Intel julkaisi ilman suurempia ennakko-odotuksia 3. joulukuuta ensimmäiset Battlemage-sukupolven Arc B570- ja B580-näytönohjaimet, joista suorituskykyisempi B580 saapuu myyntiin 13. joulukuuta ja B570 tammikuussa.

Yhdysvalloissa Arc B580:n suositushinta on 249 ja B570:n 219 dollaria. Euroiksi muunnettuna ja Suomen 25,5 % ALV lisättynä hinnat olisivat täällä 295 ja 260 euroa. Intel on kuitenkin erikseen ilmoittanut, ettei se anna näytönohjaimille Euroopassa lainkaan suositushintoja. Tällä hetkellä muutamat jälleenmyyjät Suomessa ovat listanneet Arc B580 -näytönohjaimia alkaen 340 eurosta ylöspäin.

Saimme Inteliltä testiin yhtiön oman Arc B580 Limited Edition -näytönohjaimen, joka ei näillä näkymin valitettavasti tule Suomessa myyntiin. Suorituskykytestit on ajettu 2560×1440- ja 1920×1080-resoluutioilla ilman säteenseurantaa ja säteenseuranta sekä XeSS-ominaisuus käytössä. Mukana on myös tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset.

 

Xe2-arkkitehtuuri ja BGM-21-grafiikkapiiri

Ensimmäisen Alchemist-sukupolven Arc-työpöytänäytönohjaimien julkaisusta on kulunut kaksi vuotta ja pian sen jälkeen, kun ne julkaistiin, projektin pääarkkitehti AMD:lta Intelille siirtynyt Raja Koduri jätti yhtiön keväällä 2023.

Toisen sukupolven Xe2-grafiikka-arkkitehtuuri näki päivänvalon jo kesäkuussa lanseeratuissa Lunar Lake -koodnimellisissä Core Ultra 200V -sarjan mobiiliprosessoreissa ja niiden integroidussa grafiikkaohjaimessa. Arc-erillisnäytönohjaimista ja niiden julkaisusta liikkui satunnaisia huhuja, mutta lopulta Xe2-HPG-arkkitehtuuri ja BMG-G21-grafiikkapiiriin perustuvan Arc B570- ja B580-näytönohjaimet lanseerattiin joulukuun alussa, vain muutama viikkoa ennen kuin NVIDIAn ja AMD:n huhutaan julkaisevan seuraavan sukupolven näytönohjaimensa tammikuun 2025 alussa järjestettävien CES-messujen yhteydessä.

Uuden Xe2-HPG-työpöytäarkkitehtuurin merkittävimmät parannuskohteet ovat olleet käyttöasteen parantaminen, töiden parempi jako pitkin piiriä ja ohjelmistopuolen tehohävikin pienentäminen.

Xe-ydinten vektoriyksiköt on päivitetty SIMD16-muotoon ja niiden rinnalla 4-syvät XMX-matriisimurskaimet sekä 256 kilotavua L1-tason välimuistia. SIMD16-yksiköt tukevat sekä SIMD16- että SIMD32-operaatioita. Siinä missä Xe1-ytimissä oli 16 kappaletta 256-bittisiä vektoriyksiköitä ja 16 kappaletta 1024-bittisiä XMX-yksiköitä, on Xe2-ytimissä 8 kappaletta 512-bittisiä vektoriyksiköitä ja 8 kappaletta 2048-bittisiä XMX-yksiköitä.

Säteenseurantayksikköä on päivitetty kasvattamalla traversal-liukuhihnojen määrä kahdesta kolmeen per yksikkö, Box-törmäysyksiköt 18:aan per yksikkö ja kolmiotörmäysyksiköt kahteen per yksikkö, jonka lisäksi käytössä on 16 kilotavua BVH-välimuistia. Käytännössä tämä tarkoittaa liukuhihnojen- ja box-törmäysyksiköiden määrän 1,5-kertaistamista ja kolmiotörmäysyksiköiden ja välimuistin kaksinkertaistamista per yksikkö.

