Testissä NVIDIAn uusi 12 gigatavun versio GeForce RTX 3080 -näytönohjaimesta.

NVIDIA julkaisi viime viikolla vähin äänin GeForce RTX 3080 -näytönohjaimesta päivitetyn 12 gigatavun näyttömuistilla varustetun version. Erikoisen lanseerauksesta tekee NVIDIAn täydellinen hiljaisuus median suuntaan ennen ja jälkeen julkaisun. Ei ennakkobriiffausta ominaisuuksista, ei testikappaleita, ei ajureita, ei lehdistötiedotetta. Kaikesta päätellen näyttää siltä, että NVIDIA ei edes halunnut kenenkään huomaavan päivitetyn GeForce RTX 3080 -version julkaisua. Miksi?

GeForce RTX 3080 julkaistiin alunperin syyskuussa 2020 jälkikäteen ajateltuna naurettavan edullisella 739 euron suositushinnalla. Tammikuussa 2021 myyntiin saapunut 12 gigatavun malli on listattu esimerkiksi Jimm’sissä alkaen 1800 eurosta ylöspäin eli yli 100% alkuperäistä korkeammalla hinnalla. Lienee sanomattakin selvää, että julkaisun taustalla on raha ja ahneus. Alkuperäisen GeForce RTX 3080:n edullinen suositushinta, haastava saatavuus ja hintojen nousu satoi ensisijaisesti näytönohjainvalmistajien, tukkureiden ja jälleenmyyjien taskuun. Uuden GeForce RTX 3080 12 Gt -mallin kohdalla NVIDIA ei ole ilmoittanut virallista suositushintaa ja ottaa varmasti oman siivunsa grafiikkapiirien toimitusten yhteydessä näytönohjainvalmistajille. Sen sijaan, että NVIDIA myisi GA102-grafiikkapiirejä alkuperäisen GeForce RTX 3080:n valmistukseen, se on nyt lanseerannut jo kaksi samaan grafiikkapiiriin perustuvaa huomattavasti kalliimpaa mallia eli 3080 Ti:n ja 3080 12 Gt:n. Valitettavasti tässä leikissä lopullisen laskun maksaa kuluttaja.

GeForce RTX 3080 12 Gt -näytönohjaimet on Suomessa hinnoiteltu 1650 eurosta ylöpäin, mutta jälleenmyyjien hyllyssä olevien mallien hinnat ovat 1800 eurosta ylöspäin.

GeForce RTX 3080 12 Gt -mallissa on käytössä sama GA102-grafiikkapiiri kuin 3080 10 Gt-, 3080 Ti-, 3090- ja 3090 Ti -malleissa, mutta piirin GA102–versiossa käytössä on 8960 CUDA-ydintä, 280 tekstuuriyksikköä, 280 tensoriydintä, 70 RT-ydintä ja 104 ROP-yksikköä. Grafiikkapiiri valmistetaan Samsungin 8 nanometrin prosessilla, se rakentuu 28,3 miljardista transistorista ja pinta-ala on 628,4 neliömillimetriä.

Muistiväylä on päivitetty 320-bittisestä 384-bittiseksi ja sen jatkeena on 10 gigatavun sijaan 12 gigatavua 19 Gbps:n nopeudella toimivaa GDDR6X-muistia. 12 Gt -mallin muistikaista on kasvanut 10 Gt -mallin 760 Gt/s:sta 912 Gt/s:iin.

3080 12 Gt:n grafiikkapiirissä on 3080:een verrattuna CUDA-ytimiä 3 % enemmän, muistikaista on 20 % nopeampi ja näyttömuistia on kaksi gigatavua enemmän. TGP- eli Total Graphics Power -arvo on noussut 320 watista 350 wattiin eli samalle tasolle kuin 3080 TI:llä ja 3090:llä.

 

Näytönohjaimien esittely

Saimme Asukselta ja MSI:ltä testiin GeForce RTX 3080 12 Gt -näytönohjaimet, joihin tutustumme pikaisesti tässä artikkelissa. Asuksen ROG Strix OC on hinnoiteltu Proshopissa 1800 euroon ja Jimm’sissä 1950 euroon. MSI:n Suprim X:n hinta Proshopissa on 1950 euroa.

Asus ja MSI käyttävät GeForce RTX 3080 12 Gt -näytönohjaimissaan samaa piirilevyä ja jäähdytysratkaisua kuin alkuperäisissä 10 gigatavun malleissa. Molemmat näytönohjaimet on varustettu kolmella 8-pinnisellä PCI Express -lisävirtaliittimellä ja BIOS-kytkimellä. Asuksessa vakiona käytössä on Performance- ja MSI:ssä Silent-tila. Molemmissa Power Limit -tehonkulutusrajoitus on vakiona asetettu 390 wattiin, mutta Asuksen ROG Strix OC:ssa sen saa nostettua maksimissaan 450 wattiin ja MSI:n Suprim X:ssä 430 wattiin.

Asus on asettanut GA102-grafiikkapiirin toimimaan vakiona 1860 MHz:n ja MSI 1890 MHz:n Boost-kellotaajuudella.

