NVIDIA sivuutti Turing-julkaisutilaisuudessaan täysin todelliset suorituskykymittaukset uusilla näytönohjaimillaan. Pian julkaisun jälkeen nettiin saatiin ensimmäiset, vähemmän mairittelevat lukemat Shadow of the Tomb Raider -pelistä, mutta ilman vertailukohtaa ja beetatason säteenseurantaefektit käytössä johtopäätösten teko niistä oli turhaa.
Nyt NVIDIA on julkaissut omassa blogissaan ensimmäiset yhtiön viralliset, omat testitulokset. Samalla se lupaa GeForce RTX 2080:n kykenevän 4K-resoluutiolla yli 60 FPS:n keskimääräiseen ruudunpäivitysnopeuteen yhteensä kymmenessä AAA-luokan pelissä HDR-renderöinti päällä: Final Fantasy XV Windows Edition, Hitman, Call of Duty: WWII, Mass Effect: Andromeda, Star Wars: Battlefront II, Resident Evil 7: Beginning Hour, F1 2017, Destiny 2, Battlefield 1 ja FarCry 5.
Itse suorituskykyvertailussa GeForce RTX 2080 peittoaa edeltäjänsä identtisin asetuksin 4K-resoluutiolla noin 30 – 50 prosentin erolla. Valitettavasti yhtiö ei julkaissut käytettyjä asetuksia. NVIDIA liitti mukaan myös RTX 2080:n tulokset kuudessa DLSS-teknologiaa (Deep-Learning Super Sampling) tukevassa pelissä, jolloin ero GTX 1080:een venähti noin 70 – 120 %:n välimaastoon. NVIDIA on kertonut Deep-Learning Super Sampling -teknologiastaan tähän mennessä sen verran, että se analysoi renderöintiprosessia ja tuottaa ruudulle tarkkapiirtoisia mutta sileitä objekteja parantaen siten kuvan laatua. DLSS vaatii peliltä erillisen tuen.
Koska NVIDIA ei ole kertonut DLSS-teknologiansa todellisia saloja, jättää tulokset paljon arvailun varaan. Ottaen huomioon kuitenkin sen, että teknologia parantaa suorituskykyä merkittävästi on sen tehtävä jokin osa renderöintiprosessista selvästi nopeammin. Ottaen huomioon objektien reunojen parantamisen, mahdollisia selityksiä olisivat esimerkiksi pelin renderöinti todellisuudessa matalammalla resoluutiolla ja sen skaalaaminen tekoälyn avulla ”vastaamaan” 4K-resoluutiolla renderöityä kuvaa, tai vaihtoehtoisesti testit olisi ajettu normaalisti super sampling -reunojenphemennys käytössä ja DLSS-tulokset kuvastaisivat kuinka paljon nopeammin tekoälyllä saa vastaavan kuvan oikomalla tekoälyllä perinteisen ”supersamplauksen” sijasta.
Lisäksi NVIDIA on julkistanut listan peleistä, joihin on tulossa tuki joko säteenseurantaefekteille tai DLSS-teknologialle. Osaan peleistä ominaisuudet ollaan lisäämässä jälkikäteen päivityksillä. Kokosimme pelit alta löytyvään taulukkoon, vihreää ruutu merkitsee pelin tukevan kyseistä ominaisuutta.
Lähde: NVIDIA
Ei async computessa (siinä mielessä missä sitä tarkoitetaan pelien kohdalla) ole kyse eri tyyppisten (int, fp, tarkkuudet) lukujen laskusta samaan aikaan, vaan esimerkiksi renderöinnin ja computen laskemisesta samaan aikaan. Tuo samanaikainen int/rt/tensor on verrattavissa vaikka videon pyörittämiseen samaan aikaan renderöinnin kanssa.
Ja siinä mielessä mitä async computella tarkoitetaan Pascalit voivat jo hyötyä siitä vaikkei se ole yhtä joustava niissä hommissa kuin GCN
Njoo, nvidia jopa käyttää d3d:n "async computea" Flexissään. Olipa niillä esitys tuosta gdc2017:ssa…
D3D Async Compute for Physics: Bullets, Bandages, and Blood (Presented by NVIDIA)
Tuo ei välttämättä takaa mitään kun samoin Nvidia puhuu Pascalin async computesta vaikka siinä ei sitä ole (Nvidian milestä kun se riittää että näytönohjaimen ajuri osaa skeduloida noita vuorotellen antaamaan luvan kutsua sitä async computeksi Pascalissa).
Itse vain sain sen käsityksen että Turingissa olisi todellinen async compute
(Nvidia ei vain halua vetää siihen liikaa huomiota koska samalla joutuisi myöntämään että Nvidian puheet Pascalin async computesta on fuulaa).
No jokatapauksessa tässä on yksi juttu joka Sampsan tarvii testata RTX testeissään ts onko Turingissa todellien async compute vai ei.
Pascalissa on ihan "oikea async compute" vaikkei se ole ihan yhtä joustava kuin AMD:n, ei siinä ole mitään vuorotellen skedulointia vaan ihan dynaamisesti toimiva jako
Jonka se toteutta ajurilla ei itse näyttis raudassa "on the fly" jos olen käsittänyt oikein.
En tiedä kuuluuko siis ko. aihe tänne. Eli, huhujen mukaan RTX 2080:n uudet timespy tulokset julkaistiin. Löytyy myös vertailu 1080ti ja Titan Xp:hen.
NVIDIA GeForce RTX 2080 3DMark TimeSpy result leaks out | VideoCardz.com
katso liitettä 130910
Ylikellotetun version tosin, olettaen ettei kyse ole feikistä tuloksesta kokonaisuudessaan
Lisää suorituskykyväitteitä.
https://www.tomshardware.com/news/nvidia-tom-petersen-geforce-rtx,37727.html
Nvidian mukaan 2080 on parhaimmillaan jopa 40% nopeampi kuin 1080. Eli aika tavalla normi tehonlisäys sukupolvien välillä jos tuo pitää paikkansa. Saman artikkelin mukaan 2080 saattaa olla jossain tilanteissa nopeampi kuin 1080ti. Sekin lienee aika peruskauraa.
Juuh, yleensä se uusi ei-Ti huippumalli on about aiemman sukupolven Ti:n tasolla alkuvaiheissa, myöhemmin ajureiden myötä sitten eroa tuleekin jo. Tämä nähty jo 780 Ti vs 980 ja 980 Ti vs 1080 kanssa.