Siinä missä ruotsalaiset Sweclockers– ja Nordichardware-sivustot ovat vahvistaneet asian ruotsalaisilta jälleenmyyjiltä, io-tech on vahvistanut suomalaisilta jälleenmyyjiltä, että ensimmäiset Suomessa myyntiin tulevat Radeon RX Vega -näytönohjaimet tulevat olemaan tämän hetkisten tietojen valossa noin 1000 euroa.
Tarkempia yksityiskohtia ominaisuuksista tai suorituskyvystä ei vielä ole tiedossa, mutta esimerkiksi erään näytönohjainvalmistajan edullisimman mallin hinta on noin 950 euroa ja kalleimman mallin yli 1100 euroa. Vertailun vuoksi GeForce GTX 1080 Ti -näytönohjaimien hintataso Suomessa on alkaen noin 800 eurosta ylöspäin.
Radeon RX Vega esitellään virallisesti ensi maanantaina 31. heinäkuuta (Suomen aikaan) Los Angelesissa järjestettävän Siggraph-tapahtuman yhteydessä.
Päivitys:
1000 euron tuntumassa liikkuvat hinnat osoittautuivat Radeon RX Vega -näytönohjainten julkaisussa virheellisiksi. Io-techin saamien tietojen mukaan AMD oli tarkoituksella välittänyt tukkureille ja jälleenmyyjille placeholder-hinnat pitääkseen todellisen hintatason salassa viimeiseen saakka. Radeon RX Vega 56:n oikea veroton suositushinta on 399 ja RX Vega 64:n 499 dollaria.
Älä ny hyvä veli hermostu. Ensi viikolla ollaan viisaampia:tup:
Juuri tätä tarkoitin. Ja jännitän kovasti, millä AMD perustelee sen 1000€ hinnan. Ei se peruste välttämättä ole suorituskyky vs. GTX 1080 Ti. Tästä se jännitys syntyy.
Onko kaikki Vegat HBM:llä? Itellä tulis mieleen että hinnat on ihan oikeita mutta HBM-muistillisten hintoja pienistä tuotantomääristä johtuen. Sitten tulis GDDR5X versio 400e hintalapulla?
Kaikki vega 10 -piiriin pohjautuvat ovat HBM muistilla, koska siinä on mitä todennäköisimmin vain HBM muistiohjaimet. (Mitään järkeä ei olisi lisätä turhaan mukaan GDDR5X ohjaimia)
Erm, wat? Luuletko että sen jälkeen kun on ekaa toimivaa samplea näytetty kyse on vain siitä paljonko kortteja saadaan tuotettua? Vai olisiko siinä kuitenkin "muutama" muu mutka matkassa ennen kuin voidaan aloittaa lopullisten korttien tuotanto
Aaa… mielenkiintoinen idea! Pistetään vegaan valkoinen kuori ja omena logo ja nostetaan hintaa 100% Kuulostaa hyvältä 🙂
Halotuote on markkinointi puolen juttuja se ei ole mikään tekniikka termin joka liityisi suoraan tietotekniikkaan.
Eli Halotuote ei ole jotain joka on just riittävä sinulle.
Halotuote on tuote jolla pyritään ihan tietynlaisiin seuraamuksiin markkinoinnissa niin että kalliimman tuotteen näennäisimagolla myydään halvempia tuotteita.
Esim. Vaikka Fury tuotteet meni riittävästi kaupaksi ne oli totaalisen epäonnistunut tuote tavoiteltuna Halotuotteena siksi Vegaan pohjautuvia pelinäytönohjaimia ei nimetty Fury sarjaan (se että AMD selittelee siitä kuinka Vega on niin mahatava nimi on vain silmänlumetta todelline syy on se että Fury tai RX 480/580 ei ole antanut Halovaikutusta Fury nimelle eikä RX etuliitteelle joten tarvitaan jotain uutta jolle tehdä Halovaikutus).
Enpä menisi väittämään gtx 1060:stä hitaammaksi: Gigabyte AORUS RX 580 XTR 8 GB Review
Ja tuossa on siis custom 580 vs refu 1060 ja silti se on alle 10% nopeampi. Kun vertailuun otetaan custom-1060 niin ollaan hyvin lähellä, niin lähellä että sillä ei ole mitään merkitystä.
Rx 580 sitten kuluttaakin yli 100w enemmän niin en näe hirveästi järkeä siinä, ellei ole pakko saada freesynciä.
