
NVIDIA on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen. GeForce 465.89 -ajurit ovat saatavilla Windows 7-, 8(.1)- ja 10 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat yhtiön työpöytänäytönohjaimia Kepler- ja mobiilinäytönohjaimia Maxwell-arkkitehtuurista lähtien.
GeForce 465.89 -ajureissa on poikkeuksellisen paljon uudistuksia. Mukana on Game Ready -leima Outriders-pelille sekä viimeisimmät optimoinnit Dirt 5:een säteenseurannan lisäävälle päivitykselle, Evil Genius 2: World Dominationille ja Kingdom Hearts -sarjan peleille Epic Games Storessa. Ajureissa on myös uudet SLI-profiilit Shenmue III- ja The Medium -peleihin, mutta vain Turing-arkkitehtuurin näytönohjaimille.
Lisäksi ajurit tukevat PCI Express Resizable BAR -ominaisuutta kaikilla RTX 30 -sarjan näytönohjaimilla, kunhan myös näytönohjaimen BIOS on päivitetty tuen lisäävällä työkalulla. Ajurit sisältävät myös beetatuen GeForce-näytönohjainten virtualisoinnille sekä tuen OpenCL 3.0 -rajapinnalle. OpenCL-tuen tilanne on sikäli erikoinen, että yhtiön tuki 2.x-versioille on edelleen keskeneräinen ja beeta-asteella, mutta toisaalta OpenCL 3.0 tekee niistä valinnaisia ominaisuuksia ja vain 1.2-tason tuki on vaadittu kaikilta OpenCL 3.0 -laitteilta. Voit tutustua rajapintaan tarkemmin aiemmassa uutisessamme.
Tuttuun tapaan ajureissa on myös korjattu aiempien julkaisujen bugeja. Tällä kertaa korjattuja ongelmia ovat esimerkiksi Rainbow Six: Siegessä pikselöitynyt savu Vulkan-rajapinnalla, RTX 2060 -näytönohjaimia vaivannut BSOD-kaatuminen (DPC_WATCHDOGS_VIOLATION) kun näytönohjaimella pelataan peliä ja pyöritetään YouTube-videota samanaikaisesti, sekä pidempään joitain Turing- ja Ampere-kokoonpanoja vaivanneet normaalia korkeammat lepotilan tehonkulutukset tietyillä G-Sync-näytöillä. Tiedossa olevia ongelmia ovat puolestaan esimerkiksi World of Warcraft: Shadowlandsissa mahdollisesti tapahtuva satunnainen vilkunta, YouTube-videoiden mahdollinen tökkiminen, kun nettisivua vieritetään samalla ylös- tai alaspäin, Batman: Arkham Knightin kaatuminen Turbulence Smoke -ominaisuus käytössä ja SteamVR-pelien tökkiminen ja hidastelu käynnistyksessä, jos taustalla pyörii jokin näytönohjaimen tietoja tarkkaileva sovellus. Voit tutustua kaikkiin ajureiden muutoksiin NVIDIAn Game Ready -artikkelissa ja ajureiden julkaisutiedotteessa (PDF).
r/nvidia – ReBAR benchmark with 5950X 3090
http://www.reddit.com
Toimii vähän vanhempi versio mutta vähän hitaampi. 102 vs 104fps tuossa pelissä. HAGSin poisto antaa pari frame lisää myös.
Gears 5:ssä aika massiivinen lisäys suorituskykyyn Resizable Barin avulla. Muissa peleissä ei ihan vastaaviin tuloksiin päästy. Toki tuolla oli pelejä, joissa Resizable Bar ei ole Nvidian toimesta virallisesti tuettu. Hyvältä ominaisuudeltahan tuo näyttää ja toivottavasti tulevaisuudessa pelit osaavat ottaa enemmän irti siitä.
Kuulemma toimisi myös vanhemmilla GeForce-ajureilla, mutta näiden uusien ajureiden mukana se tuli ekaa kertaa virallisesti
Baarinvaihtaja saatiin toimimaan täälläkin 3070 Triossa ja emolevy samalla vaihtaen.
Asensin tyhjälle levylle Windowsin, näyttiksen ja piirisarjan ajurit ja emolevylle uusin bios.
Tämän jälkeen Live Update 6 käynnistyi mutta ei löytänyt päivitystä näyttiksen biosille. Dragon Center löysi ja sillä hoitui. Cmd-ikkunaan lopuksi Y painaen.
Ainoa juttu missä meni pieleen, kun emolevyn vaihtoa varten unohtui taas ostaa uusinta uutta olevaa hopeatahnaa, ja vanha tahna ei ole tarpeeksi huonoa että viitsisi alkaa vaihtamaan.
Asus to release resizable BAR update for Z370 and Z390 motherboards in May
http://www.guru3d.com