Xe2-HPG-arkkitehtuurin Xe-ydinten suorituskyvyn kerrotaan parantuneen 70 % ja suorituskyvyn per watti 50 % verrattuna ensimmäisen sukupolven Xe-ytimiin. Yksittäisiä toimintoja tarkastellessa suorituskykyparannukset ovat pienimmillään tessellaatiossa 20 % ja parhaimmillaan Draw XI:ssä (Execute Indirect) jopa 12,5-kertaisia.

Tärkeänä yksityiskohtana Intel painottaa edelleen, että Arc-näytönohjaimien kanssa on syytä käyttää Resizable BAR -ominaisuutta parhaan suorituskyvyn saavuttamiseksi. Kyseinen ominaisuus mahdollistaa prosessorille pääsyn näytönohjaimen koko näyttömuistiin ja tarvittaessa kytketään käyttöön emolevyn biosin kautta, mutta nykyisissä emolevyissä se on yleensä automaattisesti käytössä.

BMG-G21-grafiikkapiiri valmistetaan TSMC:n 5 nanometrin prosessilla, se rakentuu 19,6 miljardista transistorista ja on kooltaan 272 mm2. Täydessä piirissä on viisi Render Slice -yksikköä, mikä tarkoittaa yhteensä 20 Xe-ydintä, 160 XMX -yksikköä, 20 säteenseurantayksikköä, 20 tesksturointiyksikköä ja 10 ROP-yksikköä. Piirillä on yhteensä 18 megatavua L2-välimuistia ja 192-bittinen GDDR6-muistiohjain. Lisäksi mukana on kaksi Multi-Format X-coder -mediayksikköä.

Vertailun vuoksi Intelin edellisen Alchemist-sukupolven muun muassa A770- ja A580-näytönohjaimissa käytössä oleva DG2-512-grafiikkapiiri valmistettiin TSMC:n 6 nanometrin prosessilla, se rakentui 21,7 miljardista transistorista ja pinta-ala oli 406 mm².

Kilpailijoihin verrattuna BMG-G21-grafiikkapiiri on pinta-alaltaan 33-71 % isokokoisempi. NVIDIAn GeForce RTX 4060:n käyttämä AD107-grafiikkapiiri valmistetaan TSMC:n 4N-prosessilla, se rakentuu 18,9 miljardista transistorista ja pinta-ala on 159². AMD:n Radeon RX 7600:n käyttämä Navi 33 -grafiikkapiiri valmistetaan TSMC:n 6 nm prosessilla, se rakentuu 13,3 miljardista transistorista ja pinta-ala on 204 mm².

 

XeSS 2 (Frame Generation)

Uuden Xe2-HPG-grafiikka-arkkitehtuurin yhteydessä Intel esitteli myös oman versionsa suorituskykyä parantavasta ylimääräisiä ruutuja generoivasta ratkaisusta, jota se kutsuu XeSS-FG:ksi. Frame Generation -ominaisuus perustuu NVIDIAn ja AMD:n tavoin interpolointiin eli se ottaa uuden ja vanhan ruudun tiedot sekä liikevektorit ja syvyystiedot talteen, suorittaa niillä tekoälymallilla uudelleenprojektiot ja sovittaa ne sitten uudeksi ruuduksi. XeSS-FG:n rinnalle esiteltiin XeLL eli Low Latency, joka pyrkii minimoimaan ylimääräisten ruutujen generoimisesta syntyviä viiveitä.

Julkaisun yhteydessä ainoa XeSS-FG-ominaisuutta tukeva peli on F1 24, jossa Intel lupailee XeSS-SR ja FG yhdistettynä skaalaustasosta riippuen jopa 180-290 % parempaa ruudunpäivitysnopeutta, kuin natiivirenderöinti.

F1 24 -peli päivittyi pari päivää sitten yhdessä Intelin ajureiden kanssa tukemaan XeSS 2:sta ja Intelin Frame Generation -ominaisuutta. Testasimme peliä 1440p-resoluutiolla ja parhailla Ultra High -kuvanlaatuasetuksilla, jolloin keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus parani XeSS-skaalaimen Quality-tasolla 42 % ja kun käyttöön otettiin lisäksi Frame Generation tuottamaan ylimääräisiä ruutuja, ruudunpäivitysnopeus oli 150 % parempi kuin natiivirenderöinti.