Näinhän se titanin saapuessa meni ja mitä 7kk myöhemmin tuli malli samalta firmalta, joka oli 300+€ halvempi (mutta 200€ kalliimpi kuin kilpailijan paras) ja tämä haukuttiin paskaksi hinta/laatu suhteeltaan, että muutoin hyvä, mutta kun. Se titani kyllä kehuttiin maasta taivaisiin, kun oli niin kova. Saattoi monia titanin ostajia sapettaa, kun 7kk aikana suli 40% hinnasta. Toki ei siis niitä, jotka ei sitä pelaamiseen ostaneet, vaan niitä jotka osti. Sieltähän tämä touhu juontaa juurensa.
Suomessa ehkä? Mutta saksassa lähtee vesijäähy-1080:t jo 650 eurosta, eli ei ne kovin paljon kalliimpia ole.
Tottahan Saksasta saa halvemmalla, mutta Suomi Vega hinnoistahan tässä puhutaan. Ehkä…
Pakko melkein uskoa, että jytky tulossa. Ei noissa hinnoissa vaan muuten ole mitään järkeä. Tuntuu, että kaikki muu paitsi jytky kyseenalaistaisi koko firman johdon sekä markkinointiosaston kompetenssin.
Jos korttia ei voi valmistaa ja myydä kannattavasti alle tonnin hintaan, niin ryhmään firma olisi jos myisi kaikki kortit vaikkapa 400 euron miinuksella.
Jossain konsolissa se toimii, kun pelit myydään tolkuttomilla katteilla, mutta graffakorttia ei voi myydä tappiolla olisi se vaikka kuinka huono hyvänsä.
Sillloin on parempi myydä vaikka omakustannehintaan ne demokortit jotka on saatu jollain purkalla toimimaan.
Summasummarum. Jos amd kykenee myymään korttia sellaiseen hintaan, että se vastaa vastaavan hintaista Nvidian korttia niin kyllä ne myyvät sitä nimenomaan siihen hintaan. Ei siellä tyhmiä olla. Jokainen tietää että uusin rauta päätyy testeihin, joissa sitä verrataan pahimpiin kilpailijoihin. Nyt vaihtoehtoja on kai kolme
A) ennakkohinta on feikki
B) ennakkotestitulokset eivät pidä paikkaansa
C) kyseistä graffakorttia ei voi myydä taloudellisesti yhtään ennakkohintaa alemmalla hinnalla ilman että se tuottaa firmalla tappiota
Se nähdään sitten myöhemmin kun viralliset hinnat ja testit tulevat ulos. Amd itse tietää joka tapauksessa jo nyt, mihin Vega yltää verrattuna Nvidian vastaaviin. Se ei ole heille itselleen minkääntasoinen yllätys.
Kyllä nyt meni porukalta pasmat sekaisin 🙂 Lopullisesta hinnasta en tiedä, mutta tehon kulutus on Vegalla hirmuinen ja lataa myös hirmutulokset OpenGL:llä versus Nvidian Quadra pro-kortit jotka maksaa 5x enemmän kuin Vega FE. Ja se nyt vain on tosiasia, että Vegassa on backwards compatible rautatasolla kaikki vanhat ominaisuudet, jotta vanhat pelit toimisivat, ei kaikkea softaa päivitetä tämän päivän raudalle ja niiden on toimittava siitä huolimatta (!), ja uusia ominaisuuksia ei ole enabloitu ajurissa vielä. Eihän tuotettakaan ole varsinaisesti julkaistu vielä. Jahka ne enabloidaan, niin JYTKY tulee. Siitä kertoo jo hirmuinen tonnin hinta, jos se on totta. Tuohan on liquid cooling versio. Perus Vega 3584 corella voi maksaa vaikka sen 600 euroa ja 4096 corella 800 euroa.
tällähetkellä keskimäärin
Kun otetaan uusilla ajureilla otanta riittävänsuurestamäärästä pelitestejä niin RX 580 8Gt on tällähetkellä keskimäärin nopeampi kuin GTX 1600 6Gt.
Tämä ei tarkoita että et pystyisi löytämään testiä jossa GTX 1600 6Gt olisi ollut nopeampi kuin RX 580 8Gt kun tietenkin sellaisia löytyy kun sitähän se keskiarvo tarkoittaa että on hajontaa sen keskiarvon kummallakin puolella.
