AMD esitteli tänään uudet RDNA2-arkkitehtuuriin perustuvat Radeon RX 6000 -sarjan näytönohjaimensa. Näytönohjainten mukana esiteltiin myös joukko uusia teknologioita ja ominaisuuksia, joista osa nivoutuu yhteen marraskuussa myyntiin saapuvien Ryzen 5000 -sarjan prosessoreiden kanssa.
Uudet Radeon RX 6000 -sarjan näytönohjaimet tukevat uutta Smart Access Memory -ominaisuutta, kun käytössä on Ryzen 5000 -sarjan prosessori ja 500-sarjan piirisarjaan perustuva emolevy. Oletuksena prosessorille näkyy 256 megatavun siivu näytönohjaimen muistista, johon voidaan siirtää tarpeellisia tietoja prosessorin toimesta suoraan.
Smart Access Memoryn avulla prosessorille näkyy 256 megatavun sijasta koko RX 6000 -sarjan näytönohjainten 16 gigatavun GDDR6-muisti. Tämän kerrotaan parantavan suorituskykyä jo olemassa olevissa peleissä 5 – 11 prosenttia ilman, että kehittäjät ovat tehneet asian eteen mitään. Mikäli kehittäjät tulevat hyödyntämään teknologiaa voivat hyödyt olla tulevaisuudessa vielä merkittävästi suurempia.
Kaikki optimoinnit eivät liity grafiikkapiirin tekniikkaan. AMD:n tuoreessa videossa on mukana myös pientä piikittelyä NVIDIAn suuntaan liittyen näytönohjainten fyysisiin toteutuksiin. Videolla AMD kertoo optimoineensa ja suunnitelleensa koko alustaa kokonaisuutena ja nykyiset kotelot huomioiden. Se kehuu uusien Radeon-näytönohjainten olevan paitsi viileämpiä, myös selvästi pienempiä kuin kilpailijan uutuudet, mikä parantaa niiden yhteensopivuutta eri koteloiden kanssa.
RX 6000 -sarjan näytönohjaimet ovat 10,5-tuumaisia eli vajaan 270 millimetrisiä ja 2 / 2,5-korttipaikan korkuisia, mitä on pidetty liki standardimittoina high-end näytönohjaimille. AMD kehaisi lisäksi näytönohjainten virtaliittimien olevan sijoitettu näytönohjaimen takapään yläreunaan helpon kaapelinhallinan vuoksi, kun kilpailijalla on käytössä epästandardi liitin kaapelinhallinnan kannalta vaikeammassa paikassa verrattain rumalla adapterikaapelilla.
AMD:n mukaan kolmen aksiaalituulettimen konfiguraatio pitää näytönohjaimet pelikäytössä hiljaisina ja äänentuoton nousevan vain noin 37 desibelin tasolle. Tuulettimet tukevat nykypäivän standardien mukaan myös ns. Zero RPM -tilaa, eli se pysäyttää tuulettimet, kun grafiikkapiirin lämpötila on kyllin matala. Yhtiö kertoo lisäksi tehneensä yhteistyötä muun muassa EKWB:n kanssa nestejäähdytysratkaisujen parissa uusille näytönohjaimilleen.
Tuo 5600, 6600 combo lienee budjettipelaajan valinta oikein soiva kokonaisuus!
Mutta odotellaan kevääseen, jotta nähdään mihinkään noista on?
Olisko AMD tehny Ryzenit GPUissa? Nvidian korttejahan ei taida saada pahemmin. Mutta toisaalta eipä AMDn korttejakaan saa siinä vaiheessa jos Kiina tekee jotain Taiwanille.
Jos Kiinan ja Taiwanin konflikti eskaloituu takaisin aseelliseksi, niin pelinäytönohjainten saatavuus ei ole ihan ykkösmurhe…
Vastaavasti soisi toimivan tulevaisuudessa Intelilläkin.
En minäkään mutta toisaalta on Nvidiallakin
Tuskin tulee Nvidian korteista löytymään. Melkoisen hölmöltähän AMD näyttäisi, jos alkaisi kilpailijan korttien suorituskykyä nostamaan. Ja tämä ilmeisesti vaatii vielä piirisarja/CPU-tuen, eli myöskään Intelin CPU+piirisarjoilla ei ilmeisesti tule tapahtumaan.
