
AMD on pitänyt konferenssipuhelun Bank of America Securitiesin Global Technology Conferencessa. Puhelussa AMD:n äänenä esiintyi yhtiön talousjohtaja Devinder Kumar.
Kumar vahvisti puheessaan yhtiön odottavan semi-custom puolen tulojen kasvavan merkittävästi vuoden toisella puoliskolla, kun Microsoft ja Sony kiihdyttävät uuden sukupolven konsoleiden tuotantoa. Hän tarkensi myöhemmin, että piirien tuotanto alkoi jo kuluvan neljänneksen aikana, mutta kunnolla se pääsee vauhtiin vasta vuoden jälkimmäisellä puoliskolla. Lisäksi hän varmisti yhtiön olevan edelleen aikataulussaan julkaista Zen 3 -prosessoreita ja RDNA2-grafiikkapiirejä vuoden loppupuolella.
Bank of America Securitiesin Vivek Arya kysyi Kumarilta myös joukon kysymyksiä AMD:n lähitulevaisuudesta. Kumarin mukaan AMD:n Zen 3 -arkkitehtuuriin perustuvat Milan-prosessorit ovat parhaillaan yhtiön laboratorioissa ja se uskoo voivansa aloittaa niiden toimitukset vuoden viimeisen neljänneksen aikana. AMD uskoo palvelinpuolen liikevaihdon kasvavan tulevaisuudeessa kolmannekseen yhtiön kokonaisliikevaihdosta, kun se on tällä hetkellä noin 15 prosentin kieppeillä. Aryan kysymyksessä mainittiin myös, että AMD olisi tuomassa Milan-prosessorit Nokian tuleviin 5G-laitteistoihin, mutta tätä Kumar ei kommentoinut millään tapaa.
Kumar vahvisti myös, että ensimmäinen yhtiön RDNA2-tuote tulee olemaan huhuissa ”Big Naviksi” ristitty lippulaivapiiri. Kumarin mukaan kyse on ehdottomasti ns. Halo-tuotteesta niin kutsuttuun enthusiast-luokkaan eli aivan näytönohjaimarkkinoiden terävimpään kärkeen. Lisäksi hän varmisti RDNA2-arkkitehtuurin tulevan kattamaan kaikki markkinat APU-piirien integroiduista grafiikkaohjaimista tehokkaimpiin näytönohjaimiin asti konsoleita unohtamatta.
Lähde: Seeking Alpha
Eipä tietenkään koska ennakko ja amd
Toisaalta, viime vuosikymmenen isojen piirien ennakkohypestä ja niiden (epä)onnistumisista päätellen uusien RDNA2 piirien "varmistuksista" voi varmasti uskoa vain sen että tavoitteet on nostettu keskinkertaisten polaris ja navi piirien jälkeen korkeammalle mutta mitä sieltä oikeasti tulee jää vielä nähtäväksi. Epäilemättä joku noista kolmesta (ylä, ala ja =) vaihtoehdosta osuu. Toistaiseksi mikään vamistettu tieto ei viittaa siihen että tulossa olisi tuote joka kilpailisi ykköspaikasta edes vanhan 2080Ti perus- tai nopeimmanTitan RTX mallin kanssa saati nvidian samoihin aikoihin tulossa olevien 3k sarjan romppeiden kanssa.
"Kumar vahvisti myös, että ensimmäinen yhtiön RDNA2-tuote tulee olemaan huhuissa "Big Naviksi" ristitty lippulaivapiiri. Kumarin mukaan kyse on ehdottomasti ns. Halo-tuotteesta niin kutsuttuun enthusiast-luokkaan eli aivan näytönohjaimarkkinoiden terävimpään kärkeen. "
Kyllä se, että se on nopeampi kuin 2080 Ti on ihan itsestäänselvyys jo aiemmin mainituista syistä, ellei siellä ole jotain todella mullistavaa ongelmaa PC-puolella mikä ei näy konsolipuolella.
Muistatko Radeon 9700 Pron? Se oli niin jytkyjen jytky, että melkein kompastuin omaan leukaani. Pelailin siihen aikaan omalla R8500:lla Rally Trophyä, ja olin tottunut Radeonien olevan aina hiukan Geforceja hitaampia – joskin myös hivenen halvempia.