 

Testikokoonpano

Pikaisissa suorituskykytesteissä Asuksen ja MSI:n uusia 12 gigatavun GeForce RTX 3080 -näytönohjaimia verrattiin alkuperäiseen 10 gigatavun GeForce RTX 3080:een ja kesällä julkaistuun nykyään yli 2000 euron hintaiseen 3080 Ti -malliin.

Näytönohjainten testikokoonpano on kasattu Cooler Masterin Cosmos C700P -kotelon sisälle, jonka etupaneelissa kaksi 140 mm:n kotelotuuletinta imee viileää ilmaa kotelon sisuksiin ja takapaneelissa yksi 140 mm:n tuuletin puhaltaa lämmintä ilmaa ulos. Testikokoonpanona toimi NZXT:n Kraken Z63 AIO -nestekierrolla jäähdytetty AMD:n 12-ytiminen Ryzen 9 5900X -prosessori asennettuna Asuksen ROG Crosshair VII Hero -emolevylle ja 32 gigatavua DDR4-3600-nopeudella toimivaa keskusmuistia. Käyttöjärjestelmänä on käytössä 64-bittinen Windows 10 Pro asennettuna Corsairin 2 teratavun MP600 M.2 SSD:lle. Kokoonpanon virransyötöstä vastaa Corsairin 1000 watin HX-virtalähde.

  • AMD Ryzen 9 5900X (12/24 ydintä/säiettä, boost 4,8 GHz)
  • Asus ROG Crosshair VIII Hero Wi-Fi (AMD X570)
  • 32 Gt Corsair Dominator Platinum RGB 3600 MHz (16-18-18-36)
  • Corsair MP600 2 Tt M.2 SSD (PCI Express 4.0)
  • Cooler Master COSMOS C700P -kotelo
  • NZXT Kraken Z63 AIO -nestekierto
  • Corsair HX1000 (1000W)
  • Microsoft Windows 10 Pro 64-bit

 

Näytönohjainten testimetodit

io-techin näytönohjaintesteissä suorituskykyä mitataan joko pelin sisäisellä benchmarkilla tai pelaamalla peliä 60 sekunnin ajan ja OCAT-sovelluksen avulla mitataan keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ja minimi, kun 1 % huonoimpia ruutuja jätetään huomioimatta. Kyseessä on tarkemmin ottaen 1. persentiili, kun ruutujen renderöintiajat on muutettu ruudunpäivitysnopeudeksi eli ruutua sekunnissa (FPS, Frame Per Second) ja järjestetty paremmuusjärjestykseen. Tavoitteena on jättää huomioimatta muutama yksittäinen muita hitaammin renderöity ruutu, joka on mahdollisesti poikkeustapaus.

 

Suorituskykytestit 3840×2160-resoluutiolla

Cyberpunk 2077:ssä parhailla Ultra-kuvanlaatuasetuksilla ilman säteenseurantaa 12 gigatavun 3080 oli 3 % suorituskykyisempi kuin 10 gigatavun 3080.

Tomb Raiderissa 12 gigatavun 3080 oli 5 % suorituskykyisempi kuin 10 gigatavun 3080.

3DMark TimeSpy Extreme -testissä 12 gigatavun 3080:n grafiikkatulos oli 5 % parempi kuin 10 gigatavun 3080:llä.

 

Tehonkulutusmittaukset

Tehonkulutusta mitattiin seinästä Coltech EMT707CTL -mittarilla, joka kertoo koko kokoonpanon tehonkulutuksen ilman näyttöä. 3D-rasituksena käytettiin Cyberpunk 2077-peliä 4k-resoluutiolla.

Asuksen 10 ja 12 gigatavun ROG Strix OC -malleilla ei kokoonpanon tehonkulutuksessa ollut eroa kuin neljä wattia, mutta MSI:n Suprim X:llä tehonkulutus oli vajaa 20 wattia korkeampi.

 

Lämpötilamittaukset

Grafiikkapiirin ja muistien lämpötila mitattiin GPU-Z-ohjelman avulla ja 3D-rasituksena käytettiin Cyberpunk 2077 -peliä 4k-resoluutiolla.

Asuksen 10 ja 12 gigatavun ROG Strix OC -malleilla grafiikkapiirin lämpötila 3D-rasituksessa oli molemmilla Performance-vakioasetuksella 70 astetta, mutta 12 gigatavun mallilla Hotspot-lämpötila oli 7 astetta ja GDDR6X-muistien 4 astetta alhaisempi. MSI:n Suprim X:llä Silent-vakioasetuksella grafiikkapiirin lämpötila oli 9 astetta, Hotspot-lämpötila 6 astetta ja GDDR6X-muistien 12 astetta korkeampi kuin 12 gigatavun ROG Strix OC:llä.

 

Melumittaukset

A-painotuksella suoritetuissa melumittauksissa Velleman DVM805 -desibelimittari sijoitettiin 60 senttimetrin päähän kiinni olevan kotelon kyljestä. Ympäristön melutaso testikokoonpano pois päältä oli 33,3 desibeliä. 3D-rasituksena käytettiin Cyberpunk 2077 -peliä 4k-resoluutiolla. Virallisesti melua mitataan tiettyjen standardien mukaan, joten mittaukset ovat lähinnä suuntaa antavia.

