Huawein markkina-asema kärsii Yhdysvaltojen pakotteista sekä Euroopassa että Suomessa.

Markkinatutkimusyhtiö Counterpointin julkaiseman raportin mukaan ensimmäisen vuosineljänneksen älypuhelinmarkkinat kutistuivat Euroopassa keskimäärin 7 %. Edeltäneeseen neljännekseen (Q4 2019) pudotusta tuli peräti 23 %. COVID-19-pandemian vaikutukset näkyivät enemmän Länsi-Euroopassa (-9 %) kuin Itä-Euroopassa (-5 %). Italiassa pudotus oli suurin, peräti 21 %.

Valmistajista Samsung oli ensimmäisen neljänneksen markkinaykkönen 29 %:n markkinasiivulla. Perässä tulivat Apple 22 %:n osuudella sekä Huawei 16 % osuudella. Samsungin vahvuudeksi kerrotaan kattava tuotevalikoima kaikissa hintapisteissä. Lisäksi se ei ole juurikaan kärsinyt toimitusvaikeuksista tai Kiinan kaupparajotteista. Huawei sukelsi kärkikolmikosta selvästi eniten, peräti 43 % vuoden takaiseen nähden. Huawein tilanteesta hyötyi eniten Xiaomi, jonka markkinaosuus kasvoi 145 % vuoden takaiseen nähden. Euroopan markkinoiden viitonen oli Oppo kolmen prosentin markkinaosuudella.

Suomen markkinoiden tiedoista uutisoi puolestaan SuomiMobiili, joka oli hankkinut tarkempia markkinakohtaisia tietoja Counterpointilta. SuomiMobiilin saamien tietojen mukaan Suomen markkinoiden ykkönen oli ensimmäisellä vuosineljänneksellä Samsung 33 % markkinaosuudella. Toisena tuli Apple 27 % osuudella ja kolmantena Huawei 21 % osuudella. Pienempiä osuuksia haalivat OnePlus (9 %) ja HMD Global (3 %). Muut valmistajat keräsivät yhteensä 6 % siivun markkinoista.

Counterpoint kertoi SuomiMobiilille Huawein markkinaosuuden laskeneen Suomessa jokaisella neljänneksellä Yhdysvaltojen viime vuonna asettamien kaupparajoitusten jälkeen, joka ei sinällään tule yllätyksenä, sillä Huawei ei ole voinut käyttää uusissa malleissaan Googlen palveluita.

Lähteet: SuomiMobiili, Counterpoint

Kuvat: Counterpoint

This site uses XenWord.
;