
Nyt testivuorossa on GeForce RTX 2080 Ti -lippulaivanäytönohjain ja tarkemmin ottaen Asuksen ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC -malli. GeForce RTX 2080 Ti käyttää TU102-grafiikkapiiriä, jossa on käytössä 48 % enemmän CUDA-ytimiä, teksturointiyksiköitä, Tensor-ytimiä ja RT-ytimiä kuin GeForce RTX 2080 -mallin TU104-grafiikkapiirissä. Lisäksi muistiväylä on 256-bittisen sijaan 352-bittinen ja GDDR6-näyttömuistia on kolme gigatavua enemmän (8 vs 11 Gt).
GeForce RTX 2080 Ti -näytönohjaimien hintataso Suomessa on alkaen 1259 euroa eli se on noin 400 euroa kalliimpi kuin GeForce RTX 2080 ja 500 euroa kalliimpi kuin GeForce GTX 1080 Ti.
Vaikka uutuusnäytönohjaimien ennakkomyynti alkoi jo 20. elokuuta ja toimitusten piti alkaa kuukautta myöhemmin 20. syyskuuta, GeForce RTX 2080 Ti -näytönohjaimien toimituksissa on ilmaantunut viivästyksiä. Aluksi NVIDIA ilmoitti yhtiön omasta verkkokaupasta Founders Edition -mallin tilanneille asiakkaille, että toimitukset saattavat osalla viivästyä viikolla ja nyt toimituspäivä on siirtynyt lokakuulle. Lisäksi jälleenmyyjät ovat toistaiseksi saaneet varastoihinsa vain pieniä eriä ja jo tilanneille asiakkaille saatavuusarviot elävät koko ajan ja heittelevät lokakuusta marraskuuhun.
Tutustumme tässä artikkelissa Asuksen tehtaalla valmiiksi ylikellotettuun ja omaan piirilevyyn sekä jäähdytysratkaisuun perustuvaan ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC -malliin. Suorituskykytestit on ajettu 3820×2160-, 2560×1440- ja 1920×1080-resoluutioilla ja mukana on myös tehonkulutus, lämpötila ja melumittaukset sekä ylikellotustestit.
Näytönohjaimen esittely
Asuksen ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC on todella isokokoinen ja painaa hieman alle 1,5 kiloa. Pituutta näytönohjaimella on 30,5 cm, leveyttä 13 cm ja korkeutta 5,4 cm ja se haukkaa alleen emolevyltä kolme korttipaikkaa. Jäähdytysratkaisu on varustettu kolmella tuulettimella, joiden alta pilkistää lämpöputkilla varustettu alumiinirivasto.
Myyntipakkauksen sisältö 1500 euron näytönohjaimen kyljessä on karua katseltavaa sillä mukana toimitetaan ainoastaan ajuri-CD, pikaohjeet ja kaksi tarranauhaa kaapeleidenhallintaan.
Suomessa Asuksen Strix 2080 Ti OC -mallin hintataso on alkaen reilusta 1400 eurosta ja se on julkaisun yhteydessä markkinoiden kallein GeForce RTX 2080 Ti -malli.
Näytönohjaimen takapuoli on suojattu alumiinilevyllä, mutta se ei kuitenkaan ole kontaktissa piirilevyyn. Takapuolen ROG-logo on valaistu.
Piirilevy on varustettu kahdella 8-pinnisellä PCI Express -lisävirtaliittimellä. NVIDIA ilmoittaa GeForce RTX 2080 Ti -referenssisuunnitelman tehonkulutukseksi 250 wattia ja sen oma Founders Edition -mallin tehokulutukseksi 260 wattia. Virtalähteeksi suositellaan 650-wattista mallia.
Virransyöttö on yhteensä 19-vaiheinen, josta 12 vaihetta on sijoitettu grafiikkapiirin oikealle puolelle ja loput 7 vaihetta sijaitsevat grafiikkapiirin vasemmalla puolella. 16 vaihetta pyhitetty grafiikkapiirille ja loput kolme muisteille.
Piirilevyn oikeasta reunasta löytyy kaksi 4-pinnistä FanConnect-tuuletinliitintä, joiden avulla on mahdollista kontrolloida kotelotuulettimia grafiikkapiirin lämpötilan mukaan. Asuksen mukaan teknisten vaikeuksien takia ensimmäisestä tuotantoerästä kyseiset liittimet puuttuvat, kuten io-techin testikappaleesta, mutta toisesta tuotantoerästä lähtien liittimet ovat mukana.
Näyttöliittimistä löytyy kaksi DisplayPort- ja kaksi HDMI-liitintä sekä USB Type-C -liitin.
Turing-grafiikkapiirien näyttöohjain tukee DisplayPort 1.4a -standardia ja VESA:n Display Stream Compression 1.2 -pakkausta, mitkä yhdessä mahdollistavat 8K-resoluution 60 hertsin virkistystaajuudella. Näyttöohjain kykenee ajamaan maksimissaan kahta 60 hertsin 8K-näyttöä samanaikaisesti. Uutta on myös näyttöohjaimen tuki USB-C-liittimellä toteutetulle VirtualLinkille, joka on uusi avoin standardi virtuaalilaseille, jonka tavoitteena on tehdä johtohärdelleistä loppu hoitamalla yhteys yhdellä kaapelilla.
Näyttöliittimien vierestä löytyy uusi NVLink-liitin, joka mahdollistaa kahden GeForce RTX 2080 Ti -näytönohjaimen SLI-konfiguraation. GeForce RTX 2080 Ti:n TU102-grafiikkapiirissä on käytössä kaksi linkkiä, joilla nopeudeksi saadaan 50 Gt/s per suunta,.