 

Näytönohjaimen esittely

Intel Arc B580 perustuu täyteen BMG-G21-grafiikkapiiriin, eli siinä on käytössä 20 Xe-ydintä ja 192-bittinen muistiohjain. Grafiikkapiirin kellotaajuus on 2670 MHz. Näyttömuistia on 12 gigatavua ja ne toimivat 19 Gbps:n nopeudella, mikä tuottaa 456 Gt/s muistikaistaa. Näytönohjaimen TDP-arvo on 190 wattia.

Arc B570:ssa on käytetty osin leikattua piiriä ja siinä on käytössä 18 Xe-ydintä ja 160-bittinen muistiohjain. Grafiikkapiirin kellotaajuus on tiputettu 2500 MHz:iin. Näyttömuistia on 10 gigatavuia ja ne toimivat edelleen 19 Gbps:n nopeudella, mikä tuottaa 380 Gt/s muistikaistaa. Näytönohjaimen TDP-arvo on 150 wattia.

Intelin oma Arc B580 Limited Edition -malli perustuu edellisen sukupolven tavoin hyvin hillittyyn mattamustaan suunnitteluun. Näytönohjain on kahden korttipaikan korkuinen, 27,3 cm pitkiä ja se painaa 783 grammaa. Takapuolta peittää ja suojaa muovinen levy, jossa on isokokoinen reikä takimmaisen tuulettimen kohdalla. Tuulettimet ovat halkaisijaltaan 85 mm eivätkä ne pyöri lepotilassa. Tuulettimet imevät ilmaa näytönohjaimen sisuksiin ja se pusketaan osittain ulos kotelosta näyttöliittimien alapuolelta, läpi takimmaisen tuulettimen kohdalta ja molemmista kyljistä takaisin kiertoon kotelon sisälle.

Piirilevy on varustettu yhdellä 8-pinnisellä PCI Express -lisävirtaliittimellä ja suosituksena on käyttää vähintään 600-wattista virtalähdettä. Näyttöliittiminä on yksi HDMI 2.1- ja kolme DisplayPort 2.1 -liitintä. Näytönohjaimen kyljessä on valkoisena valaistu Intel ARC -teksti.

Intel on asettanut B580:ssä grafiikkapiirin toimimaan 2670 MHz:n kellotaajuudella, mutta todellisuudessa grafiikkapiirin kellotaajuus oli 3D-rasituksessa noin 2850 MHz. Muistit toimivat 19 Gbps:n nopeudella eli GPU-Z:n mukaan 2375 MHz:n kellotaajuudella.

Testikokoonpano

Suorituskykytesteissä Intelin Arc B580 sai vastaansa yhtiön edellisen Alchemist-sukupolven Arc A750:n ja Full HD -resoluutiolla testit ajettiin mukaan myös A580:lla. AMD:n leiristä mukana on Radeon RX 7600 ja NVIDIAlta GeForce RTX 4060, jotka molemmat on varustettu kahdeksan gigatavun näyttömuistilla ja sijoittuvat noin 300 euron hintaluokkaan.

 

Hintataso Suomessa 13.12.2024:

 

Näytönohjainten testikokoonpano on kasattu Corsairin iCUE 5000T RGB -kotelon sisälle, jonka etupaneelissa kolme 120 mm:n kotelotuuletinta imee viileää ilmaa kotelon sisuksiin ja takapaneelissa yksi 120 mm:n tuuletin puhaltaa lämmintä ilmaa ulos. Testikokoonpanona toimi iCUE LINK H150i LCD AIO -nestekierrolla jäähdytetty AMD:n 8-ytiminen ja 3D-välimuistilla varustettu Ryzen 7 7800X3D -prosessori asennettuna Asuksen ROG Crosshair X670E -emolevylle ja 32 gigatavua DDR5-6000-nopeudella toimivaa keskusmuistia. Käyttöjärjestelmänä on käytössä 64-bittinen Windows 11 Pro asennettuna Kioxian 2 teratavun Exceria Pro M.2 SSD:lle. Kokoonpanon virransyötöstä vastaa Corsairin 1000 watin RM1000x SHIFT -virtalähde.

