen. Jatkossa GeForce RTX 2060- tai RTX 2070 -näytönohjaimen ostava voi valita Battlefield V:n ja Anthemin väliltä toisen, kun RTX 2080:n ja RTX 2080 Ti:n ostajat saavat kaupantekijäisiksi molemmat pelit.
Päivitys klo 11:00:
NVIDIA on julkaissut GeForce RTX 2060:n tuotesivut.
RTX 2060:ssa on käytössä 1920 CUDA-ydintä ja sen perus- ja Boost-kellotaajuudet ovat 1365 ja 1680 MHz. Yhtiö ei ole varmistanut esimerkiksi ROPsien määrää, mutta oletettavasti niitä on 192-bittiseksi leikatun muistiväylän myötä 48. Näytönohjaimen TDP-arvo on 160 wattia.
Lähde: NVIDIA, GeForce RTX 2060 -tuotesivut
Gtx1070 vs Rtx2060 niin selvästi on parempi hinta/suorituskyky suhde.
Jos vertaa Gtx1060 hintaiseen korttiin niin sitten täytyy odottaa jos sinne tulee Gtx/Rtx2050 tms joka tarjoaa samaan hintaan parempaa suorituskykyä.
Selvästi halvemmasta en nyt vielä tiedä. 1070ti on 401€ gputracker.eu sivun mukaan. Suomessakin ne ehti painua 400€ luokkaan, ennenkuin hinnat alkoi nousemaan taas, kun pascaleissa on jämät enää tarjolla.
Verrattuna julkaisua edeltävään tilanteeseen tarjottiin samat tehot, samaan hintaan, touringing parannukset ja RT tuki on vain uutta. MRSP hinnoissa se on kyllä halvempi 449$ vs 349$, joten siitä pitäisi tulla halvempi ajan myötä. Nvidian sivut tarjoaa sitä nyt 385€ hintaan. Tuolla hinnalla se on kyllä no brainer vs 1070ti.
Silti vakuuttavin noista touring korteista, muissa hinnoittelu on enemmän pielessä. Tuossa se ei ole karannut lapasesta, mutta se 250-300€ osaston ison voluumin syömähammas vielä puuttuu.
Minkä selkeän suorituskykyboostin saa tällä hetkellä esim. 200€ hintaluokassa uutena kaupasta vuonna 2016 ostettuun GTX 1060 3gb verrattuna? Oli sitten rampautettu malli tai mitä vaan, kunhan parempaa saisi samaan hintaan näin vuoden 2019 alulla.
Ei se vertailu toimi noin, ellet sitten ehdota että NVIDIA julkaisee vielä jonkun xx20:n pahnan pohjimmaiseksi kun ennen on jääty xx30:iin.
RTX:n myötä kaikkien suorituskykyluokkien hinnat pompsahtivat pykälää tai enemmän ylöspäin.
Miten niin huonomman? mitä hintoja katselet?
Gtx1070 maksoi yli 500e ilmestyessään
ja Rtx2060 saa nyt referenssiä 385e
Gtx1070Ti maksaa enemmän kuin Rtx2060 ja Rtx2060 on kuitenkin hiukan nopeampi.
Rtx2060 ainut edes jotenkin järkevästi hinnoiteltu RTX ohjain.
Ymmärrän kyllä että rtx2060 on hinta-laatusuhteeltaan "hyvä" kortti tuossa uudessa lineupissa, mutta pääpointti oli se, että aiemmin oli aika selkeät linjaukset, mainstream peruspelaajille reilu 200€ kortti joka oli yleensä se -60 päätteinen, vähän vaativammille -70 ja sitten -80 ja -80ti olivat näitä high end pelikortteja, joita peruspelikoneeseen ei yleensä hintalaatusuhteen takia laitettu.
Esimerkiksi gtx 960 hinnat olivat n. 200€ ja 970 hinnat n. 300€ (ehkä vähän reilu, mutta tajuutte pointin). Normitilanteessa 1060 olisi ollut se edellistä 970 karkeesti vastaava kortti karkeesti samaan hintatasoon, mutta uudemmalla vähävirtaisemmalla raudalla ja uusilla ominaisuuksilla. Tämä oli se karkea kaava ties kuinka kauan. Nyt tuossa uudessa lineupissa tulikin 1060 n. 970 tehoisena ja hintaisena. Toki se oli parempi ostos, kuin 970, mutta mihin unohtui se n. 200€ hintaluokan perus pelikortti?