Radeon 9700 Pro jätti varsinkin AA&AF kytkettynä GeForcet kauas taakseen. Unrealissa mentiin tuplavauhtia. Anandtech sanoi kortista näin:
"
There are three things that the Radeon 9700 Pro can offer at this point:
ATI Radeon 9700 Pro – Delivering as Promised
http://www.anandtech.com
En silti sano, että tällä kertaa olisi tulossa vastaava jytky. Olisi se kyllä mukavaa vaihtelua, koska edellisestä kerrasta on jo 18 vuotta.
Ei kyllä näillä luvuilla mistään jytkystä puhuta, eipä sitä ollut myöskään 980Ti vs. Vega64, jälkimmäinen vähän reilu 30% nopeampi. Ja noilla korteilla oli se pari vuotta välissä ja nvidialta oli jo tullut seuraavaa sarjaa, vähän kuten nyt.
Ei vakuuta vielä. 50% edelliseen amd:n diashowssa tarkoittaa juuri ja juuri 2080ti:n rinnalle pääsyä ja sekin kortti on ylihintainen turhake siihen nähden ettei 4k + rt pyöri edes siedettävästi.
Aika näyttää kun saadaan seuraava sukupolvi benchmarkattua sitten joskus.
5500XT: Boost Clock: 1845 MHz (5.19 TFLOPS) | Memory Clock: 1750 MHz @ 128bit (BW:224GB/s) | Shading Units: 1408 (22CU) | TMUs: 88 | ROPs: 32 | Performance: 100%
5700XT: Boost Clock: 1905 MHz (9.75 TFLOPS) | Memory Clock: 1750 MHz @ 256bit (BW:448GB/s) | Shading Units: 2560 (40CU) | TMUs: 160 | ROPs: 64 | Performance: 183%
87% lisää FLOPS, 100% kaistaa, 81% shadereita, 81% TMU ja 100% ROP tuottaa 83% paremman suorituskyvyn. Luvut voi itse mennä tarkistaa TPU:sta
Ihan RDNA1 pohjainen BIG NAVI tälläisillä hypoteettisillä speckseillä pitäisi piestä 2080TI 10-20% erolla ellei sitten RDNA skaalautuvuus lopu kuin seinään:
"5900XT": Boost Clock: 1700 MHz (17.40 TFLOPS) | Memory Clock: 2000 MHz @ 384bit (BW:768GB/s) | Shading Units: 5120 (80CU) | TMUs: 320 | ROPs: 96
78% lisää FLOPS, 71% kaistaa, 100% shader, 100% TMU ja 50% ROP hyvinkin pessimistisellä skaalauksella olisi silti sen @ 1.5x nopeampi kuin 5700XT jolloin se olisi 10% nopeampi kuin 2080TI.
Ja tämä hypoteeettisen kortin suorituskyky on laskettu ihan RDNA1 pohjalta ilman RDNA2 arkkitehtuurimuutoksia. Saavat imo kyllä tunaroida aika urakalla ton ison Navin kaa jos on vain about 2080ti tasoa. Tai sitten RDNA ei enää skaalaudu vähän kuin kävi GCN:n kanssa (Fury X vs 290X)
Pakko nostaa silti hattua Nvidialle miten energiatehokkaita ja suorituskykyisiä ohjaimia ovat saaneet aikasiksi nykyiselläkin 12nm valmistustekniikalla!
Eikö tuo nyt ainakin vielä Crossfirenä mennyt esim Polariksella?
Eikö tuo nyt ainakin vielä Crossfirenä mennyt esim Polariksella?
Muistaakseni juuri RX 480 oli viimeinen missä mainostettiin CrossFireä* ja DX12-puolella taisi olla alusta asti puhe ihan vain multigpu-tuesta
*AMD:n toimesta, media ja muistaakseni jotkut valmistajatkin ovat sen jälkeen saattaneet kyllä käyttää termiä
Osjur, en perusta mielipidettäni hypoteettiseen matematiikkaan. Ja tuon matematiikan mukaan ei perusta itse AMD:kään. Miksi ne hypettäisi sitten omaa tuotettaan alakanttiin? 50% parannus edellisistä ei riitä mihinkään. Voi sillä taas pärjätä hienosti fullHD / 1440p + jotenkuten 4k mut samasta syystä 20xx sarja tuntui turhalta 1080ti:n päivitystä ajatellessani. 4k ja rt ei pyöri sillä tarpeeksi hyvin oikeuttaakseen 1500e hintaa ja taas fullhd/1440p pyörii jo riittävän hyvin edelliselläkin.
