Vihjeitä pelaajille, jotka pyrkivät optimaaliseen pelikokemukseen.

Tämä on AMD:n kanssa toteutettu kaupallinen yhteistyö:

Ruudunpäivitysnopeus eli FPS (Frames Per Second) on jo vuosikymmeniä ollut useimpien PC-pelaajien mittari pelisuorituskyvylle. Se on todellisuudessa kuitenkin vain yksi tärkeistä tekijöistä.

Vain huippuluokan tietokoneella tai konsolilla pelanneet osaavat ymmärtää ja arvostaa upeaa tunnetta, kun saa uppoutua häiriöttä täysin uuteen maailmaan ja todellisuuteen. Mahtavalle pelille ei ole olemassa yhtä ainutta aukotonta reseptiä, mutta yksi tärkeimmistä tekijöistä on ehdottomasti pelikokemus. Vaikka tietokoneet ovatkin tehokkaita, on ihmisen aisteja vaikea huijata ja tyydyttää.

 

FPS on vain yksi pelikokemuksen tärkeistä tekijöistä

Useimmat tietokonepelaajat tietävät, että korkea FPS (joka useimmiten määritetään laskemalla, montako kuvaa sekunnissa keskimäärin näytetään tietyn mittausajan kuluessa) on tärkeä miellyttävän ja hyvän pelikokemuksen edellytys. Etenkin nopeissa kilpailusuuntautuneissa peleissä korkea ruudunpäivitysnopeus on tärkeä, sillä kukaan ei halua olla edes sadasosaa vastustajaansa jäljessä, kun mitellään taidoista toista ihmispelaajaa vastaan.

Pelkkä korkea FPS ei kuitenkaan riitä, kun tavoitteena on optimaalinen suoriutuminen sekä pelimaailman ja luodun todellisuuden lumouksen säilyminen rikkoutumattomana.

FPS:n lisäksi on kaksi muuta suorituskykymuuttujaa, jotka ovat erityisen tärkeitä optimaalisen pelikokemuksen synnyttämiselle – 99. persentiilin ruudunpäivitysnopeus sekä klikkausvaste.

Hiiren painikkeen painallus pitää näkyä näytöllä silmänräpäyksessä, vaikka matka on pitkä.

Vaikka tietokone pystyisi tuottamaan korkean ja vakaan ruudunpäivitysnopeuden 99 % ajasta, kaikki positiiviset tunteet ja ajatukset katoavat, kun suorituskyky romahtaa juuri väärällä hetkenä. Romahdus voi kirjaimellisesti merkitä kuolemaa, toki vain pelimaailmassa, ja vähintäänkin se riittää muuttamaan mukaansa tempaavan pelikokemuksen turhauttavaksi ajanhukaksi. Pelisuorituskyvyn romahtamiskertojen määrän ja keston minimointi on usein paljon merkittävämpi parannus pelikokemukselle kuin muutama renderöity kuva lisää sekunnissa. Sen vuoksi on tärkeä varmistaa, että myös viimeinen prosentti kuvista renderöidään niin nopeasti ja tehokkaasti kuin mahdollista.

Yhtä turhauttavaa, kuin satunnaiset pelisuorituskyvyn romahtamiset, voivat olla tilanteet, jolloin reaktiokyky ylittää tietokoneen tai pelin kapasiteetin. Moni on varmasti monta kertaa ollut täysin vakuuttunut siitä, että sai hämmästyttävillä reflekseillä ammuttua salamannopean headshotin tai onnistui pelastamaan kaverin taistelun tiimellyksessä, mutta huomaa sadasosasekuntia myöhemmin, ettei niin käynytkään. Useimmiten on toki syynä se, että olemme yliarvioineet omat kykymme, mutta toisinaan ylitämme aisteillamme tietokoneen kyvyt.

Ellei pelihahmo reagoi ajatuksen nopeudella näppäinten painalluksiin tai hiiren liikkeisiin, on pelikokemus helposti pilalla ja pelaamisesta tulee turhauttavaa.

Optimaaliseen pelikokemukseen tarvitaan siis korkea FPS, suorituskyvyn romahdusten minimointi ja maksimaalinen responsiivisuus.

Laiteajurien jatkuvien suorituskykyoptimointien lisäksi AMD nostaa pelikokemusta seuraavalle tasolle uudella Project ReSX -kehityshankkeella (“Radeon eSports Experience”). Tiiviissä yhteistyössä pelikehittäjien kanssa AMD on voinut ottaa käyttöön optimoinnit suoraan tietyissä peleissä ja ne sovitetaan yhteen Radeon-laiteajurien optimointien kanssa. Kehitystyön ansiosta AMD on voinut kasvattaa FPS:ää, vähentää suorituskyvyn romahtamisia ja parantaa responsiivisuutta merkittävästi eri peleissä, kuten Fortnitessä, Playerunknown’s Battlegroundissa (PUBG) ja Overwatchissa.

Project ReSX:ssä AMD keskittyy markkinoiden suosituimpiin e-urheilupeleihin, joissa jokainen sadasosa on elintärkeä.