Nyt ollaan taas samassa tilanteessa. RTX2060 hinta onkin karkeasti 1070ti kuten myös teho. Tämä aiemmin totuttu perus pelikortin mallinumeron pääte onkin nyt selvästi eri segmentissä. Samalla on käynyt niin, että tehonlisäys maksaa lisää rahaa ja samalla rahalla saa uudemman kortin, mutta aiempaa korttia vastaavat tehot. Vai kenen mielestä järkevä reitti päivitellä on ostaa ensin 200€ hintaisen 960 kortin tilalle 300€ hintainen 1060 ja sen jälkeen vajaan 400€ hintainen 2060, kun aiemmin jokainen uuden sukupolven vastaava suorituskykyparannus maksoi samat mitä edellinenkin kortti.
No esim Gt1030 gddr5 tarjoaa Gtx750 suorituskykyä 😉
Gtx2050Ti mahtuisi Gtx1060-Gtx1070 väliin.
Tai sitten tulee rampautettu 2060 3Gb/4Gb joka menee Gtx1060-1070 väliin ja hinta siinä 300 kiemuroissa.
2050/Ti menee sinne 150-250e haarukkaan
Nyt on kyllä joku vetänyt sulta oikein urakalla välistä, GTX 1070:n suositushinta oli peräti $30 korkeampi kuin RTX 2060:n
Ja jos trendi jatkuu, ens vuonna rtx 3060 499€
Niin tuota 1060 3gb käytin vertauksena, jota sai syksyllä 2016 Suomesta n. 200€ hintaan. Omastani maksoin 189€. Techpowerupin suhteellisessa tehovertailussa näkyvä 6gb malli 1060 sarjan kortista saavuttaa 66% tehon 2060 nähden, jolloin 3gb malli olisi n. 55-60%. Aika hilkulla mennään fps/€ suhteen, kun 2060 hinta on myös miltei tuplat!
Et nyt hiffannut mitä tarkoitin. Mikäli malleja ei tule enemmän nimenomaan pahnan pohjalle, on jokaisen suorituskykyluokan hintoja nostettu reilusti.
meillä on ollut "aina" lowendissä pari mallia, keskiluokassa muutama malli, highendiä pari mallia ja enthusiast luokkaan joku premium-malli päälle, numeroinnit ovat pysyneet ~suurin piirtein samoina eli vaikka xx60 on ollut aina samaa hintaluokkaa jne.
Ellei NVIDIA lisää uusia malleja pakan pohjalle on syytä olettaa, että xx60 on edelleen midrangekamaa, mutta nyt yhtäkkiä sen hinta onkin xx70-luokassa. 2070:n hinta on ~samaa luokkaa entisten xx80:n kanssa, 2080:n hinta menee helposti xx80 Ti -luokkaan ja 2080 Ti kysyy jo vanhoja Titaneitakin korkeampia hintoja
Tästä olen 100% samaa mieltä @Kaotik kanssa.
Mitä hän yrittää sanoa, on että tonnin pelikoneeseen on aina saanut <300€ midrange-kortin nykyisestä generaatiosta, nyt ei enää saa. Ihan sama, onko tehokkaampia ja hyvää vastinetta rahalle, kun me köyhät ei enää saada niitä kortteja tällä budjetilla. Lisäksi se on aina ennen ollut näin, vähintään vuosikymmenen verran.
Tonnin pelikone jää historiaan ja se on nyt jo lähempänä 1200€ pelikonetta ja kohta se on 1500€ pelikone. Ymmärrätkö nyt pointin?
Eli pakko ostaa xx60 sarjan kortti? vain koska edellinenkin oli xx60 sarjan kortti?
Rtx2060 on1440p kortti kun Gtx1060 on 1080p kortti.
Ostaa sellaisen ohjaimen mihin se oma budjekti parhaiten sopii eikä mene malli merkintöjen perässä.
Jos budjekti on n.200e niin sitten vain odottelee sinne tulevia uusia ohjaimia.
