
Google käynnisti Game Developers Conference 2019 -tapahtuman omalta osaltaan esittelemällä Stadian. Stadia on uusi pelien streamauspalvelu, joka tunnettiin aiemmin Project Stream -nimellä.
Stadian tarkoitus on mahdollistaa laadukkaiden AAA-tason pelien pelaaminen missä ja millä laitteella tahansa. Virallisesti tuettuja alustoja julkaisussa ovat tietokoneet, televisiot, taulutietokoneet ja puhelimet, kunhan sille on saatavilla Googlen Chrome-selain. Pelejä voi ohjata ainakin kaikilla USB-liitäntäisillä ohjaimilla sekä hiirellä ja näppäimistöllä, mutta Google julkaisee myös oman Stadia-ohjaimen, joka ottaa yhteyden WiFin avulla suoraan pelipalvelimeen. Alusta tukee myös pelitilanteen tallentamista ja pelin jatkamista välittömästi toisella laitteella.
Googlen datakeskuksissa kutakin Stadia-pelisessiota varten on kustomoitua AMD:n rautaa. Google ei paljastanut raudan tarkkoja yksityiskohtia, mutta kukin tietokone sisältää kustomoidun 2,7 GHz:n x86-prosessorin yhteensä 9,5 Mt:n L2- ja L3-välimuisteilla sekä AVX2- ja SMT-tuella. Grafiikoista vastaa puolestaan kustomoitu 10,7 TFLOPSin suorituskykyyn yltävä grafiikkapiiri 56 Compute Unit -yksiköllä ja HBM2-muistilla. Muistia kussakin instanssissa on 16 Gt. UL Benchmarksin esittelemässä demossa esitettiin myös mahdollisuutta hyödyntää useampaa kuin yhtä grafiikkapiiriä, jonka lisäksi Google aikoo skaalata rautaa tarvittaessa ylöspäin tulevaisuudessa.
Stadian käyttöjärjestelmänä toimii Linux ja sen pelit tulevat pyörimään Vulkan-rajapinnalla. Alustalle on luvattu mm. täysi tuki Unreal Engineltä ja Unityltä. Ensimmäisten pelien joukkoon on saatu ainakin Doom Eternal, kunhan se julkaistaan. Pelit tullaan streamaamaan aluksi maksimissaan 4K-resoluutiolla 60 FPS:n nopeudella ja HDR-värimaailmalla. Tulevaisuudessa yhtiö aikoo kasvattaa maksimiresoluution 8K:hon ja ruudunpäivitysnopeudeen 120 FPS:ään tai yli. Äänipuolella on tuettuna Project Streamin stereoäänen lisäksi tarkemmin määrittelemättön surroundääni.
Yksi alustan mielenkiintoisista erikoisuuksista on moninpelit eri Stadia-käyttäjien välillä. Googlen palvelimilla pyörivät pelit mahdollistaisivat muun muassa nykyistä laajemmat fysiikkaan perustuvat efektit pelimaailmassa entistä korkeammin pelaajamäärin. Alusta on lisäksi täysin avoin alustojen välisille moninpeleille, mikäli kehittäjät haluavat tukea ominaisuutta.
Stadia hyödyntää myös Googlen muita palveluita. Stadia-ohjaimessa on esimerkiksi erillinen YouTube-painike, jota painamalla pelistä voi lähettää suoraan tallennettuja pätkiä YouTubeen parhaalla mahdollisella laadulla. Lisäksi esimerkiksi YouTubeen lisätään painike, jonka kautta voi käynnistää suoraan videolla näkyvän pelin. Myös esimerkiksi livestream-lähetyksiin hyppääminen onnistuu, mikäli pelissä on tilaa.
Google perustaa myös oman Stadia Games and Entertainment -jaoston, joka hoitaa paitsi yhtiön omien yksinoikeuspelien julkaisun, myös yhteistyön ulkopuolisten studioiden kanssa. Googlen mukaan se on lähettänyt kehitysrautaa jo yli sadalle eri kehittäjälle ympäri maailman.
Stadia julkaistaan myöhemmin tänä vuonna Pohjois-Amerikassa, Isossa-Britanniassa ja suurimmassa osassa Eurooppaa. Tarkemmat tiedot julkaisuun mahtuvista Euroopan maista sekä hinnoittelusta julkaistaan lähempänä julkaisuajankohtaa.
