NVIDIA julkaisi viime vuonna uudet Hopper- ja Ada Lovelace -arkkitehtuurit laskentapiireihin ja näytönohjaimiin. Konesaleihin saadaan uutta arkkitehtuuria jo ensi vuonna, mutta kuluttajat joutuvat odottelemaan uutta pelinäytönjohjaimiin suunnattua arkkitehtuuria näillä näkymin vuoteen 2025.
HardwareLuxx-sivustolla vaikuttava Andreas Schilling on saanut käsiinsä NVIDIAn roadmapin vuosille 2022-2026. Roadmapin aloittavat 2022 alkupuolella esitellyt Hopper, BlueField-3 sekä myöhemmin samana vuonna julkaistu Ada Lovelace. Tänä vuonna yhtiön ohjelmassa ovat Grace-prosessori sekä Grace-Hopper Superchip -piiri, joka yhdistää Gracen ja Hopperin, sekä lopulta vielä verkkopuolen BlueField-4.
Kuluttajien kannalta ensi vuosi näyttää varsin vaisulta, sillä julkaisuaikatauluun sopii nykyroadmapin mukaan vain Hopperin seuraaja, eli aiempien vuotojen perusteella Blackwell-arkkitehtuuri. Kuluttajapuolelle uutta saadaan vasta vuonna 2025, kun NVIDIA julkaisee Ada Lovelacen vielä nimettömän seuraajan. Myös seuraavan sukupolven Grace-prosessoria suunnitellaan vuodelle 2025.
Lähde: HardwareLuxx
Lisäksi, pidempi päivitysväli = enemmän rahaa minulla on päivityksiin.
Tästä kyllä kärsii eniten mid-range miehet, joille 4060 Ti-päivitys oli pettymys ja Nvidian 3000-sarjan low-midrange myös nykyään (hintansa puolesta).
En sanoisi noin. Se aika on ohi, kun alle 500€ sai kahden vuoden välein hyvän näytönohjaimen, joka oli aina reilusti parempi, kuin edellinen generaatio. Ja edellisenkin joku osti pois.
Tämmöisillä keinotekoisella pulalla uusista näytönohjaimista saadaan vaan meidät ostamaan ne seuraavan generaation näytönohjaimet, vaikka olisivat 1500€ lähtöhinnaltaan. Tiedän sanoneeni joskus 2019/2020, että en maksa yli tonnia näytönohjaimesta, mutta jos niitä pitää odottaa 5 vuotta (ostin RTX 3080 2020), niin ehkä syön taas sanojani
Tossa vuoden 2021 roadmapissa GPU:n osalta ei tosin tosin selviä, kumman Amperen seuraajia Ampere next ja next next ovat (A100 vai GA102). Jos vanhan roadmapin Ampere next on Hopper niin uusi roadmap täsmää.
data-xf-init="lightbox"
data-lb-single-image="1"
data-lb-container-zoom="1"
data-lb-trigger=".js-lbImage-_xfUid-1-1687937145"
data-lb-id="_xfUid-1-1687937145">
Hyvä, joku helvetillinen tuli kuitenkin hiillostaa ostamaan uutta heti kun saa. Nyt kelpaa mennä vielä 2024 puhtaalla omatunnolla ja sen jälkeen sitten kova hype taas päälle että minkälaisen grilliritilän nahkarotsi repii uunista ulos.
Tämä voi tarkoittaa vaikeita aikoita PC-pelaamiselle, koska harvempi on valmis panostamaan esim. 1000€ näyttikseen, etenkin kun tämän sukupolven konsolit ovat varsin tasapainoisia paketteja ja useimmat pelit pyörivät 60 FPS nopeudella. Muutama kuukausi sittenhän uutisoitiin, että näytönohjainmyynnit olivat alhaisimmat pariinkymmeneen vuoteen, ja pelkästään huippunäyttisten ostajille ei julkaisijoiden kannata panostaa PC-porttauksiin.
Parin viime päivän aikana tuo "4090Ti/Titan" cooleri on jälleen noussut uutisiin, lieneekö puoli kiloa edes riittävästi, jos osoittautuu muuksi kuin prototyypiksi
data-unfurl="true" data-result-id="480207" data-url="https://videocardz.com/newz/nvidias-massive-quad-slot-cooler-for-geforce-rtx-40-series-pictured-some-more" data-host="videocardz.com" data-pending="false">
class="link link--external fauxBlockLink-blockLink"
target="_blank"
rel="nofollow noopener"
data-proxy-href="">
NVIDIA's massive quad-slot cooler for GeForce RTX 40 series pictured some more – VideoCardz.com
data-onerror="hide-parent"/>
videocardz.com
Eli GPU sota on ohi ja hinnat karkaa pilviin. Jokohan sitä saisi järkevää 400€ päivitystä kellotettuun vega 56 nähden.
