Reaaliaikainen säteenseuranta on tekemässä hyvää vauhtia tuloaan pelimaailmaan. Harva kuitenkaan olisi uskonut, että yksi säteenseuraavaa tukevista pelialustoista olisi Super Nintendo -konsoli.
Shironeko Labs -sivustoa pyörittävä Ben Carter on työstänyt opiskelumielessä omaa säteenseurantakiihdytintään Cyclone V -FPGA-piirille DE10-Nano-kehitysalustalla. FPGA:lla on toteutettu kolme rinnakkaista 50 MHz:n kellotaajuudella toimivaa CISC-periaatteella toimivaa säteenseurantkiihdytintä.
Yksinkertaisesti kiihdyttimestä muotoutui kuitenkin erikoisempi projekti, kun hän sai päähänsä toteuttaa sillä säteenseurantaa Super Nintendo -pelikonsolilla. Carterin idea lainaa Star Fox -pelistä tuttua ideaa, jossa itse pelimoduuliin on lisätty erillinen SuperFX-siru tarjoamaan teknologiaa, joka oli pelkän SNESin ulottumattomissa.
SuperRT:ksi ristitty kiihdytin toimii täysin muokkaamattoman Super Nintendon parina. Välikappaleena toimii pelimoduuli, josta on poistettu itse ROM-siru. SuperRT on johdotettu ROM-sirun paikalle ja se syöttää pelimoduulin läpi dataa, kuin mikä tahansa SNES-peli. Carterin rakentama säteenseurantasovellus renderöi ruudun 200×160-resoluutiolla parhaimmillaan 30 FPS:n nopeudella. Se toimii sisäisesti 24-bittisillä väreillä, mutta SNESin rajoitusten vuoksi lopputulos ditheröidään 256-väriseksi.
Lähde: Shironeko Labs
Upea suoritus siitä huolimatta toki.
Yoko onkkelin ennustukset käyvät toteen, ja olen näköjään unohtanut sen lopun.
Säteenseurantahan on jo wanha juttu, eka kerran se keksittiin 1982 osakalaisessa yliopistossa, sitä ei olla aikaisemmin hyödynnetty lähinnä siksi kun konetehot ovat olleet matalemmat
Ei ollut mitään järkeä käyttää säteenseurantaa kun se vei miltein kaiken käyettävissä olevan kapasiteetin ja lopputulos oli vähän niin ja näin, joten kehittäjät keskittyivät tekemään kaikesta muusta parempaa ja haaveilemaan että josko joku päivä siitä olisi iloa
Tai ainakin jossain historiikissa luki näin
Tosiaikainen säteenseuranta on edelleen kaukana, mutta elokuvapuolella on ollut käytössä jo pitkään.
Itseasiassa säteenseuranta on vielä vähän tuotakin vanhempi keksintö :
"Dürer discusses the Delian Problem and moves on to the ’construzione legittima’, a method of depicting a cube in two dimensions through linear perspective. He is thought to be the first to describe a visualization technique used in modern computers, ray tracing. "
Kyseessä Albrecht Dürerin "Four Books on Measurement" vuodelta 1525.