NVIDIA julkisti eilen illlalla uudet GeForce RTX 20 -sarjan näytönohjaimet. Keynote-puheessaan yhtiön toimitusjohtaja Jensen Huang keskittyi suurimman osaa aikaa esittelemään Turing-arkkitehtuurin RT core -ydinten mahdollistamia reaaliaikaisia säteenseurantaefektejä käytännössä.
Huangin keynote-puheesta jäi kuitenkin monen mielestä uupumaan jotain: suorituskykylukemat. NVIDIA ei julkaissut yhdenkään uuden näytönohjaimen suorituskykylukemia nykyisiä näytönohjaimia vastaan, vaan Huang tyytyi toteamaan näytönohjainten olevan kymmenen kertaa Pascal-sukupolvea nopeampia – kunhan testi käyttää hyväkseen sekä RT core-yksikköä että Tensor-ytimiä.
Saksalainen PC Games & Hardware tarjoilee nyt yleisölle ensimmäistä kertaa oikeita suorituskykylukemia uuden malliston lippulaivanäytönohjaimella, GeForce RTX 2080 Ti:llä. Sivusto kuvasi Gamescom-messuilla kameralla pätkän Shadow of the Tomb Raider -pelistä, jossa oli säteenseurantaefektit käytössä. Ruudunpäivitysnopeus oli pätkän alussa 60 – 75 FPS:n välimaastossa, mutta kun valaistusefektejä oli ruudulla enemmän, oli ruudunpäivitysnopeus suuren osan testistä 30 – 40 FPS:n välimaastossa.
Testi ajettiin FullHD- eli 1920×1080-resoluutiolla, mutta tulos ei ole vertailukelpoinen minkään muiden mahdollisten Shadow of the Tomb Raider -testien kanssa säteenseurantaefektien ja keskeneräisen pelin vuoksi. Testistä ei kannata vielä vetää johtopäätöksiä lopullisen version suorituskyvystä, sillä pelin kehittäjät ovat varmistaneet säteenseurantaefektien tulevan peliin vasta ilmestymisen jälkeen tarkemmin määrittelemättömänä ajankohtana julkaistavana päivityksenä.
Lähde: PC Games & Hardware
Mikä floppi… nVidian on tullut kehityksensä päähän, kuin taas AMD on jossain puistossa dokamaassa.
Eipä tuosta voi paljoa sanoa jos optimoimattomalla beta koodilla ajettu, mutta veikkaan silti että tälle käy samallatavalla kuin lähes kaikille uusille ominaisuuksille mitä näyttiksiin tuodaan; Siinävaiheessa kun tuo leviää laajempaan käyttöön ja siitä on oikeasti jotain iloa niin nämä ekan sukupolven toteutukset ovat jo aivan liian hitaita, tai niistä puuttuu ominaisuuksia, jotta niillä mitään tekisi.
Jaa, minä ymmärsin että säteenseurannalla saadaan parempaa suorituskykyä kuin ilman sitä, kun ei tarvitse käyttää ”normaalia” rautaa varjojen jne. muodostamiseen, nyt kun on valaistuksen hoitamiseen juuri siihen tarkoitukseen optimoitua rautaa.
Toki säteenseurannalla saa muutenkin nätimpää grafiikkaa jos sitä käyttää realististen materiaalien valaistuksen hoitamiseen. Ehkä Tomb Raiderin kehittäjät on pistäneet vähän liikaa säteenseurantatavaraa peliin ja sitä pitää karsia.
Vähän huono homma jos tarvii 1300€ näyttiksen, että saa 40 fps fullHD-resolla.
Nvidia GeForce RTX 2080 Ti hands on review | TechRadar
Techradarin jutusta tl;dr
"We also played a variety of other PC games that shall not be named, and saw performance run in excess of 100 fps at 4K and Ultra settings."
