NVIDIA on julkaissut näytönohjaimilleen uudet ajurit. GeForce 441.12 -ajurit ovat saatavilla Windows 7-, 8(.1)- ja 10 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat yhtiön mobiilinäytönohjaimia Maxwell- ja työpöytänäytönohjaimia Kepler-arkkitehtuurista lähtien.
GeForce 441.12 -ajureiden merkittävimmät uudistukset ovat Game Ready -leima Red Dead Redemption 2 -pelille sekä G-Sync Compatible -tuki LG:n B9-, C9- ja E9-OLED-televisioille. Lisäksi ajureissa kerrotaan olevan viimeisimmät optimoinnit Need for Speed Heat- ja Borderlands 3 -peleille sekä uudet tai päivittyneet Application Performance -profiilit Borderlands 3- ja Red Dead Redemption 2 -peleille.
Ajureissa on ilmeisesti myös tietoturvakorjauksia, mutta niiden sisältö tulee julkiseksi vasta 6.11. Lisäksi Image Sharpening -ominaisuudelle on asetettu merkittävä määrä rajoituksia, joihin voit tutustua ajureiden julkaisutiedotteessa (PDF).
Ajurit korjaavat tällä kertaa vain yhden aiemmista ajureista tiedossa olleen bugin, eli Super Robot Wars V -pelissä esiintyneen kaatuilun valkoiseen ruutuun. Tiedossa olevia ongelmia ovat puolestaan Grand Theft Auto V:n tiheään toistuvat kaatuilut sekä Battlefield V:n ongelma, jossa HDR-tilassa G-Sync päällä tehtäväpalkkiin pienennettyä ikkunaa ei voi maksimoida täyteen ruutuun.
”If you don’t own a LG TV, but do own a display or TV that only supports Variable Refresh Rates via HDMI, you can try enabling HDMI VRR by installing the new Game Ready Driver, and enabling G-SYNC as detailed above. As these displays and TVs have yet to through our comprehensive validation process, we can’t guarantee VRR will work, or work without issue.
Be assured though, we will be testing current and future Variable Refresh Rate HDMI TV displays, and will be working with manufacturers like LG to bring flawless out-of-the-box G-SYNC Compatible support to their big-screen TVs, so more GeForce gamers can enjoy smooth gameplay from the comfort of their couch.”
Pitääkin testata näitä ajureita omalla telkkarilla jos toimisi. Samsungin telkkari tosin kyseessä. Viime ajureissa oli jo tullut tuo valikko, mutta ei toiminut.
Jos uusille ominaisuuksille ei ole pakottavaa tarvetta, suosittelen pysymään 436.48-ajureissa. Sen jälkeisissä ajureissa on ollut huonompaa suorituskykyä sekä vähentynyttä tasaisuutta (eli enemmän stutterointia).
Tässä vielä benchmarkkia asiasta, samat ongelmat toistuvat myös tässä uusimmassa versiossa.
Näiden ajurien asetumisessa oli outo piirre asennuksen loppuvaiheessa. Kone bootattiin Pika-asenuksen jälkeen lupia kysymättä. Eroavaisuuden aikaisempiin päivityksiin näkyi myös siinä, että asennuksen puolivälin paikkeilla asennusikkuna siirtyi pienempänä ikkunana näytön vasempaan yläkulmaan. Asensin ajurit uudelleen ns. puhtaana asennuksena ja tällöin ei tapahtunut edellä mainittua omapäistä koneen uudelleen käynnistymistä.
Korttina minulla MSI:n 1080 ja käyttiksenä Win10 Home.
On kyllä niin pieniä eroja että johan mulla tulee jo tuon verran eroa riippuen missä järjestyksessä testaileekin,viileällä koneella eka testi menis hiukan kovemmilla boosteilla luonnollisesti.
Mahtuu kyllä hyvin virhemarginaaleihin lukemat.
Enemmän sillä tasaisuudella on väliä, esimerkiksi The Outer Worlds pelatessa peli stutteroi huomattavasti enemmän uusilla ajureilla. Kun ajurit vaihtoi takaisin edellisiin, stutterointi hävisi.
Mulla pelitti Rtx2070S Triolla ja Rtx2080Ti Extreme waterforcella ilman ainuttakaan stutteria ja asensin uusimmat ajurit n.puolessaväliä peliä eikä muutoksia havaittavissa puoleen tai toiseen.
Aaaargh… toi stutterointi vaivaa näillä uusimmilla ajureilla. Korttina 2060S ja (ei pelkästään uudet pelit) jopa Elder Scrolls Online stutteroi aika-ajoin.
Outo homma. Mulla tällä hetkellä uusimmat ajurit… duh… Eilen stutteroi, tänään ei tossa ko. pelissä.
Tuntuu ,etten saa tota Image sharpeningia toimimaan näkyvästi ja skaalauskaan ei tunnu toimivan.
Fulscreenin vaatii ,mutta ei vaikuta.
Reshade ollut käytössä jo pitkään ja sillä tuntuu toimivan sharpening injectit ihan ok.
Osuukohan joku näistä rajoituksista kohdallesi?
En ymmärrä mitä tuo GPU skaalauksen pitäisi tehdä. Mikä ero normaaliin vanhaan GPU skaalaukseen?
Terävöitysfiltteri.
Siis onko niin, että filtteri ei toimi jos ei käytä natiivia resoluutiota ja se täppä pitää täpätä, että silloin toimii? En ole itse jaksanut muuta kokeilla kuin vain todeta, että terävöitys toimii normaaleissa tapauksissa.
No niin, eli tohon mun pelien stutterointiin auttoi vain seuraava asia:
Disable G-SYNC, G-SYNC Compatible. Eli suomeksi G-SYNC pois päältä. Tämä on ainoa asia mikä auttoi raivostuttavaan stutterointiin.
(On kokeiltu eri ajuriversioilla ja erilaisilla Nvidia/pelisäädöillä… tuloksetta)
Ehkä tästä jollekin apua…
Security Bulletin: NVIDIA GPU Display Driver – November 2019 | NVIDIA
Nyt on tullut julki ne tietoturvasetit:
katso liitettä 301259
Eilen asensin uudet ajurit ja pubgi stutteroi taas vaihteeksi. Tätä on tullut ja mennyt ennenkin. Viimeksi se oli g-sync freesyncillä. Nyt en jaksanut koittaa.