Testissä Asuksen 32-tuumainen ja 240 Hz:n ROG Swift OLED PG32UCDM -pelinäyttö, joka on varustettu 4k-resoluutiolla ja QD-OLED-paneelilla.

Testissämme oli hiljaittain MSI:n uusi Samsungin 3. sukupolven QD-OLED-paneelilla varustettu MPG 321URX -pelinäyttö ja nyt testipenkkiin saapui samalla paneelilla varustettu Asuksen hieman kalliimpi malli ROG Swift OLED PG32UCDM. Näytöt ovat ominaisuuksiensa puolesta lähes identtiset eli käytössä on 32-tuumainen 4K UHD -resoluution paneeli ja tuettuna on 240 hertsin virkistystaajuus. Asuksen näyttö on tällä hetkellä 1549 euron hinnallaan noin 150 euroa kalliimpi kuin 1400 euron MSI, joten selvitimme testeissä ja käytännön kokeilulla, mitä eroja näyttöjen välillä on.

 

Näytön ominaisuudet, rakenne ja OSD-valikko

Asuksen ROG Swift OLED PG32UCDM on siis varustettu tasaisella 32-tuumaisella Samsungin 3. sukupolven QD-OLED-paneelilla, joka tukee 4K UHD- eli 3840×2160-resoluutiota ja sen maksimivirkistystaajuus on 240 hertsiä. MSI:n tavoin myös Asuksen näytölle luvataan alhaiset viiveet ja 3 vuoden takuu kuvan kiinnipalamistakuulla. Siinä missä MSI ilmoittaa näyttönsä virkistystaajuuden synkronoinniksi Adaptive Syncin, Asus PG32UCDM on virallisesti AMD FreeSync Premium Pro -sertifioitu ja NVIDIA G-Sync -yhteensopiva.

PG32UCDM on listattu Suomessa jälleenmyyjillä edullisimmillaan 1550 eurollaa eli se on noin 150 euroa kalliimpi kuin samalla paneelilla varustettu MSI. Saatavuus molemmilla on artikkelin kirjoitushetkellä erittäin heikko, mutta ensimmäisiä Asuksen näyttöjä ovat kuluttaja kuitenkin jo saaneet Suomesta ostettua siinä missä MSI:n näyttöjä vielä odotellaan Suomeen saapuvaksi myöhemmin keväällä.

 

Näytön ominaisuudet

  • Paneelin tyyppi: QD-OLED
  • Paneelin koko: 31,5″
  • Paneelin kaarevuus: –
  • Natiiviresoluutio: 3840×2160
  • Virkistystaajuus: 240 Hz
  • DisplayHDR: True Black 400
  • Vasteaika: 0,03 ms (GtG)
  • Ulkomitat (ilman jalustaa): 71,8 x 43,0 x 7,4 cm
  • Paino (jalustalla): 8,8 kg
  • VESA-seinäkiinnitys: 100 x 100 mm
  • Virkistystaajuuden synkronointi: AMD FreeSync Premium & VRR (HDMI 2.1) & NVIDIA G-Sync Yhteensopiva

Samsungin uudet 27- ja 32-tuumaiset QD-OLED-paneelit ovat 3.sukupolven QD-OLED-paneeleita. Käytössä on jo aiemmin 2. sukupolven 49-tuumaisessa QD-OLED-paneelissa esitellyt kulmikkaammat alipikselit ja 3. sukupolvessa punaisten ja vihreiden kvanttipisteiden valmistuksessa on käytetty uutta Pico Inkjet -prosessia, jolla kvanttipistemustetta saadaan tulostettua tarkemmin ja alipikselitiheyttä parannettua.

Esimerkiksi 32-tuumaisessa 4k-resoluution paneelissa alipikseleiden tiheys on saatu sen ansiosta kasvatettua 110 PPI:stä 140 PPI:hin (pixels per inch), joka auttaa varsinkin tekstin terävyyteen.

QD-OLED-paneelien takapuoli on varustettu jäähdytystä auttavalla grafeenikalvolla ja kustomoidulla jäähdytyssiilillä, jotta aktiivista tuuletinta ei tarvita.

Näyttöliittiminä on kaksi HDMI 2.1 -näyttöliitintä sekä yksi DisplayPort 1.4 -näyttöliitin, joiden lisäksi tarjolla on 3,5 mm:n kuulokeliitäntä, kolme USB Type-A 3.2 -liitintä, USB Type-B -liitin, USB Type-C -liitin (90 W PD) ja optinen äänen ulostulo. Siinä missä MSI virtalähde oli näyttöön sisäänrakennettu, Asuksessa virtalähde on ulkoinen ja painaa 800 grammaa.