Joo-o. Jäi vähän epäselväksi tämä "excess of 100 fps at 4K", oliko se nyt 1 näyttis vai SLI. Edellisessä kappaleessa puhutaan yhdestä ja seuraavassa kappaleessa "GPUs" ja kuva SLI setupista.
Tosiaan ei kiinnosta juuri ollenkaan nuo säteenseuranta päällä tehdyt pelitestit vaan mikä on reaaliteho tällä kortilla. Tuo säteenseuranta on hienoa tekniikkaa joka on ehkä kypsää joskus seuraavan viiden vuoden aikana, hyvällä onnella jo 7nm prosessilla tehdyillä RTX korteilla pystyy ajamaan pelejä se päällä ja yli 1080p resolla, nyt siitä on lähinnä hyötyä renderöinneissä.
Hintaa toista tuhatta euroa ja nopeus tuollaisella pikkuresolla tuota tasoa. Ei hyvää päivää. Fail is strong with this one…
Minua kiinnostaa molemmat ihan vaan siitä syystä, että jos ipc gain pascaliin on nolla (DX11) ja RT tälle ekalle sukupolvelle vielä tuhottoman raskasta niin sitten jää kyllä harvinaisen heikoksi tämä 20-sarja. Jos ipc gain 0, mutta RT lisää kivasti karkkia hyvin vähäisin fps-kustannuksin ja DLSS yms vakuuttaa niin eihän tämä sitten ihan floppi ole.
Kyllä siinä yhestä puhuttiin että 100fps@4k ja usemmalla tarkoitettiin vaan sitä että paljonkohan poweria nämä gput tarvitsevat saavuttaakseen tämän suorituskyvyn.
Ja sli kuva kun puhuttiin lämmöistä eli kun kortin ei tarvi hönkiä toistapäin ja voi olla yksin niin saa varmasti tehoja irti enemmän kun ei lämpiä niin paljon 🙂
Heti kärkeen puhutaan 60fps 4k pelaamisesta yhdellä kortilla. Ei todellakaan tulla näkemään 100fps ilman toisen kortin apuja 😀
Menee ainakin omasta mielestäni vähän klikkiotsikon puolelle, vaikkein nyt kovin räikeä olekkaan. Kyllä suorituskykylukema julki mutta sille ei ole mitään vertailukelpoista materiaalia olemassa.
Kuten edellisissä kommenteissa mainittiin on myös saavutettu 100+fps 4k resoluutiolla, vs 40fps fullhd
Niino peleistä ei puhuttu mitään ja millä asetuksilla 😉 Tulispa ne kunnon revikat jo 😀
Joo muistelin että 1080Ti tukehtuu 4k ultra, mutta näemmä vaihtelee suuresti. @Sampsa :n testejä odotellessa 🙂
jos vertailussa olisi mukana muita esim rx480 Gtx1060 kortteja saisi nämä varmaan sellaiset 5fps samoilla asetuksilla kuin Rtx 2080Ti
kaikki on suhteellista..
Huonosti speksattu kysymys, en jaksa vastata. 😀
Tuota hyödyntäviä pelejä on useita tulossa, mutta ei vielä yhtäkään ilmestynyt niin ei voi kuin todeta että @ANTI_L kommentti oli mutua.
Ehkä tiedämme paremmin vastauksen kunhan edes muutama tätä hyödyntävä peli ilmestyisi.
Veikkaan että perusti arvionsa tähän yhteen ainoaan Tomb Raider videoon. Tajusi kai itsekin, että vähän dorkaa tehdä noin vähäisistä infoista mitään suurempia johtopäätöksiä, joten leimasi kysymykseni huonoksi jottei tarvinnut myöntää omaa virhettään 🙂
Klikkiotsikko, koska ei se mitään suorituskykyä mittaa jos ei sitä ole muilla laitteilla mitattu.
Kyllähän tuo mittaa 2080ti:n suorituskykyä tuossa pelidemossa. Ja näyttäisi olevan todella heikko suoritus. Kun pidetään verrokkina normivaatimuksia joita pelaajat odottaa esim: yli fullHD reso, mielellää minimit yli 60fps ja keskiarvo 100 tuntumassa, tuolla resolla enemmänkin.