Nyt on kyllä käyty argumenttien kaatopaikalla dyykkaamassa, kun jostain "huoltovaikeudesta" pitää ruveta nillittämään :btooth:
Hintojen nousu on ärsyttävää, mutta kyllähän RTX2060 on jo tälläkin hinnalla kädenojennus Nvidialta verrattuna noihin aikaisempiin RTX-julkaisuihin, jos se nyt yhtään lohduttaa. GTX1060 oli myös selkeästi 1080p resolle "rampautettu", kun RTX2060 on pätevä myös isommilla resoilla.
Jos Nvidialta ei enää saa tonnin pelikoneeseen sopivaa näyttistä niin ei muuta kuin AMD:ta koteloon. Tuolla segmentillä kun sitä kilpailuakin on niin sanoisin että kuluttajalla vähemmän aihetta rutinaan.
Sinulta menee edelleen se pointti ihan täysin ohi. En käytä xx50:iä esimerkkinä koska sellaista ei ole 20-sarjasta.
760 $219/249
960 $199
1060 $199-249 muistimäärästä riippuen
2060 $349
—
770 $329/399
970 $329
1070 $399
2070 $599
—
780 $499/649
980 $549
1080 $549
2080 $799
—
780 Ti $699
980 Ti $649
1080 Ti $699
2080 Ti $999
—
(700-sarjan MRSP-hintoja leikattiin rajusti NVIDIAn toimesta vastauksena AMD:n julkaisuun, merkitty kummatkin hinnat jokaisen kohdalle. 780 Ti julkaistiin vasta hintaleikkuun jälkeen eikä se siten joutunut samanlaiseen leikkuriin)
Joko tuo auttaa hahmottamaan mikä on ongelman ydin? Jokainen Turing-malli on hypännyt yhden pykälän ylöspäin hintataulukossa tai jopa yli.
Tässä on vaan sellainen joku periaatteellinen ongelma joillakin.
Jos aikaisemmin 1000e koneeseen on saanut esim.Gtx1060 ja nyt sinne ei enään saakkaan tätä xx60 sarjalaista(Rtx2060) niin silloin todetaan että 1000 pelikonetta ei enään saa kasattua vaikka siellä olisikin muita edullisempia ohjaimia jotka tuohon 1000e budjektiin mahtuisi.
Eili ei hyväksytä että täytyy esim. 2060 sijaan ostaa astetta matalemmalla mallimerkinnällä oleva ohjain.
Ei kyse ole mistään "hyväksymisistä" vaan vastustuksesta helvetinmoiselle hintojen nostolle
Tämän palstan lukijoita uskoisi kiinnostavan jos purkaminen on tehty helvetin hankalaksi, eikä kortissa ole lopulta edes standardia tuuletinliitäntää, millä paikkailla tuon refujäähyn puutteita.
Minä seuraan suorituskyky/hinta suhdannetta
Sinä seuraat Mallimerkintä/hinta suhdannetta.
Koitas välissä ajatella toisinkin päin, niin huomaat että Rtx2060 tarjoaa parempaa suorituskykyä/€ kuin esim 1070/1070ti
Ei se ole pelkistä mallimerkinnöistä kiinni, vaikka se onkin osalle henkinen juttu. Käytännössä nyt on tarjottu alemmalla sarjalla, entisen ylemmän sarjan tehot, yhdistettynä nostettuihin hintoihin.
2070 vs 1080 tarjosi 11% huonomman teho/$ suhteen, 2080 vs 1080ti toi 9% huonomman teho/$ suhteen. Mallinumero pienenee ja samalla rahalla saa suhteessa vähemmän tehoa, kuin ennen (absoluuttista tehoa vähän enemmän, mutta kun se hintakin nousi). 2060 on nyt ensimmäinen kortti joka uhkaa parantaa teho/$ suhdetta. Ennen samalla rahalla sai aina reilusti enemmän tehoa.
Ei nyt kauheasti lämmitä, jos pitää maksaa enemmän samasta teholuokasta (paino tosiaan teholuokalla), pienemmällä mallinumerolla ja saa sitten RT tuen joka löytyy nyt yhdestä pelistä. Jos 1070/1080/1080ti korttien tuotantoa ei olisi ajettu alas ja saatu siten hintoja nousuun, niin tuo teho/hintasuhte olisi entistä rumempi.