Jalustan säätömahdollisuuksiin kuuluu 25 asteen kallistuskulma (-5° ~ 20°), 15 asteen kääntökulma molempiin suuntiin ja 8 cm verran korkeussäätöä. Pivot-ominaisuutta ei ole eli näyttöä ei saa pystyyn. Jalusta on monista Asuksen ROG -sarjan näytöistä tuttu metallinen kolmijalka, jonka alaosasta on mahdollista heijastaa logoja pöydän pintaan.

Takaosassa on melko suuri RGB-valaistu ROG-logo sekä punaisella valaistu Swift-teksti jalustassa. Logon valaistusta ja efektejä voidaan säätää näytön OSD-valikosta tai kytkeä kokonaan pois päältä.

Näytön OSD-valikoissa liikutaan näytön takaa alhaalta keskeltä löytyvällä ohjaustikulla ja napeilla. OSD-valikot ovat Asuksen pelinäytöistä tutut ja ominaisuuksia voidaan säätää lisäksi ohjelmallisesti Asuksen DisplayWidget Center -sovelluksella, joka vaatii toimiakseen, että näyttö on liitetty tietokoneeseen USB-johdolla.

 

Mittaus- ja testitulokset

Näytön eri mittaukset suoritimme SpyderX Elite- ja Xrite i1 Display Pro -näytönkalibrointilaitteiden avulla. Kaikki muut mittaukset suoritettiin SpyderX Elitellä paitsi kontrastisuhde, kirkkaus ja mustan taso, joissa käytettiin i1 Display Prota ja DisplayCAL-ohjelmistoa tarkempien tuloksien saavuttamiseksi. Mittaukset ovat suoritettu kalibroimattomalle näytölle eli kuvastavat sitä mitä kuluttaja paketista saa.

Testit on ajettu uusimmalla firmware-versiolla (MCM101).

OLED-paneelin kohdalla mittasimme myös kirkkauksia eri kokoisilla valkoisilla ikkunoilla. Tähän mittaukseen käytimme NVIDIAn LDAT-työkalua.

Lisäksi mittasimme näytön viivettä OSRTT- eli Open Source Response Time Tool -mittalaitteella, jonka on kehittänyt Andrew McDonald TechTeamGB:stä.

HUOM! Tehdasasetuksista poiketen mittaukset on tehty näytöstä löytyvä Uniform Brightness -tila käytössä, joka rajoittaa maksimikirkkauden tietylle tasolle, jolla se pysyy samana valaistavien pikselien määrästä huolimatta. Jos tila ei ole päällä, mittalaitteemme antamat tulokset esimerkiksi väritarkkuudesta eivät ole kohdallaan.

 

Kirkkaus

 

Asus PG32UCDM:stä löytyy kirkkauden SDR-tilassa kaikilla valkoisen ikkunan kooilla tietylle tasolle kiinteästi lukitseva Uniform Brightness -asetus, joka on vakiona pois päältä. MSI:ssä kyseistä valintaa ei ole, vaan kirkkaus SDR-tilassa on ikkunan koosta huolimatta lukittuna noin 250 cd/m² tasolle.

Asuksella SDR-tilassa 100% valkoisella ikkunan koolla maksimikirkkaus oli 270 cd/m², joka oli hieman eli 20 cd/m² kirkkaampi kuin MSI:llä. Kun Asuksella Uniform Brightness -asetus kytkettiin pois päältä, kirkkaus nousi alle 10 % ikkunankoolla noin 485 cd/m² tasolle.

HDR-tilan maksimikirkkaus oli MSI:n ja Asuksen näytöissä lähes sama eli reilu 800 cd/m², kun käytössä oli 5 % ikkunakoko, mutta Asuksessa kirkkaus tippui MSI:n näyttöä jyrkemmin, kun ikkunan koko nousi kohti 100 prosenttia.

 

Värintoistoalue

PG32UCDM kattoi testeissämme 100 % sRGB-, 96 % AdobeRGB- ja 97 % DCI-P3-väriavaruudesta, ollen väriavaruuden osalta samalla tasolla muiden QD-OLED-näyttöjen kanssa.

 

Gammavastaavuus

Gamma-arvolla säädetään harmaasävy- ja RGB-arvot näytölle sopiviksi. Oikein säädettynä pienet sävyerot erottuvat toisistaan mahdollisimman hyvin. Yleensä PC-näyttöjen tehdasasetus on pyritty saamaan mahdollisimman lähelle arvoa 2,2.

Asuksen näytöstä löytyy jopa kuusi eri gamma-asetusta, joista jokainen oli mittaustemme asetusnimensä mukaisesti täsmällisesti kohdallaan. Oletuksena näytössä on käytössä Gamma 2.2 -asetus.