Asuksen ROG Strix OC -näytönohjaimilla kokoonpanon melutaso on vakiona Performance-tilassa äänekäs yli 40 desibeliä. MSI:n Suprim X oli Silent-tilassa 38 desibelillä hiljaisempi, mutta silti selvästi kuultavissa.

 

Ylikellotustestit

Ylikellotustestissä Asuksen ROG Strix GeForce RTX 3080 OC 12 Gt -näytönohjain oli asennettuna suljetun Cooler Master Cosmos C700P -kotelon sisälle. Power- ja Temp Target- eli tehonkulutuksen ja lämpötilan ylärajat nostettiin maksimiin eli 15 %:iin ja 91 asteeseen. Tuulettimen kierrosnopeuden annettiin olla lämpötilan mukaan automaattisesti säätyvässä Auto-asennossa. Saavutetut kellotaajuudet ovat suuntaa antavia.

Asuksen ROG Strix GeForce RTX 3080 OC 12 Gt:n Power Limit on vakiona 390 wattia ja 15 % korotus maksimiin tarkoittaa 450 wattia.

Näytönohjain ylikellottui GA102-grafiikkapiirin osalta +150 MHz eli 2010 MHz:n Boost-taajuudelle, jolloin todellinen kellotaajuus 3D-rasituksessa oli 4k-resoluutiolla noin 1980 MHz. Tästä korkeammalle grafiikkapiirin kellotaajuutta ei saatu nostettua, mutta epävakauden sijaan vastassa tuntui olevan tehorajoitus. GDDR6X-muistit venyivät vakaasti ilman negatiivista vaikutusta suorituskykyyn +1500 MHz eli 22 Gbps:n nopeudelle (1375 MHz).

Grafiikkapiirin lämpötila nousi vakiona eli Performance-tilassa ylikellotettuna 4 asteella 74 asteeseen, muistien lämpötila 4 asteella 80 asteeseen ja kokoonpanon tehonkulutus 559 watista 615 wattiin. Ylikellottaminen nosti näytönohjaimen melutason 40 desibelistä 42,5 desibeliin eli äänekkäästä erittäin äänekkääksi.

Ylikellotettuna Asuksen ROG Strix OC oli Tomb Raiderissa noin 8 % suorituskykyisempi kuin vakiona ja 4 % suorituskykyisempi kuin NVIDIAn 3080 Ti FE vakiona.

 

Loppuyhteenveto

Testasimme syksyllä 2020 Asuksen alkuperäisen 10 gigatavun ROG Strix RTX 3080 OC -näytönohjaimen, jolloin sen hinta oli 930 euroa. Nyt testissä on päivitetty 12 gigatavun malli, jonka hinta on kaupasta ja saatavuudesta riippuen noin 1000 euroa enemmän eli 1800-1950 euroa. Allekirjoittaneen näkökulmasta hintaa ja suorituskykyä arvioidessa tilanne nykyisessä markkinatilanteessa on täysin absurdi.

Vaivihkaa julkaistu päivitetty 12 gigatavun GeForce RTX 3080 huolehtii siitä, että alkuperäinen 729 euron suositushintainen RTX 3080 jää kauniiksi muistoksi historian kirjoihin ja jatkossa 3080 on hinnoiteltu nykymarkkinoiden mukaisesti reiluun 1600 euroon. Samalla NVIDIA tekee todennäköisesti aiempaa reilusti enemmän voittoa ja kuluttajat maksavat bileiden loppulaskun.

Asuksen 10 ja 12 gigatavun ROG Strix OC -näytönohjaimissa eroa suorituskyvyssä oli 3-5 % uuden 12 Gt -mallin hyväksi, mutta tehonkulutus, grafiikkapiirin lämpötila ja melutaso olivat identtiset. Grafiikkapiirin Hotspot- ja GDDR6X-muistien lämmöt olivat päivitetyssä mallissa muutaman asteen alhaisemmat, joten lämpötyynyjä tai näytönohjaimen kiristystä on todennäköisesti optimoitu 20 wattia (370 vs 390W) korkeamman TGP-tehonkulutuksen kompensoimiseksi.

Lämpötilojen ja melutason suhteen MSI:n Suprim X:llä olisi suotavaa olla vakiona käytössä BIOS-kytkimen Gaming-tilaa ja Asuksen ROG Strix OC:lla puolestaan Performance-tila oli melko äänekäs. Molemmilla näytönohjaimilla on suositeltavaa säätää tuuletinprofiili manuaalisesti, jotta lämpötilat ja melutaso ovat sopivassa suhteessa. Ylikellotuspotentiaalia molemmista näytönohjaimista löytyy reilun Power Limit -tehonkulutusmaksimin myötä kiitettävästi, jopa 3080 Ti:n tasolle.

Seuraavaksi hiljaisen kasvojenkohotuksen saa alunperin 529 euron suositushintainen GeForce RTX 3070, jonka näyttömuisti päivitetään 8 gigatavusta 16 gigatavuun.

This site uses XenWord.