Niin on hypännyt, en kuitenkaan näe tuota kovinkaan isona ongelmana. Nvidia päätti panostaa kunnolla raytracingiin joka nostaa valmistuskustannuksia, hinta/nopeus-suhde on siitä huolimatta parantunut joka hintaluokassa. RT:stä sitten on toivottavasti enemmän hyötyä tulevaisuudesta.
Njoo gtx1070 FEn lähtöhinta oli julkaisussa $449, eikä kyllä ne customitkaan päässeet lähellekkään tuolloin tuota virallista $379 msrp:tä. Ja niin kesällä 2016 noiden hinnat tosiaan oli päälle viiden sadan Suomessa, syksyllä saattoi jo saada alle 500€. Eli on se siihen nähden halvempi jo uutena, siihen nähden lähempänä gtx1060:sen julkaisu hintaa kuin gtx1070:sen. Eli sanoisin hinnaltaan sellainen välimalli joka puuttui pascal generaatiossa.
Verrattuna mihin? Arvot satunnaisen edellisen sukupolven mallin sieltä mihin sitä vertaat?
Voihan pojat, 2080 Ti onkin järkisijoitus, se tarjoaa parempaa suorituskykyä per euro verrattuna RX 550:iin 4K-resoluutiolla :btooth:
Suurin syy hintojen nousuun on kilpailun puute. Ei valmistuskustannukset, ei RT-yksikkö, ei piirin koko.
Nvidia voi myydä millä hinnalla haluaa, kun ei ole vastusta AMD:stä. Toivottavasti tämä muuttuu viimeistään Navin myötä. Tai sitten Intelin kautta 2020..
Ensimmäistä kertaa kellotettu xx60 sarjalainen pärjää xx70 sarjalaiselle näin hyvin. Kilpailun puute tämän hinta-asetelman on luonut.
katso liitettä 181857
Mitäpä jos katsotaan vähä statistiikkaa:
NVIDIA GeForce RTX 2070 Founders Edition Review
nVidia Performance and Performance per Dollar Compared Between Generations : nvidia
Eli sun mielestä on OK että tulevaisuudessa midrange näyttis voi kärjistäen maksaa vaikka tonnin, kunhan suorituskyky/euro-suhde on sama tai vain vähän huonompi kuin nyt? RTX 2080 ja 2080 Ti häviävät muuten suorituskyky/euro-suhteessa kaikille GTX 10 -sarjan malleille (paitsi 2080 voittaa 1050:n 4K-resoluutiolla mutta 1050:n 4K-suorituskyky/hinta ei liene oleellista tietoa tässä)
Nojaa, aika moot pointti kun sitten kattoo FPS:siä noilla korkeemmilla resoilla. 4k kaikki alle gtx1080ti näyttikset voi suurimmista osista testatuilla peleillä unohtaa. 1440p:llä noilla peleille Vega⁵⁶ tai gtx1070ti on aika sweet spot ja kummasti gtx1070ti vie tuossa chartissa, samaan yltää sitten vanilla RTX 2070:nen. FullHD:lla amd tosiaan vie.
Noi hinta chartit ei paljoo meillä paina kun noissa jotkut $ hinnat otettu ja muutenkin hinnoissa paljon vaihteluja niin menis melko usein uusiksi nämä taulukot.
Ja pelaa nyt sitte jollain RX470 4K:lla :facepalm:
Vain tämän kerran sinun puolestasi: tuosta chartista puuttuu RTX 2060, joka olisi tällä kertaa paljon paremmin sijoittunut kuin RTX 2070. On varmasti paljon parempaa perf/dollar-suhdetta.
Techpowerupin arvostelua odotellessa..
Rtx2070 ja Rtx2080 molemmat täytyisi olla hinnaltaan hieman alempana,nyt ovat hieman suolattuja.
Onneksi Nvidia ei jatkanut samaa hinnoittelu tyyliä 2060 kanssa.
En viitsi pirun isoja kuvia linkata, mutta verrokiksi viime julkaisun jälkeinen tilanne:
NVIDIA GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition 11 GB Review
Kaikki GTX 10 -sarjan näyttikset tarjosivat parempaa suorituskykyä per euro kuin 9-sarjan vastineet, poislukien 1080 Ti (ja sekin ylsi siihen 4K:lla).