 

Väritarkkuus

Näytön väritarkkuus on erityisen tärkeää kuvien ja videoiden käsittelyssä. Delta-E-arvolla kuvataan numeerisesti kahden värin eroavaisuutta. Yleisesti ottaen Delta-E-arvon ollessa alle 3, voidaan todeta näytön toistavan värejä riittävän tarkasti ja jälkituotannossa kalibroinnin tavoitteeksi otetaan 2 tai alle. Arvon ollessa yksi tai pienempi, väriero ei ole ihmissilmällä havaittavissa.

Samoin kuin MSI:llä, myös PG32UCDM:n väritarkkuus oli mittauksissamme huippuluokkaa 0,50 Delta-E:n keskiarvolla. Suurin poikkeama oli harmaansävyssä vaatimattomalla 1,38 Delta-E lukemalla. Asus ROG Swift OLED PG32UCDM oli toistaiseksi io-techissä testatuista näytöistä tarkin väriensä suhteen.

 

Väritasaisuus

Myös väritasaisuus oli paneelissa kaikin puolin hyvällä tasolla. Suurimmat poikkeamat havaittiin paneelin nurkissa, jolloin poikkeama oli 1,4-1,7 Delta-E.

 

Valotasaisuus

Valotasaisuuden suurin poikkeama mitattiin paneelin reunoilla, jolloin poikkeama oli enimmilläänkin vain 2-4 prosenttia.

 

Tehonkulutus

Mittasimme tehonkulutusta seinästä Cotech EMT707CTL -mittarilla näytön täydellä kirkkaudella, kun taustana oli valkoinen taustakuva. Tehonkulutukseksi mitattiin 120 wattia, joka on lähes sama kuin MSI:n MPG 321URX:llä.

 

Katselukulmat

Näytön katselukulmaksi Asus ilmoittaa 178 astetta.

 

Viive

Kuvasimme näyttöä ns. pursuit-camera-tekniikalla UFO-testissä selvittääksemme paneelin pikselien vasteajan mahdollisesti aiheuttavat liikesumeudet.

QD-OLED-paneelin nopea vasteaika ja 240 hertsin korkea virkistystaajuus yhdessä muodostivat erittäin tarkan kuvan liikesumeutta mitatessa. Alemmilla virkistystaajuuksilla liikesumeutta oli enemmän, mutta nopean pikselivasteajan ansiosta ns. häntimistä ei juuri ollenkaan.

 

OSRTT (Open Source Response Time Tool)

OSRTT eli Open Source Response Time Tool:n on kehittänyt ja käsin rakentanut Iso-Britannialainen Andrew McDonald TechTeamGB -sivustolta ja se on nykyisin käytössä monilla näyttötestaajilla. OSRTT:n avulla voidaan mitata näyttöpaneelin viivettä ja sen ohjelmisto tuottaa tuloksista helppolukuisia lämpökarttoja ja lisäksi myös tarkempi yksittäisten tulosten tarkastelu onnistuu interaktiivisessa graafissa.

Vasteajat olivat mittauksissa todella alhaiset ja mukailivat muiden OLED- ja QD-OLED-paneelien tasoa. Vasteajaksi mitattiin 240 hertsin virkistystaajuudella 1,26 millisekuntia. Alhaisimmalla 60 hertsin virkistystaajuudella emme useasta yrityksestä huolimatta saaneet mittaustulosta aikaiseksi, mutta puolet alhaisemmalla 120 hertsin virkistystaajuudella vasteajaksi mitattiin lähes sama eli 1,64 millisekuntia.

Sisääntuloviiveeksi saimme mitattua myös erittäin alhaisen lukeman 2,3 millisekuntia, joka on täysin sama kuin MSI:n MPG 321URX:ssä.

Asuksen ja MSI:n näyttöjen viiveissä oli siis mittauksissamme eroa yhteensä vain 0,3 millisekuntia eli viiveiden voidaan sanoa olevan näytöissä identtiset.

 

Käyttökokemukset

Koska aiemmin testaamamme MSI:n MPG 321URX ja nyt testissä oleva Asus ROG Swift OLED PG32UCDM ovat paneeliltaan ja ominaisuuksiltaan lähes identtisiä, keskitymme käyttökokemuksissa OLED-paneelin huoltotoimintojen eroihin näyttöjen välillä.

Asus ja MSI tarjoavat molemmat näytöilleen kolmen vuoden takuun kiinnipalamistakuulla. MSI on erikseen määritellyt kiinnipalamistakuun ehdoksi, että näytössä vakiona käytössä olevia OLED Care -ominaisuuksia ei saa kytkeä pois päältä, mutta Asuksen sivuilta vastaavaa mainintaa ei löydy.

