Uutisoimme aiemmin Steamin tiedostoista löytyneistä viitteistä uuteen Steam Play -ominaisuuteen, joka mahdollistaisi pelien pelaamisen muulla kuin sille tarkoitetulla käyttöjärjestelmällä. Nyt ominaisuudesta on tehty virallinen Valven toimesta ja samalla selvisi tarkalleen mistä on kyse.
Steam Play on suoraan Steamiin integroitu versio Wineen (Wine Is Not an Emulator) perustuvasta Proton-yhteensopivuuskerroksesta. Proton on Valven rahoittama ja yhdessä CodeWeaversin kanssa toteuttama versio Winestä.
Wine ja Proton mahdollistavat joidenkin Windows-ohjelmien ajon Linuxissa tulkkaamalla esimerkiksi DirectX-käskyt sopiville rajapinnoille. Steam Playn versiossa Direct3D-tuki on toteutettu vkd3d:llä, joka toteuttaa Direct3D 12 -rajapinnan Vulkan-rajapinnalla, sekä DXVK:lla, joka toteuttaa puolestaan Direct3D:n Vulkanilla. Lisäksi Steam Play tukee muun muassa OpenVR- ja Steamworks-rajapintoja ja sisältää merkittäviä parannuksia useamman säikeen käytössä normaaliin Wineen verrattuna.
Tällä hetkellä beetavaiheessa olevan Steam Playn peliyhteensopivuuden määrittelee vielä Valve, mutta tulevaisuudessa pelinkehittäjät saavat mahdollisuuden merkitä pelinsä suoraan Steam Play -yhteensopiviksi. Steam Play -yhteensopiviksi merkityt Windows-pelit saavat lisämarkkinointia osakseen Linux-puolen tarjouksista ja kampanjoista.
Tällä hetkellä virallisesti tuettuja pelejä ja ohjelmia löytyy Valven mukaan 27, mutta epävirallisesta tietokannasta löytyy käyttäjien kokemuksia satojen pelien yhteensopivuudesta.
Lähde: Valve
Steam TV:kin näköjään aloittanut toimintansa.
Se nyt oli vain ison turnauksen alustana, saa nähdä aikooko se levitä oikeasti niin kuin huhuissa puhutaan
Playonlinux tykkää tästä 😀 :think:
Home – PlayOnLinux – Run your Windows applications on Linux easily!
Kumpikohan toimii paremmin AMD vai Intel? AMD 60fps ja Intel ??fps sekä 10,000€-100,000€ sakot tekijänoikeiden rikkomisesta.
Uutisessa puhutaan vain Linuxista, vaikka Valven GitHubin mukaan tämä on tarkoitettu sekä Linuxille että macOS:lle. Yleensähän pelien ja ohjelmistojen porttaus Macin ja Linuxin välillä ei vaadi juuri muutoksia käsitykseni mukaan, koska macOS on Unix ja Linux taasen Unixin kaltainen. Mutta voisi sen uutisessa kuitenkin mainita että ei tämä vain Linuxia varten ole.
Lähde:
ValveSoftware/Proton
Proton itsessään toimii sekä MacOs:lla että Linuxilla, mutta mitä tulee uutisessa puhuttuun Steam Playhin, niin Valven Faq on tässä kyllä aika yksiselitteinen:
”K:Onko macOS-tukea?
Wine ja proton toimivat macOs-käyttöjärjestelmässä, mutta Steam Play -toiminnon tukea ei ole nyt eikä ole tulevaisuuden suunnitelmissa.”
Niin sanottakoon nyt epäselvennykseksi se että vkd3d on nimenomaan direct3d 12 -> vulkan, dxvk on direct3d11/direct3d10 -> Vulkan, wined3d on direct3d 9/8/7 -> OGL. OGL on OGL ja Vulkan on Vulkan. On siellä sitten vielä gallium nine, mutta en oikeastaan tiedä onko se mukana tuossa protonissa(tn. ei kun toimii vain avoimilla ajureilla).
Vaikka Linuxia tulee käytettyä äärimmäisen vähän, niin olisi kiinnostavaa nähdä vertailua näiden pelien Linux vs Windows suorituskyvystä.
Mitä tarkoitat? Tuohan on vain hyvä asia, niin voivat tuolla jatkossa keskittyä niihin peleihin ja ohjelmiin, mitä ei Steamistä löydy.
Tuli tuota testattua ja hyvin tuntui muutama peli toimivan.