Matematiikkaan voidaan perustaa sitten kun on numeroita pöydässä.
Ei vain vakuuta etukäteen jos ei itse AMD:kään usko ihmeisiin tuon kanssa.
Olet tainnut nyt lukea huolimattomasti sen dian, se 50% parannus on parannus energiatehokkuudessa, ei sirun suorituskyvyssä.
Eli jokin RDNA2-siruista tulee tarjoamaan 50% parempaa suorituskykyä wattia kohden verrattuna RDNA1:een (RX 5700 XT tässä vertailussa), mikä taas tarjoaa 50% parempaa suorituskykyä wattia kohden kuin Vega (Vega 64 tässä vertailussa). Vertailu on tehty Division 2 -pelissä 1440p-resoluutiolla.
Ja kuten tosiaan jo tiedetään, TPU:n laajemmalla pelivalikoimalla RX 5700 XT itseasiassa paransi energiatehokkuuttaan Vega 64 verrattuna vielä selvästi enemmän kuin AMD:n diassa, 1440p-resoluutiolla jopa aavistuksen yli 60%
Jep, +90% massojen hintaluokista AMD:lla on hallussa. Onnistuneet 6600xt ja 6700xt tyydyttäisi +90% kuluttajista jos ajurit olisi alusta asti kunnossa. Mitään muuta parempaa Nvidialla ei toistaiseksi ole näissä populaarien hintaluokissa. RT:tä turha vielä mainita, kun se on vielä kuluttajille aivan alkutaipaleella, loppuvuoden julkaisujen jälkeen otetaan taas harppauksia.
En usko että Big Navi tulee olemaan kuin 5-15% tehokkaampi kuin 2080ti. Tämä ei toki ole uskon asia ja spekulaatiota kaikki, mutta joka tapauksessa epäilen että Nvidian 3xxx top endin myötä Nvidia on edelleen selkeä kukkulankuningas siinä marginaali kategoriassa, ja Nvidialaiset saa edelleen maksaa ylihintoja korteistaan. Tai ainahan Nvidiaa ostavana saa maksaa ylihintaa AMD:n tehoihin nähden, mutta top endissä se ylihinta on omaa luokkaansa.
Vaikka AMD saisi puristettua hurjasti mehuja Big Navista irti, niin Nvidia taitaa julkaista myöhemmin, ja Ampereen korteissa on varmasti kellotusvaraa jne. joilla reagoida. Tai viimeinen keino reagoida hinnoilla, siihen tuskin Nvidia joutuu. AMD:n on ihan sama julkaista ensin, koska meni miten päin tahansa, top endissä AMD ei tule pärjäämään. Nvidia on asettanut top endissä riman liian korkealle jo hyvän aikaa sitten.
RT on kyllä ihan ihan alkutekijöissään, mutta itse hyppään kelkkaan tässä toisessa iteraatiossa mielellään. Eniten kiinnostaa miten hyvä käytännön toteutus AMD:lla on vastaavasta ominaisuudesta.
En ole täysin varma oliko asia näin, mutta ainakin Nvidian nykyisellä arkkitehtuurilla RT-coreilla pystyi tekemään muutakin, kuten parantamaan 3D -ääniä ja oliko myös äänenlaatua… Saatan muistaa väärinkin.
Tarkoitan siis että vaikka RayTracing jäisi unholaan UE5:n kaltaisten innovaatioiden tullessa tilalle (hyötyy nopeammasta puolijohde levyn luoman swappifilun kautta) niin näille RT -coreille voi löytyä myös muuta käyttötarkoitusta pelaamisen suhteen.
Säteenseurantaan perustuva äänentoisto oli uusi juttu muutama sukupolvi sitten, siihen ei tarvita mitään RT-rautaa, kyllin kevyttä ilmankin. RTX Voicea jos meinaat se käyttää (tai on ainakin käyttävinään) Tensori-ytimiä, ei RT-ytimiä, toimii myös ilman Tensoreita kuitenkin.
