Valven Motion Smoothing pyrkii ennakoimaan liian hitaasti renderöitävät ruudut ja interpoloimaan korvaavan ruudun sen tilalle.

Virtuaalitodellisuudessa yksi suurimmista ongelmista löytyy väliin jäävistä ruuduista, jotka rikkovat sulavan ruudunpäivitysnopeuden. Väliin jääviä ruutuja voidaan kompensoida muutaminkin eri tavoin ja nyt Valve on esitellyt beetaversion omasta ratkaisustaan sulavan pelikokemuksen takaamiseksi.

Valven mukaan sen kehittämä Motion Smoothing -teknologia perustuu pohjimmiltaan samaan kuin esimerkiksi televisioista tutut liikkeen sulavoittajat: interpoloidaan ylimääräisiä ruutuja olemassa olevista ruuduista. Pelikäytössä televisioiden metodi olisi kuitenkin ongelmallinen, sillä se lisää selvästi viivettä.

Valven Motion Smoothing -teknologiassa SteamVR-alusta tarkkailee jatkuvasti peliä, jolloin se pystyy näkemään milloin peli ei tule saamaan seuraavaa ruutua valmiiksi ajoissa. Tällöin Motion Smoothing luo televisioista tutulla interpolaatiometodilla kahden edellisen ruudun perusteella uuden ruudun, joka näytetään liian hitaasti valmistuvan aidon ruudun sijasta, jolloin ikävää töksähdystä ei tapahdu ja käyttäjän kokemat viiveet pysyvät minimissään.

Motion Smoothing soveltuu Valven mukaan lisäksi hitaiden näytönohjainten VR-käyttöön. Teknisesti se kykenee interpoloimaan ruudulle tarvittaessa jopa kaksi keinotekoista ruutua yhtä aidosti renderöityä kohtaan, jolloin teoreettisesti 30 FPS:n ruudunpäivitysnopeus riittäisi 90 Hz:n virtuaalilaseille. Tällöin ongelmaksi voivat tosin muodostua viiveet käyttäjän syötteissä, sillä ne vaikuttaisivat silloin vain joka kolmanteen ruutuun oikeasti.

Teknologia on tällä hetkellä beetatestissä ja toimii toistaiseksi vain NVIDIAn näytönohjaimella varustetuilla Windows 10 -tietokoneilla.

Lähde: Valve

This site uses XenWord.