Tällä kertaa pitää arpoa saadaanko ainuttakaan jolla olisi parempi suorituskyky/euro kuin edeltävällä sukupolvella, tällä hetkellä ainut joka pystyy siihen on 2070 vs 1070 @ 4K
Noh lasketaas se sitten mukaan siihen… Eli mitä nyt kattonut noita revikkoja, perf on ~gtx1070ti
RTX 2070 100%/$599 = 0,166945
-> GTX1070ti
FullHD: 84%/$400 = 0,21 -> Perf/$ 0,21/0,166945 ~ 126 %
1440p: 83%/$400 = 0,2075 -> perf/$ 0,2075/0,166945 ~ 124 %
4k: 80%/$400 = 0,2 -> perf/$ 0,2/0.166945 ~ 120 %
-> RTX2060@$350
FullHD: 84%/$350 = 0,24 -> Perf/$ 0,24/0,166945 ~ 144 %
1440p: 83%/$350 = 0,2371 -> perf/$ 0,2371/0,166945 ~ 142 %
4k: 80%/$350 = 0,2286 -> perf/$ 0,2286/0.166945 ~ 137 %
Taas puhut 1060 vs 2060 luokittelusta etkä huomioi suorituskykyä mitenkään.
Perf/€ on Rtx2060 parempi kuin 2070 tai 2080 ja se on fakta homma.[/QUOTE]
Huomioin kyllä, ainahan se suorituskyky nousee. 1060 itseasiassa oli yhtä nopea ja 4K:lla nopeampi kuin 980, 970:stä puhumattakaan, silti se on samaa hintaluokkaa kuin aiemmatkin x60:t.
Yrität selittää 2060:n hintaa sillä että se on nopeampi kuin vanhat mutta sivuutat sen että niin ne vanhatkin olivat edeltäjiään nopeampia eikä hintataso noussut mihinkään, 2060:lla nousi.
Jos niihin tulee joku merkittävä uusi ominaisuus joka antaa lisää arvoa niin mikä ettei, en minä niin kallista ole ostamassa kuitenkaan niin katselen halvempia vaihtoehtoja.
Esim. RTX 2080:n saa MF:ltä 679€:lla ja se on noin 10% nopeampi kuin 1080Ti, eli en oikein ole samaa mieltä tuosta väitteestä, mielestäni heillä ei oikein ollut 1080Ti:tä tarjolla 620eurolla tai alle. Gtx1080:n kanssa tuo on aika tasoissa. Nuo vertailut riippuu yleensä täysin siitä mitä hintoja joku päättää vertailla.
TPU:lla käytetään käsittääkseni halvinta normaalihintaa jenkkien nettikaupoista (ts mitkään black friday tai muut isot tarjoukset yms eivät vaikuta hintatasoon) tai jos sellaista ei ole (vielä) saatavilla, MRSP-hintaa (tai poistuneiden tuotteiden kohdalla viimeistä vakaata hintaa)
Mää olen vaihteeksi muitten kanssa eri mieltä tällä tällä lailla:
Rtx sarjassa on halvimmat piirin neliömillit ikinä.
Piirin neliöillä on suora yhteys piirin valmistuskustannukseen mutta vielä paljon suurempi yhteys suunnittelun kustannukseen ja ne kuoletetaan ekana. Suunnittelua tehtiin 3 v siksi, että tehtäisiin jatkuvan viilailun sijaan loikka.
Perusnäyttiksen tason nosto kannattaa, koska pelaaminen on halpaa ajanvietettä ja perustason nosto parantaa kokemusta jos tulee parempi laitekanta ja ei ole vanhoja nuhapumppuja ikuisesti jarruina.
Kannattaa paljon mieluummin maksaa koneesta 400 €/v kuin 300 €/v jos käyttää touhuun varmaan tyypillisesti joku 200-500 tuntia/v. Pelit ei maksa nekään juuri mitään per pelitunti. Mieti jos harrastaisit vaikka elokuvissa käymistä saman verran. Muutkin harrastukset maksaa enemmän.
Mikään ei viittaa siihen että tuota olisi suunniteltu yhtään sen pidempään kuin muitakaan arkkitehtuureja, Volta-sukupolvi vain jäi torsoksi yhden mallin ihmeeksi.
Näytönohjainarkkitehtuurin kehitystyö on aina monivuotinen projekti, kehitystyö menee vain lomittain muiden arkkitehtuurien kanssa.