Onko tällä mitään tekemistä Lutriksen kanssa, jota esiteltiin mm. Linusin videolla?
Tein pienen videon MGSV:TTP:stä eilen tämän kanssa ja hyvin näyttää pelittävän (äänet sekosi nauhotuksessa, pelissä toimii ok):
Peli pyörii 2560×1440 +60fps eli käytännössä samat lukemat kuin windowsissa (peli lukittu 60fps). Asennus tapahtui steamin kautta ja päältä päin ei osaisi sanoa että Winellä pyöritään pellin alla.
Nimien samankaltaisuuksiin vaan viittasin lähinnä, en muuta 😀 en tiedä oikeasti, mitä tuo playonlinux yhteisö asiasta tuumaa.
Tämä on hieno juttu. Itsellä on Linux päivittäisessä käytössä Läppärillä, ja lisäksi yksi SteamOS kone jolla pelailen. Windows pelejä on kuitenkin tukku, ja nyt tämän myötä voinen tulevaisuudessa saada niistä ainakin osan toimimaan tuolla SteamOS:llä.
Vielä kun Blizzard lähtisi tukemaan Linuxia niin eipä ole paljoa syitä käyttää Windowsia.
Sinulla ei ole ehkä syytä käyttää Windowsia, mutta pelit joita aiot pelata on kuitenkin Windowsille tehty. Miksi niitä ei voi pelata Windowsilla? Miksei pelejä tehdä suoraan toimimaan Linuxilla? Käyhän se tälleen säätämälläkin, mutta jotenkin outoa touhua kaikenkaikkiaan. Linuxia käyttävät ihmiset haluavat välttämättä tuoda Windows pelit ja kenties ohjelmatkin Linuxin puolelle. Mitähän siitä seuraa. Linux muuttuu Windowsiksi?
Molempien nimissä esiintyy sana Play :confused: :facepalm:
Sinusta tämän windowsin monopolin murentaminen linux-tuen parantamisella on jotenkin huono asia? No joo, onhan mäkkikin olemassa, mutta ei sekään omaa nii hyvää tukea.
Aika sekavaa tekstiä. Tämä Valven viritys ei ole mitään muuta kuin yhteensopivuuskerros, jonka avulla Windowsille tehdyt pelit saattavat toimia sellaisenaan toisella käyttöjärjestelmällä. Ilman yhteensopivuuskerrosta kyseisiä pelejä voisi pelata ainoastaan Windowsilla. Miten tätä voi kukaan nähdä huonona asiana? Tuo yhteensopivuuskerros ei toimi pelkästään peleillä, vaan useilla ohjelmillakin. Jopa sellaisia pelejä voi pelata WINE:n avulla, jotka eivät enää edes toimi uusimmilla Windowseilla.
Ennen vanhaan nettisivutkin saattoivat toimia ainoastaan yhdellä selaimella (Internet Explorer), olitko vielä vaipoissa tuolloin vai onko aika kullannut muistot? Hyvä vaan, että mennään avoimempaan suuntaan…
Netissä on ollut huhua, että DXVK:n kehittäjä olisi Valven palkkalistoilla tai saisi siltä suunnalta rahoitusta. Kehittäjä ei myöskään ota vastaan lahjoituksia mikä on sinänsä outoa.
Add a way to support DXVK with donations · Issue #421 · doitsujin/dxvk
doitsujin/dxvk
Jos saavat tuon toimimaan hyvin, niin tämä on se oikea tapa, jolla linuksia saatetaan saada pelikoneisiin. Sen winen ja sen lisäkilkkeiden on toimittava siellä taustalla täysin automaattisesti. Hyvinn harva osaa niille tehdä mitään, jos ne eivät toimi.
Toimiiko tuo millä kaikilla distroilla samalla tavalla kunnolla?
Steam lataa itsellensä noi eli ei riipu mitenkään distron omista pakettilähteistä. Eli jos itse steamiä ei kuriteta distron puolelta mitenkään, sen autoupdate pitäis nuo rojut hankkia niin halutessa.