Asuksen yli kaksi korttipaikkaa haukkaava jäähdytysratkaisu on massiivisen kokoinen ja näytönohjain painaa 1454 grammaa. Grafiikkapiiri on kontaktissa nikkelöityyn kuparilevyyn ja sen läpi kulkee kuusi 6 mm paksua lämpöputkea alumiinirivastoon. Vakiotahna oli hieman jäykkää eikä niin notkeaa kuin MSI:n RTX 2080:ssä. GDDR6-muistipiirejä jäähdyttää rakennetta tukevoittava alumiinikehikko. Virransyöttöä jäähdytetään alumiinirivastoon liitetyllä nikkelöidyllä kuparilevyllä johon MOSFET-transistorit ovat kontaktissa lämpöäjohtavan tyynyn kautta.
GeForce RTX 2080 Ti:ssä on käytössä Turing-arkkitehtuuriin perustuva TU102-grafiikkapiiri, joka rakentuu kuudesta Graphics Processing Clusterista (GPC), joista jokaisella on oma rasteroija (Raster engine). Jokaisen GPC:n sisällä on kuusi TPC:tä eli Thread Processing Clusteria.
NVIDIA on uusinut Turing-arkkitehtuurissa TPC- ja SM-yksikköjen (Streaming Multiprocessor) rakennetta rajulla kädellä. TPC-yksiköissä on Pascalin yhdestä poiketen nyt kaksi SM-yksikköä ja kussakin SM-yksikössä on nyt 64 INT32- ja 64 FP32-CUDA-ydintä, 8 Tensori-ydintä ja yksi RT-yksikkö sekä neljä teksturointiyksikköä.
GeForce RTX 2080 Ti:ssä ei ole käytössä kaikki CUDA-ytimet, vaan NVIDIA on kytkenyt kaksi TPC:tä eli 256 CUDA-ydintä pois käytöstä. Tämän seurauksena aktiivisena on 4352 CUDA-ydintä, 68 ROP-yksikköä ja 272 teksturointiyksikköä. RT-ytimiä on käytössä 68 ja Tensor-ytimiä 544 kappaletta.
TSMC:n 12 nanometrin prosessilla valmistettava TU102 rakentuu 18,6 miljardista transistorista ja piisirun pinta-ala on noin 754 neliömillimetriä. Kyseessä on siis selvästi kookkaampi piiri kuin GeForce GTX 1080 Ti:n GP102, mutta hieman pienempi kuin Titan V:n GV100.
- Titan V (GV100): 21,1 miljardia transistoria, 815 mm2
- GeForce RTX 2080 Ti (TU102): 18,6 miljardia transistoria, 754 mm2
- GeForce RTX 2080 (TU104): 13,6 miljardia transitoria, 545 mm2
- GeForce GTX 1080 Ti (GP102): 12 miljardia transitoria, 471 mm2
- GeForce GTX 1080 (GP104): 7,2 miljardia transitoria, 314 mm2
Asuksen Strix RTX 2080 Ti -testinäytönohjaimessa oli käytössä grafiikkapiirin TU102-300A-A1-versio, joka on valmistettu tämän vuoden 31. viikolla eli elokuun alussa. NVIDIA myy näytönohjainvalmistajille Turing-grafiikkapiireistä kahta eri versiota, jotka ovat perusversio ja ylikellotettava A-versio. Käytännössä näytönohjainvalmistajat joutuvat tilaamaan erikseen grafiikkapiirien perusmalleja näytönohjaimiin, joita ei ole ylikellotettu tehtaalla, ja A-versiota tehtaalla ylikellotettuihin versioihin. Oletettavasti A-mallit ovat hinnoiteltu kalliimmaksi näytönohjainvalmistajille.
GeForce RTX 2080 Ti:ssä on käytössä 352-bittinen muistiväylä ja 11 gigatavua 14 Gbps:n nopeudella toimivaa uuden sukupolven GDDR6-muistia. Asuksen RTX 2080 Ti -näytönohjaimessa oli käytössä Micronin valmistamat piirit (datasheet) ja ne toimivat speksatulla 14 Gbps:n nopeudella, jolloin muistiväylän kaistanleveys on 616 gigatavua sekunnissa.
GPU-Z-ohjelman uusin 2.11.0-versio tunnistaa GeForce RTX 2080 Ti:n tiedot lähes oikein. Asuksen Strix OC -malli on asetettu toimimaan TU102-grafiikkapiirin osalta 1350 MHz:n perustaajuudella ja 1650 MHz:n Boost-taajuudella.
Asuksen Strix 2080 Ti OC on varustettu BIOS-kytkimellä, joka on vakiona Performance-tilassa, mutta käyttöön saa vaihdettua hiljaisemman Quiet-tilan. Kytkin toimii hieman totutusta poikkeavasti ja sen asento täytyy vaihtaa, kun kokoonpano on päällä ja uusi asento tulee käyttöön uudelleenkäynnistyksen jälkeen.
Performance-asetuksella tuulettimet eivät pysähdy lepotilassa, mutta pyörivät niin hiljaa että ne ovat käytännössä äänettömät. 3D-rasituksessa tuulettimet pyörivät 53 % nopeudella (1920 RPM). Quiet-tilassa tuulettimet pysähtyvät lepotilassa, kun grafiikkapiirin lämpötila on alle 55 astetta. 3D-rasituksessa tuulettimien kierrosnopeus nousi 38 %:iin (1350 RPM).
Todellisuudessa grafiikkapiirin kellotaajuus vaihteli 3D-rasituksessa 1815-1845 MHz:n välimaastossa ja grafiikkapiirin lämpötila pysytteli 65 asteesssa. Quiet-tilassa grafiikkapiirin lämpötila nousi 77 asteeseen ja kellotaajuus vaihteli 1770-1800 MHz:n välimaastossa.
Testikokoonpano
Suorituskykytesteissä mukana ovat samat näytönohjaimet kuin GeForce RTX 2080 -artikkelissa eli MSI:n GeForce RTX 2080 Gaming X Trio sekä Asuksen ROG Strix GeForce GTX 1080- ja 1080 Ti -mallit. AMD:n leiristä mukana on Radeon RX Vega 64. Koska testiin saapui GeForce RTX 20 -näytönohjaimista custom-mallit, ajettiin myös vertailutulokset GeForce GTX 10 -sarjan custom-malleilla.