Lisää testejä 1080p resolla:
Test • NVIDIA GeFORCE RTX 2060
NVIDIA GeForce RTX 2060 Review: Nearly As Fast As GTX 1080
Väittää: Nearly As Fast As GTX 1080.
Njoo. Linux testit:
NVIDIA GeForce RTX 2060 Linux Performance From Gaming To TensorFlow & Compute Review – Phoronix
W1zzard sai korttinsa aamulla ja ajelee paraikaa testejä, joten eiköhän TPUllakin testit kohta pihalla ole. Hardware unboxedille ei korttia ole kuulemma toimitettu ollenkaan. Oiskohan ottaneet nvidalla herneen nenään kun ovat dissanneet RT:tä ja DLSS:ää julkasusta lähtien 😀
Mikä voisi voisi viitata puolesta tai vastaan? Ei kai firmat kerro miten tuotekehityksen kustannus ja aika käytetään. Vai näkyykö tilinpäätöksistä jotain.
Tämä mitä edellä selitin on ehkä alkeellisin mahdollinen tapa ajatella asiaa, että se olisi juuri sitä kuin päällisin puolin positiivisesti voisi tulkita.
Kyllä Gtx1060 oli suhteellisen kova kortti kun sitä vertasi esim. Gtx980
Tarjosi tietysti parempaa perf/€ parannuksia kuin Rtx2060.
Mutta ihan luokaton tapaus ei tämä Rtx2060 ole vaikka ei aivan 1060 kaltaisiin Perf/€ parannuksiin pääsekkään.
Ihmeenä en kuitenkaan pidä nykyistä hintojen kehitystä sillä kilpailu Gtx1070-2080Ti välissä on kovin Nvidia painotteista Amd.lla kun on vain pari näytönohjainta tuolla.
Myös RT hilut näissä nosti osaltaan hintoja.
Mutta mielenkiinnolla odotan millä Nvidia tulee korvaamaan nykyisen Gtx1060 hintaluokan
Niin no aika vaikea olisi edes kuvitella etteikö se piirinkoko vaikuttaisi tuohon hintaan. GP106:nen on 200mm² piiri ja TU106:nen on 445mm² piiri. Joten edes parhaimmilla mahdollisilla saannoilla ei saada lähellekkään sitä määrää piirejä, mitä noita pikkupiirejä saadaan jo huonoilla saannoilla. Ja ottaen vielä sen huomioon että saannot vähentävät suhteessa enemmän isojen piirien määrää kuin pienempien. Muistitkin on noissa vielä uudempaa ja kalliimpaa. Eli kaiken kaikkiaan vaikka hintaeroa on noilla tuon verran kate $249 gtx1060:stä voi olla korkeampi.
Tässä jupakassa nyt sivuutetaan monta erillistä asiaa mitkä vaikuttavat kokonaisuuteen, hyvänen aika.
Ensimmäisenä on lähdettävä siitä liikkeelle että minkälaista tehoa pelit käytännössä vaativat ja millaisilla näytöillä niitä pelataan. Tällä hetkellä on yleisiä seuraavat näyttötarkkuudet: 1080p @ 60 Hz, 1080p @ 144 Hz, 1440p @ 60 Hz. Mukaan uskaltaa ehkä lukea 1440p @ 144 Hz, mutta 4K jätetään vähäisempänä kokonaan pois.
Seuraavana on pelien vaativuus, eli niiden kehitys viime vuosina, mikä rinnastuu suoraan konsolien kehitykseen. Ovatko pelit merkittävästi kehittyneet ulkoasultaan ja näin ollen laitevaatimuksiltaan vaikkapa Pascalin julkaisusta tähän hetkeen asti? Ei mielestäni merkittävästi, tosin puhe on siirtynyt uudistettujen konsolien myötä suurempiin näyttötarkkuuksiin, mikä ei kuitenkaan päde samalla tavalla PC-puoleen, missä pätee nyt korkea virkistystaajuus. Suoritintehoa on perään kuulutettu jonkin verran korkeiden virkistystaajuuksien takia.
