Testasimme huhtikuussa Asuksen ROG Swift OLED PG32UCDM -pelinäytön, joka on varustettu Samsungin 3. sukupolven QD-OLED-paneelilla. Nyt testivuorossa on Asukselta lähes vastaava PG32UCDP-näyttö, mutta LG:n valmistamalla White- eli WOLED-paneelilla varustettuna. Näyttöjen mallinimissä on yhden kirjaimen ero ja ne ovat keskenään samankokoisia, molemmat tukevat 4k-resoluutiota ja 240 hertsin virkistystaajuutta sekä hintakin on sama noin 1550 euroa, mutta joitain eroja ominaisuuksista kuitenkin löytyy. Näistä merkittävimpänä nyt testissä olevassa PG32UCDP:ssä on mahdollisuus vaihtaa 4k-resoluutiosta ja 240 hertsin virkistystaajuudesta kilpailulliseen pelaamiseen paremmin sopivaan Full HD -resoluutioon ja 480 hertsin virkistystaajuuteen. Lisäksi näytöissä on toisistaan poikkeava pinnoite.

Tässä artikkelissa tutustumme Asus ROG Swift OLED PG32UCDP:n ominaisuuksiin ja vertailemme erityisesti edellä mainittujen näyttöjen eroavaisuuksia keskenään testitulosten kera:

  • Asus ROG Swift OLED PG32UCDP: LG:n WOLED-paneeli
  • Asus ROG Swift OLED PG32UCDM: Samsungin QD-OLED-paneeli

 

Näytön ominaisuudet, rakenne ja OSD-valikko

Asuksen ROG Swift OLED PG32UCDP on varustettu tasaisella 32-tuumaisella LG:n 3. sukupolven WOLED-paneelilla, joka tukee 4K UHD- eli 3840×2160-resoluutiota ja sen maksimivirkistystaajuus on 240 hertsiä tai Full HD- eli 1920×1080-resoluutiolla 480 hertsiä. Näytölle luvataan alhaiset viiveet ja 3 vuoden takuu kuvan kiinnipalamistakuulla. PG32UCDP on virallisesti AMD FreeSync Premium Pro -sertifioitu ja NVIDIA G-Sync -yhteensopiva.

PG32UCDP on listattu Suomessa jälleenmyyjillä edullisimmillaan noin 1550 eurolla eli samaan hintaan kuin Samsungin QD-OLED-paneelilla varustettu PG32UCDM, joka testattiin io-techissä jo aiemmin.

 

Näytön ominaisuudet

  • Paneelin tyyppi: OLED
  • Paneelin koko: 31,5″
  • Paneelin kaarevuus: –
  • Natiiviresoluutio: 3840×2160
  • Virkistystaajuus: 240 Hz / (480 Hz)
  • DisplayHDR: True Black 400
  • Vasteaika: 0,03 ms (GtG)
  • Ulkomitat (ilman jalustaa): 71,4 x 43,0 x 7,1 cm
  • Paino (jalustalla): 7,3 kg
  • VESA-seinäkiinnitys: 100 x 100 mm
  • Virkistystaajuuden synkronointi: AMD FreeSync Premium & VRR (HDMI 2.1) & NVIDIA G-Sync Yhteensopiva

 

Kuten Samsungin 3. sukupolven QD-OLED-paneeleissa, myös LG:n 3. sukupolven WOLED-paneeleissa on parannettu tekstin luettavuutta edellisiin sukupolviin verrattuna. Tekstin tarkkuus on molemmissa paneeleissa 4k-resoluutiolla nyt hyvällä tasolla ja eroja niiden välillä on silmämääräisesti hyvin hankala edes havaita. Paneelin jäähdytyksessä auttaa kustomoitu jäähdytyssiili, jotta aktiivista tuuletinta ei tarvita.

Jalusta on tismalleen sama kuin PG32UCDM:ssä, joten myös säätömahdollisuudet ovat samat eli 25 asteen kallistuskulma (-5° ~ 20°), 15 asteen kääntökulma molempiin suuntiin ja 8 cm verran korkeussäätöä. Myös alaosan valaistukset ovat samat. Takaosassa on melko suuri RGB-valaistu ROG-logo sekä punaisella valaistu Swift-teksti jalustassa. Logon valaistusta ja efektejä voidaan säätää näytön OSD-valikosta tai kytkeä kokonaan pois päältä.