No, mikäs on nykyisin käytännön lopputulos, esim:
PCLinuxOS – Wikipedia
Kyse ei ole käyttöjärjestelmästä vaan yhteensopivuuskerroksesta. Jos asia on ihan vieras, niin esimerkiksi WINE (yhteensopivuuskerros) on erillinen ohjelma, jonka voi asentaa mm. Linux käyttöjärjestelmään kuten vaikkapa Officen Windowsiin. Asennuksen jälkeen WINE mahdollistaa .exe tiedostojen ajamisen, vaikka ne ovatkin Windowsille tehtyjä ohjelmia. Osa ohjelmista käynnistyy mukisematta ja toimivat 100% kuten pitääkin. Osa ohjelmista toimii osittain ja osa ohjelmista ei käynnisty välttämättä lainkaan.
Itse käytin WINE:ä ensimmäistä kertaa, kun piti saada kannettavalla tietokoneella demottua erästä ohjelmaa, mutta en saanut erinäisistä syistä Windows-kannettavaa siihen hätään. Noh skeptisenä viimeisenä vaihtoehtona asensin WINE:n Linux-kannettavaan ja kappas ohjelma toimi ensimmäisellä yrittämällä. Päivä oli pelastettu :kahvi:
Kokeile ja kerro miten kävi. Tuommoisten marginaalidistrojen kanssa touhuilu on ihan itsestä kiinni mitä siinä toimii.
Kieltämättä pelit ovat ainoa syy miksi käytän edelleen Windowsia. Ilman sitä koneessa olisi varmaan linux tai joku muu vaihtoehtokäyttöjärjestelmä. Pelejä lukuunottamatta kaiken oleellisen saa muillekin käyttöjärjestelmille.
En keksi itse yhtäkään syytä vaihtaa Windowsista pois, kun kaikki tarvittava menee näinkin. Mitään Microsoft-vihaakaan ei löydy joka ajaisi vaihtoehtokäyttiksiin, samallahan tuon Xbox 360:n joutuisi heittämään pois.. :btooth:
Aikoinaan esimerkiksi BeOSissa oli ominaisuuksia joita ei ole Windowsissa vieläkään. Esimerkiksi translatorit olivat loistava idea: koodareiden ei tarvinnut koodata omaan softaansa kuin tuki noille translatoreille, niin kaikki kuvaformaatit, äänet yms. tulivat sitä kautta. Virtuaalityöpöydät on kupattu varmaan BeOSista ja kaipaan edelleen "Focus follow mouse" ominaisuutta jossa ikkunoiden fokus muuttui sen mukaan minkä ikkunan päällä hiiren kursori oli. Se oli pahuksen kätevä.
Juuh, no varmasti eri käyttötarkoituksessa voisikin palvella joku muukin käyttis. Käyttö kun enimmikseen pelaamista ja ns. normikäyttöä, niin en näe tarvetta toiselle käyttikselle. :tup:
Vitutuksen väheneminen? Töissä joutuu joissain erikoistapauksissa windowsin puolelle boottaamaan, niin kyllä alkaa verenpaine välittömästi nousemaan. On se vain niin helvetin kankea ja ärsyttävä kaikkine ilmoituksineen. Sitähän ei tietysti tajua, jos ei mitään muuta ole eläessään käyttänyt.
Itsehän en ole yli 10v muuta käyttänytkään, kuin Linuxia ja kyllä on pelejäkin löytynyt pelattavaksi enemmän, kun on kerennyt pelaamaan. Steamissäkin kymmeniä pelejä, joita ei ole ikinä tullut pelattua, ja nyt tämän myötä tuli joku 10 win peliä lisää listalle. Ennen Steamin tuloa ole vähän hiljaisempaa, mutta sittemmin ei ole ollut valittamista.
Kyllä siinä linuxissa niitä ärsyttävyyksiä on sata kertaa enemmän.
@Naama Kuten?
Itse en kestä windows/ms ideologiaa, jossa käyttis/sovellukset yrittävät avuliaasti päätellä mitä käyttäjä haluaa, jonka seurauksena aikaa kuluu hukkaan taistelussa näitä näkemyksiä vastaan.
Linuxin etu on se, että siitä voi aina riipiä osia pois, kunnes se ymmärtää paikkansa ja on hiljaa.
Vitutusta ei kyllä ole juurikaan esiintynyt, vaikka W2K:sta asti on menty. Käyttiskin on saatu solmuun lähinnä epävakailla ylikellotuksilla tai paskoilla ajureilla.
