io-techin testissä AMD:n uusien 8-ytimisten Ryzen 7 -sarjan prosessoreiden edullisin 1700-malli.

Tutustumme artikkelissa noin 370 euron hintaiseen Ryzen 7 1700 -prosessoriin ja kattavissa suorituskykytesteissä vertailukohtina ovat kalliimmat Ryzen 7 1800X- ja 1700X-mallit, AMD:n edellisen sukupolven FX-8370-prosessori sekä Intelin leiristä Core i7-6900K-, 6800K- ja 7700K-mallit. Mukana on myös tehonkulutus- ja lämpötilamittaukset sekä ylikellotustestit.
Lue artikkeli: AMD Ryzen 7 1700
Tuleeko se yhden ytimen teho puolet suurempien kellojen muodossa (jos virrankulutus pysyy hanskassa) vai 'IPC:in' kasvamisena , on tietysti ihan yhdentekevää, mutta juuri sitä yhden ytimen mehua olen vailla, en useampia ytimiä, ihan kuten noista esimerkkipeleistä voi todeta ja muualla en todellisuudessa tarvitse tehoja.
Distcc:n avulla voin pistää useamman pöntön peräkkäin suorittamaan makeoperaatioita (vaikka yksi 2500k tai 2600k vakiokelloillakin jo riittää), kun mitään 'hyödyllisiä' hommia (simulaatioita tai muita) en kuitenkaan tee ja hetkittäinen piikki virrankulutuksessa usean koneen takia on ihan se ja sama. 16Gb muistiakin on jo ihan riittävästi: se kun riittä tmpfs:in käyttöön esim. Firefoxia käännettäessä.
Ja muuten: ajattelin Wolfdalea (E8400 ja vastaava neliydinmalli) enkä Nehalemia ja kyllä 40% tehonlisä vastaavilla kelloilla, yhden ytimen suorituskyvyssä taitaa olla tosiasia Sandy Bridgeen (2500k ja 2600k) siirryttäessä.
Vastaava tehonlisäys (yhden ytimen suorituskyvyssä, jotta ei jää epäselväksi) saisi päivittämään Sandysta ja puolet pienempikin lisäys, jos sen tarjoiaisi AMD:n kivi(/arkkitehtuuri), koska markkina-aseman-väärinkäyttäjä-intel (samasta aattellisesta syystä olen tietysti ostanut bulldozereitakin).
Sekunttikellolla mitattuna noin voi ollakkin. Tuossa muutoksessa tuli vain uusi ajurimalli ja näytön päivitys oli ensimmäistä kertaa windoweissa sulavaa ja vapaata muistia alettiin käyttää paljon agressiivisemmin levycachena.
Se offtopicista. Alkuperäinen pointti oli kuitenkin se, että aina hyväksi havaitut core/muisti/yms määrät ovat osoittautunueet riittättämättömäksi. Eri asia onko niiden suhteen yläkanttiin rakennettu kone enää tarpeeksi nopea, kun ne resurssit otetaan paremmin käyttöön.
Hieno artikkeli, pisti heti Intel kannattajan miettimään, että vaihdetaanko seuraavaan kokoonpanoon kuitenkin Ryzenit kehiin.
Itseäni olisi kiinnostanut nähdä vertailun prossujen käyttöasteet pelatessa. Jollekkin voi olla ratkaiseva tekijä se, että pelatessa jos prosessori hakkaa lähes täysillä niin sitten muu käyttö siinä ohella (esim. vaikka stremaus) hankaloittuu.
Onneksi netistä löytyy tuostakin asiasta dataa nopeasti googlaamalla ja käytännössähän tuo menee niin että 4c/8t kivellä (kuten uusimmat Intelin Kaby Lake i7:t) on parempi suorituskyky mutta prossun käyttöastekin vähän pelistä riippuen pyörii 90% paremmalla puolella. Ryzenillä on ehkä himpun huonompi suorituskyky mutta muutamassakin testissä käyttöasteet jää sinne 50% tuntumaan. Näin on myös itsellä kun just eilen vaihdoin kellotetun 7700K setin 1700 Ryzeniin joka on nyt kellotettu.