Näyttöliittiminä on kaksi HDMI 2.1 -näyttöliitintä sekä yksi DisplayPort 1.4 -näyttöliitin, joiden lisäksi tarjolla on 3,5 mm:n kuulokeliitäntä, kolme USB Type-A 3.2 -liitintä, USB Type-B -liitin, USB Type-C -liitin (90 W PD & DP Alt Mode) ja optinen äänen ulostulo. Virtalähde on ulkoinen ja painaa 800 grammaa.

Näytön OSD-valikoissa liikutaan näytön takaa alhaalta keskeltä löytyvällä ohjaustikulla ja napeilla. OSD-valikot ovat Asuksen pelinäytöistä tutut ja ominaisuuksia voidaan säätää lisäksi ohjelmallisesti Asuksen DisplayWidget Center -sovelluksella, joka vaatii toimiakseen, että näyttö on liitetty tietokoneeseen USB-johdolla.

 

Mittaus- ja testitulokset

Näytön eri mittaukset suoritimme SpyderX Elite- ja Xrite i1 Display Pro -näytönkalibrointilaitteiden avulla. Kaikki muut mittaukset suoritettiin SpyderX Elitellä paitsi kontrastisuhde, kirkkaus ja mustan taso, joissa käytettiin i1 Display Prota ja DisplayCAL-ohjelmistoa tarkempien tuloksien saavuttamiseksi. Mittaukset ovat suoritettu kalibroimattomalle näytölle eli kuvastavat sitä mitä kuluttaja paketista saa.

Testit on ajettu uusimmalla firmware-versiolla (MCM103).

OLED-paneelin kohdalla mittasimme myös kirkkauksia eri kokoisilla valkoisilla ikkunoilla. Tähän mittaukseen käytimme NVIDIAn LDAT-työkalua.

Lisäksi mittasimme näytön viivettä OSRTT- eli Open Source Response Time Tool -mittalaitteella, jonka on kehittänyt Andrew McDonald TechTeamGB:stä.

HUOM! Tehdasasetuksista poiketen mittaukset on tehty näytöstä löytyvä Uniform Brightness -tila käytössä, joka rajoittaa maksimikirkkauden tietylle tasolle, jolla se pysyy samana valaistavien pikselien määrästä huolimatta. Jos tila ei ole päällä, mittalaitteemme antamat tulokset esimerkiksi väritarkkuudesta eivät ole kohdallaan.

 

Kirkkaus

Asus ROG Swift OLED PG32UCDP:stä löytyy kirkkauden SDR-tilassa kaikilla valkoisen ikkunan kooilla tietylle tasolle kiinteästi lukitseva Uniform Brightness -asetus, joka on vakiona pois päältä. Uniform Brightness -asetus päällä näytön kirkkaudeksi 100 prosentin ikkunan koolla mitattiin 295 cd/m², joka on 25 cd/m² kirkkaampi kuin Asus PG32UCDM:llä.

Myös HDR-kirkkauden osalta PG32UCDP oli mittauksissamme kirkkaampi kuin PG32UCDM. Maksimi HDR-kirkkaudeksi pienimmällä 5% ikkunan koolla mittasimme 942 cd/m², kun PG32UCDM:ssä vastaava lukema oli 862 cd/m².

 

Värintoistoalue

Asus PG32UCDP kattoi testeissämme 100 % sRGB-, 91 % AdobeRGB- ja 97 % DCI-P3-väriavaruudesta, jääden hieman PG32UCDM:n 96 % AdobeRGB tuloksesta.

 

Gammavastaavuus

Gamma-arvolla säädetään harmaasävy- ja RGB-arvot näytölle sopiviksi. Oikein säädettynä pienet sävyerot erottuvat toisistaan mahdollisimman hyvin. Yleensä PC-näyttöjen tehdasasetus on pyritty saamaan mahdollisimman lähelle arvoa 2,2.

Asus PG32UCDP:ssä on viisi eri gamma-asetusta, joista vakio on Gamma 2,2, kuten sisarmalli PG32UCDM:ssä. Osa gammoista kuten oletus 2,2 oli mittauksissamme 0,1 korkeampi kuin oletettu arvo.

 

Väritarkkuus

Näytön väritarkkuus on erityisen tärkeää kuvien ja videoiden käsittelyssä. Delta-E-arvolla kuvataan numeerisesti kahden värin eroavaisuutta. Yleisesti ottaen Delta-E-arvon ollessa alle 3, voidaan todeta näytön toistavan värejä riittävän tarkasti ja jälkituotannossa kalibroinnin tavoitteeksi otetaan 2 tai alle. Arvon ollessa yksi tai pienempi, väriero ei ole ihmissilmällä havaittavissa.

