Intelin toimitusjohtaja Brian Krzanich kertoi analyytikoille yhtiön tuovan ensimmäiset erillisgrafiikkapiirit markkinoille vuonna 2020.

Ensimmäiset viitteet Intelin aikeista panostaa tosissaan grafiikkapiireihin saatiin viime syksynä, kun AMD:n grafiikka-arkkitehti Raja Koduri siirtyi Intelille. Kevään aikana Koduri sai seurakseen Teslalta siirtyneet Jim Kellerin, joka oli vastuussa AMD:n K8- ja Zen-arkkitehtuurien suunnittelusta. Huhtikuussa puolestaan AMD:n markkinoinnista vastannut Chris Hook siirtyi Intelille ja hänen työnkuvansa on erillisgrafiikkapiirien markkinointi.

Inteliltä on luvassa kokonainen tuoteportfolio grafiikkatuotteita pelaamiseen ja suorituskykyiseen laskentaan, kuten tekoälysovelluksiin ja datacentereihin. Monimutkaisen grafiikka-arkkitehtuurin kehittäminen ja myyntiin saaminen kestää noin kolme vuotta, joten vuoden 2020 julkaisusuunnitelma on vähintäänkin kunnianhimoinen tavoite, eikä salli suurempia ongelmia matkan varrelle.

Intel ei ole toistaiseksi kertonut tarkempia yksityiskohtia grafiikkapiireistään tai niiden suorituskyvystä, joten nähtäväksi jää tuleeko se kilpailemaan NVIDIAn ja AMD:n kanssa keskihintaisessa kuluttajaluokassa tai jopa kalliimmassa high-end-kategoriassa.

Huhujen mukaan Intelin ensimmäisen pelaajille suunnatun erillisgrafiikkapiirin koodinimi on Arctic Sound, joka perustuisi yhtiön 12. sukupolven grafiikka-arkkitehtuuriin. Sen seuraaja on 13. sukupolven Jupiter Sound -grafiikkapiiri. Intelin nykyiset prosessoreihin integroidut grafiikkaohjaimet perustuvat 9,5. sukupolven arkkitehtuuriin.

Intelin grafiikkapiirejä työstetään muun muassa Bangloressa Intiassa, josta Raja Koduri twiittasi kuvan aiemmin tänään.

Lähde: Intel & MarketWatch

This site uses XenWord.
;