  • AMD Ryzen 7 7800X3D -prosessori  (8/16 ydintä/säiettä, boost 5,0 GHz)
  • Asus ROG Crosshair X670E -emolevy
  • 32 Gt Corsair Dominator Platinum RGB DDR5-6000 (30-36-36-72)
  • Kioxia Exceria Pro 2 Tt M.2 SSD (PCI Express 4.0)
  • Corsair iCUE 5000T RGB -kotelo
  • Corsair iCUE LINK H150i LCD -nestejäähdytys
  • Corsair RM1000x SHIFT -virtalähde

 

Näytönohjainten testimetodit

io-techin näytönohjaintesteissä suorituskykyä mitataan pelaamalla peliä 60 sekunnin ajan ja OCAT-sovelluksen avulla mitataan keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ja minimi, kun 1 % huonoimpia ruutuja jätetään huomioimatta. Kyseessä on tarkemmin ottaen 1. persentiili, kun ruutujen renderöintiajat on muutettu ruudunpäivitysnopeudeksi eli ruutua sekunnissa (FPS, Frame Per Second) ja järjestetty paremmuusjärjestykseen. Tavoitteena on jättää huomioimatta muutama yksittäinen muita hitaammin renderöity ruutu, joka on mahdollisesti poikkeustapaus.

Suorituskykytestit 1920×1080-resoluutiolla ilman säteenseurantaa ja skaalausta

Cyberpunk 2077:ssä Ultra-kuvanlaatuasetuksilla Arc B580 oli 18 % suorituskykyisempi kuin Radeon RX 7600 ja 25 % suorituskykyisempi kuin GeForce RTX 4060.

Alan Wake 2:ssa High-kuvanlaatuasetuksilla RX 7600 oli 5 % suorituskykyisempi kuin B580, joka oli tasoissa RTX 4060:n kanssa.

Hogwarts Legacyssä Ultra-kuvanlaatuasetuksilla B580 oli 7 % suorituskykyisempi kuin RX 7600 ja 10 % suorituskykyisempi kuin RTX 4060.

Last of Us Part 1:ssä Ultra-kuvanlaatuasetuksilla B580 oli 15-17 % suorituskykyisempi kuin RX 7600 ja RTX 4060.

Starfieldissä Ultra-kuvanlaatuasetuksilla RTX 4060 oli 15 % suorituskykyisempi kuin B580 ja RX 7600. Huomionarvoisena yksityiskohtana B580:n minimi oli selvästi muita heikompi.

F1 24:ssä Ultra High -kuvanlaatuasetuksilla on käytössä myös säteenseuranta. B580 oli 9 % suorituskykyisempi kuin RTX 4060.

RX 7600 kaatui Ultra High -asetuksilla ajureiden aikakatkaisuun sillä ruudunpäivitysnopeus oli niin heikko, eikä testejä kyetty ajamaan.

S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobylissä Epic-kuvanlaatuasetuksilla RTX 4060 oli 7 % suorituskykyisempi kuin B580 ja RX 7600.

Counter Strike 2 testattiin Medium-asetuksilla ilman FSR 2 -skaalainta. RX 7600 oli 10 % ja RTX 4060 5 % suorituskykyisempi kuin B580.

 

Suorituskykytestit 2560×1440-resoluutioilla ilman säteenseurantaa ja skaalausta

Cyberpunk 2077:ssä Ultra-kuvanlaatuasetuksilla B580 oli 26 % suorituskykyisempi kuin RX 7600 ja 47 % suorituskykyisempi kuin RTX 4060.

Alan Wake 2:ssa High-kuvanlaatuasetuksilla B580, RTX 4060 ja RX 7600 olivat tasoissa, mutta RX 7600:lla oli selvästi huonompi minimi.

Hogwarts Legacyssä parhailla Ultra-kuvanlaatuasetuksilla B580 oli 21-24 % suorituskykyisempi kuin RX 7600 ja RTX 4060.

Last of Us Part 1:ssä Ultra-kuvanlaatuasetuksilla B580 oli 14 % suorituskykyisempi kuin RTX 4060 ja 21 % suorituskykyisempi kuin RX 7600.

