Ulkomaiset sivustot tarjoavat ensimmäiset kurkistuksen Samsungin uusien lippulaivapuhelimien sisuksiin.

Samsungin uudet Galaxy S9 -mallit tulevat kauppoihin tämän viikon lopulla ja ensimmäiset purkuartikkelit ovat ilmestyneet nettiin. Ainakin iFixit ja Jerry Rig Everything tarjoavat jo mielenkiintoisen kurkistuksen Samsungin uusien lippulaivamallien sisuksiin.

Galaxy S9 -mallien avaaminen alkaa lasisen takakuoren kiinnitysliiman lämmittämisellä. Takakuoren alta paljastuva muovinen välirunko peittää alleen akun ja piirilevyt. Viidellätoista ruuvilla kiinnitetty välirunko sisältää antennit, langattoman latauksen käämin sekä alaosan kaiuttimen. Jerry Rig Everythingin videolla huomioidaan korttikelkan läheisyydessä sijaitseva kosteudentunnistustarra. Akun kerrotaan olevan varsin tiukasti liimattuna puhelimen metallirunkoon. Plus-mallissa akun tarkka kapasiteetti on 13,48 Wh, eli täysin sama kuin viimevuotisessa Galaxy S8+ -mallissa. Pienemmässä GS9:ssä akun kapasiteetti on 11,55 Wh – sekin sama kuin edeltäjässä.

Molempien Galaxy S9 -mallien pääpiirilevy sijaitsee pääosin laitteen yläosassa sekä takaa katsottuna vasemmassa reunassa. Järjestelmäpiirin jäähdytyksessä hyödynnetään puhelimen runkoon kiinnitettyä lämpöputkea. Kamera käyttää kahta mekaanista siivekettä objektiivin edessä aukon koon muuttamiseen. Jerry Rig Everythingin videolla aukon toimintaa esitellään selkeästi. Plus-mallin kaksi takakameramodulia ovat erilliset, mutta asennettuna samalle pienelle piirilevylle.

Molemmat Galaxy S9 -mallit saavat iFixitiltä korjattavuusarvosanaksi asteikolla keskitasoa heikommaksi jäävän 4/10 pistettä. Plussaa ropisee erikseen vaihdettavista modulaarisista komponenteista. Kritiikkiä satelee puolestaan turhan hankalaksi tehdystä akun vaihtoprosessista, etu- ja takapuolen liimatusta lasirakenteesta sekä erittäin hankalasta näytön vaihdettavuudesta.

Lähteet: iFixit (1)(2), Jerry Rig Everything

Kuvat: iFixit

This site uses XenWord.
;