Lähde: Google
Tulee mieleen eniten joku xbox stream mistä on jossain välissä puheltu. Toki ilman xboxin ekosysteemiä.
Nimestä tulee mieleen joku helsinkiläinen korkeakoulu. vai muistanko väärin?
Et mutta nykyään entinen.
Tjaa, tämän takia kai sitte vissii nousi AMD osake 12%.
Vastaavaahan on markkinoitu jenkeissä jo tovin, mutta innostus tainnut kaatua kotiverkkojen laatuun. Ehkä todellisuutta joskus 20 vuoden kultuttua.
Jenkeissä on toivottoman huonot nettiyhteydet…
Japanissa lyö varmasti läpi ja muissa maissa missä netti ”vain toimii”.
Suomessakin varmaan joissakin paikoissa ja valokuidun päässä ainakin.
En nyt ole ihan varma mitä tarkoitat, onhan esimerkiksi Playstation Now ihan toiminnassa ympäri maailman, samoin GeForce Now taitaa toimia missä vaan (joskin rajoitettu mille laitteille voi streamata) ja Steam Link Anywhere joko tuli justiinsa tai on tulossa pian. Ja kun nuo kotiverkot mainitsit niin siellähän on sitten tarjontaa AMD:lta, NVIDIAlta ja Valvelta ainakin.
Väkisinhän tota latenssia ilmenee.
Onko missään langattomissa VR laseissa chromecastia jo sisässä? Tuo avaa aika kiinnotavia mahdollisuuksia kun laitetaan sinne myös GPS.
Sriimaa goprolta video, jota katsot samalla VR laseista kun kävelet kaupungilla pokemoneja pelatessa.
Kunnon grafiikoilla VR ilman tarvetta ihmeempään rautapuoleen.
Stadia toiminnassa.
Njoo, GTC:n keynotessahan se Huang julkisti tuon Geforce now Alliance Partner ohjelmansa, jossa siis ISP:t ostaa nuo nividan RTX peliserverit ja tarjoavat Geforce NOWia 5G verkoissaan. Eli aika ymmärrettävää etteivät käytä nvidiaa, kun tuovat markkinoille suoraa kilpailijaa.
Jahas. Chrome on nostanut tämän yhteen tarkoitukseen tehdyn spesiaalikonsolin muistivaatimukset 16 gigaan. En ole yllättynyt.
Kyseessähän ei ole konsoli
Kai tämä toimii jossain kiinassa, keskustan valokuidutetuissa pilvenpiirtäjäkortteleissa. Sen aikaa kun googlea koko juttu kiinnostaa, tietty.
Toki siinä latenssia on aina, mutta se on eri asia kuin etteikö noilla pelata voisi.
En ole henk.koht. netin yli streamattavia testaillut, mutta ainakin mitä lähiverkossa (wifi) on päässyt AMD:n toteutusta testaamaan niin eipä siinä kyllä mitään ylimääräisiä viiveitä huomannut kun koitti vuorotellen zoomailla mitä luurin ruudulla tapahtuu vrt tietokoneen ruutu.
Konsolin? tää toimii selaimessa. "konsoli" on googlen datakeskuksessa.
Eurogamerillä on aika kattavia artikkeleita stadiaan liittyen. Kannattaa lukassa jos aihe kiinnostaa.
The big interview: Phil Harrison and Majd Bakar on Google Stadia • Eurogamer.net
Google Stadia specs: is this our first taste of next-gen? • Eurogamer.net
Se on yhtä paljon konsoli kuin Steam Link. Lähinnä vaan, että Steam Link toimii 1GB muistilla ihan hienosti, mutta tämä on syönyt 16GB ja on silti erityistarkoitukseen tehtyä rautaa.
Nyt heikko sanavalintani söi hyvän vitsin 🙁
Ööööö, mistä ihmeestä nyt puhut?
Steam Link ei pyöritä yhtään mitään, se oli pieni mediapurkki ja nykyään pelkkä softa, vaatii kaverikseen koneen jossa peli pyörii.
Stadian laitteisto, myös se 16 Gt muistia, on Googlen palvelinkeskuksessa, se vaatii kaverikseen Chromen, ei laitteistovaatimuksia.