Näistä olen ihan samaa mieltä. Tilanne voisi kuluttajien kannalta olla paljon parempi. Toistaiseksi Nvidialla ei ole ollut mitään kiinnostusta lähteä mihinkään yhteistyöhön AMD:n kanssa G-syncissä jne, joten tuskin AMD:kaan tulee vastaamaan kädenojennuksella tämän SAM:in kanssa.
Ihan veikkaus että tämä on peruja AMD:n custom ratkaisuista uusia konsoleita varten, joten ihan hyvähän se on jos samoja etuja saadaan myös PC:lle.
Joo en itsekään tykkää suljetuista kikottimista. Ehkä jos toi osoittautuu sellaiseksi kikottimeksi että siitä on oikeasti merkittävää etua niin voihan sellainen skenaario toteutua että nuoleskellaan munia puolin ja toisin eli AMD antaa Nvidialle pääsyn tuohon SAM:n ja Nvidia vastaavasti antaa johonkin pääsyn AMD:lle.
Kysessähän on vain PCIe -väylän kautta tapahtuva CPU:n ja GPU:n välinen muistiaccess, joka on jo aikaisemminkin kai ollut käytössä mutta ilmeisesti rajoitetummassa muodossa.
Kyseessä on mahdollisesti vain joku BIOS/piirisarja -asetus, jonka asiaa paremmin tuntevat virittelijät saavat mahdollisesti päälle myös muihin CPU-ympäristöihin.
Paha sanoa. Saattaa vaatia jotain ominaisuuksia itse prossassa. Kuten sanoit tuo on ollut rajoitetumpana olemassa, joten voi olla että rautaan on lisätty jotain, joka tekee tuosta oikeasti toimivan.
Saatiinhan raytrasing ”toimimaan” Pascal sarjan Nvidia korteilla, mutta niin hidas ettei kukaan sitä käytä. Eli vaikka tuota ei millään softarajoitteella tehdäkkään, nii. 1-3% parannus hupenivat nollaan, jos prosessorissa ei ole Zen3:n lisäämään tukea.
Lisäksi tuo 500 piirin Pci4.0 piirisarja lienee taas syy miksi sitä ei saa aikaan 400 sarjan emoilla. Tai siis saisi, mutta nopeusetu olisi about 0, joten siitä ei ole hyötyä.
Kunhan julkaisevattarkempia tietoja arkkitehtuurista, niin tiedetään enemmän. Ehkä seuraavan sukupolven intelissä on sama direct access memory ominaisuus 😉
Mahtaisikohan mokoman olla tulossa TRX40-lankuille ja 3000-sarjan TRippereille ja Ryzeneille myöhemmin, jos suurin tekninen vaatimus on vain piirisarja
En olisi hämmästynyt vaikka tuo olisi nVidian seuraavassa sukupolvessa. AMD ei yleensä ole lukinnut tekniikoitaan. Ja koska Intel ja AMD ristiinlisensoivat vaikka mitä, niin tuki Intel alustalla tulevaisuudessa ei ole mahdoton sekään
Saman syyn takia kuin Intelkin yritti pysyä 32-bit maailmassa: kukaan ei ole vaatinut parempaa. Intelhän lisäsi 64-bit tuen vasta kun AMD oli näyttänyt, että sille on kysyntää
Odotellaan niitä oikeita testejä, en ihan osta vielä tämän väitteen pohjalta. Ei sinä 32 bittisessäkään mitään vikaa ollut ja suorituskyky ei parantunut käytännössä yhtään.
Ei se nyt kovin merkittävä ole jos nyt tämän päivän AAA peleissä vaikutus on about 5% ja parhaimmillaankin 10% luokkaa. Oletettavasti aiempien vuosien peleissä merkitys on vielä vähäisempi. Ehkä merkittävämpi sitten jos pelit oikeasti tukeutuu tähän mahdollisuuteen jatkossa mikä vaikuttaa yhtä mahdolliselta kuin se että kaikki yön yli tukee RT:tä tai DLSS:ää. Eli tulee joskus sitten vaihtelevasti.
