Stadia-streamauspalvelussa pelit pyörivät AMD:n semi-custom prosessorilla ja grafiikkapiirillä Googlen palvelimilla. Yhtiön laajat datakeskusverkostot takaavat hyvälaatuisen streamin ja pienet viiveet ympäri maailman.

Google käynnisti Game Developers Conference 2019 -tapahtuman omalta osaltaan esittelemällä Stadian. Stadia on uusi pelien streamauspalvelu, joka tunnettiin aiemmin Project Stream -nimellä.

Stadian tarkoitus on mahdollistaa laadukkaiden AAA-tason pelien pelaaminen missä ja millä laitteella tahansa. Virallisesti tuettuja alustoja julkaisussa ovat tietokoneet, televisiot, taulutietokoneet ja puhelimet, kunhan sille on saatavilla Googlen Chrome-selain. Pelejä voi ohjata ainakin kaikilla USB-liitäntäisillä ohjaimilla sekä hiirellä ja näppäimistöllä, mutta Google julkaisee myös oman Stadia-ohjaimen, joka ottaa yhteyden WiFin avulla suoraan pelipalvelimeen. Alusta tukee myös pelitilanteen tallentamista ja pelin jatkamista välittömästi toisella laitteella.

Googlen datakeskuksissa kutakin Stadia-pelisessiota varten on kustomoitua AMD:n rautaa. Google ei paljastanut raudan tarkkoja yksityiskohtia, mutta kukin tietokone sisältää kustomoidun 2,7 GHz:n x86-prosessorin yhteensä 9,5 Mt:n L2- ja L3-välimuisteilla sekä AVX2- ja SMT-tuella. Grafiikoista vastaa puolestaan kustomoitu 10,7 TFLOPSin suorituskykyyn yltävä grafiikkapiiri 56 Compute Unit -yksiköllä ja HBM2-muistilla. Muistia kussakin instanssissa on 16 Gt. UL Benchmarksin esittelemässä demossa esitettiin myös mahdollisuutta hyödyntää useampaa kuin yhtä grafiikkapiiriä, jonka lisäksi Google aikoo skaalata rautaa tarvittaessa ylöspäin tulevaisuudessa.

Stadian käyttöjärjestelmänä toimii Linux ja sen pelit tulevat pyörimään Vulkan-rajapinnalla. Alustalle on luvattu mm. täysi tuki Unreal Engineltä ja Unityltä. Ensimmäisten pelien joukkoon on saatu ainakin Doom Eternal, kunhan se julkaistaan. Pelit tullaan streamaamaan aluksi maksimissaan 4K-resoluutiolla 60 FPS:n nopeudella ja HDR-värimaailmalla. Tulevaisuudessa yhtiö aikoo kasvattaa maksimiresoluution 8K:hon ja ruudunpäivitysnopeudeen 120 FPS:ään tai yli. Äänipuolella on tuettuna Project Streamin stereoäänen lisäksi tarkemmin määrittelemättön surroundääni.

Yksi alustan mielenkiintoisista erikoisuuksista on moninpelit eri Stadia-käyttäjien välillä. Googlen palvelimilla pyörivät pelit mahdollistaisivat muun muassa nykyistä laajemmat fysiikkaan perustuvat efektit pelimaailmassa entistä korkeammin pelaajamäärin. Alusta on lisäksi täysin avoin alustojen välisille moninpeleille, mikäli kehittäjät haluavat tukea ominaisuutta.

Stadia hyödyntää myös Googlen muita palveluita. Stadia-ohjaimessa on esimerkiksi erillinen YouTube-painike, jota painamalla pelistä voi lähettää suoraan tallennettuja pätkiä YouTubeen parhaalla mahdollisella laadulla. Lisäksi esimerkiksi YouTubeen lisätään painike, jonka kautta voi käynnistää suoraan videolla näkyvän pelin. Myös esimerkiksi livestream-lähetyksiin hyppääminen onnistuu, mikäli pelissä on tilaa.

Google perustaa myös oman Stadia Games and Entertainment -jaoston, joka hoitaa paitsi yhtiön omien yksinoikeuspelien julkaisun, myös yhteistyön ulkopuolisten studioiden kanssa. Googlen mukaan se on lähettänyt kehitysrautaa jo yli sadalle eri kehittäjälle ympäri maailman.

Stadia julkaistaan myöhemmin tänä vuonna Pohjois-Amerikassa, Isossa-Britanniassa ja suurimmassa osassa Eurooppaa. Tarkemmat tiedot julkaisuun mahtuvista Euroopan maista sekä hinnoittelusta julkaistaan lähempänä julkaisuajankohtaa.

Lähde: Google

This site uses XenWord.