Ja perusteet edelleen olla kehittämättä pelejä Linuxille/Vulkanille/Opensource alustoille oli?
Anna kun arvaan. Edelleen harrastelijoiden näpertelyä joka ei tuota tarpeeks bling bling RGB-dollareita?!11!+!?!?!?!+
Toivotaan että google onnistuu isosti tuossa ja näyttää paskaista keskisormea näillä surkeille viritelmille jotka yrittää omaa proprietary ulostettaan pakottaa ruutalla rektumeihin.
En nyt kyllä tosiaan ymmärrä mistä @hsalonen höpisee. Tällä Stadialla ei ole käyttäjän puolelta mitään muita laitteistovaatimuksia kuin laite, jossa pyörii Chrome-selain ja tarpeeksi nopea nettiyhteys.
Se 16 GB muistia per pelaaja sijaitsee Googlen palvelinsalissa, jossa peliä pyöritetään. Ei ole mitään konsolia. Steam Link on/oli pelkkä laatikko, joka välitti tietokoneella pyörivän pelin kuvan jollekin toiselle näytölle verkon yli. Siellä tietokoneella jolla peliä ajetaan, pitää kyllä olla yli gigatavu muistia jos meinataan pyörittää jotain nykyaikaisia pelejä, ihan kuten tässä Stadiassakin.
Stadia nyt vaan ulkoistaa sen pelikoneen toiminnot serverihalliin, ihan kuten PS Now, GeForce Now jne. on tehneet jo aiemmin.
Vai siis onko tämä nyt joku vitsi, että Chrome vie paljon muistia ja siksi Stadiassa on yhtä pelaajaa varten 16 GB muistia? Vitsi ei oikein toimi, kun Stadia pyörittää Linuxia jonka päällä pelit pyörii, ja se Chrome on käyttäjän laitteessa, jolla peliä ollaan pelaamassa. Modernit PC-pelit sitäpaitsi osaa kyllä viedä enemmän kuin sen 8 GB muistia, että siinä mielessä se 16 GB on nykyään aikalailla minimi pelikoneessa.
Missä laitteessa se 1 GB muistia sijaitsee, jolla Steam Link toimii hienosti? Jos laitat PC-pelikoneeseen vain 1 gigatavun muistia, niin edes pelkkä Windows ei pyöri sillä muistimäärällä, saati sitten joku peli, Steam ja pelin striimaaminen Steam Linkille. Steam Link -boksi itsessään näyttää sisältävän 512 MB RAM-muistia, mutta sehän ei itse tee mitään muuta kuin vastaanottaa kuvastriimin (lähi)verkosta ja syöttää sen HDMI:llä telkkarille tai jollekin muulle näytölle, ja vastaanottaa pelaajan komennot ohjaimilta ja välittää ne takaisin verkon yli peliä pyörittävälle koneelle. Pelit pyörii edelleen siellä käyttäjän omalla koneella, joka ei todellakaan pärjää yhdellä gigatavulla muistia.
Viimeisin Eurogamerin juttu täällä: Google Stadia hands-on: streaming analysis and controller impressions • Eurogamer.net
Jutussa kerrotaan, että latenssit napin painalluksesta ruudun päivittymiseen testikoneena toimineen Pixelbookin kanssa olivat 170-190 millisekunnin luokkaa, kun käytössä oli 15-25 Mbit/s kaistaa. Luvussa on mukana näyttölagi, jonka suuruus ei ollut tiedossa. "Retropelaamiseen" tuo kelvannee (jos netti on vakaa & nopea), mutta VR-pelit taitavat olla toivoton tapaus (latenssista pitäisi saada 90% pois). Eli vähän kärjistäen Stadia on kuollut jo syntyessään.
Maailmassa on aika paljon kasuaalipelaajiakin nykyään. Tuskin intensiivisimmät fps-pelit heti palveluun siirtyvätkään, mutta en näe mitenkään mahdottomana, että pilvipelaaminen tulee. Pelien tekijöiden näkökulmasta tässä myös etuja (jakelu, piratismi, huijaamisen esto, parempi synkka peli-instansseilla isommalla infralla)..