Testit ajettiin 3860×2160-, 2560×1440- ja 1920×1080-resoluutioilla. GeForce RTX 2080:llä ja 2080 Ti:llä oli käytössä 411.51-ajurit ja GeForce GTX 1080:llä ja 1080 Ti:llä 399.24-ajurit. AMD:n Radeon RX Vega 64:llä oli käytössä uusimmat Adrenalin Edition 18.9.1 Optional -ajurit.
Hintataso Suomessa 27.9.2018
- GeForce GTX 1080: alkaen 519 €
- Radeon RX Vega 64: alkaen 589 €
- GeForce GTX 1080 Ti: alkaen 740 €
- GeForce RTX 2080: alkaen 859 €
- GeForce RTX 2080 Ti: alkaen 1259 €
Näytönohjainten testikokoonpano on kasattu Cooler Masterin Cosmos C700P -kotelon sisälle, jonka etupaneelissa kaksi 140 mm:n kotelotuuletinta imee viileää ilmaa kotelon sisuksiin ja takapaneelissa yksi 140 mm:n tuuletin puhaltaa lämmintä ilmaa ulos. Testikokoonpanona toimi vesijäähdytetty Intelin 6-ytiminen Core i7-8700K -prosessori asennettuna ASRockin Z370 Taichi -emolevylle ja 16 gigatavua DDR4-3200-nopeudella toimivaa keskusmuistia. Käyttöjärjestelmänä on käytössä 64-bittinen Windows 10 Pro asennettuna Kingstonin 480 gigatavun M.2 SSD:lle. Kokoonpanon virransyötöstä vastaa Corsairin 1000 watin HX-virtalähde.
- Intel Core i7-8700K (6/12 ydintä/säiettä, Turbo 4,7 GHz)
- ASRock Z370 Taichi (Intel Z370)
- 16 Gt AORUS RGB Memory 3200 MHz (16-18-18-36)
- Kingston 480 Gt HyperX Predator PCIe M.2 SSD
- Kingston 960 Gt HyperX Savage SSD
- Cooler Master COSMOS C700P -kotelo
- Cooler Master MasterLiquid Maker 240 -vesiijäähdytys prosessorille
- Corsair HX1000 (1000W)
- Microsoft Windows 10 Pro 64-bit
GeForce 411.51 -ajurit:
- Asus ROG-STRIX-RTX2080TI-O11G-GAMING
- MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio
GeForce 399.24 -ajurit:
- Asus ROG-STRIX-GTX1080TI-O11G-GAMING
- Asus ROG STRIX-GTX1080-A8G-GAMING
Adrenalin Edition 18.9.1 Optional -ajurit:
- AMD Radeon RX Vega 64
Näytönohjainten testimetodit
io-techin näytönohjaintesteissä suorituskykyä mitataan pelaamalla peliä 60 sekunnin ajan ja OCAT-sovelluksen avulla mitataan keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ja 99. persentiili.
99. persentiili (99th percentile) ilmoittaa muuttujan arvon, jota parempia ovat 99 % arvoista. Yksinkertaistetussa esimerkissä on 100 mitattua arvoa, jotka asetetaan paremmuusjärjestykseen. 99. persentiili jättää huomioimatta huonoimman eli 100. arvon ja ilmoittaa 99. parhaimman arvon. Käytännössä 60 sekunnin aikana renderöidään tuhansia ruutuja.
Kyseessä ei ole siis perinteinen ruudunpäivitystesteissä esitetty minimiarvo, joka voi olla vain yksittäinen muita hitaammin renderöity ruutu ja poikkeustapaus, vaan minimi, kun 1 % huonoimpia ruutuja on jätetty huomioimatta.
Suorituskykytestit 3840×2160-resoluutiolla
Testasimme GeForce RTX 2080 Ti:llä erikseen suorituskykyä 3840×2160-resoluutiolla, kun kaikista peleistä säädettiin kuvanlaatuasetukset parhaalle mahdolliselle tasolle ja reunojenpehmennyksen osalta käytettiin esiasetuksissa ollutta asetusta tai vaihtoehtoisesti lisättiin Temporal Anti-Aliasing -tekniikka (TAA) käyttöön.
Tomb Raiderissa ja Deus Ex:ssä keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ei yltänyt 60 FPS tasolle, mutta Battlefield 1:ssä ja Wolfenstein II:ssa pyörittiin 100 FPS:n tuntumassa. Far Cry 5:ssä keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus oli noin 75 FPS, mutta minimi tipahti vielä alle 60 FPS:ään. Riippuu siis pelistä, riittääkö GeForce RTX 2080 Ti:ssä voima pyörittämään sitä parhailla kuvanlaatuasetuksilla, mutta viimeistään Medium- tai High-tasolla todennäköisesti päästään 60 FPS:ään.
Nähtäväksi jää, miten NVIDIAn RTX- eli säteenseurantatekniikka vaikuttaa pelien ruudunpäivitysnopeuksiin, mutta todennäköisesti 3860×2160-resoluutiolla joudutaan tyytymään muilta osin alhaisiin tai keskinkertaisiin kuvanlaatuasetuksiin jos halutaan päästä sulavaan pelikokemukseen.
Alla olevissa 3860×2160-tuloksissa kuvanlaatuasetukset on säädetty siten, että pelit olisivat kaikilla testinäytönohjaimilla sulavasti pelattavia ja kuvanlaatuasetukset on haettu noin 60 FPS:n ruudunpäivitysnopeudelle GeForce GTX 1080 Ti:n avulla ennen kuin saimme GeForce RTX 20 -sarjan näytönohjaimet käsiimme.
Battlefield 1:ssä Asuksen Strix RTX 2080 Ti OC oli noin 20 FPS:ää eli noin 25 % suorituskykyisempi kuin RTX 2080 ja GTX 1080 Ti.