En usko että mikään näyttis pystyy parempaankaan, ei siinä. Mutta kun tuo oli se kortti ja se demo joita valmistaja halusi esitellä niin voisi kuvitella että se kortin lähes ainut mainostettu ominaisuus toimisi pelissä edes nykyodotusten mukaisesti
Heikko kyllä suorituskyky.
Katsoin julkaisun ja nuo diashowt kun kameraa käänneltiin RTX päällä ja oletettavasti 4K resolla, eli tästä päättelen, ettei säteenseurannalla pysty pelailemaan esim. 4K pelejä 60fps. Jos olen väärässä olen valmis ostamaan itselleni moisen näyttiksen (heti kun löydän pelin, joka tuota tukee ja joka kiinnostaa), mutta muuten odotan tekniikan kypsymistä mielummin pari sukupolvea.
Renderöinnissä nämä kortit voivat oikeasti olla todella tykkejäkin, mutta koska itselläni rendaus on aika vähäistä nykyään, en koe tarpeelliseksi sen puolesta tuollaista näyttistä.
Ei tässä nyt nvidia mitään sellaista julkaissut, jolla RTX päällä pelattaisiin säteenseurantaa tukevia pelejä tuolla 60fps@4K, hyvä jos päästään sinne 30-60fps välille 1080p tarkkuudella. Tämä riippuu toki suuresti toteutuksesta ja siitä kuinka paljon tuota tekniikkaa käytetään. Toivon, että efektille tulee sellainen selkeä säätö"nappi", että voi katsoa mikä taso riittää itselle, eikä tee pelistä diashowta.
Olen positiivisesti yllättynyt jos RTX2080ti pystyy ilman tuota säteenseurantaa pyörittämään DX12 pelejä 4K resolla (parhailla kuva-asetuksilla) minimissään aina yli 60fps, sekin olisi oikein kiva saavutus.
Omat aiemmat kommenttini kuten tämäkin on hyvinkin pitkälti "mutuilua" kuten suurin osa näiden korttien reaalitehoja mietiskelevät kirjoitukset, niistä ei kannata vetää papuja sieraimeen. @Halpuuttaja :n kysymys ei speksannut ollenkaan mitä osa-aluetta kirjoituksessani kysymys koski, joten siksi en vastannut.
Se on varmasti yksi hintaan vaikuttava seikka kun näillä CUDA renderöintisoftien nopeus ilmeisesti siinä 8 kertaistuu, niin sinne myynti voi olla melko suurta.
OK, kysyin kieltämättä epäselvästi.
Jos 2080 pyörittää BFV 1440p 80+ fps vaikkapa high asetuksilla sädeseksit mukaanlukien niin olen tyytyväinen.
Jos taas RT tosiaan osoittautuu äärimäisen hintavaksi fps-taloudellisesti niin taidanpa peruuttaa tilaukseni ja päivittää parempaan pascaliin. Ihan floppi koko julkaisu jos tosiaan joku 30-60fps @1080p on todellisuutta tuolla Ti:llä RT-peleissä.
Tosin ei kannata olettaa, että tässä vaiheessa on panostetttu RT yksiköihin ihan mahdottomasti. Jos niihin olisi panostettu reippaasti ja kortti olisi muuten edellinen sukupolven tasoa, niin myynti jäisi melko laihaksi. Nyt jos on saatu 4K suorituskyky selkeästi edellistä sukupolvea paremmaksi, niin markkinoita on pelaajapuolella heti.
Tulevaisuuteen kannattaa panostaa, mutta tasapainoisesti. Nimenomaan se, mikä tuo rahaa nyt on tärkeä panostuksen kohde.
Olisi kohtuu typerää tehdä uusi tuote, joka on nopeampi, jos ja jos ja ehkä sitten tulevaisuudessa. Se ei oikein myy.