Juuri näin ne Ryzen hehkuttajat jotka pettyi pettyi siksi kun eivät ottaneet huomioon realiteeteja siitä että millaiset tehtaan on Intelillä ja millaistet tehtaan on AMD:lla käytetävissä, ts AMD ei mitenkään edes teoriassa olisi pystynyt tekemään Ryzeniä jonka kellot olisi täysin kilpailukykyisiä Intelin saavuttamien kellotaajuksian kanssa.
Vaan kun se ei ole nopeampi. Linkkaamani testi oli uusin tpu:n sivuilta ja siinä on laskettu keskimääräinen nopeus, ei se ole mikään yksittäinen pelitesti.
Miksi se sitten sanoon "Gigabyte AORUS RX 580 XTR 8 GB Review" jos kyseessä on testi keskimäärin kaikkista RX 580 8Gt ja kaikista GTX 1600 6Gt malleista.
Tapahtui yhtä arkkitehtuuria ennen, Maxwellissa. Kepleristä Maxwelliin hypyn tuomaa etua en tiedä/jaksanut etsiä.
Hmm muistin väärin kun muistelin että se olis tapahtunut jo Keplerissä.
Kun itse muistelin että se olis selittänyt sen Watti/teho hyppäyksen joka tapahtui GTX 750Ti malliin siirtyessä.
Miksi ei, kun Applehan pistää puhelimeen valkoisen kuoren ja Apple logon ja nostaa hintaa 200-400%.
GTX 750/Ti on Maxwell, vaikkakin 1st gen vrt nuo 9xx 2nd genit. Tiled rasterizer taitaa kuitenkin olla jo 1st genissä vaikka monin muin tavoin onkin kepler-tasoa edelleen
Pisteet mulle kun muistin 50% oikein (GTX 750Ti) tosin se toisen 50% on se merkittävämpi osuus (Maxwell) tässä kysymyksessä 😀
(jep mulla ei ole puoliksi tyhjiä laseja vaan puoliksi täysiä laseja)
Jos vanhat merkit paikkansa pitää, niin Vegassa on täsmälleen sama pelisuorituskyvyn kuohiva ongelma kuin kaikissa muissakin Hawaiin jälkeen julkaistuissa piireissä.
GCN arkkitehtuuri näyttäisi tarvitsevan yli 1.0x CU:ROP suhteen optimisuorituskyvyn saavuttamiseksi. Hawaii on viimeinen piiri jossa suhde on ollut yli 1.0x (1.45x) ja samalla myös viimeinen kilpailukykyinen piiri AMD:lta.
Hawaii = 1.45x (44:64)
Tonga = 1.0x (32:32)
Fiji = 1.0x (64:64)
Ellesmere = 0.88x (36:32)
Baffin = 1.0x (16:16)
Vega = 1.0x (64:64)
Ilman noita uusia GFX 9.1 tuomia ominaisuuksia Vegahan ei ole raudan puolesta kuin pienemmällä valmistusprosessilla tehty Fiji, joka käyttää muistitekniikan uudempaa kehitysversiota.
Kuluttajatuotteita silmällä pitäen AMD:n olisi kannattanut ennemmin tehdä uusi versio Hawaiista, toteutettuna uudemmalla arkkitehtuuriversiolla ja pienemmällä valmistusprosessilla sekä mahdollisesti riisutulla DPFP kapasiteetilla.
Muuten onnistuneen rakenteen, eli korkean CU:ROP suhteen sekä leveän GDDR5 muistiväylän olisi voinut pitää ennallaan.
Amd:n vastaus hintahuhuihin.
Noissa viesteissä ei oikeasti myönnetä, eikä kielletä hintoja. Pyydetään odottamaan (taas kerran), vaikka kortti on "vuoden myöhässä".
Ainakin kolmesta maasta on vuotanut jälleenmyyjiltä alustavia hintatietoja ja kaikki viittaa n. 1000 euron korttiin. Siinä vaiheessa kun joku AMD:n markkinointipelle pyytää hymiön kera odottamaan, niin on pakko nauraa vaikka luulin, ettei tälle kortille voisi enää nauraa kun kaikki on jo nähty 😀
Ketkäköhän AMD:ssä ansaitsisi kenkää?
Piirin suunnitelleet?
Ajuritiimi?
Markkinointitiimi?
Alkaa pikkuhiljaa tuo VEGA vaikuttaa lähinnä multifaililta!
Mihin tuo Vegan ~15-18 miljardia transistoria on käytetty, jos arkkitehtuuri vastaa lähinnä Furyä missä on arvioitu alle 9 miljardia transistoria samalle stream processor määrälle? Luulisi että noista olisi jotakin suorituskykylisää saatu, muuten vaikuttaa erittäin epäonnistuneelta arkkitehtuurilta jos saman "IPC:n" saamiseksi on käytetty tuplasti komponentteja.