Sen verran pakko tuota kommentoida että jos tietokoneen pääasiallinen tarkoitus on pelaaminen ja muu on toissijaista niin ehkä ostaisin silti vielä nyt sen Intelin. Tällä Ryzenin koppuralla oli käytännössä pakko kellottaa sitä (ja nostaa muistikelloja) että pelit ylipäätään rupesivat tuntumaan sulavilta vs tuo aikaisempi Intel setti. Siinä ei tarvinnu muuta kun lyödä oletusasetukset ja muisteille XMP profiilin ja se oli siinä. Kun testailin vielä kokoonpanon vakautta oletusasetuksilla niin tämän 1700 kanssa pelit kyllä stutteroivat ihan silminnähtävästi. Tein tuota testiä vielä ennen MSI Afterburnerin asentamista eli ei ollu mitään fps laskuria nähtävänä.
Eilen illalla kun nostelin kelloja ja tein vakaustestejä niin tänään on sitten ihan eri ääni kellossa. Pelit ylipäätään tuntuvat aika lailla yhtä sulavilta mitä tuon 7700K:n kanssa (joka oli muuten 5,0Ghz kellotettu) ja Afterburnerin mukaan 1440p resolla fps:t ovat muutamassa pelissä tippuneet keskimäärin ehkä 2 eli aivan mitättömän määrän. Toki oma resoluutio aiheuttaa näytönohjainpullonkaulaa mutta Titan XP (siis ei se uusin Titan Xp) on hyvä näyttis ja ilman prossun kellotusta huomasi selvästi että Ryzen ei kykene käsittelemään kaikkea näyttiksen antamaa tietoa koska tuli ihan selviä lagipiikkejä.
Eli TLDR: jos jaksaa kellotella niin Ryzen on ehkä parempi tulevaisuuden varalle. Jos ei ja haluaa vain ja ainoastaan pelata sekä kattoa nettipornoa niin Intel todennäköisesti on helpompi vaihtoehto kun sitä ei tarvii säätää. Paitsi tietysti korkata kun lämmöt karkaa…
@akselic
Juurikin noin, jos vain pari ydintä käy täysillä niin 8c prossujen kokonaiskäyttöaste on toki pienempi kuin 4c leluilla. Pelivaraa olisi mutta testeissä on nähty että 3.6-3.8GHz 8c kivet häviää pelikäytössä melko reilulla marginaalilla xx% käyttöasteella yy% kuormitetulle 4.2-4.5GHz 4c suorittimelle.
Täydellisesti säikeistyviä pelejä ei ole olemassa eikä niitä ole tulossa joten löysien 6900k tai r7x suorittimien osto ja kuviteltu tulevaisuuteen panostus ei kannata pelikonetta hankittaessa.
Vastasin tähän viestiin sille kuuluvalla osastolla:
Virallinen: AMD vs Intel keskustelu- ja väittelyketju
Aiheeseen, eli 1700 liittyen, sen verran että näissä artikkeleissa olisi kellotusten osalta hyvä myös hyvä mainita onko järjestelmä 100% vakaa vai kuten tässä "Kokoonpano rullasi Handbrake-testin ja muut testiohjelmat ongelmitta läpi.". Tarkoittaako tuo kuinka pitkiä testejä? 15min ajo vai 2h testi? Tuntuu nimittäin siltä että ryzenit toimivat "vakaasti ja hienosti", mutta sitten kun testataan oikeasti vakautta niin huomataankin nopeasti ettei asetukset oikeasti ole vakaat. Itsekin hätyyttelin alkuun 4GHz rajaa 1700 kivellä, mutta mitä tarkemmin vakautta testasin niin sitä enemmän jouduin kelloja laskemaan. Nyt 3.94GHz kohtalaisen pienillä volteilla ja 100% vakaana. Tokihan tehoero 3.94 vs 4.0GHz välillä on mitätön, mutta moni voi silti "pettyä" jos ei saavuta 4GHz taajuutta.
Noh hyvänä puolena se että 3.8-3.9GHz taipuu melkein kivellä kuin kivellä jos vain jäähdytys riittää. Siinä jos missä on hinta/laatu kohdillaan. 🙂
Päinvastoin. Prosessorien kellotaajuudet tuskin tulevat suuremmin kasvamaan, joten pelien tekijät joutuvat väkisinkin säikeistämään koodiaan enemmän, jos haluavat lisää tehoa koodinsa käyttöön. Täten corejen määrä tulee tulevaisuuden pelikoneissa korostumaan yhä enemmän. Ja koska kunnon pelikone on iso rahallinen satsaus, kannattaa osat valita tulevaisuutta ajatellen eikä sen mukaan mikä nyt sattuu olemaan se paras tapaus.