Sitten kilpailutilanne, eli mikä on ollut tilanne kussakin näytönohjainjulkaisussa ja miten tulisi yhtiön tällöin toimia? Vähäisempää kilpailua emme ole nähneet vuosikausiin kuin nyt 2000-sarjan julkaisussa. AMD:ltä ei ole heidän omienkaan sanojensa mukaan tulossa hetkeen vielä vastausta ja edellinenkin vastus päihitettiin jo aikaisemmin virrankulutuksessa ja korkeammissa teholuokissa.
Tärkeänä huomioitavana on vielä länsimaissa näkyvä ostovoiman nousu, eli varallisuus, mikä näkyy keskiluokan ja monen muunkin tuloluokan varallisuutena ostaa ns. huipputuotteita. Siinä missä kännyköissä Samsungin uusin S-malli, eli se paras, maksoi jokunen vuosi sitten 500 €, sellainen maksaa nyt tullessaan jopa 800 € ja siitäkin on kahta eri mallia. Toisaalta taas puhelin joka maksaa nykyään 500 € on silti häkellyttävän laadukas tuote, mitä voisi luulla nykyäänkin huipputuotteeksi. Voimme siis todeta että entisten huippumallien rajat on nykyään ylitetty.
Edeltävä pätee mielestäni myös näytönohjaimiin ja moni kompastuu tässä vaiheessa mallinimiin. Yhtiöt jostain syystä kutsuvat parasta malliaan edelleen samalla nimellä kuin edeltävinä vuosina, vaikka se edustaisi jotain aivan uutta laatu- tai teholuokkaa. Lisätäkseen huipun alapuolelle huokeampia malleja he keksivät taas niille uusia nimiä, sen sijaan että nimeäisivät näin näytönohjaimista puhuessa uuden huipun näin: RTX 2990 Ultra.
Nvidialla ei ole tällä hetkellä kilpailua ylemmissä teholuokissa ja siksi he ovat päättäneet olla julkaisematta mitään uutta mullistavaa, mikä on kuluttajalle uudenlainen tilanne. 2000-sarja ei tuo juurikaan lisää tehoa, vaan se tuo ominaisuuksia kuten säteenseurannan, poikkeuksena yksi äärimmäisen tehokas kortti RTX 2080 Ti. Kelle tuo kortti sitten on suunnattu ja moniko sellaisen omistaa on kysymys erikseen.
Kun kerran kilpailua ei kaikissa teholuokissa ole, on Nvidialta lähinnä vain myönteistä toimintaa julkaista korttinsa niin, että ne nykyisellä hintatasolla korvaavat täällä Suomessa edeltävät mallit samaan hintaan, jos ei oteta huomioon sitä että 1000-sarjaa on myyty jo jonkin aikaa alemmalla hinnalla varastojen tyhjentämisen takia, kun niiden hintataso oli vielä vähän aikaa sitten sama mitä uusimmilla korteilla. Saamme siis samalla hinnalla nyt hieman enemmän tehoa, kunhan pidämme mielessämme sen että me emme voi tuijottaa täysin kortin malliin vaan sen tarjoamaan tehoon.
On mahdollista että myöhemmin tulee vaikkapa RTX tai GTX 2040 -ohjain, joka on taas uusi edukas kortti hintaan 100 € ja sillä pelaa monia uusia pelejä kelvollisilla laatuasetuksilla. Todennäköistä on kuitenkin se, että Nvidia tosiaan tiputtaa hintojaan joka luokassa sitten kun tiukempaa kilpailua on tiedossa, mutta mikä on jo selvää on se, että tehohyppy tässä sukupolvessa ei ole ollut suuren suuri; vai onko? Jos katsoo kuinka kaukana RTX 2080 Ti porhaltaa tehoissaan, on selvää että olemme nähneet jo sen tehohypyn, mutta tämä kortti yksinkertaisesti suunnattiin kirsikaksi kukkulalle, kun valtaosalle asiakkaista tarjotaan vanhoilla hinnoilla uusia RTX-ominaisuuksia ja pientä teholisäystä.
Voiko Nvidiaa nähdä kaikessa tässä valossa, kun puhutaan pelien kehityksestä ja niiden tehovaatimuksista, sekä kilpailusta, kovinkaan huonossa valossa. Mielestäni ei – näen nykyisen tilanteen yllättävänkin valoisana. Vain kilpailu voi saada tehon halvemmaksi, jopa samalla tavalla kuin aikaisempina vuosina, kun tuli iso hyppy tehoissa ja hinta olikin halvempi kuin aikasemmin. Toisaalta koko aikakausi oli erilainen viivanleveyksineen ja konsolitkin olivat erilaiset. Uusien konsolien julkaisun ajankohta ja niiden rauta vaikuttaa suuresti siihen kuinka vaativia pelejä on tekeillään.