Markkinointi on vielä testaamatta. Jos markkinointi onnistuu myymään huonon Vegan 1000 eurolla maanantaina, niin ansaitsee vähintään keskiaukeaman jutun Marmaissa ja kunnon bonukset. Jos siis Vega on huono ja hinta on 1000€.
-OT
Mistä olet keksinyt että Vegassa on "15-18 miljardia" transistoria?
AMD Radeon Vega GPU Leaked: 4096 Cores, 1600 MHz, 16 GB HBM2
Näköjään WCCTech on ainoa joka on huhuillut tuosta transistorimäärästä, muut sivut listaavat kysymysmerkiksi. Eipä ole se luotettavin lähde kyllä 😐
Nyt täytyy muistaa, että laskennassa Vega ei ole samanlainen epäonnistuminen kuin pelipuolella näyttää. Maallikkona voisin arvata, ettei kaksinkertainen fp16-nopeus tule ihan tyhjästä, ja piirin pinta-alasta varjostimet taitavat ottaa suuren osan. Korkeammat kellotaajuudetkaan eivät varmaan tulleet mitenkään ilmaiseksi. Geometriapuoli on laitettu myös uusiksi, mutta ilmeisesti tuosta primitive shader -puolesta ei saa mitään irti ilman, että sille erikseen ohjelmoidaan. TBDR lienee vielä villi kortti, mutta ainakin raaka muistikaista on pudonnut Fijistä. Noin äkkiseltään voisi ajatella, että Vega jakaa Fijin tasapainottomuuden: laskentatehoa on helvetisti, mutta sitä ei saada peleissä täysivaltaisesti käyttöön, koska muut ominaisuudet jarruttavat. Jos AMD:llä ei ole varaa tehdä eri piiriä ammattikäyttöön ja kuluttajasovelluksiin, ei ole oikeastaan mitenkään yllättävää, että lopputulos on täynnä kompromisseja, joista jotkin ovat mahdollisesti todella huonojakin.
Tässä vähän lisää tietoa. Nämä kaikki ovat ilmeisesti Radeon Vega RX 64 -malleja ja tuo 950€ on ilmajäähdytetty ja +1100€ on nestejäähdytetty Limited Edition.
Sieltä on käsittääkseni tulossa myös Radeon RX Vega 56 (kuten Applen tietokoneissa jo paljastui) ja ne ovat varmaan halvempia.
Nuo hinnat ei tosiaan ole mitään placeholdereita.
Itseasiassa tuo ROPsien määrä VEGAssa ihmetyttää aika suuresti. Sama määrä kuin GTX 1070 paitsi että suuri etu kellotaajuudessa GTX 1070:lle, minkä takia turpaan tulee selvästi pixel fillratessä. GTX 1080 Ti on sitten jo kaukana edellä. 64 ROPsia tuon tason kortille tuntuu aika arvelluttavalta.
Nyt tarvitaan enää niitä virallisia testituloksia oikeilla ajureilla. :tdown:
Jos näin tosiaan on, niin noiden korttien on syytä kulkea todella rivakasti, että ovat hintansa arvoisia ja myyvät. Edes kovimmat fanit eivät tule maksamaan mistään tulevaisuuden lupauksista vauhdin suhteen, vaan sen on oltava saatavilla heti.
:kahvi: Koko tämä viikko mennyt töissä peukaloita pyöritellessä. Ehkä tästä tulee ensi viikon jännitysnäytelmä!
OT jatkuu
Mahdotonta sanoa kun tällä hetkellä ei ole mitään referenssiä.
Todennäköisesti koko olisi jossain 275 – 350mm² kieppeillä.
Piirit alkoivat jostain syystä kuitenkin läskistymään GCN2 jälkeen, vaikka suorituskykyä samalla kellotaajuudella ei ole juurikaan tullut lisää.
Ellesmeren (36CU, 4RB, 4MC) koko on 232mm² 14nm LPP prosessilla, kun Tongan (32CU, 4RB, 6MC) koko on 366mm² 28nm HP prosessilla. Ellesmeressä on toki 4CU enemmän kuin Tongassa, mutta Tongassa on vastaavasti kaksi muistiohjainta enemmän.
Ellesmeren multimedialohko (UVD, VCE) on varmasti suhteessa isompi, mutta noiden koko ei yleensä ole kovinkaan merkittävä verrattuna kokonaispinta-alaan.