30fps on aika paljon parempi kuin 1fraimi päivässä tai kahdessa 😉
Kyllähän näissä on rautaa paljon kiinni tuossa ai:ssa ja raytrasingissä. Kattoo nyt kuinka paljon sitä on jäänyt perinteiseen rasterointiin.
Mutta ainakin ti malli lienee edellistä vähän nopsempi myös perinteisessä käytössä. Mutta mielenkiinnolla testejä odotellessa.
Jos pelkkiä teraplopseja katsoo, niin ei isoja muutoksia, mutta teraflopsit ei paljon kerro käytännön nopeudesta. Onko tietoa (saako kertoa) koska NDA päättyy?
Jos Turing pyörittää vanhoja nykypelejä kivasti 4K resolla, mutta uusia RT-pelejä 1080p resolla niin onhan tossa tasapaino hieman viturallaan.
Tätähän se on kun ei ole tosiaan testitietoa, niin vähän pistää jarruja itsellä kaiken hypen hyväksymiseen. Rautahan varmaan on toimivaa, mutta onko tehoa riittävästi jo tuohon RTX:ään, että voi todella isoja aloja renderöidä reaaliajassa hyvällä tarkkuudella ja milloin on moottorit niin hyvin tehty, että tukevat kunnolla RTX:ää, yms. Kysymyksiä on vielä enemmän kuin vastauksia.
Entäs kilpailijat: Ei ollenkaan.
Entäs Turing ilman RT yksiköitä: Ei ollenkaan.
Miksi panostaa mielettämästi uuteen, tulossa olevaan ominaisuuteen, jos sen seurauksena tuote kärsii muuten ihan liian pahasti.
Jos tuo ottaa tuulta alleen, niin seuraava sukupolvi on kuitenkin parin vuoden päästä ulkona ja loppupelissä valtaosalle riittää nyt FHD, jos jälki on näyttävää.
No on se nyt jos pitää ostaa 1300€ näytönohjain ja sitten vielä downgradettaa näyttö 1080peehen että pyörii pelit rtx päällä….noo eiköhän tuo piakkoin selviä mihin nuo pystyy….
Nojuu, pakkohan se on jostain aloittaa. 1080p60hz kortti ei vaan kiinnosta kun 1440p144hz näyttö käytössä. Mutta ehkäpä Turing yllättää positiivisesti perus GPU-hommissa. Nähtäväksi jää.
Kehno näyttö, jos siinä ei skaalausta ole…
Vai menikös tämä nyt sitten että peli pyörii rtxllä 1080pnä mutta se upskaalataan ailla 4ksi!? :confused:
Onneksi ikää on jo sen verran ettei pelailut enää kiinnosta, eka 3D-kortti oli Voodoo 2. Mutta toki harrastukset aina maksaa, oli ne mitä lajia tahansa, kuten digikuvaus ja himoamani Nikon 850 järkkäri joku 4 tonnia silläkin hintaa.
Näinhän se menee… taitaa itselläkin mennä välillä kuukausia ettei koneella käy kun laskuja maksamassa mutta kyllähän vehkeet pitää lyönnissä olla jos joskus innostuu/aikaa löytyy tähänkin harrastukseen.
Kuten uutisessa mainitaan, eipä noista fps luvuista voi päätellä vielä oikein mitään. Keskeneräinen peli voi olla fps pullonkaulana raudasta riippumatta. Muutama early access peliä pelanneena törmännyt pelimoottorin kehitysvaiheisiin missä ei paremmalla raudalla fps nouse mihinkään. Hyvä esimerkki DayZ SA vanhemmat versiot vuosien takaa, oli ihan sama oliko gtx980ti vai gtx670 koneessa, mutta fps kaupungissa oli low asetuksilla 30 molemmilla korteilla.