Eiköhän tuossa ollut sekoitettu päätelaite ja peli-instanssin ajokone. Steamikin on melko bloatti systeemi, mutta sen saa mukavan pieneen tilaan esim. tuota etävideota varten. Itsellä on HTPC:ssä perustyöpöytä, kodi cec:llä ja peleihin Steam. Kaikki mahtuu alle gigatavun imageen, joka päivittyy lähiverkosta. Peleja, leffoja ja musiikkia tulee mm. NAS:lta. Koneella voi sitten pelata joitain pelejä lokaalisti ja osaa Linkin yli. Buuttaa alle 10 sekunnissa, vaikka 7 vuotta vanhaa rautaa (pl. vajaan vuoden vanha näytönohjain). Veikkaisin, että Googlen ratkaisussa on isompi päätelaitteen resurssikulutus, vaikka aika sama tuo monelle.
Aika jännä ratkaisu että ovat päätyneet AMD:n HBM SoCciin. Olisi kiva nähdä palvelinsali, palvelimet varmaan aika pieniä kun niihin ei tarvita juuri mitään liittimiä tai IO:ta, mutta jäähdytysratkaisujen täytyy olla aika järeitä.
Joku täällä epäili ettei onnistu 20 vuoteen, Geforce now ja Playstation Nowlla pelanneena en valita, pelit eivät tietenkään ollet mitään vr-pelejä, mutta uudehkoja fps pelejä ja ainakin 250M kuidulla toimi kivasti.
Varmasti, mutta kuinka monessa taloudessa Suomessa mahtaa olla edes 100Mb kiinteä yhteys? Joku tekninen ero tässä on Steam Linkin toteutukseen, kun se vaatii 1080p streamin siirtämiseen gigabittilinkin. Nyt jos Google meinaa 8K kuvamateriaalia tilaäänillä siirtää WAN:nin yli pitää heillä olla jotain aikadilaatiotekniikkaa hallussa.
Muutenkin en nyt voi kuvitella roskapostin ja verkkovakoilun jälkeen hyödyttömämpää tapaa hukata maailman tietoverkkojen siirtokapasiteettia kuin verkon yli pelaaminen etäyhteydellä. Ehkä sääntösuomessa voitaisiin määrätä datasiirtovero?
Tämä pyörii kotona vaikka telkkarilla tai chromebookilla! Eli sopiva vaihtoehto konsolipelaajille, et tartte konsolia erikseen, vaan laitteen joka kotoa jo löytyy. Peliohjaimen ja rupeat vain pelaamaan.
Ne 8K:t on tulevaisuudessa, mutta esim 4K HDR Surround -äänilläkään ei vaadi mitään 100 Mbps yhteyksiä. Käytännössähän kyse on videostreamista tai vastaavasta, esim Netflixin mielestä heidän 4K (HDR, Surround kuuluu pakettiin käsittääkseni) haluaisi 25 Mbps että varmasti piisaa, Amazon huutelee että 15 Mbps riittää.
Uppikaistaa tuohan ei vaadi edes nimeksi.
Nimestä tulee mieleen ammattikorkeakoulu.
Elämme jännittäviä aikoja. No ei ehkä välttämättä, mutta onhan tää hienoa, että näitä pelien striimauspalveluita tulee nyt joka suunnasta. Selvästi on siihen suuntaan kehitys menossa, että kotona ei tarvitse tehokasta rautaa olla ja nopea nettiyhteys riittää. Ei nämä hetkeen tule kilpailullisten pelien pelaamista korvaamaan, mutta monissa muissa peleissä tuo luultavasti toimii.
Googlella on varmasti hyvät mahdollisuudet toteuttaa tämä kilpailijoita paremmin/toimivammin, koska heillä on niin isot resurssit tuolla palvelinpuolella.
Pitää vain toivoa, että myös Suomi kuuluisi siihen EU-alueeseen mihin tämä on ensimmäisenä tulossa, eikä tarvitsisi odottaa kahta vuotta asian kanssa. Tietenkin myös hinta tulee olemaan iso tekijä siinä, että haluaako palvelua käyttää.
Jos vertaa vaikka PS Now palveluun, niin kyllä siinä oli tarpeeksi pieni viive, että pelaamisesta pystyi nauttimaan. Ainoastaan kuvanlaadussa oli moitittavaa. Loppujen lopuksi pelikokoelma ja hinta vaikutti eniten siihen, etten aio sitä palvelua käyttää.