Väritarkkuuden keskiarvoksi mittasimme PG32UCDP:llä 1,00 Delta-E eli väritarkkuus on hyvällä tasolla, mutta kuitenkin hieman heikompi kuin PG32UCDM:n 0,5 Delta-E tulos.

 

Väritasaisuus

Väritasaisuudessa suurimmat poikkeamat mitattiin täydellä 100 prosentin kirkkaudella paneelin oikeassa laidassa, jossa suurin mitattu poikkeama oli 4,0 Delta-E. Asus PG32UCDM:ään verrattuna väritasaisuus oli PG32UCDP:ssä huonommalla tasolla.

 

Valotasaisuus

Valotasaisuuden suurin poikkeama mitattiin paneelin reunoilla, jossa poikkeama oli enimmillään 5-7 prosenttia. Myös valotasaisuudessa QD-OLED-paneelilla varustettu PG32UCDM oli paremmalla tasolla.

 

Tehonkulutus

Mittasimme tehonkulutusta seinästä Cotech EMT707CTL -mittarilla näytön täydellä kirkkaudella, kun taustana oli valkoinen taustakuva. Tehonkulutukseksi mitattiin 91 wattia, joka on lähes 30 wattia vähemmän lukema kuin PG32UCDM:llä.

 

Katselukulmat

Näytön katselukulmaksi Asus ilmoittaa 178 astetta.

 

Viive

Kuvasimme näyttöä ns. pursuit-camera-tekniikalla UFO-testissä selvittääksemme paneelin pikselien vasteajan mahdollisesti aiheuttavat liikesumeudet.

Kuten kaikkien testaamiemme QD-OLED- ja OLED-paneeleiden kohdalla, myös PG32UCDP:llä liikesumeus on hyvin vähäistä korkeammilla virkistystaajuuksilla ja häntimistä ei juuri esinny. PG32UCDP:n 480 hertsin virkistystaajuuden tila tuotti kristallinkirkkaan kuvan samaan tapaan kuin aiemmin  testaamamme 540 hertsin pelinäytöt.

 

Vasteajaksi mitattiin 240 hertsin virkistystaajuudella 0,9 millisekuntia. Puolet alhaisemmalla 120 hertsin virkistystaajuudella vasteajaksi mitattiin lähes sama eli 0,85 millisekuntia ja 480 hertsin tilassa 0,77 millisekuntia. Näillä vasteajoilla PG32UCDP on vertailussamme taulukon kärjessä.

Myös sisääntuloviiveeksi mittautimme toistaiseksi alhaisimmat tulokset. 240 hertsin tilassa tulos oli 1,1 millisekuntia ja 480 hertsillä 1,6 millisekuntia.

PG32UCDP otti vertailutulostemme joukosta kärkipaikan viiveiden osalta, mutta on todettava, että erot esimerkiksi PG32UCDM:n viiveisiin ovat todellisuudessa lähes merkityksettömät.

 

Käyttökokemukset

Yksi suurimmista eroista Asuksen näyttöjen välillä on paneelin pinnoite. Samsungin QD-OLED-paneelilla varustettu PG32UCDM:n pinnoite on kiiltävämpi ja tämän testin kohteena olevassa PG32UCDP:ssä on mattapinnoite. Molemmissa pinnotteissa on omat hyvät ja huonot puolensa riippuen käyttäjän omista tarpeista ja mieltymyksistä. Kiiltävä pinnoite heijastaa huomattavasti mattapintaa enemmän, lähes peilin tavoin ja kirkkaammassa valossa pinnassa on nähtävissä violetin värinen hehku. PG32UCDM:n laajempi väriavaruus yhdistettynä kiiltävään pintaan ja QD-OLED-tekniikkaan tuottivat jonkin verran rikkaammat värit kuin PG32UCDP:n OLED-paneeli, mutta eroja ei todennäköisesti havaitse ilman vierekkäistä vertailukohtaa.

Molempien näyttöjen OLED Care -ominaisuudet ovat samanlaiset eli muun muassa Pixel refresh -toiminnon muistutus on kytkettävissä kokonaan pois päältä. Molemmissa näytöissä on 3 vuoden takuu, joka sisältää kuvan kiinnipalamisen.