Niin kuten sanoin, odotellaan ne viralliset testit vielä. Kyllähän 10% lisää nopeutta on merkittävä asia, joten pidän ihmeellisenä jos pitää paikkaansa koska silloin kyseessä on ollut selvä ja tiedossa oleva (ehkä) syy siihen miksi pelit eivät pyöri nopeammin. Jokainen pelinkehittäjä ottaisi varmasti mielellään vastaan 10% ilmaisen lisänopeuden, siinä säästyisi paljolta hiomiselta aka. rahaa jäisi enempi taskuun. Toki jatkossa voi hyvinkin olla löydettävissä asioita missä tuota käytetään hyväksi ja sieltä sitten raavitaan nopeutta tai muuta hyötyä, mutta se, että nykyisellään yhdellä napinpainalluksella lisää, epäilen.
Niin siis pointti on se että 10% oli poikkeus ainakin AMD:n materiaaleissa, ja jotta tämän saa mitattua ulos tarvitaan tietty CPU ja tietty GPU kiinnitettynä tiettyyn emolevyyn. Tälläsen himmelin rakentaminen 5% vuoksi (joka voi olla ollut vaikkapa 1% vielä pari vuotta sitten) on aika matalalla prioriteetilla silloin kun ensin pitäisi olla edes etäisesti kilpailukykyinen. Eikä NVIDIA/Intel akselillakaan varmaan ole ollut intoa tälläistä kytkyä alkaa rakentamaan, puhumattakaan siitä että kaikki kolme puhaltaisi yhteen hiileen.
En tosin näkisi mahdottomana että nyt jatkossa sitten tämä tapahtuisi esim. DirectX:n puitteissa, DirectStorage on kuitenkin vähän niinkuin samalla asialla joskin eri näkökulmasta.
Paitsi jos olet ostamassa uutta konetta. Silloin AMD näyttis ja cpu ovat molemmat hyvinkin houkuttelevia ja jos sillä saa vielä 5% nopeushyödyn "ilmaiseksi" niin miksi ihmeessä ei. Kovastihan arvuuteltiin että tekeekö AMD jonkun Ryzen5k+Navi bundlen ja myy niitä yhdessä halvemmalla ja paremmalla saatavuudella, mutta tämä smart access on oikeastaan vielä parempi "bundle". Nyt ei tarvita mitään virityksiä retail-myyjien kanssa, vaan kuluttaja ohjataan bundleen ominaisuuksilla. Hyvinkin ovela kikka.
Ja kyllä. Kuluttaja on kiinnostunut tuosta kun about jokaisen kortin jokaiseen verkkokaupan kuvaukseen tulee nyt maininta että nopeuttava ominaisuus X toimii sillä ja tällä AMD prossulla. "Saat ilmaisen boostin, up to 11%, kun ostat tämän ja tuon".
Puhuin puhtaasti valmistajien innosta toteuttaa tämä himmeli, en kuluttajista. Kuluttajat sanonevat 10900K:ta "lytätyksi paskeeksi" heti kun uusien Ryzenien revikat tulee ulos vaikka eroa olisi 2%, se on toki selvää.
Intelillä ei ainakaan vielä ole mitään pelinäytönohjainta jolle tehdä moista optimointia. Mikäänhän ei estä inteliä tekemästä asialle jotain, kunhan saavat omat näytönohjaimensa markkinoille.
Nyt en ihan ymmärrä. Tässä on kyseessä GPU:n koko muistiavaruuden näkyminen CPU:lle ja jollain tavalla sen hyödyttäminen jossain tilanteissa. Jos se ei ole, täälläkin syystä parjattua suljetun rajapinnan touhua, niin luonnollisesti se tulee myös Intel ja NVIDIA pohjaisille alustoille käyttöön jonkin ajan sisällä, jos siitä siis on hyötyä.
Jos patentti on AMD:n nimissä niin pitää keksiä pyörä uudestaan jotain toista kautta. Ei kannata vetää vielä kovin pitkiä johtopäätöksiä, kun AMD:ltä ei ole kommentoitu mitenkään että tarjoavatko teknologian hyödyntämistä Nvidialle, saatikka haluavatko vihreässä leirissä edes alistua moiseen touhuun… Shakki Matti tilanne AMD puolesta ainakin minun kirjoissani, jos kieltäytyvät.