 

Laitteista ohjelmistoihin – optimaalinen pelikokemus

Optimaalisen pelikokemuksen tavoite ja toteutuskeinot alkavat jo suunnitteluvaiheessa, kun grafiikkapiirisuunnittelijat asettelevat transistoreja vieri viereen seuraavaa GPU-arkkitehtuuria hahmotellessaan. AMD esimerkiksi panosti Vega-arkkitehtuurissaan erittäin nopeaan HBM2-muistiin ja kehitti uusia GPU-tekniikoita, kuten Primitive Shaders ja Draw Stream Binning Rasterizer. Primitiivivarjostimet yhdistävät verteksi- ja geometriavarjostimien tehtävät yhteen, nopeampaan varjostinvaiheeseen ja DSBR jakaa ruudun osiin ja rasteroi ne ruutu kerrallaan, mikä säästää etenkin muistikaistaa.

HBM2-muistin kaistanleveys riittää teräväpiirtotekstuureihin jopa 4K-tarkkuudella samalla kun grafiikkapiiri kahdella uudella tekniikallaan pystyy käsittelemään pelin grafiikkanäkymiä tehokkaammin. Tehostaminen näkyy esimerkiksi siinä, että renderöintikapasiteettia ei käytetä turhaan sellaiseen grafiikkaan, jota ei näytetä pelaajalle (esimerkiksi kohteet, jotka ovat piilossa toisten kohteiden takana).

Samaan aikaan markkinoille tuodaan jatkuvasti uusia pelimoottoreita, uusia nimikkeitä ja uusia tekniikoita, jotka haastavat tietokoneen komponentit ja näytönohjaimen. Vaikka striimausprosessorien, muistikaistanleveyden ja innovatiivisten renderöintitekniikoiden oikea yhdistelmä on yksi optimaalisen pelikokemuksen peruspilareista, on olemassa myös toinen, vähintään yhtä tärkeä tekijä – laiteajurit.

 

Miten SINÄ saat optimaalisen pelikokemuksen

Hyvä pelikokemus syntyy laitteiston ja ohjelmiston sopivasta yhdistelmästä – kyse ei ole pelkästä näytönohjaimesta. Kerromme muutaman nopean vinkin pelikokemuksen optimoimista varten:

  • Osta tai rakenna tietokone, jossa käytetään harkiten valittuja komponentteja. Näytönohjain on usein ratkaisevassa asemassa pelikokemuksen kannalta, mutta tehokas näytönohjain vaatii myös sen, että prosessori ja muisti pysyvät vauhdissa mukana.
  • Sopivat komponentit löydät seuraamalla tekniikan alan median ja komponenttitestaajien testiartikkeleita ja suorituskykyarviointeja. Pelikehittäjien eri pelinimikkeille suosittelemat järjestelmävaatimukset voivat myös olla hyvä suuntaviiva.
  • Hanki tietokoneeseen näyttö, jonka tarkkuus ja päivitystaajuus vastaavat tietokoneen kapasiteettia. Jos tietokoneesi joutuu ponnistelemaan näyttäessään 60 kuvaa sekunnissa 1080p-tarkkuudella, ei ole suurta hyötyä ostaa näyttöä, joka kykenee 144 Hz:n kuvataajuuteen 1440p-tarkkuudella, ellei sitten halua näyttöä ostaessa jo varautua tulevaan tietokoneen päivitykseen.
  • Muista aina pitää näytönohjaimen laiteajurit päivitettyinä. Se takaa optimaalisen suorituskyvyn sekä jatkuvasti uusia ominaisuuksia ilman lisäkustannuksia.
Paras Far Cry 5 -kokemus: Yhdistä sopiva näytönohjain sopivaan prosessoriin ja näyttöön. Muista myös päivittää laiteajurit!

 

Laiteajurit ovat tärkeitä tietokoneen kaikille komponenteille, mutta erityisesti näytönohjaimelle. AMD Radeon Software Adrenaline Edition -laiteajuriohjelmisto tuo mukanaan uusimmat suorituskykyoptimoinnit eri peleille ja grafiikkamoottoreille. Samalla järjestelmä saa uusia hyödyllisiä toimintoja. Esimerkkinä tästä on Radeon Overlay, joka julkaistiin viime joulukuussa. Radeon Overlayn avulla voi tarkkailla näytönohjaimen toimintaa ja se esittää tärkeitä tietoja, kuten FPS:n ja GPU:n käyttöasteen suoraan pelattavissa peleissä. Laiteajurien päivittäminen Adrenaline Editioniin tuo mukanaan myös AMD Link -toiminnon, jonka myötä mobiilisovelluksen avulla voi käyttää älypuhelinta pelisessioiden jakamiseen somessa sekä erillisenä FPS-mittarina pelaamisen aikana.

Radeon RX Vega 56 ja RX Vega 64 kanajahdissa – molemmat saatavilla suomalaisilta jälleenmyyjiltä.

 

Jos haluat nähdä lisää AMD:n näytönohjaimien laiteajureiden toimintoja, suosittelemme tätä Youtube-soittolistaa. Suosittelemme myös, että jokainen pelikokemusta arvostava pelaaja ottaa käyttöön laiteajurin automaattiset päivitykset, jolloin voi tyytyväisenä olla varma siitä, että pelisuorituskyky vain kasvaa jatkossa.

This site uses XenWord.