”Hyvä esimerkki DayZ SA vanhemmat versiot vuosien takaa, oli ihan sama oliko gtx980ti vai gtx670 koneessa, mutta fps kaupungissa oli low asetuksilla 30 molemmilla korteilla.”
Ei todellakaan ole hyvä esimerkki, kun kyseessä on verkkomoninpeli sen alhainen FPS on johtunut hyvinsuurella todennäköisyydelllä ihan muusta kuin grafiikaominaisuuuksista tai pelin grafiika osioista.
Niin, mikähän on tulos nykyisillä näyttiksillä kun testataan samaa? Kellään infoa siitä?
On turha huudella mistään mopoista ennen kuin tietää miten se vertautuu nykyvehkeisiin, samalla peliversiolla (hiomattomuus jne. mahdollisia).
Mikäköhän ihmeen aivopieru tä on Nvidialta. Tuo 30-40 fps on vielä tehokkain malli. Mites 2070 toimii? 10fps 720 resoluutiolla? Tätäkö tämä tulevaisuus on?
No ei kai se tilannetta muuta vaikka Pascal pyörittäisikin Tomb Raideria säteilyillä vain 3fps 1080p. Jos Turingilla dipataan 30fps:ään on se edelleen ihan yhtä suuri pettymys minun mielestäni.
Asiasta toiseen, VideoCardzin sysop huhuili redditissä, että reviewerit ovat saamassa kortteja ilmeisesti huomenna (osa jo saanut). Tulispa revikat pian…
Joo, pelit olisi kiva tietää. Jos jotain helvetin Fortniteä tai vastaavaa pyörittää nätisti, niin tuon hyöty on puhdas nolla.
Nyt on kyse yhdestä pääparannuksesta koko kortissa. Tuolla hinnalla, resolla ja mainostuksella sen vauhdin pitäisi olla reilusti yli 100fps. Jos ominaisuuden tehot loppuvat full hd tasolle niin se on floppi katsoi sitä miten tahansa.
Floppi
Jep kun lopullisesta versiosta poistetaan säiteilynseurantaa käytöstä, saadaanki tehoja lisää. Onhan se aika normaalia että teknologia demoon lisätään efektejä jotka poistetaan lopullisesta versiosta. Tulee deja vu mieleen peli jonka grafiikka oli huonompi lopullisessa julkaisussa.
Huvittaa, kun ihmiset torppaa kortin flopiksi vaikka: peli ei ole saatavilla, rauta ei ole saatavilla eikä ajureita ole optimoitu 😀
Eihän noi paremman valmistajan kortit koskaan voi floppeja olla. 😆
Oikeita testejä odotellessa.
Ihan siksi kun kyseessä mieltei tupla hintainen valmistajan paras malli ja peli pyörii alle 60hz
Ihan siksi kun kyseessä mieltei tupla hintainen valmistajan paras malli ja peli pyörii alle 60hz
No mites tuo sitten pyörisi Amd:n kikkareilla? ?
AMD kikkareela se peli pöyrisi hurjasti halvemmalla ja hitaastti aivan samoin kuin tuola RTX hinta hirmullakin.
Ts kyse ei ole siitö miten se pyörii jolakin toisella kortilal (kuten GTX 1080Ti) vaan siitä että se pyörii varsin heikosti siinä show chase tilanteessa jola piti demota RTX säteenseurannan ylivoimaisuutta verratuna tavalliiseen (esim. GTX 1080Ti) kortiin ilman säteen seurantaa.
Muuten määrääköhän Nvidia pelitalon purkkavirttämään tuon Tomb Raider pelin niin että se ei voi antaa korkeampaa FPS lukemaa ilman säteenseurannan käyttöä (ettei vai uusi hieno RTX kortti näytä huonolta verratuna vanhaan) kun on ennenkin tapahtunut sitä että peli ei pyöri hyvin muuta kuin sillä uusimmalla Nvidia kortilla (silloin kun peli on Nvidian tunkkaama).
Mikä hiton 60hz?
