Unreal Engine 5:n yksi merkittävimmistä uudistuksista on Nanite, mikä mahdollistaa esimerkiksi korkeatasoisten 3D-mallien käytön suoraan pelissä ilman, että siitä tarvitsisi luoda erikseen suorituskyky-ystävällisiä malleja eri tarkkuuksilla

Epic Games on niittänyt vuosien varrella mainetta sekä laadukkailla peleillään että laajalle lisensoidulla Unreal Engine -pelimoottorillaan. Nyt yhtiö on julkistanut pelimoottoristaan viidennen merkittävän versiopäivityksen.

Unreal Engine 5:n merkittäviä uusia elementtejä ovat Nanite ja Lumen. Nanite helpottaa mallintajien työtä virtualisoimalla mallien geometrian ja skaalamalla sen tarkkuutta reaaliajassa. Käytännössä tämä tarkoittaa, että kehittäjien pitää luoda vain se yksi korkealaatuinen 3D-malli ja pelimoottori hoitaa automaattisesti kaiken muun. Kehittäjän ei tarvitse miettiä esimerkiksi montako polygonia ruudulle kerrallaan voi piirtää, paljonko ne voivat viedä muistia tai muuta. Nanite streamaa ja skaalaa geometrian automaattisesti sopivaksi. Sonyn tulevalla PlayStation 5 -konsolilla pyörineessä demossa oli esimerkiksi yhteen huoneeseen sijoitettu lähes viisi sataa patsasta, joista kukin rakentui 33 miljoonasta kolmiosta, mikä tarkoittaa 16 miljardin kolmion lähdemateriaalia pelkkiin patsaisiin, minkä pelimoottori skaalaa lennossa sopivaksi.

Lumen on puolestaan Epicin uusi dynaaminen valaistus- ja Global Illumination -ratkaisu. Lumenin kerrotaan toimivan täysin automaattisesti muuttuvan geometrian mukana myös editorin puolella ja heittävän hyvästit valaistuskarttojen (lightmap) tarpeelle. Se toimii automaattisesti myös useiden eri valonlähteiden kanssa.

Myös vain vähän aikaa sitten Unreal Engine 4.25:n mukana esitelty tuotantovalmis Niagara-efektikirjasto on mukana Unreal Engine 5:ssä. Demolla esimerkkinä käytettiin muun muassa sen avulla luotuja ötököitä, jotka reagoivat automaattisesti Lumenin avulla toteutettuun taskulampun valokiilaan. Lisäksi demolla ovat esillä Unreal Enginen oma Chaos-fysiikkakirjasto, parantuneet äänentoistotekniikat ja muita mielenkiintoisia yksityiskohtia.

Vaikka pelimoottori julkistettiin nyt, aivan lähiaikoina sillä toteutettuja pelejä ei päästä pelaamaan. Unreal Engine 5:n esiversio tulee kehittäjien saataville ensi vuoden alussa ja lopullinen versio vasta ensi vuoden loppupuolella. Yhtiö lupaa kuitenkin pitää huolen, että kehittäjät voivat siirtää helposti UE4-projektinsa uuteen UE5-pelimoottoriin ja lupaakin samalla siirtää suositun Fortnite-pelinsä uudelle pelimoottorille vuoden 2021 kesällä. Myös Unreal Engine 4.25 tukee jo seuraavan sukupolven konsoleita ja pelimoottori tullaan näkemään tositoimissa uusilla konsoleilla heti niiden julkaisussa.

Lähde: Unreal Engine

This site uses XenWord.