Starfieldissä Ultra-kuvanlaatuasetuksilla RTX 4060 oli 12-15 % suorituskykyisempi kuin B580 ja RX 7600.

F1 24:ssä Ultra High -kuvanlaatuasetuksilla on käytössä myös säteenseuranta. B580 oli 12 % suorituskykyisempi kuin RTX 4060.

RX 7600 kaatui Ultra High -asetuksilla ajureiden aikakatkaisuun sillä ruudunpäivitysnopeus oli niin heikko, eikä testejä kyetty ajamaan.

S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobylissä Epic-kuvanlaatuasetuksilla B580 ja RTX 4060 olivat tasoissa ja 10 % suorituskykyisempiä kuin RX 7600.

3DMark Time Spy -testissä B580:n grafiikkatestin tulos oli 35 % suorituskykyisempi kuin RX 7600:lla ja 38 % parempi kuin RTX 4060:llä.

 

Suorituskykytestit säteenseuranta ja XeSS käytössä

3DMarkin puhtaasti säteenseurantaa käyttävässä DXR-testissä B580:n ruudunpäivitysnopeus oli samalla tasolla kuin edellisen sukupolven A750:llä ja 10 % parempi kuin RTX 4060:llä ja 51 % parempi kuin RX 7600:llä.

Cyberpunk 2077:ssä Ray Tracing Ultra -kuvanlaatuasetuksilla ja Quality-tason skaalain käytössä B580 oli 10-26 % suorituskykyisempi kuin RTX 4060.

Alan Wake 2:ssa Ray Tracing Low -kuvanlaatuasetuksilla ja Quality-tason skaalain käytössä B580 oli 10 % suorituskykyisempi kuin RTX 4060 ja 41-45 % suorituskykyisempi kuin RX 7600.

F1 24:ssä parhailla Ultra High -kuvanlaatuasetuksilla ja Quality-tason skaalain käytössä B580 oli 16-17 % suorituskykyisempi kuin RTX 4060.

Hogwarts Legacyssä säteenseuranta ja Quality-tason skaalain käytössä RTX 4060 oli Full HD -resoluutiolla 5 % suorituskykyisempi kuin B580, mutta 1440p-resoluutiolla B580 oli pari prosenttia suorituskykyisempi kuin RTX 4060. B580 oli 58-70 % suorituskykyisempi kuin RX 7600.

 

Tehonkulutusmittaukset

Tehonkulutusta mitattiin seinästä Coltech EMT707CTL -mittarilla, joka kertoo koko kokoonpanon tehonkulutuksen ilman näyttöä. 3D-rasituksena käytettiin Cyberpunk 2077 -peliä 4k-resoluutiolla.

Arc B580-kokoonpanon tehonkulutus oli 27 wattia alhaisempi kuin edellisen Alchemist-sukupolven A580:llä ja 55 wattia alhaisempi kuin A750:llä. AMD ja NVIDIA kuluttivat pienemmillä piireillään 25-60 wattia vähemmän kuin B580.

 

Lämpötilamittaukset

Grafiikkapiirin lämpötila mitattiin GPU-Z-ohjelman avulla ja 3D-rasituksena käytettiin Cyberpunk 2077 -peliä 4k-resoluutiolla.

Intelin omaan jäähdytysratkaisuun perustuvalla Arc B580 Limited Editionilla BMG-G21-grafiikkapiiri toimi 65-asteisena eli noin 10 astetta viilämpänä kuin edellisen Alchemist-sukupolven grafiikkapiirit.

 

Melumittaukset

A-painotuksella suoritetuissa melumittauksissa Trotec SL300 -desibelimittari sijoitettiin 60 senttimetrin päähän kiinni olevan kotelon kyljestä. 3D-rasituksena käytettiin Cyberpunk 2077 -peliä -peliä 4k-resoluutiolla. Virallisesti melua mitataan tiettyjen standardien mukaan, joten mittaukset ovat lähinnä suuntaa antavia. Kokoonpanon melutaso ilman näytönohjainta on 38,0 desibeliä.