Tällä hetkellä AMD:n RT-toteutuksesta tiedetään toteutustapa (shaderyksiköt kertoo mihin siellä puussa edetään ja teksturointiyksikköön lisätty törmäystarkistin kattoo mihin osutaan) ja että se mahdollistaa kehittäjille enemmän kuin mihin DXR 1.1 taipuu.
Toivotaan näin @Kaotik. Korkeimmassa päässä tarvitaan kyllä kilpailua, se hyödyttää meitä loppukäyttäjiä joko tiukemmalle venytetyissä chipeissä tai halvemmissa hinnoissa. Ellei sitten ole kartellimeininki käynnissä ja pidetään molemmat maltillisena ja kalliina jotta voidaan pumpata aika ajoin jotain parempaa tarjolle..
Enkä väitä että ampere veisi rdna2:sta mutta tällä hetkellä tunne vain on sellainen kaiken lukeman perusteella.
Loppupeleissä mulle merkkaa vaan se joka tekee tehokkaamman kortin max 1500e hintaluokkaan niin voin taas vuosia nauttia siitä, kuten aina aiemminkin. Mulle tää on toiminu hyvin näin, tehokkaampi lippulaiva koneeseen ja katellaan uusiksi 4-5 vuoden päästä.
rt on? off?
Jep AAx4 päälle niin 9700Pro ~100fps ja 4600Ti teki tiukkaa 30fps en muista enään peliä mikä oli mutta mielettömät erot, se oli hienoa ATI aikaa se, nyt on enään vaan AMD
Syystäkin. Tekniikan edistyminen vaatii volyymia, jota ei koskaan saada aikaiseksi 500€ RT-korteilla kuten nykysukupolvella. Vaikka RT-himmelitkin varmasti edistyvät uusien konsoleiden myötä, niin PC-puolellakin moisen hintoja täytyy saada alas ja reilusti! Ei kannata kehittää RT-pelejä jos roska ei pyöri suht’ siedettävästi edes 250€ peruskortilla!
Ainakin se muutama viikko sitten julkaistu taustamelun vaimennus tehdään tensori- eli tekoäly-yksiköillä, ei säteenjäljitysyksiköillä.
Teoriassa säteenjäljityksellä voisi valon lisäksi jäljittää myös ääntä.
Ja äänen kanssa tosiaan resoluutio niin paljon pienempi että siihen ei kovin paljoa tehoa tarvisi.
No ei nykyinen 600€ korttikaan sitä raytracingiä pyöritä kunnolla tuolla resoluutiolla.
Pitäisi hinta tuplata vielä toisen kerran että alkaisi pyöriä paremmin.
Energiatehokkuuteen vaikuttaa voimakkaasti kuinka energiatehokkailla kelloilla piiriä ajetaan.
Isoa suorituskykyistä piiriä voidaan ajaa energiatehokkuudelle optimaalisilla kelloilla.
Vega 64:hän oli "Balanced" oletuksena kellotettu reilusti energiatehottoman puolelle ja "Power save" profiili leikkasi tehonkulutusta reilusti loppujen lopuksi pienelle suorituskykysakolle parantaen suorituskykyä per watti yli kolmanneksella.
Myös Navi 10 varmaan puskettu selvästi optimin yli.
Sekä AMD:lla että NVIDIAlla on ollut jo pidempään ihan tarjolla säteenseurantaan perustuvat ääniratkaisut.
AMD:lla TrueAudio Next (Polaris / kesä 2016) ja NVIDIAlla VRWorks Audio (en satavarmaa päivää löytänyt mutta mahdollisesti alkukesä 2017)
Katselin yhden twitch streamin missä tuota käytettiin. Tällä hetkellä täysin käyttökelvoton tekniikka, jonka streamaaja hylkäsi heti. Jos ei tekoäly korjaa "up and down" häiriötä, käyttökelvottomaksi se jääkin.
Ihan kyllä ilman säteenseurantaakin tehoa vaaditaan kun mennään 4k tai halutaan nopeaa 1440p kuvaa piirtää. Veikkasin että nuo kiinnostaa suurempaa osaa enemmän kuin säteenseuranta. No itseä ainakin, hommaan kohta joko 1080 TI tai 2070 superin kunhan saan koneen uusittua.
Juu siksi juuri odotankin uuden sukupolven kortteja. Varmasti on RT suorituskyky parempi!