Samaa juuri itse mietin. Kohta pari kuukautta ollut 4090 koneessa ja vielä ei ole tullut sillä pelailtua kuin ehkä 10h, joten välillä jo harmitellut että pitikö se ostaa, kun kohta kuitenkin tulee taas uudet mallit
No mutta hyvä jos seuraava sukupolvi tulee vasta 2025 niin ei enää harmita tuon 4090:n hommaaminen yhtään ja varmasti syksyllä ja talvella tulee taas enemmän pelailtua.
Hinnalla tarkoitan tässä kokonaisuutta missä ajan kanssa prosessi paranee ja sitä kautta etenkin isojen piirien saannot ja hinta ovat järkevämmät. Taidetaan tänä vuonna nähdä vain 3nm pohjaisia iphone piirejä/muuta mobiilia. Ehkä 2024 alkuvuodesta joku applen m3 ja oletettavasti sitten loppuvuotta kohti maturoituu niin, että joko loppuvuodesta 2024/alkuvuodesta 2025 iso gpu piiri on jollain tavalla järkevä.
AMD:lla voi olla aikaisemmassa, kun chipletit tarjonnevat mahdollisuuksia mitä nvidian isot monoliittipiirit eivät tarjoa.
Muutenkin näyttisten kehitys on mennyt ainankin Nvidian osalta selkeästi esim pelejä etukenossa, joten on ihan hyvä jos hieman seisahdutaan ja katsotaan, mihin suuntaan kehitys etenee, 4090 on kuitenkin tarpeeksi nopea tällähetkellä ja varmasti sen pari vuotta kaikkeen mahdolliseen pelaamiseen.
Lisäksi olisi hyvä, jos AMD ja Nvidia saisivat edes vähän GPU:issa kiinni. Nyt tilanne on niiden osalta huono (amd) ja totaalisen surkea (intel).
Jos valmistustekniikka ei halpene huomattavasti, niin hinnat eivät halpene vanhalle tasolle. Jos pelaajia ei kiinnosta maksaa, niin datakeskukset maksaa piireistä, eli tehdään niille. AI puoli syö varmasti reippaasti piitä vuosikausia.. ja siellä maksetaan..
Just näin ja kun siihen vielä lisää dlss3.0 kehityksen niin vuonna 25 voi rtx 4090 olla vieläkin melkein overkill. Heikommat näyttikset siitä kuitenkin eniten hyötyy…
Omal kohdal taas se on se uuden raudan himo mikä iskee vaik ei tarviskaan päivittää mutta näin on hyvä
Raytracing on se merkittävä asia. Se on uusi juttu ja sitä varmasti voidaan hioa ihan jonkinverran.
Toinen on varmasti tekstuurien pakkaus jne. Lisäksi, jos tekstuureja pitää saada kortille massiivisia määriä, niin M2 tuki voisi olla hyvä.
Hmm pitäiskö odotaa vielä. Mutta tossa 2080ti alkaa toi muisti olla pohjassa kun pelaa. Tarvis tollanen 24GB muisti vähitään.
Just eli pelit jotka tulee konsoleilla tarvisi syystä X PC versiona 24GB ?
Eiköhän AMD tähtää seuraavaankin konsolisukupolveen, joten pelinäyttisten kehitystä ei voida lopettaa. AMD:han irtautti datakeskuspiirien kehityksen jo Vegan aikaan pelipuolesta (vaikka Vega 20 lopulta pelipuolelle tulikin)
kopite7kimi ja muut huhupajat ovat tyypillisesti vuotaneet ensimmäisiä konkreettisiä huhuja nvidian uusista arkkitehtuureista julkaisuvuotta edeltäneen kesän alussa. Jos samanlainen vuototahti jatkuu niin voitaneen odotella konkreettisia vuotoja aikaisintaan loppuvuodesta. Ehkä nvidia tällä kertaa onnistuu tilkitsemään vuodot, ehkä ei.
X= PC =/= konsoli
Onhan siinä monta syytä miksi PCssä tarvitaan ennemän näyttömuistia eikä se on vaan pelien takia.
