Siinä missä ruotsalaiset Sweclockers– ja Nordichardware-sivustot ovat vahvistaneet asian ruotsalaisilta jälleenmyyjiltä, io-tech on vahvistanut suomalaisilta jälleenmyyjiltä, että ensimmäiset Suomessa myyntiin tulevat Radeon RX Vega -näytönohjaimet tulevat olemaan tämän hetkisten tietojen valossa noin 1000 euroa.
Tarkempia yksityiskohtia ominaisuuksista tai suorituskyvystä ei vielä ole tiedossa, mutta esimerkiksi erään näytönohjainvalmistajan edullisimman mallin hinta on noin 950 euroa ja kalleimman mallin yli 1100 euroa. Vertailun vuoksi GeForce GTX 1080 Ti -näytönohjaimien hintataso Suomessa on alkaen noin 800 eurosta ylöspäin.
Radeon RX Vega esitellään virallisesti ensi maanantaina 31. heinäkuuta (Suomen aikaan) Los Angelesissa järjestettävän Siggraph-tapahtuman yhteydessä.
Päivitys:
1000 euron tuntumassa liikkuvat hinnat osoittautuivat Radeon RX Vega -näytönohjainten julkaisussa virheellisiksi. Io-techin saamien tietojen mukaan AMD oli tarkoituksella välittänyt tukkureille ja jälleenmyyjille placeholder-hinnat pitääkseen todellisen hintatason salassa viimeiseen saakka. Radeon RX Vega 56:n oikea veroton suositushinta on 399 ja RX Vega 64:n 499 dollaria.
Muutama lisää ei juuri auta, kun AMD on vuosikausia irtisanonut porukkaa vauhdikkaasti.
Ja muutenkin uudelta kestää vähintään puolisen vuotta, ennenkun hän pystyy osallistumaan toimintaan tehokkaasti tai käy ilmi, että kyseessä ei ole hänen hommansa..
Mitä tarkoittaa "topakampi" ? Hitaampaa?
Miksi? Eihän se tue edes CUDAa..
Miksi sen pitäisi tukea CUDAa kun OpenCL on olemassa?
edit: ja tuossa videolla on syy miksi.
edit2: samalla tapaa, tai jopa suuremmalla syyllä voisi kysyä miksi kukaan haluaisi NVIDIAn näyttiksiä, eihän ne tue edes OpenCL:ää kunnolla (OpenCL 2.0 -beeta-ajurit tulivat vasta ihan hiljattain, AMD:lla ja Intelilläkin joskus kolmisen vuotta sitten)
En näe ensinnäkään missään mitään videota !?
Kerro toki, mitä siinä "videolla" on?
Miksi tukea epämääräistä OPEN CLää, jos tarvittaville ohjelmille on toimivampi CUDA tuki!
Jaha, facebook-upotus näemmä toimii vähän heikonlaisesti välillä
edit: ei muutti upotukseksi silti, koitetaas uusiksi
https :// www. facebook .com/jarred.land/videos/10154878406240415/1
Poista välilyönnit
Koska OpenCL on avoin, kaikkien tahojen tukema standardi joka toimii niin prosessorilla, näytönohjaimella kuin oikeastaan millä vaan muullakin laskentaan kykenevällä piirillä jolle tehdään ajurit, eikä poropietari vain yhden valmistajan näyttiksillä toimiva ratkaisu?
Kuinka vahvasti värisokeat silmälasit saa olla päässään että tuollaista paskaa kirjoittaa?
Vai kirjoittaako tuollaista paskaa vain trollatakseen?
OpenCL on yleinen standardi, jota tukee kymmenet firmat. Eikä siinä ole mitään "epämääräistä".
CUDA on yhden firman proprietary-kura. Joka ei todellakaan ole toimivampi kun ei toimi OLLENKAAN suurimman suurimmalla osalla raudasta.
Että näistä se "epämääräinen" on kyllä CUDA.
Ehdotus: Eikö griffiniä voisi bannata AMD-ketkuista trollaamasta?