Kaikilla Intelin näytönohjaimilla melutaso oli erittäin hiljainen 38,5 desibeliä eli 0,5 desibeliä yli kokoonpanon melutason ilman näytönohjainta.

 

Ylikellotustestit

Päivitetään artikkeliin myöhemmin.

 

Loppuyhteenveto

Intel Arc B580 julkaistiin markkinoille hieman yllättäen, vain muutama viikko ennen kuin NVIDIA ja AMD tulee esittelemään seuraavan sukupolven näytönohjaimensa. Yhdysvalloissa 249 dollarin suositushinta on houkutteleva, mutta Euroopassa tilanne ei ole aivan yhtä ruusuinen. Intel on kertonut, ettei se anna Eurooppaan omaa suositushintaa ja Suomessa suoran valuuttakäännöksen ja ALV:n lisäämisen eli 295 euron sijaan Arc B580:n hintataso näyttäisi alkavan 340 eurosta ylöspäin. Tällä hinnoittelulla Arc B580 on 80 euroa kalliimpi kuin Radeon RX 7600 ja 40 euroa kalliimpi kuin GeForce RTX 4060. Yläpuolelta löytyvät 400 euron hintainen 4060 Ti ja 430 euron hintainen Radeon RX 7700 XT.

Suorituskyvyn suhteen Arc B580 oli positiivinen yllätys. Se oli useimmissa peleissä suorituskykyisempi niin puhtaassa rasteroinnissa sekä säteenseurannassakin kuin AMD:n ja NVIDIAn kilpakumppanit. B580:n suorituskykyä leimaa kuitenkin hienoinen epätasaisuus ja pelistä riippuen se on välillä selvästi suorituskykyisempi, välillä tasoissa ja välillä jopa hieman perässä. Intelin ensimmäisen Alchemist-sukupolven A580- ja A750-näytönohjaimiin eroa syntyi kuitenkin B580:n hyväksi selvästi esimerkiksi Cyberpunk 2077:ssä Full HD -resoluutiolla 25-35 %.

Intel rummuttaa Arc B580:tä 1440p-näytönohjaimena, mutta testitulosten valossa se on hyvä näytönohjain Full HD -pelaamiseen ja XeSS- tai FSR 2 -skaalainta käyttämällä se saattaa taipua uusimmissa peleissä myös korkeammalle resoluutiolle. Julkaisun yhteydessä ainoastaan F1 24 tuki uutta ylimääräisiä ruutuja generoivaa XeSS-FG-ominaisuutta, joka nosti ruudunpäivitysnopeuden noin 60 FPS:stä 100 FPS:n tuntumaan, joskin alkuperäisen kuvanlaadun kustannuksella.

TSMC:n 5 nanometrin prosessilla valmistettavalla BMG-G21-grafiikkapiirillä varustettu Arc B580 oli askel parempaan suuntaan tehonkulutuksen ja lämpötilan suhteen verrattuna edellisen sukupolven Alchemist-näytönohjaimiin, mutta NVIDIA ja AMD ovat tässä suhteessa vielä edellä.

Tekoäly, skaalaimet ja ylimääräisten ruutujen generointi ovat kuitenkin nykyään näytönohjainten suorituskyvyn parantamisessa arkipäivää ja Intelillä on pitkä etumatka kurottavana AMD:hen ja varsinkin NVIDIAaan verrattuna. Yhtiön viimeaikaiset vaikeudet ja säästötarpeet huomioiden nähtäväksi jää, minkälaiset resurssit erillisnäytönohjaimille, ajurikehitykseen ja pelikehittäjäyhteistyöhön jää käytettäväksi. Intel ei ole toistaiseksi hiiskunut suorituskykyisemmistä B700-sarjan näytönohjaimista ja niiden julkaisu ja asemointi tai julkaisematta jättäminen riippuu todennäköisesti siitä, mitä NVIDIA ja AMD tuovat pöytään ja mihin hintaan. Battlemagen seuraaja on Celestial ja Xe3-arkkitehtuuri, mutta sen aikataulusta erillisnäytöhjaimien suhteen on toistaiseksi mahdoton sanoa mitään.