Jep, kyllähän tuota maanantaita jo alkaa odotella. On niin mystisiä huhuja liikkeellä ja kun tuntuu et palaset ei vain loksahda vielä kohdilleen. Ei oikeastaan tiedä enää edes mitä odottaa. Tosin omalle kohdalle toivoisin, että sieltä tulisi vähintään yksi 400-600 hintainen näytönohjain joka pakottaisi nvidian ja AMD:n hintakilpailuun noissa hintaluokissa.
Silläkin on väliä ainoastaan jos saatavuus on niin hyvä, että kortteja oikeasti liikkuu. Jos valmistusmäärät jäävät marginaalisiksi, niin kaupat myyvät OVH:lla ei-oo:ta ja Nvidia on edelleen ainoa saatavilla oleva kortti…
Joskin tällä hetkellä nuo saatavuudet on ihan järkyttävät kaikenkaikkiaan. Mutta kuten sanottua, jännitetää mitä maanantaina selviää.
Juuri samaa toivon minä, hintakilpailua siihen hintaluokkaan jonka ostaminen on järkevää pelikoneeseen, hintakilpailu kalleimmasta mahdollisesta pelinäytönohajimesta ei auta yhtään mitään.
Tuo ei varsinaisesti yllätä kun kaikki mitä Kudori on kertonut Vega:n suunnitteluperusteista on viitannut siihen että Vega on suunniteltu ensisijaisesti muuhun kuin pelikäyttöön.
Ts Vega loistaa pelissä kunnolla vasta jos sitä GPU:ta käytetään merkittävissämäärin muuhunkin kuin vain ruudulla näkyvän grafiikan tuottamiseen, Vegassa olisi siihen ylimääräistä potentiaalia jos pelintekijä hyödyntäisi sen.
Tässämielessä 8 ydin Ryzen ja Vega tallovat toisiensa varpaille kun kummassakin on peleissä hyödyntämätöntä potentiaalia jonka voisi hyödyntää samanlaisiin käyttötarkoituksiin (ts esim. oikeaa fysiikkaa ei pelkkää huiksen, viitan tai lehden heilutusta tai vaikka parempaa tekoälyä NPC hahmoille).
Ei näköjään löydy yhtään luottoa, että amd osaa suunnitella näyttiksen. Näköjään perus io-tech hermanni osaa tehdä paremman. :vihellys:
AMD:lla on melko pitkä "kuiva kausi" ollut viimeisen onnistuneen (kilpailukykyisen) piirin jälkeen, eikä Vega tähän mennessä nähdyn perusteella sitä näytä katkaisevan.
Eli onko tuo ihme, jos edellinen high-endissä oikeasti kilpailukykyinen tuote on julkaistu melkein neljä vuotta sitten (Hawaii)?
Juuri samaa ajattelin. Kyllä tässä itsekukin on vaipunut jo pessimismiin, kun vuodesta toiseen odottelua eikä mitään ole vielä tullut.
Ihmettelen miksi jatkavat vieläkin tuolla GCN:ällä… Tuntuvat vain venyttävän pidemmälle ja pidemmällä, vaikka aika selvästi alkoi Hawaiin kanssa näkymään ongelmia. Tuleeko Navikin olemaan tätä samaa paskaa? Tais kaikki resurssit mennä Zeniin…
Ei hätää. Jos Vega floppaa niin Hessu ja The Stilt rakentaa paremman klemmareista ja teipistä kaikille foorumilaisille. Maksaa 99€ sekä 10 vuoden takuulla.
Ostan itse Vegan jos kannattaa, jos ei kannata ostan jotain muuta.
No tämä. Vaikea käsittää. Jos arkkitehtuurin rajat on syystä tai toisesta tulleet vastaan, niin mikseivät vaan kävele arkkitehtuurikauppaan hakemaan jotain muuta tilalle? 😉
Niin teoreettisella tasolla se on gtx1080tin veroinen noilla nykyisillä kelloilla, eli ajureilla ja optimoinneilla sen voi saada tasaväkiseksi, olettaen että amd saa perf/TFlops käpin valmistajien välillä tasattua. Jotta kortti olisi nopeampi, niin amd:n pitäisi saada tuo perf/TFlops paremmaksi kuin nvidia(ei mahdotonta mutta epätodennäköistä) tai vastaavasti kelloja korkeammaksi ja tätä myötä TFlopseja lisää(Eli jos tiled rasterointi säästää tehoa sen verran että saadaan kellotus varaa lisää…).