Kovemmat kuvanlaatuasetukset vie muistia, kovempi RT vie muistia, frame generation vie muistia, PC:llä ei voi asset streamata SSD:ltä kuten pleikkarilla… Kyllä, on reilusti syitä miksi konsolin 16 gigan jaettulta muistilta hyvin pyörivä peli ei välttämättä toimisi jossain tapauksessa edes sillä konsolikuvanlaadulla, vaikka olisi 16 gigan näyttis
Onneksi Intel on puskemassa markkinoille, vaikka Arc missasi ikkunansa on ajurit koko ajan parantuneet ja jos NVIDIA sekä AMD ei tuo mitään uutta ulos (pl. karvaasti ylihintaiset refreshit) 2024 on Battlemagella uusi mahdollisuus mikäli onnistuvat nykäisemään tehoja ylös mutta pitävät kohtuulliset hinnat.
Olisi aika makoisaa piristystä GPU-markkinoille mutta jääpä nähtäväksi tapahtuuko mitään liikehdintää.
Komponenttipula jatkuu todennäköisesti vuoteen 2023, varoittaa japanilainen elektroniikkajätti
Mistään tietokoneen osista ei kyllä ole ollut pulaa enää hetkeen.
Kauppojen hyllyt notkuu näytönohjaimia, konsoleita jne. mitä linkissäsi sanotaan puuttuvan.
Ja miksei voisi? DirectStoragellahan tuo menee.
Kaikissa yhdessä pelissä (Forspoken)
Diablo 4 saattaa olla jossain kohtaa toinen:
data-unfurl="true" data-result-id="480539" data-url="https://www.neowin.net/news/diablo-iv-may-become-the-next-game-to-finally-support-microsofts-directstorage/" data-host="www.neowin.net" data-pending="false">
class="link link--external fauxBlockLink-blockLink"
target="_blank"
rel="nofollow noopener"
data-proxy-href="">
Diablo IV may become the next game to finally support Microsoft's DirectStorage
data-onerror="hide-parent"/>
http://www.neowin.net
Se, ettei tekniikkaa tarvita ei tarkoita etteikö sellainen olisi saatavilla. Pelidevaajat eivät ole vaan kokeneet sitä joko hyödylliseksi tai sen käyttäjäkunta olisi liian pieni (liian moni mahdollisista ostajista ei käytä oikeasti nopeaa NVMe:tä itse pelin asentamiseen)
Sanoisin kyllä että kyse on enemmän siitä, että API on ollut saatavilla reilun vuoden verran eikä siitä ettei tarvetta markkinoilla olis. Pelien kehityssykli on vähintään 3 vuotta ja veikkaisin että tuo on implementoitava kohtuu aikaisessa vaiheessa pelin kehitystä ollakseen tehokas menetelmä vramin käytön vähentämisen kannalta. Veikkaan että ensivuonna AAA-pelit tuota käyttävät järjestään, katsotaan mitä tekee vramin tarpeelle.
DirectStorage on ollut AAA-kehittäjillä tiedossa / SDK jo vuodesta 2020. Sehän on ollut joka tapauksessa Xboxissa käytössä, kyseessä on sama API kuin "Velocity Architecture". Windows update on vain tullut tänä vuonna, ei se tarkoita etteikö sitä olisi voinut kehitykseen käyttää jo aiemmin.
Eli jos peliengine sitä oikeasti olisi tarvinnut, niin samallahan se olisi konsolista voitu portata tänne käyttöön. Veikkaan ettei suurin osa peleistä siitä kuitenkaan oikeasti hyödy.
AMD tarvinnee päivityksen 7000 sarjalla aika piankin, koska jäivät tavoitteistaan selvästi. Nvidia sai tällä kertaa 4000 sarjan vorkkimaan helposti, koska eivät yrittäneet mitään uutta. Ilmeisesti 5000 tai 6000 sarjassa tulee sitten enemmän irtiottoa johonkin seuraavaan kilkuttimeen.
AMD on ilmoittanut jo ajat sitten että RDNA4:n aikataulu on (viimeistään) 2024
Toivottavasti aivan alkuvuodesta. Ja toivottavasti saavat toimimaan paljon nykyisiä nopeammin, varsinkin RT puolen!
Tuskin 2024 alkuvuoteen vielä ehtii, mutta saas nähdä. Potentiaaliahan jo 7000 sarjassa oli paljon enemmän kuin saivat irti, eli rev2 parantaa varmasti. Kuinka paljon, se onkin se mielenkiintoisempi seikka.
Ohittavatko 7700XT ja 7800XT näykkärit kokonaan. Jos ovat hyvin aikataulussa, niin se saattaisi olla fiksu valinta! Suoraan the next gen tuotteisiin.
Kommentoi uutista tai artikkelia foorumilla (Kommentointi sivuston puolella toistakseksi pois käytöstä)
Lähetä palautetta / raportoi kirjoitusvirheestä