Myös Far Cry 5:ssä Asuksen Strix RTX 2080 Ti OC oli noin 20 FPS:ää eli noin 28 % suorituskykyisempi kuin RTX 2080 ja GTX 1080 Ti.
Uudessa Tomb Raiderissa Asuksen Strix RTX 2080 Ti OC oli 22,5 FPS:ää eli noin 26 % suorituskykyisempi kuin RTX 2080 ja 33,1 FPS:ää eli noin 44 % suorituskykyisempi kuin 1080 Ti.
Deus Ex:ssä Asuksen Strix RTX 2080 Ti OC oli noin 20 FPS:ää eli noin 26 % suorituskykyisempi kuin RTX 2080 ja GTX 1080 Ti.
Suorituskykytestit 2560×1440-resoluutiolla
2560×1440-resoluutiolla Battlefield 1:ssä Asuksen Strix RTX 2080 Ti OC oli noin 30 FPS:ää eli noin 23 % suorituskykyisempi kuin RTX 2080 ja GTX 1080 Ti.
Far Cry 5:ssä ruudunpäivitysnopeus ei enää 2560×1440-resoluutiolla skaalautunut.
Tomb Raiderissa Asuksen Strix RTX 2080 Ti OC oli noin 20 FPS:ää eli noin 24 % suorituskykyisempi kuin RTX 2080 ja noin 25 FPS:ää eli noin 32 % suorituskykyisempi kuin GTX 1080 Ti.
Deus Ex:ssä Asuksen Strix RTX 2080 Ti OC oli noin 19 FPS:ää eli noin 25 % suorituskykyisempi kuin RTX 2080 ja 1080 Ti.
Suorituskykytestit 1920×1080-resoluutiolla
Full HD -resoluutiolla Asuksen Strix RTX 2080 Ti OC oli noin 10 FPS:ää eli noin 7 % suorituskykyisempi kuin RTX 2080 ja 1080 Ti.
Kuten 2560×1440-resoluutiolla Far Cry 5 ei suorituskyvyn osalta skaalautunut Full HD -resoluutiollakaan.
Tomb Raiderissa Asuksen Strix RTX 2080 Ti OC oli noin 27 FPS:ää eli noin 22 % suorituskykyisempi kuin RTX 2080 ja noin 37 FPS:ää eli noin 32 % suorituskykyisempi kuin GTX 1080 Ti.
Deus Ex:ssä Full HD -resoluutiolla Asuksen Strix RTX 2080 Ti OC oli noin 13 FPS:ää eli noin 15 % suorituskykyisempi kuin RTX 2080 ja 1080 Ti.
Tehonkulutusmittaukset
Tehonkulutusta mitattiin seinästä Etech PM-300 -mittarilla, joka kertoo koko kokoonpanon tehonkulutuksen ilman näyttöä. 3D-rasituksena käytettiin Battlefield 1 -peliä.
Asuksen Strix RTX 2080 Ti OC -kokoonpanon tehonkulutus oli 14 wattia korkeampi kuin Asuksen GTX 1080 Ti:llä ja 29 wattia korkeampi kuin MSI:n RTX 2080:llä.
Lämpötilamittaukset
Grafiikkapiirin lämpötila mitattiin NVIDIAn näytönohjaimilla MSI:n Afterburner-ohjelmalla ja AMD:n näytönohjaimilla ajureiden Wattman-välilehden monitorointityökalulla. 3D-rasituksena käytettiin Battlefield 1 -peliä.
Asuksen Strix RTX 2080 Ti OC:llä TU102-grafiikkapiiri toimi 3D-rasituksessa Performance BIOS-asennossa 65-asteisena ja Quiet-asennossa 77 asteisena.
Melumittaukset
A-painotuksella suoritetuissa melumittauksissa Velleman DVM805 -desibelimittari sijoitettiin 60 senttimetrin päähän kiinni olevan kotelon kyljestä. Ympäristön melutaso testikokoonpano pois päältä oli 33,3 desibeliä. 3D-rasituksena käytettiin Battlefield 1 -peliä. Virallisesti melua mitataan tiettyjen standardien mukaan, joten mittaukset ovat lähinnä suuntaa antavia.
Asus on saanut optimoitua Strix RTX 2080 Ti OC:n jäähdytyksen melutason edellisen sukupolven Strix GTX 1080 Ti OC -mallin tasolle ja jopa sen alle. Isokokoinen ja kolmella tuulettimella varustettu näytönohjain oli Quiet BIOS-asetuksella käytännössä äänetön ja myös Performance-asennossa melutaso säilyi miellyttävällä tasolla.
Allekirjoittaneen mielestä kahden eri BIOS-tilan välillä kikkailu tuntuu tarpeettomalta ja hyvä kompromissi olisi lämpötilan ja melutason suhteen löytynyt Performance- ja Quiet- tilan puolivälistä.
Ylikellotustestit
Ylikellotustestissä Asuksen ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC -näytönohjain oli asennettuna suljetun kotelon sisälle. Power- ja Temp Target- eli tehonkulutuksen ja lämpötilan ylärajat nostettiin maksimiin ja tuulettimen kierrosnopeuden annettiin olla lämpötilan mukaan automaattisesti säätyvässä Auto-asennossa. Saavutetut kellotaajuudet ovat suuntaa antavia.
Alustavissa ylikellotustesteissä Asuksen Strix RTX 2080 Ti OC ylikellottui TU102-grafiikkapiirin osalta 1775 MHz:n Boost-taajuudelle, jolloin todellinen kellotaajuus oli 3D-rasituksessa noin 1935-1965 MHz. GDDR6-muistit venyivät vakaasti ilman grafiikkavirheitä 16 Gbps nopeudelle.
Testikokoonpanon tehonkulutus nousi ylikellotettuna 363 watista 430 wattiin eli 57 wattia. TU102-grafiikkapiirin lämpötila nousi ylikellotettuna 65 asteesta 72 asteeseen (+7 astetta) ja melutaso nousi 36,9 desibelistä selvästi äänekkäämmäksi 38,2 desibeliin (+1,3 dB). Ylikellotettuna tuulettimet pyörivät 61 % kierrosnopeudella (2180 RPM).