Eiköhän AMD yritä saada tämän markkinoille mahdollisimman nopeasti juuri siksi ettei verrata heti uuteen nvidiaan vaan nykyiseen (vanhaan) generaatioon. Sitten kun 3080Ti tulee niin "verrataan edellisuoden malliin" eikä haittaa niin paljoa AMD:tä vaikka jäisi kakkoseksi. Siinä kohtaa voikin sitten lyödä hintaa alas ja saada 3080Ti näyttämään kalliilta.
Nyt puskaradioissa kiertää Ampere elokuun lopussa julkaisu, joten voi olla, että Nvidia ehtii julkaista ensin. On noissa rnda2 skaalautumisssa aikalailla värilisää: 2x sharerytimillä varustettu piri olisi vain 50% nopeampi. Vastaavalla skaalautumisella Nvidian datakeskusten 8196 coren jättipiiri TI malliksi muutettuna ja parin gigan kelloilla olisi vain 44% nopeampi mitä 2080TI, joka tuntuu myös todella koomiselle ajatukselle. Ynnä sen kokoinen piiri olisi ihan omassa hintaluokassaan.
Prosessinvaihdos ei tee ytimestä yhtään nopeampaa, niitä saa vain lisättyä samaan tilaan enemmän, tai jos prosessi on sopivalla tavalla parempi, niin samaa ydintä voidaan ajaa kovemmilla kelloilla. Arkkitehtuurin muutoksilla ja rinnakkaisuuden lisäämisellä ne tehot pääasiassa tulee. Todennäköisesti RDNA2:n tullessa pihalle pettyneitä ovat kovimmat Nvidia fanit kun se on liian nopea ja vähävirtainen ja kovimmat AMD fanit kun sen olisi pitänyt olla vielä nopeampi ja halvempi.
No sittenhän AMD:llä on oikeasti kiire. En ole ehtinyt kauheasti huhuja lueskella niin mennyt ohi. Olisi kyllä kaikkien etu jos saataisiin taas tasaväkisempää kilpailua näyttisten puolelle.
Huhuista riippumatta tietenkin AMD tähtää 3000-sarjaa vastaan RDNA2:lla, on koko ajan tähdännyt.
Sen kunnollisen kilpailun saaminen varmaan kärsii, jos Nvidia pääsee julkaisemaan ensin.
En ihmettelisi jos Nvidia yrittäisi vielä nostaa hintoja vähäsen, kun kulttilaiset ovat todistaneet maksavansa ihan mitä tahansa.
En tarkoittanut ihan noin, mutta ymmärrän pointtisi.
Viime vuosina AMD:llä ei ole ollut oikein mitään saumaa. Nyt vissiin arkkitehtuuri olisi jo kohtalaisen hyvä, joten tarvittaisiin vain se iso piiri. Nvidia taas on julkaissut aina myös sen jättipiirin, joten tehovaltikka on pysynyt tukevasti vihreällä. Saa nähdä saavatko arkkitehtuurista viilattua paljonkin irti.
Tosifanit eivät pety ikinä. Tai jos pettyvätkin, eivät ikinä myönnä, että oma fanituksen kohde olisi edes ihan vähän epäonnistunut. Olihan Furyillä ja Vegoillakin ostajansa jotka eivät edes harkinneet kilpailijan vaihtoehtoja.
Ja sama on kyllä pätenyt toiseen suuntaankin.
HighEnd ostaneena ei nyt isoja pettymyksiä ole tullut vähään aikaan esim 980Ti, 1080Ti ja 2080Ti ovat lunastaneet ihan mukavasti odotukset.
Enkä usko että Nvidiaan täytyisi pettyä tälläkään kerralla.
Nvidian kohdalla se pettymys tosin voi kolahtaa kovempaa koska Amd kohdalla sitä osaa jo olla varautuneempi siihen että voi tulla "sutta tai sekundaa"
2020 Amd.lla on vain 1 uusi gpu millä se kilpailee ja Nvidia ilmeisesti julkaisee useamman tälle vuodelle joita vastaan Amd saa vasta 2021 jotain uutuuksia.
RX5000 sarjan hinta saattaa siis tipahtaa.