Mikä ihmeen patentti?!
AMD Trademarks "Infinity Cache" – A Radeon GPU Memory Breakthrough?
Riippuu kummasta nyt puhut ? SAM:sta vai IC:stä.
Pyörän voi keksiä uudestaan tai voi myös maksella lisenssimaksuja teknologiasta. Kaikki teknologia menee tätä rataa. Se on sitten jokaisen oma ongelma, jos lisensoitavan teknologian toteutus omaan hilavitkuttimeen on vaikeaa tai hyödytöntä.
En voi käsittää, miten joku voi keksiä mussuttamista siitä, että yritys vie teknologiaa eteenpäin. Jos Nvidia/Intel haluaa samaa niin ei muuta kuin paalua tiskiin vaan. Eiköhän se sieltä irtoa, kun luvussa on tarpeeksi nollia perässä.
Joka yritys toimii omilla vahvuuksillaan. AMD:llä se on selkeästi siinä, että sillä on maailmanluokan osaamista sekä CPU- että GPU-teknologioissa.
Trademark ei ole patentti. Ääh en mä edes ala.
Suljettuja ne intelin prosessoriarkkitehtuuri ja nvidian ajuritkin on. Tässä nyt tehdään joku pieni jippo pcie standardin ohi, koska se on mahdollista kun alusta on täysin omassa hallinnassa. Tietämättä tarkemmin mistä on kyse, niin voi ihan hyvin olla että uusilla prosessoreilla ja näyttiksillä vaihdetaan protokolla nyt infinity fabriciin jos koko kokoonpano tunnistuu sitä tukevaksi. Mitään ongelmallista tässä ei ole niin kauan kun kaikki laitteet on taaksepäinyhteensopivia pcie standardin mukaisesti.
#Ponk
Juuri noin!
Ei tuo etu isolta vaikuta, mutta jos Intel ja Nvidia hyppäävät samaan kelkkaan pelintekijät tietävät että tälläisen asia toimii kaikissa vuoden x jälkeen julkaistuissa kokoonpanoissa. Silloin siitä luultavasti olisi hyötyä!
Tuossa ylempänä viitattiin 64 bittisyyteen ja jep ei sekään isosti hyödyttänyt ennenkuin iso osa raudasta oli 64 bittistä ja sitä voitiin oikeasti hyödyntää ohjelmissa! Aika pitkään ohjelmat oli 32 bittisiä vaikka käyttis olikin jo 64 bittinen.
Ei tuosta uudesta ominaisuudesta haittaa ole, ja jos se yleistyy niin parempi kaikille koska ohjelmoijat pystyvät hyödyntämään sitä tietäen, että se toimii myös kuluttajien laitteissa. Mutta kyllähän siihen kymmeniä vuosia menee ennekuin parhaassakin tapauksessa tämä löytyisi joka muorin ja vaarin nettikoneesta!
Eikä tämä kaiketi vaadi mitään muutoksia sitä käyttäviltä softilta, vaan etu saadaan jo ajureiden myötä. Tämän lisäksi ajurit saattavat paljastaa jotain uusia ominaisuuksia jotka eivät aiemmin ole olleet mahdollisia tuosta 256Mt ikkunasta johtuen. Jälkimmäisten kohdalla vaaditaan tietysti myös softatuki.
Jos intel ja Nvidia nyt hyppäävät samaan kelkkaan, niin tuotteita jollain uudella rautatason muutoksella saadaan ulos 2-3 vuoden kuluttua.
data-unfurl="true" data-result-id="100360" data-url="https://www.reddit.com/r/Amd/comments/jk76u9/smart_access_memory_already_works_on_linux_and_is/" data-host="www.reddit.com" data-pending="false">
class="link link--external fauxBlockLink-blockLink"
target="_blank"
rel="nofollow noopener"
data-proxy-href="">
r/Amd – Smart Access Memory already works on Linux and is not exclusive to Zen 3 or Navi 2x
data-onerror="hide-parent"/>
http://www.reddit.com
"AMD has trademarked the term "AMD Infinity Cache", as can be seen on the Justia Trademarks website. This trademark adds an air of legitimacy to RedGamingTech’s prior reporting on the technology. That said, the patent mentions both CPUs and GPUs, a factor which could make Infinity Cache a generic AMD term that could be used to discuss multiple technologies. "
Jotenkin ainakin itse päättelin tuosta että se on patentoitua teknologiaa, mutta tiedä häntä.