Ylikellotettuna Asuksen Strix RTX 2080 Ti OC oli Tomb Raiderissa 9,3 FPS:ää eli noin 9 % suorituskykyisempi kuin vakiona.
Loppuyhteenveto
GeForce RTX 2080 Ti on odotetusti markkinoiden suorituskykyisin pelinäytönohjain ja tällä hetkellä parasta mitä rahalla saa. NVIDIAn dominoidessa näytönohjainmarkkinoita uudet GeForce RTX 2080- ja 2080 Ti -mallit kuitenkin valitettavasti hinnoiteltiin edellisen sukupolven 1080- ja 1080 Ti -mallien yläpuolelle ja siinä missä 2080:n hintataso alkaa Suomessa 850 eurosta ylöspäin niin 2080 Ti -mallista joutuu pulittamaan jopa 1250 eurosta ylöspäin.
Asuksen Strix 2080 Ti OC -malliin joutuu investoimaan yli 500 euroa enemmän kuin yhtiön edellisen sukupolven vastaava GeForce GTX 1080 Ti -malliin. Suorituskykytesteissämme Strix RTX 2080 Ti OC tykitti 3840×2160-resoluutiolla tauluun pelistä riippuen noin 20-30 FPS:ää eli 25-44 % paremmat ruudunpäivitysnopeudet kuin 1080 Ti. Nopeasti laskettuna jokaisen FPS:n hinnaksi muodostuu karkeasti laskettuna noin 16-25 euroa.
Lähes 1,5 kilon painoinen ja kolmella tuulettimella varustettu Strix-malli piti Performance BIOS -tilassa massiivisen TU102-grafiikkapiirin lämmöt kurissa 65 asteessa ja melutaso säilyi miellyttävänä. Quiet-tilassa lämmöt nousivat 77 asteeseen, mutta näytönohjain oli käytännössä äänetön. Tehonkulutus oli 14 wattia korkeampi kuin Asuksen GTX 1080 Ti:llä ja 29 wattia korkeampi kuin MSI:n RTX 2080:llä.
Ylikellotustesteissä TU102-grafiikkapiiri saatiin toimimaan vakaasti 1775 MHz:n Boost-taajuudella, jolloin todellinen kellotaajuus oli 3D-rasituksessa noin 1935-1965 MHz. GDDR6-muistit venyivät vakaasti ilman grafiikkavirheitä 16 Gbps nopeudelle. Ylikellotettuna suorituskyky oli 9 % parempi kuin vakiona, mutta grafiikkapiirin lämpötila nousi 7 asteella, melutaso selvästi kuultavaksi 38 desibeliin ja tehonkulutus kasvoi noin 60 watilla.
Asuksen Strix 2080 Ti OC on yli 1400 euron hinnallaan tällä hetkellä markkinoiden kallein 2080 Ti -malli. Halvimmat GeForce RTX 2080 Ti -mallit maksavat noin 1250 euroa, joka on jo paljon rahaa, joten lähes 1500 euron hintalappu tuntuu melkein järjettömältä. Kaiken lisäksi käytännön testeissä Strix 2080 Ti OC ei tarjonnut mitään niin maata mullistavaa, että sen hinta tuntuisi perustellulta. Emme ole kuitenkaan vielä testanneet muita ja edullisempia 2080 Ti -malleja, joten lopullista tuomiota ei voida vielä tässä vaiheessa julistaa.
Yksi asia on kuitenkin varmaa ja se on, että PC-pelaajat joutuvat nykyisessä NVIDIAn dominoimassa markkinatilanteessa venyttämään kukkaron nyörit äärimmilleen, jos haluavat päivittää tietokoneeseensa RTX ON -aikakauteen. Voisimmepa sanoa, että te kuluttajat voitte vaikuttaa tilanteeseen lompakollanne, mutta tarpeeksi moni ostaa ja päivittää kuitenkin.
Täällä osa porukkaa päättelee ettei toimi max asetuksilla koska ajettu low asetuksilla tuossa testissä.
Olen samoilla linjoilla.
Esim. minä en osta 2080Ti ohjainta siksi että pääsisin pelaamaan 4K ta Low asetuksilla :rofl:
Olisin voinut sillai tehdä jo Gtx1080Ti
Ja koska kyseessä on 2080Ti testi niin olisi aika olennaista tietää miten nopea kortti on 4K lla ultra/max asetuksilla koska ei tälläistä +1300e korttia osteta Low asetuksilla pelaamiseen.
ihan sama jos Gtx1080 ja Vega64 tuhnut ei 4K lla kulje, tämähän on 2080Ti testi.
Niin ja saa sillä jopa yhden iPhone XS 256gb muistillakin 😀
Mitä konsoleihin tulee niin sitä 4K kokemusta turha lähteä edes vertaamaan highEnd tietokone+näyttö combon kanssa.
Voiha sitä ostaa vaikka käytetyn Ps1 ja säästää rahaa.
Tai sitten vain ostaa kovaa Pc rautaa ja nauttii HighEnd tekniikan antimista :cigar2:
@Lepakomäyrä pistäppäs ne lainaukset samaan viestiin ("+ lainaa" nappi viestilaatikoiden alanurkassa), ettei tarvitse lähettää viittä viestiä peräjälkeen.
Testien asetuksista:
tärkeintä minusta on se, että testit ajetaan pelin sisältämällä presetillä, niin kuin on tehty.
Joo kiitti,laitetaan tästä lähtien.
Jeps, 7800 GTX:n 500eur hintalappua tuli joskus jonnena kauhisteltua.
Onhan tää hullua kun pelkän näytönohjaimen hintaan saa jo tehokkaan peli-PC:n.