Mistäs tällaista olet keksinyt? Ainakin minun korviini on kuulunut muuta, toki toisen tai jopa kolmannen käden tietoa, mutta edes huhupajat eivät muistaakseni ole tuollaista ehtineet vielä väittää?
Joo täällä toivottuihin Nvidian hinnanalennuksiin en usko tippaakaan. Tai ehkä top endin hinnat voi vähän laskea, ja ovat silti ylihintaisia.* Nvidialla on helppo tilanne markkinaosuuden puolesta, kun aikalailla sama mitä AMD julkaisee, riittää että itse pysyy vähintään samassa tahdissa ja brändimyynti hoitaa loput. Ja Nvidia toki top endillä laittaa rimaa vielä korkeammalle kuin AMD voi edes päästä.
Vaikka AMD julkaisisi yhtä tehokkaan kortin korkeimpaan top endiin ja myisi sitä 100e halvemmalla, +60% ihmisistä ostaisi silti sitä kalliimpaa Nvidian korttia. Nvidialla on ihailtavan kova brändi, ja tietyt ihmiset ovat brändien suhteen kiistatta ”kulttilaisia”. Puraistut omenat amerikasta erinomainen esimerkki.
*Ennen kuin joku tulee sanomaan ”ei ole kilpailua top endissä joten ei voi olla ylihintaisia”, vastaan: Kyllä voi. cost per/frame -suhteen on tietty raja ja se mielestäni ylittyy 2080ti:llä räikeästi. Ja vaikka AMD onnistuisi Big Navillaan, Nvidian top endiä ostavat joutuisi ”3080” maksamaan silti ylihintaa tehoihin nähden. Mutta ei AMD kyllä tule mätsäämään ”3080” kanssa. Ei vain voi.
Viittitkö vilauttaa sitä kristallipalloa mikä näytti miten nopea "3080" tulee olemaan?
"3080" ei tule olemaan enthusiast luokan lippulaivatuote, "3080 Ti" tulee olemaan, samoin kuin "Big Navi", millä AMD tähtää "3080 Ti:tä" vastaan.
Onko AMD jossain sanonut, että se aikoo nimenomaan tähdätä kilpailijan next-gen lippulaivaa vastaan? Olen mielestäni nähnyt vain yleistä puhetta high-endistä, enkä vahvistusta sille, että puhutaan nimenomaan seuraavan uskupolven high-endistä.
Jos meinaat että kerjäävät käräjille niin onhan sekin toki mahdollista. Muutoin tuo että sanotaan sijoittajille kortin tulevan olemaan enthusiast-luokan lippulaivatuote ei anna sijaa sille, että puhuttaisiin nykyhetken enthusiast-luokasta.
Minusta se ei määrittele millään tavalla asiaa ja jos kortti esim. julkaistaan ennen nvidian 3000-sarjaa, niin myös aivan varmasti totta.
NVIDIA valmistuttanee piirit pienemmällä prosessilla josta todennäköisesti tulee jotain parannuksia energiatehokkuuden kasvamisen kautta ja jotain parannuksia tulee todennäköisesti myös uudesta arkkitehtuurista, niin tätä taustaa vasten näkisin että 3080ti:n voittaminen ei ole helppoa ja vaatii todella hyvää työtä. Joten epäilen että AMD:n lippulaiva piiri tule todennäköisesti olemaan samaa luokkaa kuin 3080 tai jonkin verran nopeampi, 3080 ti:n ollessa tehokkain kuluttaja näytönohjain.
Viisaammat voivat kertoa mikä analyysissäni meni pieleen.
Se, ettei meillä ole vielä yhtään mitään käsitystä siitä, millaisessa konfiguraatiossa mikäkin noista tulee myyntiin, eikä esimerkiksi A100 avannut tippaakaan arkkitehtuurin mahdollisista parannuksista pelinäytönohjainten suhteen.
Sinulle se voi ylittyä, jollekin muulle ehkä ei. Varsinkin jos laskee mukaan muita subjektiivisia tekijöitä kuten "mun pitää saada tehokkain näytönohjain". Eikä näitä edes ole joka jampan pelikoneeseen tarkoitettu.
Joo, tällä hetkellä on tosi vaikea ennustaa, että millaisia piirejä Nvidia tuo ja millä yhdistelmillä.