Pelejä löytyy päälle 400 ja puolet varmaan koskematta. :vihellys:
Linuxissa graafisen käyttöliittymän tekoon pitkään käytetty X Window System on vanha ja monella tapaa kankea järjestelmä, mutta sillä ei ole suurta vaikutusta pelien suorituskykyyn. Sitä ollaan parhaillaan korvaamassa Wayland-järjestelmällä, mutta muutos ei tapahdu hetkessä. (OT: artikkeli, mikäli aihe kiinnostaa)
Grafiikkasuorituskykyä heikentävät näytönohjainten ajurit, jotka eivät Inteliä lukuunottamatta ole samalla tasolla kuin Windowsilla. AMD:llä tilanne on kai parantunut vähän viime aikoina.
Lisäksi pelien suorituskykyä voi tietysti heikentää se, että Linux-version kehitykseen tai Winen kanssa toimivuuteen ei panosteta riittävästi.
Windows 10 vs. Ubuntu Linux With OpenGL/Vulkan On GTX 1060/1080 Ti & RX 580/Vega 64 – Phoronix
@Chloe Price Ei oo mikkään pakko vaihtaa, jossei taho.
Itse tahtoin, ja muutamia niche ohjelmistoja ja AAA pelejä lukuunottamatta ei ole ollut valittamista. Niin ja tietenkin nvidian GPU:t ei tarjoa kunnollista linux-tukea, ainakaan omalla kohdallani ja tietenkin heidän ajantasaisilla omilla binääriajureillaan (todennäköisesti johtuu Nvidian vastustuksesta Waylandia kohtaan aiheuttaen yhteensopivusongelmia mikä aiheuttaa koko järjestelmän jäätymisen kerran tuntiin vaatien rebootin, jos on jotain graafista esillä).
@Nerkoon & @Ormu Wayland on jo ensisijaisesti käytössä yleisimmissä distroissa, joten sen osalta muutos on jo tapahtunut. Myös aktiivisesti ylläpidetty softa on päivittynyt tukemaan myös waylandia. En tiedä vaikutuksesta peleihin, mutta oletan pelituen tulevan jälessä. Wayland pyörittää kyllä myös X-window systemiä tukevaa softaa, eikä se käsittääkseni ole mikään ongelma.
Wineä tai Protonia tai vastaavaa käytettäessä suorituskyky varmasti laskee, mutta natiivissa pelaamisessa en itse ole huomannut eroja. Muistelen että Steam uutisoi aikoinaan että kun porttasivat pelinsä Linuxille SteamOS:ää varten, saavuttivat huomattavasti suurempia ruudunpäivitysnopeuksia kuin Windowsilla. Kertoivat että olivat sen jälkeen havainneet joitain menetelmiä saavuttaa Windowsilla lähes samat nopeudet, mutta käsittääkseni pieni ero siihen taisi jäädä. Niin pieni ettei sillä merkitystä ole. Mutta natiivisti pelattaessa ei pelit mitenkään automaattisesti huonommasti toimi koska se on Linuxilla. Vaatii vain sen että peli on koodattu/portattu yhtä laadukkaasti kuin se on WIndowsillekkin.
AMD:han juuri julkisti isot ajurimuutokset Linuxille ja käsittääkseni lähtivät tukemaan kunnolla. Ei tuki varmaan täysin moitteeton vielä ole, mutta on se käsitykseni mukaan huomattavasti Nvidiaa parempi.
No niinpäs näkyy olevan. Sinänsä jännä, että mitä erityistä tukea se sitten tarkoittaa? Kun Steamin ja tuon Protonin saa myös macille, eikö se ole kaikki mitä tarvitsee pelatakseen näitä steam play -pelejä?
Ihan mielenkiintoisia tuloksia. Nvidialta testattu näköjään suljettu ajuri. Avoimen ajurin (Nouveau) suorituskyky lienee jonkin verran huonompi…?
AMD:n ajuria ei kerrottu, mutta se lienee avoin AMDGPU. (mutu: Osittain avoin AMDGPU Pro kai korvaisi Mesa-rajapinnan, kuten Nvidian suljettukin?)
Nouveau on ihan romu. Pieni tiimi reverse-engineeraa tuotteita hiljakseen harrastuksena kokonaan riippumattomana Nvidiasta, niin ei se binääriajureiden tasolle tule ikinä pääsemään. Testaaminen sillä olisi ollut erittäin epäreilua. Jos edes nuin uudet ohjaimet kuten 10-sarjalaiset on vielä tuettu Nouveaussa.