Täällä internetin mukamas ykkös maassa yhteydet ovat semmoista kuraa että ei voin haaveilla näissä pelejen streemaus jutuista.
Operaattoreita ei kiinnostaa vetää valokuitua joten LTE on se mitä vaan on. Täällä nimittäin ei saa edes ADSL:ää enää vaan ainoa vaihtoehto on LTE. Ja sen nopeudet joka operaattorilla täyttä paskaa.
Luvataan kyllä vaikka tähden taivaalta mutta oikeat nopeudet ovat max 1500kb/s ja ruuhka aikaan 100-200kb/s. Että jipjip hurraa.
Riippuu varmaan hyvinkin paljon omasta sijainnista. Hiemankin suuremmilla asutusalueilla nyt luulisi jo joku kaapeliyhteys olevan saatavilla, jossa latenssit jo ihan siedettävällä tasolla. Täällä Turun alueella ainakin alkaa olla jo suurimmalla osalla tutuista kaapeli- tai kuituyhteys saatavilla.
Ei operaattoreita kiinnosta ainakaan Tampereella, jossa meidän nurkille ei saa kuin mobiilidatan. Tai no saa mutta hinta oli n 7k€. Eri asia on sitten kerrostalot joihin kuitu vedetään tarjolle maksutta. Maakunnissa tilanne on toinen kun sinne rakennetaan etäyhteyksiä kehitys ja EU rahoilla.
on aika iso ero siirtää leffamateriaalia kuin reaaliaikaista pelikuvaa.
Noh, noi menee minimien alle. saat hyvitystä laskusta sentään.
Ei siinä ole vaaditun kaistan suhteen juuri eroa muutoin kuin että vaaditaan tasaisena pysyvä nopeus koska ei voida pitää puskuria eteenpäin valmiiksi ladattuna (videostream se reaaliaikainen pelikuvakin on)
Oletko tosissasi?
Joo kyllä varmaan Helsinki, Espoo, Tampere, Turku, Oulu ym. isot kaupungit löytyy kaapeliä ym. Mutta tuleppa isojen asutuskeskusten ulkopuolelle niin ei ole yhtään mitään.
Itse asun Heinolassa ihan keskustan tuntumassa, mutta eipä Lahdessakaan ole tarjolla mitää LTE parempaa vaikka onkin 7 isoin kaupunki suomessa.
Ellei tuo toimi eri tavoin kuin muut vastaavat palvelut, kyllä, inputtisi välitetään palvelimelle > palvelin pakkaa reaaliajassa videostriimiksi joka näkyy sitten ruudullasi. Ei sen kummempaa kuin muutkaan livestreamit, paitsi latenssit pitää saada alas mutta se ei syö sen enempää kaistaa
Räkkipalvelimissa on aina järeä jäähdytys vaikka kalustus ei välttämättä vaatisi sitä. Eiköhän noiden lappusten päällä ole ihan perus jäähdytysrivat, räkin keulassa siiten 100+W edestä tuulettimia jotka puhaltaa pienimuotoisen myrskyn koko kotelon läpi.
Vaan joo tämä tosiaan selitänee miksi se AMDn kurssi pomppasi 12%. Yritin etsiä netistä äkkiä että onko Intel lastuista löytynyt taas joku reikä vai mitä hittoa, mutta ei pikaisesti löytynyt mitään. Olisi kyllä metka tietää paljonko Google osti noita lappusia ensi releaseen. 🙂
Suosittelen muuttamaan kauemmaksi metsään. Oma kunta yltää just ja just Top 200 ja kylä melkein 10 kilsaa kunnan keskuksesta. Kämppään tulee valokuitu ja elisa antaa tämmöset vaihtoehot
katso liitettä 207210
PS.
Kämppää etsiessä valinta osui kolmesta melko vastaavasta tähän vaikka tontti oli huonoin koska tämä oli ainoa missä oli kiinteä netti. Toiseen oli kuitu tulossa (peruttiin yrityskaupan jälkeen elisan toimesta) ja kolmas oli niin metässä että hyvä että oli sähköt.