Saisi kyllä poistaa nuo kaikki epästandardit markkinoilta. Joitan vuosia sitten Nvidialla oli PhysX joka tuntunut häviävän melkein kokonaan. Ja taisi vielä firma sanoa, että se on ihan rautatasolla meidän korteissa eikä toimi muissa mutta sitten puukottamalla Atin (AMD) ajureita se saatiin siinäkin toimimaan.
PhysX ei ole itseasiassa hävinnyt minnekään, edelleen yksi suosituimmista fysiikkarajapinnoista. Mutta PhysX:n käyttö ei tarkoita automaattisesti GPU-kiihdytettyä PhysX-tueka, vaan oletuksena se on ihan prossulla ajettava ja GPU-kiihdytetyt pelit ovat lähinnä poikkeuksia
Ahaa, luulin että tuo oli ihan Nvidian juttu
Katso Pekka Puupää ja Pätkä leffa
Pekka Puupää ei ole topakampi
Pätkä ei ole topakampi
Mutta Justiina 😉
Eiköhän nvidia ole miettinyt mitä tekee, jos paska osuu tuulettimeen. Alkaa varmaan kummasti adaptive sync toimimaan vihreillä näyttiksillä.
Jos noista sokkotesteistä voi jotain johtopäätöksiä vetää, niin sen, että GSYNCin monen sadan hintaero muuten identtisillä paneeleilla on iso kusetus. Sikäli ihan hyvä, että AMD vetää huomiota tuohon seikkaan.
Siellä ne hipelöi jo Rx Vegaa
Toivottavasti on jotain parempaa tarjolla kuin Vega F(anboy)E(dition). :kippis:
Ennen joulukuuta (piirin finaaliversio saatiin joulukuun 2016 alkupäivinä) AMD ei peitellyt yhtään mitään Ryzenin suhteen :vihellys:
Tuohon asti saatavilla ollut piiriversio oli rajoittunut >= 400MHz alhaisemmille kelloille ja sen IPC oli 5-15% perässä finaaliversiota.
Älä viitsi. CUDA:lla on tällä hetkellä laaja tuki halusit sitä tai et. Lisäksi Nvidia tukee sitä ja sitä käyttäviä windowspuolella hyvin, ja se toimii ok, joten en näe syytä, miksei asiasta voisi puhua. Kun AMD ei halunnut maksaa Nvidialle CUDAsta, niin AMD ei saanut sitten ilmaiseksi käyttää sitä, samoin Intel.
Jos joku on eri mieltä, niin hänet pitäisi bannata!? Onko AMD joku pyhä lehmä, johon liittyviä epäkohtia (joita kyllä riittää) ei saisi mainita!?
Avoimen standardin asianmukainen tukeminen on epäkohta. Jo on aikoihin eletty!
En ole missään väittänyt, että sitä ei saisi tukea. Totesin vain, että CUDAa on tuettu (Nvidian ja monien ohjelmistojen tekijöiden toimesta) ja sillä voi tehdä jutut Nvidian korttien kanssa, eikä käyttää epämääräisesti niillä toimivaa OPENCLää.
Itselle kun on pääasia, että kone ja ohjelmat, joita käytän toimivat. Eikä se, mitä viritystä ne sattuvat käyttämään.
Open gliden ja open CL:n hehkutusta on vain jatkettu niin pitkään, kun muistan, eikä niistä ole mitään ylivoimaisia standardeja ole tullut, joten en nyt jaksa nähdä niissä toimivuuden suhteen mitään niin erikoista.
——————-
Juuri OPEN CL:n YM mainittujen asioiden takia AMD:n VEGAN pitäisi piestä 1080Ti suorituskyvyssä kautta linjan (peleissä). Jos niin ei käy, niin jatkuvan suorituskyky altavastaajan on vaikea vängätä standardeja mielensä mukaiseksi. Nyt kun jos on vielä niin, että VEGA:n valmistuskin kusee, jolloin hinta joudutaan pitämään huippukortin hinnoissa, kortilla joka vie paljon tehoa ja suoriutuu vain kilpailijan hyvinpaljon halvemman keskitason korttien tavoin.
Kuten olen monasti sanonut aikaisemminkin, toivoin /toivon, että AMD saisi huippukortin markkinoille, mutta nyt kaikki viittaa valitettavasti enemmän, kuin ikinä aikaisemmin juurikin päinvastaiseen suuntaan.