Edes AMD:n statement RDNA2:sen 50% paremmasta perf/w:stä ei oikein kerro mitään fiksua, kun oikeasti kellotaajuus/jännite käyrät eivät todennäköisesti ole saman muotoiset.
Jos lätkäistään +50% perffiä 5700XT:hen samalla sähkön kulutuksella, niin puhuttaisiin jonkun verran 2080/superia nopeammasta piiristä jonka eneriatehokkuus olisi vähän parempi. Jos sama tehdäänkin leikellystä 5700:sesta, niin suorituskyky jää alemmas, mutta perf/w nousee selkeästi paremmaksi.
Mitä tapahtuu jos transistori ja shaderimäärät tuplataan, mutta kellotaajuutta ja jännitettä tiputetaan navi10:stä? Jne.
Aika epävarma tilanne, mikäli kuluttajana välittää edes kohtuullisella tarkkuudella siitä, että mikä tarjoaa parasta perf/€ lukemaa.
No nyt on kyllä räikeeta spekulointia ja niin sokeesti jälleen uskotaan johonkin pieneen ohkaiseen oljenkorteen jonka Amd on sulle antanut.
Ja koska sanoivat sen nyt eikä Amperea vielä edes ole eikä niiden suorituskykyä vielä edes tiedetä niin Amd ei voi tarkoittaa mitään muuta kuin nykyisiä markkinoilla jo olevia näytönohjaimia(muuten se olisi täyttä mutuilua Amd puolelta)
AMD tietää 2080Ti suorituskyvyn ja oletettavasti Big Navin suorituskyvyn ja voivat sanoa faktana että ohjain tulee olemaan enthusiast luokkaan kuuluva.
Mutta eihän ne nyt hemmekko voi alkaa vertaileen sitä Ampereen kun eivät sen suorituskykyä edes tiedä.
Erillisiä neuroverkkokiihdyttimiä AMDltä ei pitäisi olla tulossa; AMDn asenne neuroverkkolaskentaan on, että neuroverkkokoodi lasketaan shader-ytimillä, ja niihin on lisätty matalan tarkkuuden pistetulo/konvoluutio-laskentakäskujä tämän nopeuttamiseksi (lisättiin alunperin jo Radeon VII:hin, mutta puuttui välistä Navi 10/navi 14sta, mutta käsittääkseni tulossa RDNA2een
Firmojen voidaan olettaa tietävän suurinpiirtein miten markkinat tulevat kehittymään, ei lupauksia seuraavasta sukupolvesta tehdä nykysukupolveen nähden vaan siihen missä markkinoiden oletetaan olevan kun tuote julkaistaan.
Hauskaa miten sanot ettei voida vertailla vielä mutta kuitenkin useissa viesteissä tiedät ettei tule pärjäämään NVIDIAn näyttiksille, ei edes toiseksi nopeimmalle geforcelle
Onkohan MS:ltä tulossa jossain vaiheessa DX12:seen jotain DLSS 2.0:n tyyppistä featurejoka hyödyntää upskaalaukseen/AA:n toteutukseen kaikkia buffereita (eikä pelkkää framebufferia).
Joku tuollainen tuntuisi olevan aika tarpeellinen resoluutioiden kasvaessa, korkean virkistystaajuuden näyttöjen yleistyessä ja VR:n mahdollisesti myös yleistyessä.
4K@144Hz on aika julma targetti vrt. 1440p@60Hz, etenkin jos halutaan vielä raytracettaa edes jotain.
DirectML ja onnistuu se ihan compute shadereillakin.
DirectML:llä sellaista on demottukin jo ajat sitten
(Tai siis sen tarkkaa toimintaa ei toki paljastettu mutta jonkinlainen AI upscaling setti kuitenkin)
Juu ja sinä vihjailet hauskasti miten se tulee olemaan 3080Ti luokassa koska Amd mainitsee sanan enthusiast, niin sun mielestä vertailussa on kyse 3080Ti eikä 2080Ti
Ja sana tietää on hieman vahva ilmaisu tilanteessa jossa ei ole mitään vahvistettuja tietoja miltään osin.
Mutta todennäköisyyksistä voidaan puhua enkä usko että BigNavi tule olemaan paljoakaan 2080Ti nopeampi.
Voit toki uskoa tuohon että BigNavi kilpailisi 3080Ti/3090 kanssa, jokaisella olkoon mielipiteensä.