No ei se ole Espoossakaan itsestään selvää että kuitua saisi joka paikkaan. Näyttäisi siltä että operaattorit enenevissä määrin siirtyvät langattomiin verkkoihin, koska €mani€. Ehkä se 5G sitten…
25 Mbps bitrate kuulostaa jo niin rankalta, että laittaisin 4K:n lainausmerkkien sisään. Tässä pitää ottaa sit huomioon vielä se, että Netflixin kama pyörii 24 fps kun tämä Stadia on 60 fps, eli samalla laadulla kaistan vaatimus nousis jo suoraan 62,5 Mbps. Vähänkin parempaa laatua ja kaistaa menee jo 100+ Mbps. Siihen rinnalle Jonne 13-v laittaa vielä jonkun striimin pyörimään, niin taloudessa vaaditaan ihan hyvää kaistaa ettei lopu kesken.
Leffan katselussa ei ole mitään rajaa, paljonko voi bufferoida ennakkoon. Kaikki bufferointi auttaa. Päätelaite ja palvelin voivat nykyään vaikka mittailla yhteyden nopeuden ennakkoon ja laskea juuri niin sopivan puskurin, että ehtii katsoa leffan loppuun ennen kuin alkaa nykiä, vaikka leffan bitrate ylittäisi nettipiuhan vastaavan.
Ääni ei vaadi erityisen paljon kaistaa. Jo ihan pakkaamaton cd-laatuinen (flac) toimii 1,4 Mbps:llä kahdella kanavalla. 7.1 vaatisi 5,6 Mbps (tai jopa noin 5 Mbps kun LFE:n näytteistys voidaan rajoittaa ylhäältäpäin reippaasti). Nyt on kuitenkin niin, että jo FLAC pakkaa häviöttömänä 30-50% pois äänestä musiikilla, joka pauhaa koko ajan. Leffoissa voidaan hyödyntää paljon paremmin monikanavaista optimointia ja muutenkin äänien määrä ei moninkertaistu kanavamäärän mukaan. Veikkaisin, että harva erottaa tavallisella perustelkkarilla ja parin tonnin kotiteatterilla, onko kyseessä 25 Mbps vai 15 Mbps striimi.
Matalan latenssin toistossa pitää varata hiukan pelivaraa kaistassakin, mikäli yhteyden nopeudessa on jitteriä. Ei se striimi koko aikaa ole maksimikokoinen. Striimin kokokin vaihtelee. Vakiokokoisia frameja oli viimeksi MP3:n alkuaikoina.
Juu tosiaan, FPS tietenkin vaikuttaa kaistan tarpeeseen koska sekuntiin menee enemmän frameja, sitä en muistanut aiemmin tuossa ottaa huomioon.
Mitä korkeampi FPS, sitä vähemmän framejen välillä on eroja -> sitä vähemmän bittejä per frame tarvitaan, jotta laatu pysyy samana.
Tämä ei toki tarkoita, etteikö 60FPS vaatisi enempää bittejä kuin 24FPS, mutta ero on paljon pienempi kuin bitraten 2.5-kertaistaminen. Varovasti arvioiden heittäisin, että n. +25-30% bitratea saattaisi jo riittää.
Tälläisissä käyttötarkoituksissa nimenomaan käytetään CBR:ää usein.
Todellista variable bitratea käytetään harvoin nimenomaan striimauksessa. Jos siirtotien laatu on epävarmaa, rakennetaan useasta rinnakkaisesta CBR-streamista ABR-bittivirta, jossa päätelaite voi streamata haluamaansa kaistaa, mutta jokainen yksittäinen kaista on kiinteällä bitratella.
Tuosta rautapuolesta lisää: 16 Gt HBM2:ta on koko järjestelmän jaettuna muistina mikä ainakin IMO entisestään tekee todennäköisemmäksi että kyse on AMD:n prosessorista, veikkaisin että siellä on naitettu Radeon Instinct Mi50 ja custom Zen2 samalle alustalle. DigitalFoundryn mielestä kyseessä ei olisi AMD:n prosessori koska sopivaa ei markkinoilta löydy, mutta se on IMO heikko peruste tämän tason tapauksessa kun tiedetään jo että ominaisuuksien puolesta Zen2 sopisi käytetyksi prosessoriarkkitehtuuriksi ja se on tulossa markkinoille pian (ja on samplattu asiakkaille jo jne). Onko Intelillä mitään palvelinprosessoria mikä osuisi noihin tiedettyihin spekseihin esimerkiksi välimuistien osalta?