Itsekin arvelisin että AMD:n kohdalla kyseessä avoin ajuri Linux-puolella, koska ajuria ei erikseen mainittu, joskin kerneli mainittiin. Kerneli on myös uudempi kuin se versio jossa ajurit esiteltiin.
Mainitse pahimmat.
Wayland ei ole käytössä defaulttina missään yleisessä distrossa enää.
Joo kyllähän tää yleisesti ottaen on tärkeä ja hyvä päivitys valvelta toiminnallisen kokonaisuuden hyväksi.
Joku voi tietenkin spekuloida että kyseisellä toiminnalla olisi haittaa siinä mielessä että pelinkehittäjät jättäis nyt kokonaan harkitsematta pelinsä julkaisun kokonaan linuxille koska proton.
Mutta eihän tämä ole edelleenkään sen kummempi kuin wine implementoituna Steamin linux versioon helpottamaan käytettävyyttä yleisellä tasolla josta saatava hyöty tulee varmasti nousemaan suuremmaksi positiivisten mielikuvien osalta pelaajissa, verrattuna mahdollisiin haittavaikutuksiin.
Ja yksi syy on juuri tuo NVidian ajuripolitiikka. Suljettu ajuri tukee tasan sitä mitä NVidia päättää, ja suuressa viisaudessaan ovat päättäneet että kaikkien muiden grafiikka-ajureiden tukeman GBM APIn sijaan tarjotaankin EGLStreamsia jota kukaan ei muualla käytä. Esim. erään Wayland-yhteensopivan ikkunanhalllinnan, Swayn, kehittäjän ajatuksia asian tiimoilta: Nvidia sucks and I’m sick of it
Veikkaan että osa syynä myös se etteivät halua ruveta työstämään ajuria vasta silloin kun on pakko. Kyllä se ajuri sieltä varmasti tulee siinä vaiheessa kun wayland on asettanut itsensä de-factommaksi linux distroissa yleisesti ottaen ja ovat saaneet korjattua bugeja. Toimiiko loppupeleissä tuo radeonsi:kään waylandillä 100%:lla.
Loppupeleissä linux kehittäjäpuolella tuskin nvidialla kuitenkaan liikaa porukkaa ole ylläpitämässä ajureita. Vaatinee myös jossain määrin aika valtavaa uudelleenkirjoitusta ajuriin jos ja kun se tulee ajankohtaiseksi. Kyseinen työmäärä on silloin varmasti pois muista resursseista.
Niin no on se yhdessä, mutta se onkin puhelinkäyttis.
Linux vs Microsoft vänkäyksen voinee käydä jossain asianomaisessa ketjussaan
Kummassakin on puolensa ja molempi on parempi on toiminut itselle.
Mahdollisesti mac tuen ajatellaan Valvella vain lisäävän testaustarpeita/kustannuksia, kun taas linuxin suhteen firmalla lienee muutenkin suunnitelmia joita tämä tukee.
Jahas. Ilmeisesti kuulut siihen joukkoon joka kuvittelee että ainoa yleinen distro on Ubuntu. Se että Ubuntu siirtyi takaisin X11 ei tarkoita että kaikki niin tekivät.
Fedora on ajanut Waylandiä vakiona 25 rellusta lähtien.
No ohhoh. Fedorassakin on wayland pelkästään gnomessa defaulttina. Löydätkö vihaisella googlaamisella yhtäkään muuta distroa, jossa olisi wayland suoraan purkista käytössä? Ilmeisesti kuulut siihen joukkoon joka kuvittelee gnomen olevan ainut työpöytäympäristö linuxille?
No onhan noita jo muuta desktoppia jotka natiivisti tukee waylandiä. Gnome, KDE ja Enlightenment e20.
Ja Antergos taitaa olla kanssa wayland out-of-the-box.
Ja ei, itse en suostu gnomea käyttämään ellei ole pakko.
Mennään jo ohi aiheen, mutta Arch Linuxissa niin KDE, Enlightenment kuin Weston v. 5:kin (Waylandin referenssitoteutus) bugaavat Waylandia käytettäessä ja ovat tällä hetkellä käytännössä käyttökelvottomia. En tiedä, onko kyseessä bugi kaikissa kolmessa vai näytönohjaimen ajureissa (Nouveau), rajapinnoissa tms, mutta vielä ei ole valmista. Gnomea en ole kokeillut. Gnomen Wayland-toteutus toimisi myös Nvidian suljetun ajurin kanssa, mutta Gnomea taas en välitä käyttää säännöllisesti.