Rambus on yritys, jota monikaan ei ajattele enää lämmöllä, kiitos lähinnä patenttitrollailulta vaikuttaneiden oikeudenkäyntien, jotka vaikuttivat jopa yhtiön päätoimialalta yhdessä vaiheessa. Tästä huolimatta yritys toimii edelleen aktiivisesti myös uusien muistiteknologioiden parissa.
Rambus on kertonut nyt saaneensa ensimmäiset DDR5-muistipiirit toimimaan laboratorioissaan. Yhtiön markkinointijohtajiin kuuluva Heman Dhullan mukaan he uskovat olevansa ensimmäinen yritys, joka on onnistunut valmistamaan toimivia DDR5-piirejä.
Muististandardeja hallinnoivan Jedecin odotetaan viimeistelevän DDR5-muististandardin lopulliseen muotoonsa ensi kesäkuuhun mennessä. Standardin odotetaan nostavan muistien maksiminopeuden DDR4:n 3,2 gigabitistä sekunnissa 6,4 Gbit/s:iin. DDR5:n on tarkoitus laskea 64-bittisen muistiväylän jännite 1,2 voltista 1,1 volttiin ja samalla nostaa purskeiden koko 8 bitistä 16 bittiin. Muistien jänniteregulaattorit tullaan lisäksi siirtämään näillä näkymin emolevyiltä suoraan muistikampoihin.
Lähde: EETimes
Liekköhän trollausta tämäkin ilmoitus? :rolleyes:
Kas, ettei uutta RIMM-muistia tehnyt :think:
Mä tein jo viime kesänä, ennen Rambusia.
Mä niin rakastan, kun komponentit siirtyy helpommin vaihdettaviin osiin.
Kiinnostava nähdä, miten latenssit kehittyvät.
Ja hinta jotain 20e/Gt
Siksi tuleekin tilata kammat ilman regulaattoria ja kolvata se itse kampaan Voltage Regulator – 5V – COM-00107 – SparkFun Electronics
Aivan sama mitä hinta on, oli sitten 0,5e/GT tai 500e/GT niin silloin kun ostan DDR5:ttä, valmistaja ei ole Rambus. =)
Kun kerta Rambus on DDR5 sopassa mukana niin koska Rambus ei ole mikään muistipiirien valmistaja vaan IP talo ja koska tuossa muistikammaassa keskimmäisessä piirissä lukee Rambus niin tarviiko DDR5 jonkinlaisen erillisen ohjaimpiirin itse muistikampaan?
Turha huolehtia se valmistaja ei ole Rambus mutta sen muistikamman ja muistipiirien valmistajat maksaa todennäköisesti Rambusille lisenssimaksuja (Rambushan on IP talo ei mikää fyysisien tuotteiden valmistaja).
Eikös rambus ollut joskus muinoin inttelien muistien takana ja myöhemminen kariutui kun inttel ei tahtonut kysyistä muisti tekniikkaa kaikkien käytettäväksi?
Jos en väärin muista, niin oli se muisti myös selkeesti kalliimpaa verrattuna sen aikaiseen ddr:ään
Mutta eikös se ollut selkeästi myös nopeampaa? Sellainen muistikuva että olisi ollut tyyliin 900MHz:ta kun ddr oli tyyliin 200MHz
Entäs väylän bittisyys?
Senaikuiset RDram muisteja käyttävät emot ja muistit oli kallimpia kuin vastaavat muut vaihtoehdot ja RDram muistipiirien saaravuus oli huono ja ne RDram musiteja käyttävät koneet ei olleet normaaleissa käyttötilanteissa sen nopeampia kuin koneet ilman RDram muisteja niin että maksoit paljon jostain josta ei ollut näkyvää hyötyä.
Tuonlisäksi RamBus hyökkäsi kaikkia muita muistitekniikoita vastaan samaanaikaan oikeusjutuilla yrittäen estää niiden valmistuksen niin ilmanmuuta RamBus sai sen pirunleiman joka yrittää pakottaa kuluttajat ostamaan kalliita muistejaan ilman että siitä on kuluttajalla yhtään mitään hyötyä, eli niiden Intelin RDram emojen ostoa suuriosa kuluttajista vastusti jo ihan periaateellisista syistä (mutta ei tämä RamBusia haitannut kun tuon perusteella se tuli siihen johtopäätökseen että kannatta kiirehtiä patentoimaan kaikkia mahdollisia muisteihin liityviä tekniikoita joita ei joku ole jo patentoinut ja sitten vaatia lisensimaksuja (näin sai syntynsä DDR5 josta RamBus haluaa oman lisensiosansa)).
Mhzejä oli enempi koska RDram oli sarjaväylä eikä rinnakkaisväylä niin kuin muissa muisteissa eli se että Mhzejä oli enempi ei tehnyt muisteista yhtään nopeampia.