GPU-puolta on kuulemma demottu skaalattavaksi ainakin kolmeen GPU:hun asti
Quarteringin sisäpiiritietojen mukaan palvelu tulee olemaan ilmainen ja pelit ostetaan erikseen.
Eli peleihin sisällytetään palvelumaksu. Mikään ei ole ilmaista.
Itseä ei tämä Stadia kiinnosta, eikä mikään muukaan suoratoistopelipalvelu. Kuvanlaatu on sen verran tärkeää, ja tuskin palvelu tulee koskaan toimimaan ilman nikotteluja, pätkimistä jne.
Ylempänä jo tulikin aika monta juttua mikä etäpelaamisessa muuttuu suhteessa elokuvatoistoon. Lisämutkia aiheuttaa tosiaan reaaliaikaisuus jossa verkkoviiveitä ei voida kompensoida ja vaikka ääni ei ensiajatuksena ole iso juttu niin käytännössä on todella haastavaa pitää kuva ja ääni synkronissa varsinkin jos kaikkea ei protokollatasolla paketoida samaan kehykseen.
Google on todella mestarillinen keksimään Huonoja nimiä palveluilleen ja laitteilleen.
Toivottavasti näistä palveluista ei ikinä tule mitään merkittävää, mutta valitettavasti kehitys kulkenee peleissä samaan suuntaan kuin elokuvien ja musiikin osalta on jo mennyt. Pelien suoratoistopalvelut merkitsevät käytännössä lopullista omistamisen loppua, jos perinteiset tavat jaella pelejä katoavat kokonaan. Nykyisessäkin digitaalisessa jakelussa on riskejä, suoratoisto tarkoittaa vastaavasti täydellistä kuluttajan kontrollin menettämistä maksamaansa sisältöön eikä minkäänlainsta offline-mahdollisuutta edes ole olemassa. Suoratoisto pelien osalta on DRM:n näkökulmasta viimeinen askel ja tavoite, siksi monet firmat haluavat saada nämä menestymään.
Mikään ei takaa, että suoratoistopalvelujen pelit ovat saatavissa halutessasi sen enempää, kuin esimerkiksi elokuvat netflixissä, joista useat ovat jonkin sopimuksen ajan saatavilla palvelusta, ja sitten katoavat palatakseen joskus ehkä takaisin, ehkä ei. Lisäksi esimerkiksi juuri Googlen historia on täynnä palveluita, joita he ovat ”testanneet” 5-10 vuotta ja sitten ajavat alas (G+, Reader…).
On hienoa, että meillä on vielä olemassa GOG:n kaltaisia myyntipaikkoja, joista voi ladata halutessaan DRM-vapaat asennustiedostot itselleen, vaikka fyysistä jakelua ei olekaan ja yksinpelit ovat pelattavissa käytännössä niin pitkään, kuin niitä pyörittävä laite löytyy huoneen nurkasta. Jos ja kun suoratoistopalvelut lyövät läpi, omistuksen menetyksen lisäksi pelien vuokraus (mistä todellisuudessa on kyse) todennäköisesti kaventuu isojen palveluntarjoajajien käsiin, joiden valikoimat saattavat vaihdella sopimuksista riippuen ja päästäksesi pelaamaan haluamiasi pelejä, joudut maksamaan kuukausimaksua tai pelikohtaista vuokrahintaa useampaan palveluun. Ei kiitos tänne. Jos koittaa päivä, että pelien suoratoistomahdollisuus on ainut mahdollisuus uuden sisällön käyttöön, taidan tyytyä pelien osalta retroiluun ja vielä nykyistä enemmän keskittyä entistä enemmän muihin harrastuksiin.
Suoratoistopalvelut ovat mielestäni OK elokuvien ja erityisesti musiikin jakeluun, varsinkin niin pitkään, kun niitä on mahdollisuus hankkia myös fyysisinä medioina, vaikka toki saman kritiikin voi esittää sinnekin. Pelien ja muiden sovelluksien suhteen näen suoratoisto- ja muut SaaS-pilvipalvelut kuluttajan näkökulmasta painajaisena. Todennäköisesti isoa kuluttajien massaa ei kiinnosta pätkääkään, ainakaan niin pitkään, kun asian ikävät puolet tulevat silmille ja paluu vanhaan on mahdotonta.