Radeon Vega Frontier Editionin suorituskyky peleissä jättää merkittävästi toivomisen varaa, mutta ammattilaissovelluksissa tilanne näyttää valoisammalta.

AMD:n Vega-arkkitehtuuri on yksi vuoden odotetuimmista uutuuksista näytönohjainten saralla. Ensimmäinen arkkitehtuuriin perustuva näytönohjain, Radeon Vega Frontier Edition, julkaistiin viime kuun lopulla ja nyt luettavissa on ensimmäinen siitä tehty virallinen arvostelu. Ensimmäisen arvostelun takana on tunnettu PC Perspective -sivusto, joka ajoi testejä poikkeuksellisesti livenä YouTube-lähetyksessä.

Radeon Vega Frontier Edition käyttää täyttä Vega 10 -grafiikkapiiriä, joka sisältää 64 nCU-yksikköä (Next-gen Compute Unit) eli 4096 stream-prosessoria ja 2048-bittisen HBM2-muistiohjaimen. Grafiikkapiiirin peruskellotaajuus on 1382 MHz ja Boost-kellotaajuus 1600 MHz, mikä tarkoittaa maksimissaan 13,1 TFLOPSin FP32-laskentatehoa. Muistiohjaimen jatkeena on 16 Gt (2 x 8 Gt) 1,89 Gbps:n HBM2-muistia, jolloin muistikaistaa on tarjolla 483 Gt/s. AMD:n odotetaan paljastavan piirin loput yksityiskohdat, kuten transistorimäärän ja tekstuuriyksiköiden lukumäärän,  SIGGRAPH-messujen Capsaicin-tapahtumassa heinä-elokuun vaihteessa.

PCPer testasi Radeon Vega Frontier Edition -näytönohjaimen suorituskykyä Dirt Rally-, Fallout 4-, Grand Theft Auto V-, Hitman-, Rise of the Tomb Raider- ja The Witcher -peleillä, jonka lisäksi sivusto ajoi testit 3DMark illasta ja Unigine Heavenilla. Testit ajettiin 2560×1440- ja 3840×2160 -resoluutioilla, pois lukien Radeon R9 Fury X -vertailut, jotka tehtiin vain 1440p-resoluutiolla. Lisäksi PCPer ajoi testit SPECviewperf-, LuxMark- ja Cinebench -testiohjelmilla asettaen verrokeiksi Titan Xp:n sekä joukon Quadroja.

Vaikka AMD painotti, ettei Vega FE ole pelikortti eikä sen suorituskyky vastaisi tulevaa Radeon RX -mallia, on sen suorituskyky peleissä selvä pettymys. Näytönohjain on jokaisessa pelitestissä hitaampi kuin GeForce GTX 1080 eron asettuessa pelistä ja resoluutiosta riippuen 5 – 31 prosentin välimaastoon. Radeon R9 Fury X:ään nähden parannusta tulee 15 – 46 %. 3DMarkissa ero Vegan ja GTX 1080:n välillä kutistuu pelitesteihin nähden, mutta Unigine Heavenissa GTX 1080 repii kaulaa yli 25 prosenttiin.

Ammattilaissovellusten puolella tilanne muuttuu selvästi Radeon Vega FE:lle edulliseen suuntaan, joskin vaihtelu testistä toiseen on suurta. Erikoisimmat tulokset löytyvät kenties SPECviewperfin sw-03-testistä, jossa jopa GP106-grafiikkapiiriin perustuva Quadro P2000 peittoaa Vegan liki 22 %:n erolla, mutta samaan aikaan Vega jättää Titan Xp:n taakseen liki 73 %:n erolla.

Yksi polttavista keskustelunaiheista on ollut Vegan tehonkulutus. PCPerin testien mukaan näytönohjain pysyy ainakin pelikäytössä pääosin 300 watin rajapyykin alapuolella yksittäisiä piikkejä lukuunottamatta. Näytönohjaimen kellotaajuus pyöri testeissä pääosin 1440 MHz:n tuntumassa. Sivusto pani merkille, että lämpötilan noustessa 85 asteeseen sen tehonkulutus tippui aika ajoin 280 watista 240 ja 200 watin tasoille ilman, että tiputus olisi näkynyt näytönohjaimen kellotaajuudessa ainakaan PCPerin mittauksissa.

Etenkin pelitestit jättävät vielä tässä vaiheessa paljon toivottavaa. Löytyykö syy sitten ajureista, raudasta vai jostain muusta jää nähtäväksi. AMD:n mukaan Radeon Vega FE:n ajureissa on pelioptimoinnit mukana ja huhut tammikuulle päivätyistä ajureista ovat puppua. Redditistä kantautuneen väitteen mukaan Vegan ajurit ovat lähes 1:1 Fijin ajureiden kanssa, jolloin suuri osa arkkitehtuurin suorituskykyä parantavista muutoksista olisi pois käytöstä. Tätä väitettä tukee jollain tasolla ero Vegan ja Fury X:n välillä sekä muiden osapuolten tekemät testit käytetystä rasterointitavasta: Draw-stream binning rasterizer, jonka odotetaan tuovan selviä parannuksia, ei ole ilmeisesti vielä käytössä. Linux-puolen ajureista tiedetään, että Vega kykenee käyttämään useita erilaisia rasterointitapoja. Spekulaatiota ajureiden tilasta tullee riittämään ainakin Radeon RX -mallin julkaisuun asti, jollei pidempäänkin.

This site uses XenWord.