Jostakin luin, että ensimmäisestä erästä Strix 2080 Ti näyttiksiä puuttuu Fan Connect ominaisuus kokonaan kun siinä ollut jotain valmistusongelmia. 2080 Strixissä tuo kuulemma on ja 2. erästä eteenpäin tulee olemaan myös näissä ongelman ollessa sittemmin selätetty. Kuulostaa aika ihmeelliseltä.
ASUS GeForce RTX 2080 Ti STRIX OC 11 GB
Joo meidän testikappaleesta puuttuu kanssa.
noniin, artikkeli on julki ja lisätty GeForce RTX 2080 Ti -testit 3840×2160-resoluutiolla pelien parhailla kuvanlaatuasetuksilla + TAA:
Testissä Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC (TU102) – io-tech.fi
Nopea on mutta näillä hinnoilla se on merkityksetöntä suurimmalle osalle. Vaikka olisi rahaa ostaa moinen kortti joka sormelle ja varpaalle, niin ei siinä mitään järkeä ole. RTX OFF.
katso liitettä 140541 Tuleeko muilla, täällä sivuston puolella, melkein jokainen kommentti tuplana (siis tarkennetaan, näkyykö kommentti tuplana)? Ainakin, jos on lainattu ja vastattu… Foorumin puolella ei ole vastaavaa ongelmaa…
Vetäisin tuohon vielä kuvakaappauksen selventämään…
Tuo piirin koko on kyllä jäätävä… 😀
Oma Rx Vega ei myöskään idlenä/videoita katsoessa tuulettimet pyöri lainkaan… vasta kun 65c saavutetaan niin tuulettimet lähtee päälle.
Tuleekohan näistä sitten jouluksi ne ei tehdaskellotetut mallit jotka voi kellottaa tälle tasolle halvemmalla, kunhan on ensin myyty tosifaneille näitä kalliita "oc"-kortteja? :think:
On tykki kortti kyll, mut ei mitenkään mullistava, notta kantsii 1080ti päivittää tähän(kään). Ootellaan seuraavaa sukupolvea ja johka rtx -korttien uudet kyvyt saavat laajemman tuen.
Samsalle kiitokset tästäkin testistä!
Ihmettelen vain miksi @Sampsa ei ole vieläkään ottanut mukaan vegan non-refu mallia. Refu throttaa vakiona vaikka kuinka. 🙂
Testimetodit ja niiden laadut vaihtelee, mutta kannattaa arvostelussa ottaa huomioon techpowerupin ja guru3d testit 2080ti duken kohdalla, joka heillä päihitti ilmeisesti strixin rog mallin. Tuota dukea jos pääsisit testaamaan (toimitusvaikeudet ärsyttää meitä kaikkia), mutta on potentiaalisesti tehokkain ja vaikuttaa ainakin hinta/laatusuhteeltaan hyvältä.
Ei. kun ne halpispiirit on nvidian binnaamia paskasiruja.
Jep, ollut Gigantissa 1209eur listoilla aina välillä hetken ja sitten katoaa päiviksi. Mystillinen meininki. Aikamoinen hajurako hinnassa strixiin verrattuna.
Voiko näin sanoa mistään rtx kortista atm?
Hyvä mielipiteenpalanen tuossa viimeisessä kappaleessa. :tup:
Moi! Miksi ei ole 3440 X 1440? Onko 21:9 turhaa?
Ei ole mutta valitettavasti tunteja on vuorokaudessa rajallisesti.
Kiitos!
Voit myös saada osviittaa tuosta kertomalla 2560×1440 fps:n 0,74:llä.
Kiitos!
Huikee kortti, mutta niin on hintakin. Äänestän lompakolla, hyllyyn jää.
Hurjaksi on mennyt. Nyt on koneessa 1050Ti millä pyörii kaikki FullHD-resolla kun pikkasen graffoista nipistää. Kortista maksoin 150eur. 15v sitten ostin Radeon 9700:n joka oli silloin aikalailla top of the line ja kustansi 300eur. Sillä pelasin pitkään. Nyt siitä top of the linestä pitäis maksaa 1500eur. 😀
Ihan sama vaikka ois miten nopea kortti. Kukaan täysjärkinen ei osta 1000-1500€ näytönohjainta. Jengi menee vehje ojossa kauppaan kun tuli uus kortti ja taas saa full hd resolla pari fps lisää. Ihan hyvin 1080 korteilla vieläkin pärjää jotka ovat sikahintaisia edelleen. Jos joka kerta tulee satku pari lisää kun uutta tuodaan niin onnea 2030 luvulle. 10k€ vihreän lipun -ti mallista. Way to go. Todella järkevää ostaa tollasta näyttistä (2080).
Mut meitähän on moneen junaan.
No se on ihan oma moka jos ei vaivaudu lukemaan artikkelin tekstejä, vaan katsoo pelkät taulukot. IO:n kaverit panostaa kovasti artikkeihin ja ainakin itse luen ne tekstit. Muuten voisi vaikka asioida murossa edelleen. 😉
Kyllä komppaan @Sampsa :n näkemystä, että ajellaan noin niinkun suht sellasilla asetuksilla joilla on mukava pelata, varsinkin kun lisäksi on tuo .99 persentiili, niin niistä voi melko paljon päätellä.
Eiköhän nettissä ole kohta todella monta 2080 TI testiä jossa on kaikki asetusmutterit ultralla.
Mikä tuo persetiilen ja keskimääräisen fps:n ero nyt olikaan, kun ne ovat taulukossa niin erisuuruisia?
On kyllä totta että se jengi joka näitä ostaa FullHd resolle ei ole täysjärkistä.
Myös ne jotka kuvittelee jonku ostavan näitä FullHd resolle eivät hekään täysjärkisiä ole.
Mahtavaa tekstiä jälleen. Itseä kiinnosti eniten allekijoittaneen mielipide kortista, silti tarvii hattua nostaa, että saatin tämäkin arvostelu kattavuudessaan tänne(puolueettomaan testiin..).