Eli AMD:n ja Intelin olisi pitänyt tukea jotain epästandardia viritelmää ja vielä maksaa siitä? Ei hyvää päivää…
Jos joku haluaa tehdä esim X86 prossun, niin eipä tasan onnistu, jos ei fyffeä tai jotain liikahda Intelin suuntaan.
Ne on ne patentit sellaisia. Kaikki firmat suojelevat omia IP:eitään, ei vain Nvidia. Vielä jokuaika sitten ei esim MP3 ollut "ilmainen" (Nyt se onj kait "melkein").
On tiedossa jo tuo patenttipuoli. nVidia vaan kusee omiin muroihinsa kun vaatii tuosta CUDAsta rahaa.
Topakampi on synonyymi parempi, nopeampi, kestävämpi jne. Vähän semmonen murresanahan se on ainakin täällä Kemissä sitä käytetään noin. Jos sanotaan vaikka että onpas siinä topakan näköinen emäntä niin voi tarkoittaa että emäntä on kaunis, määrätietoinen, kiukkuinen jne. Eli voidaan tulkita miten tahtoo;)
Olen antanut itseni ymmärtää, että CUDA on huomattavasti laajemmassa käytössä kuin OpenCL. Eli pelkkä avoin standardi ei tee siitä hehkutuksen kohdetta, tahi parempaa.
CUDA taisi olla apajilla ennen OpenCL:ää, joten se laajempi käyttö selittyy sillä.
VIA:lta voi ostaa halvemmalla patentteja.
edit: sori, OT. En huomannut ketjua.
Laajempi on nimenomaan väärä sana kuvaamaan CUDAn käyttöä verrattuna OpenCLn käyttöön.
CUDAaa tukee ehkä useampi windows-pöytä-PC-softa, mutta kun katsotaan asiaa vähän laajemmasta näkökulmasta, muuallekin kuin pelkkään windows/PC-maailmaan, niin OpenCL:n käyttö menee selvästi edelle.
Ja hinta-arvausten kilpa senkuin levenee 🙂 Nyt halvimmat neljästäsadasta ylöspäin…
http://wccftech.com/amd-rx-vega-64-pricing-clocks-leaked-air-cooled-499-liquid-599/
Odotellaan…
Itse väittäisin, että CUDA on yleisempi suuressa mittakaavassa, kun NVIDIA:n markkinaosuus on tuolla palvelinkeskuspuolella reilusti suurempi kuin muilla valmistajilla. Ja siellä mennään Linuxilla ja CUDA:lla, kun CUDA:n kehitystyökalut ovat reilusti paremmat NVIDIA:n puolella.
Apple on käytännössä jo hylännyt OpenCL:n (ja OpenGL:n), kun tuo Metal on se rajapinta, jolla Apple menee nyt ja tulevaisuudessa. esim. OpenCL 2.0 -tukea ei taida Macille löytyä.
Hienoa pitkästä aikaa viesti joka liittyy asiaan. Omaan korvaan kuulostavat oikeammilta hinnoilta nuo(tosin tuo lähde on kyllä yksi paskimmista mahdollista). Jos kortti nyt tehoiltaan kilpailee sen gtx1080, niin nuo hinnat ovat jo paljon kilpailukykyisemmät. Toki nvidia saattaa kattella tuota vähän aikaa laskea hinnat alas myydä loput varastot pois ja keskittyä jo tulevaan voltaan.
AMD Radeon RX Vega 64 rumored pricing and clocks | VideoCardz.com
Tuossa toisesta "lähteestä" ( taitaa siis olla sama mistä noi ottanu)
Jep ilmeisesti newegg:iin vahingossa tulleet noi hinnat. Perus ilmajäähyllinen täys versio olisi ton mukaan 1,546GHz boost kelloilla, mikä tarkoittaisi sitä 12,665 TFlopsia(yli pelejä rullaavan gtx1080ti FE:n, toki riippuen paljos tuo nyt oikeasti kukkuu throttlaamatta). Teoreettisella tasolla ihan kilpailukykyiset flopsit. Huomenna _ehkä_ nähdään, onko perf/TFlops parantunut että kortti olisi oikeasti kilpailukykyinen nvidiaa vastaan.