Vakiona käytössä oleva Screen Saver eli näytönsäästäjä laskee automaattisesti kaikkien pikseleiden kirkkautta, kun näytöllä ei hetkeen tapahdu mitään.

Normal-tilassa vakiona oleva Screen Move siirtää ajoittain kuvaa muutaman pikselin verran.

Vakiona pois päältä oleva Auto Logo Brightness havaitsee staattisia elementtejä ruudulla ja himmentää niiden kirkkautta.

Siinä missä MSI MPG 321URX muistuttaa oletuksena käyttäjää ajamaan Pixel Refresh -toiminnon 4 tunnin välein, Asus PG32UCDM tekee saman oletuksena 8 tunnin välein. MSI:n näytössä muistutus oli mahdollista asettaa muistuttamaan maksimissaan kerran 16 tunnissa, jonka jälkeen toiminto oli pakko ajaa, mutta Asuksen näytöstä koko muistutuksen saa halutessaan kokonaan pois päältä.

Asuksen puhdistustoiminto kestää noin 6 minuuttia (MSI:llä 15 minuuttia) ja se ajetaan tarvittaessa myös, kun näyttö sammuu tai menee valmiustilaan. Jos näyttö havaitsee signaalin kesken puhdistuksen, puhdistus keskeytyy. Jos puhdistustoiminto käynnistetään valikoista manuaalisesti sitä ei voi keskeyttää.

Pitkäkestoisemmasta Panel Refresh -toiminnosta, joka MSI:llä täytyi ajaa 1500 tunnin eli 62,5 päivän käytön jälkeen ja se kestää tunnin, Asus ei mainitse mitään.

Kun näyttö käynnistetään ensimmäistä kertaa, se on oletuksena virransäästötilassa, jossa kirkkautta on rajoitettu. Käyttäjältä kysytään automaattisesti halutaanko siirtyä virransäästötilasta perustilaan.

 

Loppuyhteenveto

Asus ROG Swift OLED PG32UCDM on 32-tuumainen pelinäyttö, joka tukee 4K UHD- eli 3840×2160-resoluutiota ja sen maksimivirkistystaajuus 240 hertsiä. Se on varustettu uusimman sukupolven QD-OLED-paneelilla, jonka ansiosta teksti on ruudulla aiempaa terävämpää ja selkeälukuista. Näytön hinta Suomessa on tällä hetkellä noin 1550 euroa. Käytännössä näyttö on ominaisuuksiltaan ja paneeliltaan lähes identtinen edellisessä näyttötestissämme olleeseen MSI MPG 321URX QD-OLED:iin verrattuna, mutta Asus on noin 150 euroa kalliimpi.

MSI:n näytön tavoin samalla paneelilla varustettu PG32UCDM sai testeisteissämme huippuluokan tuloksia ollen muun muassa toistaiseksi io-techissä testatuista näytöistä paras väritarkkuudessa. Maksimikirkkaus, viiveet, selkeä teksti ja paneelin yleinen laatu olivat samalla tasolla MSI:n MPG 321URX:n kanssa. Asuksen jalusta on MSI:n jalustaa laadukkaampi ja näyttö on ulkoisesti myös hieman pelihenkisempi RGB-valaistuksineen. Myös Asuksen vaihtoehdot OLED-paneeleille tärkeälle pikselipuhdistukselle olivat jonkin verran monipuolisemmat, mutta valmistajat ovat luvanneet molemmille näytöille 3 vuoden takuun kuvan kiinnipalamistakuulla. Toisena suurempana erona näyttöjen välillä on ainakin paperilla Asuksen sertifioitu virkistystaajuuden synkronointi eli PG32UCDM:stä löytyy AMD FreeSync Premium Pro ja virallinen NVIDIA G-sync yhteensopivuus, kun taas MSI:n MPG 321URX:ssä virkistystaajuus synkronoidaan Adaptive Syncillä ja VRR:llä.

 

Asus ROG Swift OLED PG32UCDM vs MSI MPG 321URX QD-OLED

Asus

  • Noin 150 euroa kalliimpi
  • SDR-tilassa 20 cd/m² kirkkaampi (100 % valkoinen ikkunankoko)
  • AMD FreeSync Premium Pro -sertifoitu & NVIDIA G-Sync -yhteensopiva
  • Laadukkaamman oloinen metallinen jalusta
  • Ulkoasu pelihenkisempi (Enemmän valoja)
  • Optinen äänen ulostuloliitäntä
  • Yksi USB-liitin enemmän
  • Enemmän vaihtoehtoja pikselipuhdistukseen
  • 6 vs 15 minuutin pikselipuhdistus

 

MSI

  • Noin 150 euroa edullisempi
  • Sisäänrakennettu virtalähde
  • Jalustan kääntövara joiltain osin laajempi

 

This site uses XenWord.
;