Ehdotuksena olisi seuraava: Onko teillä saatavilla USB-C dongleja tai adaptereita joilla testata tuo näyttiksen ulostulo. Tai esimerkiksi usb-c näyttöä. Tuon pitäisi kuulemma joillakin näyttö ja/tai adaptereilla toimia, vaikka hieman tulisikin viivettä. Olisi kiinnostava tietää hyötykäytön mahdollisuus ilman VirtualLink laitetta.
NVIDIA Titan X (Pascal) – io-tech.fi
Siellä lukee tarkemmin.
Jos nyt oikein koittaa tuolta tiivistää niin:
"
Kyseessä ei ole siis perinteinen ruudunpäivitystesteissä esitetty minimiarvo, joka voi olla vain yksittäinen muita hitaammin renderöity ruutu ja poikkeustapaus, vaan minimi, kun 1 % huonoimpa ruutuja on jätetty huomioimatta.
"
muistaakseni asuksen lähettämässä oli joku valmistusvika tai suorituskyvyn kanssa ongelmaa.
Reference vega oli nopeampi vaikka se siellä jossakin 80c hujakoilla pyöri
Niin siis tässäkin artikkelissa on nuo 4k Ultra -tulokset 2080 Ti:n osalta erikseen ajettuna.
Ajan tulevaan RTX 2070 -artikkeliin Vega 64 -tulokset uusiksi tuolla Asuksen customilla. Aika tasoissahan se oli tuon referenssin kanssa, kun sen aikoinaan testasin.
Vega64 nitro+ ois hyvä. En halua etes katsoa koko testiä, jos se on tehty sillä strixillä , varsinkaan jos siinä tehdään myös ylikellotus testi.
Yksinkertaistettuna jos 60 sekunnin testipätkässä keskimääräiseksi ruudunpäivitysnopeudeksi mitataan 60 FPS niin se tarkoittaa, että 60 sekunnin aikana renderöitiin 3600 ruutua (60 sekuntia * 60 ruutua / s = 3600). 99. persentiilissä jätetään näistä 3600 renderöidystä ruudusta huomioimatta 1 % eli 36 huonointa ruutua.
Tarkoituksena on pyrkiä karsimaan yksittäiset poikkeukset. Perinteisessä "minimissä" minimi on se huonoin yksittäinen renderöity ruutu, joka saattaa olla pelkkä yksittäinen poikkeama. 99. persentiili kertoo että 99 % pelatusta ajasta ruudunpäivitysnopeus oli kyseisen arvon yläpuolella.
Se tässä vaan itseä mietityttää, että onko parempien varjojen ja valaistuksen saavuttaminen yli 1000€ arvoista 1080p resoluutiolla niin, että kuva on pelattavaa?
Toki tuota ei vielä pystytä testaamaan niin luonnollisesti tässä verrataan perinteistä renderöinti tapaa, koska se on tällä hetkellä ainoa tapa tehdä vertauksia. Muutenkin mietin, vaikka Nvidia ei olisi julkaissut raytracingiä niin sirut olisivat olleet pienemmät (RT ytimet pois), paremmat marginaalit ja silti ok 30% hyppäys generaatioiden välillä suoritustehossa. Jostain luin, että Turing oli tarkoitus julkaista 7nm missä se sirun koon puolesta nykyisiin ominaisuuksiin nähden olisi ollut fiksumpi ratkaisu. Onkohan tässä varmaan taustalla AMDn jälkeen jääminen high end tuotteissa ja sauma siten julkaista RT ytimet erittäen suurella sirulla. Sitten kun Nvidia hyppää 7nm niin on jo jotain softa pohjaa Raytracingillä, mutta miksi ottaa riski massiivisella sirulla, kun AMD ei muutenkaan kykene vastaamaan? Mitenkähän paljon Nvidia tekee voittoa 754mm2 suurella sirulla, kun miten tällä hetkellä teholliset saavutukset ymmärretään on fp32 pohjaisessa rasterointi renderöinnissä ja se mitä RTX ajaa ei pysty testaamaan?
Paha sanoa. Ehkä aika vain oli kypsä. Arkkitehtuuri oli suunniteltu 7nm ei vielä niin valmis kuin haluttiin suunnitteluvaiheessa. Haluttiin tehdä hyvin tunnetulla valmistustekniikalla, eikä otettu riskiä, että xx prosenttia prossista olisi ollut enemmän tai vähemmän susia.
Vain Nvidia tietää. Joka tapauksessa firmalla riittää paukkuja tehdä 7nm päivitys ensi vuonna pienin viilauksin varsinkin kun ovat ensin nähneet mitä AMD tekee ja hinnoitella 7nm tuotteet sen mukaan.
Jos uusi AMD on tosi hyvä, niin pienennetään katetta ja pistetään 7nm AMD tehoon sopivasti hinnoiteltuina ulos. Jos AMD on pahasti jäljessä, niin hintaa voi nostaa taas sen 30% ilman suuria murheita 😉
Mutta tätä ei näe edes kristallipallosta. AMD on pitänyt tällä kertaa kortit aika tiukasti rintaa vasten.
Olihan testiin tulossa myös Ti-versio MSI Trio:sta? Mielenkiintoinen nähdä on sen jäähy noin heikko kuin TPU:n testit antaa ymmärtää.
Tässä on toki AMDlle sauma julkaista Vega 7nm kuluttajamarkkinoille, kun Nvidia istuu 12nm ja puskee mahdottoman kokoisia siruja. Tällöin pienempi Vega jos siis sen muistiväylä saadaan kuristumasta ja koska fp32 teho on kasvanut jopa 60% jolloin se kykenisi paljon pienemmällä sirulla kilpailemaan RTX 2080 ja RTX 2080ti välissä. Raytracinging huono vastaanotto, kun sitä ei voida "vielä" testata ja resoluutio kortin hintaan nähden ei ole järkevä olisi AMDlle vielä perinteisen rasteraation ja fp32 laskennan osalta mahdollisuus vielä yrittää pelastaa tuo high end.