Aa avain. Tuhma hyvin tuhma yritys. Ei kuluttajien kannalta yhtään hyvä
Uutisen kuva on ns. kuvituskuva, taitaa olla Rambusin DDR4-kampa palvelimiin kyseessä
Muistaakseni Intel jossain vaiheessa bundlasi RDRAM:ia myös P4 prossujen mukana ns. perusmäärän, vauhdittaakseen P4 prossujen myyntiä. RDRAM kun tosiaan oli niin kallista, niin harva sitä paljoa osti.
Jotenkin olisin toivonut jotain vähän mielenkiintoisempaa muistiteknologiiaan kuuluvaa uutista. Nopeushyöty DDR4:ään verrattuna tulee tälläkin olemaan aivan mitätön, joten ei paljoo kiinnosta.
Vaikea ymmärtää miten RAM on edelleen se kaikista hitaimmin kehittyvä PC komponentti. Prossut, näyttikset ja massamuistit ne vaan kehittyy mutta RAM vaan junnaa paikallaan. Latenssit nousee kohti stratosfäärejä kun valmistajat eivät osaa kuin lisätä kaistaa ja sitäkin niin hitaasti.
Korjatkaa toki jos olen väärässä.
Latenssit ei ole itseasiassa nousseet. Latenssin kellojaksoja on tullut lisää, mutta taajuuden noustessa yksittäisen kellojakson pituus on selkeästi lyhentynyt.
Uusi Xbox One X on 12 gigaa GDDR5 muistia ja se on jaettu CPU+GPU kesken, miksi tällainen systeemi ei ole yleistynyt PC puolella?
Mikä on sen konsoli ja PC:n merkittävin ero, no PC:ssä se CPU on kannalla jonkaläpi muistikanavet kulkee emolla pitkänmatka muistikamman kannalle ja sitten muistipiiriin DDR4 on suuunniteltu ottamaan huomioon tuon kytkentätavan aiheuttaman ongelma mutta GDDR5 on optimoitu mahdollisiman tehokkaaksi käytettäessä optimaalisinta mahdolista kytkentää (joka on suora kiintä yhteys prosessorin ja muistin välillä).
Eli kyllä voisi suunnitella PC:n GDDR5 tyylisiä muisteja käyttäen mutta silloin siinä PC:ssä olisi kiinteästi juotetu prosessori ja kiinteästi juotetut muistipiirit (ja tietenkin sen prosessorin muistiohjaimen pitäisi tukea GDDR5 muisteja).
Koska 1. käytännössä vaatisi näytönohjaimen prosessorin yhteyteen ja 2. näytönohjaimen muisti on selvästi nopeampaa. Onhan vastaavaa systeemiä käytössä AMD:n APUissa. Nopeus on sitä luokkaa että systeemi sopii filthy console peasanteille muttei PC gaming master racelle.
Myös jo Xbox 360:ssa oli jaettu muisti.
No joo okei, latenssit laskeneet mutta on se kehitys huikeaa tuonkin taulukon mukaan kun ottaa huomioon että aikaväli jotain tyyliin 20v.
Onhan se tärkein, eli muistin määrä kampaa kohden kehittynyt ihan kivasti tona aikana.
Rambus tuo hauska ylihintainen viritys jostain 90/2000 luvun taitteesta? Milloin olikaan kun amd:n omistajana näitä intel rambus viritelmiä ihmettelin. eikö ne ole saanut noille jo palloa jalkoihin kun kerta ameeriikoista on kyse, ai niin ei siellä hakata kuin…..
RDRAM – Wikipedia
Triviana myös N64 ja PS2 käyttävät RDRAM:ia.
Käyttivät? 🙂 Oli piitkä vaihe kun en seurannut atkoota ja nyt sitten sampan uuden foorumin myötä heräsi kiinnostus uudestaa rakkaaseen aiheeseen. Aikana jolloin Mikro bittikin oli lehti ja siihen uskoi kuin nousevaan kuuhun tai ainakin odotti että kusti sen polkis laatikkoon eikä olisi haravoimassa naapurin mummon pihaa.
Lähtee Niin OT mutta Rambus on vaan jotain mikä saa karvat nousemaan pystyyn kun tuon kuulee..
Olihan XBOX 360 jaettu muisti, mutta prossu ja näyttishän noissa oli erillisenä.
Konsoleissa onnistuu näytönohjainpiirin laittaminen erilleen prosessorista. Miksei myös kannettavissa. Vähänkään tehokkaammissa pöytäkoneissa näytönohjain laitetaan PCI Express väylään jolloin sille laitetaan tietenkin oma muisti myös.
Sellainen huomio, että eka rivi on väärin, 100 MHz SDRn kellojakso on 10 eikä 8 ns. Eli nanosekunneissa CAS-latenssi CAS3lla 30ns.