PG32UCDP:n erikoisominaisuus on mahdollisuus vaihtaa 4K UHD -resoluutiosta ja 240 hertsin virkistystaajuudesta kilpailulliseen pelaamiseen sopivampaan Full HD -resoluutioon jopa 480 hertsin virkistystaajuudella. Vaihtaminen kuvatilojen välillä on toteutettu helpoksi ja vaihto voidaan määritellä esimerkiksi suoraan näytön takaosan näppäimien pikatoimintoihin. Full HD -resoluutio 32-tuuman näytöllä ei näytä erityisen hyvältä alhaisen pikselitiheyden takia, joten tilan kanssa on hyvä käyttää pelistä mahdollisesti löytyvää resoluution skaalausmahdollisuutta tai näytöstä löytyvää toimintoa, jolla voidaan simuloida 27- tai 24,5 -tuumaista näyttöä ruudulla. Testeissämme toiminto toimi suhteellisen hyvin, mutta esimerkiksi 24,5-tuuman ruutu jättää melkoiset isot mustat surupalkit ruudun ympärille, joihin pitää tottua. Ominaisuutena tämä kahden resoluution tila on ainakin teoriassa tasolla varsin nerokas etenkin pelaajille, jotka pelaavat sekä kilpailullisia pelejä, että AAA-luokan näyttäviä seikkalupelejä ja harrastavat näytöllä videoiden katselua.

PG32UCDP:ssä on mainostettu myös nykytrendien mukaisesti erilaisia AI-ominaisuuksia. AI Sniper -tila zoomaa kuvaa pienellä alueella automaattisesti, kun tähtäin viedään vihollisen päälle. Lisäksi näytössä on ns. MOBA Map Helper, jonka on tarkoitus MOBA-tyylisissä peleissä automaattisesti korostaa esimerkiksi pelin karttaa, kun ruudun ulkopuolella tapahtuu jotain huomion arvoista. Tätä toimintoa emme saaneet testeissämme vielä toimimaan ainakaan testin aikana League of Legendsissä tai Valven uudessa Deadlockissa. Ominaisuus saattaa tulla laajemmin käyttöön firmwire-päivityksen muodossa. Tämän lisäksi käytettävissä on vielä AI Shadow Boost, joka helpottaa pimeämmissä peleissä vihollisten näkemistä.

 

Loppuyhteenveto

Asus ROG Swift OLED PG32UCDP on 32-tuumainen pelinäyttö, joka tukee 4K UHD- eli 3840×2160-resoluutiota ja sen maksimivirkistystaajuus 240 hertsiä, joten se on paperilla lähes identtinen aiemmin testaamamme ja lähes samalla mallinimellä varustetun Asus ROG Swift PG32UCDM:n kanssa. Ominaisuuslistauksen samankaltaisuudesta huolimatta erojakin näyttöjen välillä kuitenkin löytyy. PG32UCDP on varustettu LG:n 3.sukupolven WOLED-paneelilla, kun taas PG32UCDM:ssä on Samsungin 3. sukupolven QD-OLED -paneeli. PG32UCDP:ssä on mattapinnoite ja PG32UCDM:ssä kiiltävä, jonka lisäksi PG32UCDP:ssä on Dual Mode -ominaisuus eli näyttö voidaan asettaa toimimaan myös Full HD -resoluutiolla jopa 480 hertsin virkistystaajuudella. Molemmat näytöt ovat samanhintaisia ja maksavat tällä hetkellä Suomessa noin 1550 euroa.

Molempien näyttöjen viiveet olivat erittäin alhaiset, molemmissa tekstin selkeys on hyvällä tasolla etenkin edellisten sukupolven paneeleihin verrattuna, PG32UCDM:n väriavaruus oli hieman laajempi ja näin ollen myös kirkkaan pinnoitteen ansiosta värit olivat jonkin verran rikkaammat, kun taas PG32UCDP:n tehonkulutus oli hieman alhaisempi ja siitä löytyy joitain AI-ominaisuuksia ja aiemmin mainittu 480 hertsin tila.

 

Asus ROG Swift OLED PG32UCDP vs PG32UCDM

 

Asus ROG Swift OLED PG32UCDP

  • Mattapinnoite
  • Korkeampi maksimikirkkaus SDR- ja HDR-tilassa
  • Marginaalisesti pienemmät viiveet
  • Mahdollisuus vaihtaa kahden eri näyttötilan välillä (4K UHD 240 Hz & Full HD 480 Hz)
  • Alhaisempi tehonkulutus
  • AI-ominaisuudet

 

Asus ROG Swift OLED PG32UCDM

  • Kiiltävä pinnoite
  • Rikkaampi värimaailma
  • Parempi väri- ja valotasaisuus