Millasetkohan noi hinnat on suomessa jos noi lähteet pitäs paikkaansa, ku tulee verot päälle? Tai sitten saksassa jos olisi halvempi sieltä tilata :/
Milloin Nvidia on antanut Gliden Opensourceksi?
Glide ei ole ollut ikinä NVIDIAn omistama, 3dfx avasi sen avoimeksi lähdekoodiksi 1999 joulukuussa. Mutta mitään "Open Glideä" ei toki ole ollut olemassa, Griffin tarkoitti luultavasti OpenGL:ää eli Open Graphics Librarya mikä on paitsi vanhempi kuin Glide, vanhempi kuin koko 3dfx.
Olikohan noissa aiemmissa "testeissä" HBCC käytössä?
Oli, tietenkin, se on Vegan muistiohjain. Se on eri asia mitä mahdollisuuksia HBCC tarjoaa peruskäytössä vrt vanhemmat muistiohjaimet ja mitä niistä on käytetty / ei ole käytetty.
No luulisi Vegan olevan Doomissa Vulkanilla niin hyvä että ei siihen HBCC:tä tarvi avuksi.
Eikä sen tarvi kumminkin ohjelmallisen tuen että se antaa sen hyödyn mitä AMD demosi.
Mistä ihmeen "open glidestä" oikein höpiset?
En ole koskaan, missään, kuullut kenenkään hehkuttavan yhtään mitään "open glideä".
edit:
[offtopic]
Nyt kun googletin, niin löysin, että kyse polkupyöräkomponenttivalmistaja SRAMin tavasta tehdä pyörän takarattaat siten, että vaihteen vaihtaminen sujuu nopeammin.
Aika off-topiccia siis näytönohjainsäikeessä.
OpenGlide | SRAM Road | SRAM
[/offtopic]
Nyt sitten oikeasti ne termit kuntoon.
HBCC on Vegan muistiohjain, se on aina käytössä. Se, hyödynnetäänkö sen tuomia mahdollisuuksia asiassa x on sitten toinen juttu, mutta tilanteet joissa siitä käytännössä pitäisi edes voida olla merkittävää hyötyä "perinteisiin muistiohjaimiin" nähden on tilanteet, joissa näyttiksen oma muisti loppuu kesken.
Ainakin ekoissa demoissa esittelivät erikseen HBCC OFF ja HBCC ON.
Kyllä, koska se on helpompaa kuin kertoa että tässä HBCC toimii kuin "tavallinen muistiohjain" ja tässä toisessa se hyödyntää uusia taitojaan
Onko varmaa että "HBCC High Bandwith Cache Controller" on koko muistiohjaimen virallinen nimi eikä vain yhden muistiohjaimessa olevan ominaisuuden virallinen nimi.
Meinaan kun Cache on vain yksi osa koko muistisysteemiä niin tuntuisi omituiselta jos koko musitisysteemi oltaisiin nimetty Cache:ksi.
Se koko blokki on kaikissa AMD:n dioissa HBCC eikä sille ole ikinä ollut mitään muuta nimeä
Noh jatketaas hieman offtopiccia: ittelle muistuu mieleen kuinka vuonna miekka ja kivi käytin openglideä eli glide->opengl wrapperia pelissä nimeltä Clive Barker's Undying. Eli oli sille joskus käyttötarkoituskin. Toisaalta uskoisin Griffinin tarkoittavat tässä tapauksessa vähän tuoreempaa "matalantason" apia nimeltä Vulkan.
OpenGL:hän se oli se surullisen kuuluisa pöhöttymätautiin tukehtunut tekele, joka onnistui laahaamaan DX:ää jäljessä, kun osalliset eivät oikein päässeet yhteisymmärrykseen, mikä on extensioni ja mikä ominaisuus missäkin versiossa. Tyypillinen tarina noissa "open" hommissa.
Tarvittaisiin joku, joka kertakaikkisesti sanoo asiat ja se on sitten viimeinen sana. Noissa menee aina perinteisesti eipäs juupas hommiksi nuo ja kehitys laahaa pahasti jäljessä pidemmän päälle..