Vissiin 7nm tulee pelaajille jossain vaiheessa, mutta Vegasta ei ollut puhetta. En nyt vaan pysty/hyväksy maksamaan 30% parannuksesta 70% enemmän ja mallit nimetään ns. halvemman version titaanista periaatteella ja sitten kuitenkin pyydetään titaani hintoja koh koh Nvidia.
Mä en kyllä mitenkään päin vieläkään usko, että edes NVidia kuvittelee näitä RTX-kortteja myytävän mitenkään massoittain. Sieltä on lähes "pakko" tulla Q1-Q2 sisällä julkaisu, jolla miellytetään sitä suurinta ostajaryhmää (ehkä GTX2xxx tai 11xx, ilman RTX:aa, siinä 300-800e haarukassa, malleittain). Ei siellä mitään tyhmiä olla.
Tai sitten RTX-hintojen on pakko tippua noin puoleen, siihenkään en usko, kun jossain muualla oli BOM-luvuista puhetta. Muuten kaikki sataa kilpailijoiden laariin, kun harva "normipelaaja" (tai semmoisen isukki) on valmis näin paljoa yhteen komponenttiin investoimaan, vaikka kuinka hienoja heijastuksia näkyisi. Puhumattakaan siitä, jos vanha näyttis hajoaa ja kaupasta pitäisi tilalle joku saada. Onko RTX 2070 edes riittävän halpa? Mielestäni ei ole, kun seuraa minkälaisia koneita esim. työkaverit kasaavat lapsilleen, joku 1050/1060 on tällä hetkellä se sweet spot.
Tilanne on kuitenkin omasta näkökulmasta siinä mielessä positiivinen, kun 1080Ti kopan sisällä voi kaikessa rauhassa seurata tilanteen edistymistä. Varsinkin kun minkäänlaista uskollisuutta tiettyä piirivalmistajaa kohtaan ei ole, hyvin voi vilkuilla aidan toisellekin puolen mitä sieltä tulee.
Kiitos Sampsalle hyvästä revikasta, ettei mene täysin ohi aiheen. :tup:
Eiköhän saada :tup:
Testi oli hyvin odotetun kaltainen. Nyt olisi mukava nähdä jotain uutta AMDltä.
AMDn kanssa vaan pitää kenties käyrät suhteuttaa ohjainten hintaan, jotta saataisiin vertailu missä AMD nousee lähemmäs kärkeä. Tomssihan tapasi esittää vertailun hinta/laadun mukaisesti myös?
I hate to be that guy but…
"Suorituskykytesteissä mukava ovat samat näytönohjaimet kuin GeForce RTX 2080 -artikkelissa"
Pitäisi olla "mukana"
"GeForce RTX 2080 Ti käyttää TU102-grafiikkapiiriä, jossa on käytössä 48 % enemmän CUDA-ytimiä, teksturointiyksiköitä, Tensor-ytimiä ja RT-ytimiä kuin GeForce RTX 2080 -mallin TU102-grafiikkapiirissä."
Pitäisi olla "TU104"
Kiitos, jatkossa tiedoksi että kirjoitusvirheet voi raportoida uutisen/artikkelin lopusta löytyvän linkin kautta lomakkeella :tup:
https://io-tech.fi/palaute
Mahtaako tuo palaute kanava edes oikeasti toimia, kun sen kautte ilmoitettuja asioita ei koskaan korjata? Vai onko viive kuukauden mittainen, jos sen kautte ilmoittaa? 3 viikkoa olen jaksanut seurata, sinä aikana ei ole yhtäkään ilmoittamaani asiavirhettä tai kirjoitusvirhettä korjattu.
Sen sijaan jos kommenteissa ilmoittaa virheistä, niin ne korjataan tosi nopsaan.
Selvä, jatkossa sitä kautta. 🙂
Kiitos hyvästä artikkelista jälleen. Ostohousuja ei itse tule vielä jalkaan kiskottua varsinkin kun saatavuudet ja toimitusajat ovat mitä ovat. Katsellaan tilannetta lähempänä joulua. 1080Ti:n omistajana tässä ei mitään kiirettä ole. Kieltämättä oisin jäänyt itsekkin kaipaamaan 3440×1440 resoluutiolla testejä, mutta on ymmärrettävää että kaikkea ei ehdi millään testata. Fps lukemat löytynevät kaiketi jostain 2560 – 3840 resoluutioiden välimaastosta suunnilleen?
Kiitos kattavasta artikkelista @Sampsa . Köyhälle kallista, kaikille samanhintaista. RTX 2080 testi kun tuli julki, olin pettynyt että ei ole järkeä ostaa sitä 1080 tilalle, kun tehoero ei vaan kata käytettyjen eurojen määrää. RTX 2080ti kohdalla hinta on minulle liian suolainen, mutta tässä on sentään selkeä tehoero entisiin siellä missä kuuluu: 2k ja varsinkin 4k pelaamisessa. Se on kuitenkin tätä päivää ja 4k pelaamisessa entisillä korteilla on saanut jo hieman yskiä kun parempia asetuksia on laittanut tulille.
Sanoin itselleni että tulen skippaamaan tämän sukupolven, mutta ehkä lähitulevaisuudessa kun hinnat hieman muovautuu tai käytettyjä alkaa saamaan, tulen 2080ti nykyisen tilalle hommaamaan.
Mitä noihin käytettyjen testien asetuksiin tulee, niin tämä nykyinen käytäntö on ehdottomasti paras. Pystyn suoraan testistä näkemään mitä uusi näytönohjain toisi nykyiseen parempaa ja minkälaisilla asetuksilla suunnilleen kykenisin pelejä pelaamaan. :tup:
@Sampsa mistä sää sait nuo vaiheiden määrät laskettua, ainakin Gamers Nexusin analyysissä tuossa on 16 vaihetta grafiikkapiirille (7 piirin toisella puolella, 9 toisella puolella) ja kolme vaihetta muisteille (3 ylimmäistä oikealla puolella piiriä). Myös itse laskettuna vaiheita löytyy yhteensä 19.