Edelleen se on nimen suoja. Ei mikään patentti teknologiasta. Trademark, tavaramerkki jo pelkkä nimi sanoo asian. Pitäisi olla ihan perusasioita elämässä ymmärtää tuollainen termi.
data-unfurl="true" data-result-id="100555" data-url="https://fi.wikipedia.org/wiki/Tavaramerkki" data-host="fi.wikipedia.org" data-pending="false">
class="link link--external fauxBlockLink-blockLink"
target="_blank"
rel="nofollow noopener"
data-proxy-href="">
Tavaramerkki – Wikipedia
data-onerror="hide-parent"/>
fi.wikipedia.org
Tämä sitten on patentti.
data-unfurl="true" data-result-id="100556" data-url="https://fi.wikipedia.org/wiki/Patentti" data-host="fi.wikipedia.org" data-pending="false">
class="link link--external fauxBlockLink-blockLink"
target="_blank"
rel="nofollow noopener"
data-proxy-href="">
Patentti – Wikipedia
data-onerror="hide-parent"/>
fi.wikipedia.org
data-unfurl="true" data-result-id="114098" data-url="https://www.techpowerup.com/275204/amd-radeon-smart-access-memory-coming-to-400-series-motherboards" data-host="www.techpowerup.com" data-pending="false">
class="link link--external fauxBlockLink-blockLink"
target="_blank"
rel="nofollow noopener"
data-proxy-href="">
AMD Radeon Smart Access Memory Coming to 400 Series Motherboards
data-onerror="hide-parent"/>
http://www.techpowerup.com
AMD announced Radeon Smart Access Memory (SAM) alongside the RX 6800 series as a feature to increase video memory available to the CPU. SAM is AMD’s implementation of the resizable BAR feature found in the PCI Express specification. AMD Smart Access Memory is only available when using an AMD Ryzen 5000 series process and AMD Radeon RX 6800 series graphics card on a compatible motherboard. The feature was initially advertised as a 500 series motherboard exclusive feature but AMD has recently released the new AGESA v2 1.1.0.0 update which should enable support for SAM on B450 and X470 motherboards with a BIOS update.
Olispa tulossa 3000-sarjan prossuillekin, siitä ei taida vieläkään olla viitteitä.
Niiden suorituskyky SAM toiminnassa on jonkun rakenteen/rautabugin takia 1/250 siitä mitä Zen 3 prossuilla, eli ei ole tulossa
Mistäs tämä tieto on lähtöisin? Eikö sen pitänyt jo toimia Linuxissa ja tulla pian Intelin prossuille sekä nVidiallekin, joten aika hassua, jos AMD:n 3000 sarjan prossut yhdessä AMD:n näyttiksien kanssa ei toimisi.
Kai se teknisesti toimisi sillä 3000 sarjalla, mutta olisi niin hidas, että hommassa ei ole mitään järkeä
Se mihin ratkakapu viittaa ei ole bugi. Standard swizzle -käskyt oli hitaita (1/250 Zen3:sta) aiemmilla Zeneillä.
Se, että tekstuurien ladonta GPU:lle paremmin sopivaan muotoon valmiiksi yhdellä tapaa on hidasta, on kuitenkin ihan eri asia kuin ettei SAMista olisi hyötyä tai järkeä vanhemmillakin Zeneillä. Se on vain yksi asia mistä SAM:sta voi olla hyötyä.
Tosin pyörisi ne huhut varmaan silti vaikka dataa olisi silmien edessä, minkäs teet kun halu uskoa on kova.
ja nvidian kanssa myös jotta se saadaan toimimaan nvidian korteilla.
Joten nyt voidaan unohtaa ne höpinät että AMD lukitsisi homman omille tuotteilleen.
Kommentoi uutista tai artikkelia foorumilla (Kommentointi sivuston puolella toistakseksi pois käytöstä)
Lähetä palautetta / raportoi kirjoitusvirheestä