Tosin muistelisin että jotkut 100 MHz SDRAMit toimi 2 cyclen CAS-latenssilla jolloin nanosekunnissa latenssi 20ns.
Mutta joka tapauksessa enemmän kuin nykyinen 13.5 ns, johtopäätöksesi pitää paikkansa.
Muistin viive on pienentynyt hyvin hitaasti(eikä kasvanut), muistien kaistanleveys on kasvanut todella paljon.
Kaikissa uusissa konsoleissa CPU ja GPU on samalla piirillä.
Viimeinen erillisen CPU- ja GPU-piilastun sisältävä konsoli oli Nintendon WiiU, mutta siinäkin ne oli samassa MCM-paketissa, ja käyttivät samaa yhteistä päämuistia.
Erillisillä piireillä olevat CPU ja GPU vaan tarkoittavat ylimääräistä kommunikaatio-overheadia ja ylimääräistä hintaa, eikä siitä ole nykypäivänä konsoleissa mitään hyötyä, kun molemmat mahtuu ihan hyvin samalle piirille, eikä CPU-puolella tarvita suuria määriä laajennettavaa muistia, joten CPU voi aivan hyvin käyttää samaa muistia kuin GPU.
Ja se pci express on kaistaltaan juuri sellainen, että siitä menee tyypillisen pelin geometriadata ongelmitta yli, mutta kun sen yli aletaan siirtää tekstuureita CPUn muistilta, sitten touhu hidastuu selvästi. Ja tämän takia näyttiksillä pitää olla "liian paljon" sitä muistia ettei vaan koskaan tarvi kesken pelin alkaa siirtämään niitä tekstuureita.
Ja pci expressin kaista myös estää monessa tapauksessa pienten massiivisten rinnakkaisten koodipalasten ajamisen GPUlla, kun tiedonsiirtoon menisi enemmän aikaa kuin sen laskemiseen CPUlla
Erillis-GPUt on asia joka tulee myös PCissä käytännössä kuolemaan tai jäämään niche-marginaaliin aivan kuin ovat kuolleet/jääneet pieneen nicheehen myös erilliset äänikortit, IO-kortit ja verkkokortit. Ja itse asiassa nykyään jo erillis-GPU taitaa löytyä alle puolesta kaikista uusista PC-tietokoneista.
Eli integroituihin GPU:n myös pöytäkoneilla… Hyvin todennäköistä!
Luulisi, että erillistä GPUta löytyy selvästi alle puolessa laitteista. Mutta olisi kiva nähdä tilastoa. Itse arvaisi että 20% koneista myydään enää erillisellä näytönohjaimella, mutta se on ihan mutu…
Intelillä on GPU markkinoista noin 60%. Se ei tosin kerro kaikkea koska koneessa voi olla sekä integroitu että erillisnäyttis. Pätee myös AMD:n, vastaan on tullut koneita joissa on APU:n kanssa erillisnäytönohjain.
Ja kyllähän kehitys siihen suuntaan menee ettei tulevaisuudessa ole enää erillisnäytönohjaimia. En jaksa alkaa arvaamaan kauanko siihen menee.
Gddr:t eivät muistaakseni ole olleet optimaallisin muistityyppi, CPU käytössä (siltäosin, miten se siirtää dataa + latenssit jne.
Lisäksi GDDRX:n sähköiset speksit ovat tiukat VS DDRX muistien. Muistit joutuu olemaan suoraan emolla ja samoin niitä käyttävä piiri.
Viiveet väyläkellojaksoissa mitattuna on suuria, mutta viiveet absoluuttisessa ajssa mitattuna ei ole suuria, kun väylän kellotaajuus on paljon suurempi.
Tämä on se oleellinen syy, MUTTA:
Macbookeissa on ollut jo yli 4 vuotta muistipiirit kolvattuna emolle. Samalla sinne olisi kolvannut GDDR-piiritkin kuin nykyiset DDR3-piirit. Mutta kun Intelin prossuissa on DDR3/DDR4-muistiohjain eikä GDDR-muistiohjain.
Toisalta mulla on vieläkin jemmassa vanha IBM Thinkpad Pentium (se alkuperäinen) prosessorilla niin siinäkin on puolet keskusmuistista (ts se pienin muistimäärä millä kone oli myynnissä) juotettu suoraan emolle (tai siis epästantardi lisäkortti jolla on puolet juotettu ja sen lisäksi yksi Sodim paikka) niin että ei se läppäreiden muistien juottaminen mikään uustrendi ole eikä se mitenkään riipu muistityypistä.
Ja olihan aikanaan alkuperäisessä XBOX-konsolissa juotetut muistipiirit ja sinne pystyi juottamaa toiset 64megatavua lisää muistia.