Google ja LG ovat lyöneet hynttyynsä yhteen virtuaalitodellisuuden edistämiseksi. Yhtiöiden yhteistyöprojektina on kehitetty uusi näyttö, joka on suunnattu nimenomaan virtuaalilaseihin.
Googlen ja LG:n kehittämän näytön yksityiskohdat ovat toistaiseksi osittain hämäränpeitossa. Tällä hetkellä näytöstä tiedetään sen verran, että kyseessä on 4,3-tuumainen OLED-paneeli, jonka virkistystaajuus on 120 hertsiä ja jonka kokonaistarkkuus on 18 megapikseliä, jolloin pikselitiheydeksi muodostuu 1443 PPI. Verrokiksi esimerkiksi HTC Vive Pro -virtuaalilasien näyttöjen pikselitiheys on 615 PPI. Lisäksi näytön luvataan tarjoavan erittäin leveän näkökentän. Näytön resoluutioksi on arvioitu noin 5500×3000, mutta kuvasuhteesta riippuen se voi olla myös jotain ihan muuta.
Google ja LG tulevat esittelemään näyttöä ensimmäistä kertaa Display Week 2018 -tapahtumassa 22. toukokuuta. 20 minuuttia kestävän esityksen kuvauksessa kerrotaan, että näyttö hyödyntää valkoisia OLEDeja värifiltterin kera ja n-tyypin LTPS-alustaa (Low-Temperature Polycrystalline Silicon). Ratkaisun kerrotaan mahdollistavan elektronien nopeammat liikkeet tyypillisesti esimerkiksi mobiililaitteissa käytettäviin OLED-paneeleihin nähden. Lisäksi näyttö hyödyntää erikseen sille suunniteltua suuren kaistaleveyden tarjoavaa ohjainpiiriä.
Lähde: OLED-info
Harmi että ei ole tarpeeksi tehokkaita laitteita suoltamaan ulos dataa. Ellei sitte huijata
Ei tarvi kun otetaan Foveated Rendering avuksi.
Mahtava uutinen. Ensi vuonna ehkä jo tuotannossa?
Softan renderöintiresoluution ei tarvitse vastata sitä mihin rauta kykenee, se lienee lähtökohtainen ratkaisu suorituskykyongelmiin. Nämä ruudut korjaisivat nykygeneraation SDE-ongelmat riippumatta mimmoista resoluutiota renderöidään.
"Foveated rendering" on toinen, mutta kukaan ei ole vielä paljastanut kuluttajahintaista ja riittävän kompaktia ratkaisua sille. Lisäksi, FR ei lähtökohtaisesti tuo "kuin" 3-4x suorituskykyparannuksia, ellei sitten lyödä koko graffapipelineä uusiksi. Tuollainen +16 miljoonan pikselin ruutu vaatisi lie ainakin 6-kertaista suorituskykyloikkaa että saataisiin ylläpidettyä nykytaso… ottamatta edes kantaa virkistystaajuuteen tai että onko noita näyttöjä 1 vaiko 2. Koosta päätellen ilmeisesti 2 (huh).
Mutta yhdistelemällä eri ratkaisuja, eiköhän noista käyvän pelin saisi aikaiseksi.
eikös ainakin nvidialla ollu joku single pass stereo rendering tekniikka? sillä saa suurimman osan stereo rendauksen kuormasta hävitettyä.
Ja kuten yllä sanottiin, tälle voi rendata vaikka HD tarkkuudella ja ylinäytteistää se kuva, kunnes joskus on riittävän paukkuvaa rautaa.
Eli hyvä uutinen! Tollaiset virtuaalilasit ja kunnon seurantasydeemi. Voi ostaa vaikka heti ja kun uutta GPU korttia pukkaa ulos, voi pikkuhiljaa korotella resoja ylöspäin, eikä tartte ihan ensimmäisenä olemassa vaihtamassa parempiin laseihin.
Eli sama homma kuin näytöissä. Voi ostaa näytön 10 vuodeksi tai pidemmäksi aikaa ja päivitellä muuta rautaa siinä välissä!
No nyt alkaa laseissa pikselit riittämään, vielä kun saisi lisää FOVia laseihin. ja rautaa joka jaksaa ajaa näitä, sitten alkaa kiinnostamaan 3D ihan eri tavalla.
LG Displayllä on siinä mielessä hyvä tilanne, että sekä Google että Apple investoivat yritykseen, ettei niiden tarvitsi olla vain Samsungin tuotannon varassa. Toivottavasti niistä pienistä LG:n laatuongelmista päästään pikku hiljaa eroon.
Juu vaikka itse kuva rendattaisiin pienemmällä tarkkudella tällainen suuriresoluutoinen paneeli takaa VR käytössä sen että yksittäiset pikselit ei näy (mikä on ongelma tämäöhetkissisä VR laseissa).