Amd parhaalla toi pyöris varmaan tök tök tök samoilla asetuksilla.
jos tossa on jotain RT juttuja päällä.
ihmiset on vaan kovin yksinkertaisia jos kuvittelee että toi peli ei pyöri tämän paremmin markkinoiden parhaalla ohjaimella normaaleilla ei RT asetuksilla.
xbox one x:llä peli on kuitenkin 1080p/60fps.
Tuskimpa vaatii sen kummallisempaa rautaa.
Tämä uutinen nyt vaan on sen vuoksi että päästään paasaan miten hidas 2080Ti on, vaikka todellisuudessa kilpailijalla ei ole ainuttakaan korttia joka pääsisi edes lähelle.
ja se on 60fps ei 60hz
”ihmiset on vaan kovin yksinkertaisia jos kuvittelee että toi peli ei pyöri tämän paremmin markkinoiden parhaalla ohjaimella normaaleilla ei RT asetuksilla.”
Nvidia kovasti vakuuteli omien graafiikojensa kanssa että normaalin kuvan muodostus ja tuo säteenseuranta osio ajetaan uudella RTX kortilla rinnan niin että se säteensseuranta osuus käyttää omaa rautaansa joten jos säteenseurannan ottaa pois päältä ei ruudunpäivityksen pitäisi merkittävästi parantua koska samalla jää myös se merrikttävä osa RTX kortin tehosat kokonaan käyttämättä.
”Tämä uutinen nyt vaan on sen vuoksi että päästään paasaan miten hidas 2080Ti on, vaikka todellisuudessa kilpailijalla ei ole ainuttakaan korttia joka pääsisi edes lähelle.”
Ei vaan siksi kun parannus edellisen Nvidian GTX 1080Ti kortiin vaikutta merkittävän pieneltä vaika hinta on korkea ja vaika sukupolvien julkaisun väli on poikeuksellisen pitkä (kasinkertaine normaaliin nähden).
Minua ei pätkääkään kiinnosta mikä on ero kilpailijoihin nähden vaan se kiinnostaa mikä on muutos verratuna Nvidian edelliiseen vastaavaa kortiin (ts GTX 2070 vs RTX 2070. GTX 1080 vs GTX 2080, GTX 1080Ti vs RTX 2080Ti) ja tuo muutos nimenomaan samoila peleillä sekä säteenseuranta käytössä että säteenseuranta pois käytöstä, jos nämä uudet RTX kortin eivä ole myös ilman säteenseuranaa merkittävästi tehokkaampia kuin Nvidian edellinen sukupolvi niin kyseessä on floppi.
Tuossa ”merkittävästi tehokaampi” määritelmässä minä huomioin sen että sukupolvien väli on poikkeuksellisen pitkä ja sen että käytettävissä on nyt merkittäväasti tehokkaammat mustit ts eron pitää olla selvästi suurempi kuin joku 20% ilman säteenseurantaa tai kyseessä on floppi.
Jengi sekoilee jonkun raytraycin betan takia? Johan tuosta jo uutisoitiin, että ti pyöritti tilaisuudessa 4k julkaisuja 60-100 fps. Kyllä sieltä nopeaa rautaa on tulossa.
Tekniikkahan on ollut pitkään tulemassa mutta näytönohjainten tehot vaan ei ole riittäneet. Tuossa juttua 10-v sitten https://hothardware.com/news/nvidia-shows-interactive-ray-tracing-on-gpus
Lisää ennakkotietoja Anandtechiltä
https://www.anandtech.com/show/13261/hands-on-with-the-geforce-rtx-2080-ti-realtime-raytracing
Aliens: Colonial Marines?
Itsellä on sellainen mutu että tuo 30 fps säteilyllä on aika kova suoritus. Näitähän ei ole aiemmin tehty reaaliaikaisesti juuri millään. No, korttia ja testejä odotellessa. EI mene kuitenkaan ostolistalle, ei noissa hinnoissa ole mitään järkeä.