Tällä hetkellä tilanne on ihan kiitettävä. Jos sinulla on rahaa 200 €, osta joku RX 570 tai jopa 1000-sarjalainen jos niitä vielä pitkään on saatavilla. 300 € saat jo RX 580:n ja vajaa 400 € tämän RTX 2060:n. Pelaaja saa siis aivan riittävästi tehoa pelille kuin pelille, kun asiaa käytännössä miettii, eli miettii sitä millaisia pelejä on saatavilla ja millaisia tulossa tänä vuonna?
Ainoa omituisuus on vain se, että Nvidia ei lähtenyt välittömään markkinaosuuden valtaukseen suunnittelemalla pienen ja kustannustehokkaan piirin, vaan on lähtenyt ihan omaan kehityssuuntaan isolla piirillä, jonka hintaa ei välttämättä kannata koskaan laskea kovin alas. Jos he suoraan valtaisivat koko PC-pelaamisen markkinat, se olisi pitkässä juoksussa paljon kannattavampaa kuin tämän nykyinen suunta. 2000-sarja ei varmastikaan tule heille haalimaan paljoakaan uutta alaa ja AMD on samaan aikaan hyvin kilpailukykyinen 300 € ja alle hinnoissa, missä menekkiä on tiedetysti rutosti.
Yhteenveto on että lopullisen valtauksen sijasta Nvidia on lähtenyt ihan omille teillensä ja suunnittelee mitä lie, kun taas AMD saa jatkaa porhallustaan ja on saamassa uuden todella lupaavan toivon Navin myötä. Minä omistan nyt GTX 1070:n ja ajattelin päivittää Naviin jos saan tarpeeksi huokeasti jotain noin GTX 1080:n tasoista tehoa, mitä lähes saisinkin jo RTX 2060:llä, mutta on syytä muistaa etten ole ostamassa uutta korttia tyhjältä pöydältä vaan päivittämässä olemassa olevaa, enkä koe tarvetta nykyisillä peleillä yhtään tehokkaammalle kortille kuin mainittu GTX 1080.
Oli niin hyvin kiteytetty että pitäisi olla kehystettynä jossain mistä jokainen voisi lukea tämän @BOT kommentin.
Well Said, ei mitään lisättävää tähän :tup:
Joo, no pitää kyllä tässä nyt vähän ottaa takapakkia RTX 2060 osalta teho/€ suhteen. Se on nimittäin nyt Nvidian paras kortti sillä mittarilla laskettuna, ainakin Techpowerupin mukaan. Mielenkiintoisempaa on ehkä tässä kohtaa se, että julkaiseeko AMD huomenna vielä paremman kortin teho/€ suhteessa, koska minusta tämän Launchi indikoisi hyvin vahvasti siihen suuntaan että AMD:lta tulee huomenna kilpailukykyisesti hinnoiteltu keskitason pelinäytönohjain(met). Muussa tapauksessa 2060 MSRP hinta olisi hyvinkin voinut olla 400$ ja Nvidia siksi halusi järjestää tämän preshown ennen AMD:n CES:n julkaisua. Positiivisena tässä voi pitää sitä että sitä kauan odotettua kilpailua (toivottavasti) alkaa vihdoin tapahtumaan.
NVIDIA GeForce RTX 2060 Founders Edition 6 GB Review
Ilmeisesti sieltä on tosiaan tulossa pieni yllätys.
Eli Gtx1180 havaittu, taitaa sittenkin olla tulossa Rtx2080 tasoista korttia ilman RT
NVIDIA GeForce GTX 1180 spotted on GFXBench – VideoCardz.com
Tämä tarkoittaa myös että Gtx1160 tulee kilpailemaan tod.näköisesti 1060-1070 välissä ja ilman RT olettaisin sen tarjoavan hieman parempaa Perf/€
Miten ne saisi RTX kortteja menemään kaupaksi, jos peruskortit on liian houkuttelevia. Tulee muna-kana-ongelma, ei kannata nähdä vaivaa ray-tracingin kanssa.